نقد بررسی سریال This is us

[ad id='39844']

[quote]یکی از دلایل موفقیت این سریال داستان عادی و اتفاقات روزمره آن است. خانواده پیرسون با وجود دوست‌داشتنی‌بودنشان بسیار معمولی‌اند. این ویژگی آنها را از حالت افسانه‌ای و غیرواقعی‌بودن دور می‌کند. به‌جرئت می‌توان گفت هر مخاطبی می‌تواند خود یا حداقل بخشی از خود را در یکی از شخصیت‌های فیلم ببیند و با آن هم‌ذات‌پنداری یا هم‌دردی کند. به همین دلیل این سریال می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند و برایش لذت‌بخش باشد.[/quote]

 

این ما هستیم  یک سریال تلویزیون آمریکایی کمدی-درام و تراژیک، ساخته شده توسط دن فاگلمناست که برای اولین بار در ان بی سی در سپتامبر ۲۰، ۲۰۱۶ پخش شد

گروه بازیگران شامل ستاره‌های مانند میلو ونتیمیگلیا (جک)، مندی مور (ربکا)، استرلینگ کی براون (رندل)، کریسی متز ، جاستین هارتلی (کوین)، سوزان کلچی واتسون ، کریس سولیو و رون سیپاس جونز است. داستان در مورد یک خانواده آمریکایی هست که دارای سه فرزند هستند، و زندگی، وقایع، اتفاقات بزرگ و کوچکی که هرکدام از این افراد با آن برخورد می‌کنند بیان می شود و در بسیاری از موارد ارتباط بین همین افراد در گذشته حال و آینده مورد اصلی موضوعی این سریال می باشد. این سریال به چندین بازه زمانی (گذشته ها، حال و آینده) برگشت می کند و تمامی این اتفاقات در این زمان‌ها بارها رخ می دهد

کارگردان

دن فوگلمن (Dan Fogelman):

دن فوگلمن متولد ۱۹ فوریه ۱۹۷۶ در نیوجرسی آمریکاست. او تاکنون به‌عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان در دنیای سینما فعالیت کرده است. فوگلمن نویسندگی انیمیشن‌های معروفی مانند «ماشین‌ها» و «گیسوکمند» را در کارنامه دارد. در سینما، فیلم‌های «دنی کالینز» و «خود زندگی» ازجمله آثاری‌اند که نویسندگی و کارگردانی آنها به‌عهده وی بوده است. فوگلمن در سال ۲۰۱۵ با «کاتلین تامپسون (Caitlin Thompson)» ازدواج کرد که در سریال This is us نقش مدیسن، دوست صمیمی کیت را بازی می‌کند.

نویسندگان

این سریال چهار نویسنده دارد. پیش‌تر با دن فوگلمن که کارگردانی این مجموعه نیز برعهده وی بوده است آشنا شدیم. در ادامه با سه نویسنده دیگر این سریال آشنا می‌شویم.

کی اویاگان (Kay Oyegun):

کی اویاگان یکی از نویسندگان موفق این سریال است. او تاکنون موفق به دریافت جایزه تصویری NAACP و نامزد دریافت جایزه بهترین نویسنده آمریکایی شده است. کی نویسندگی هفت اثر موفق ازجمله Queen Sugar را در کارنامه خود دارد.

آورین سکوایر (Aurin Squire):

آورین سکوایر نمایشنامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و گزارشگر آمریکایی است. معروف‌ترین اثر آورین همین سریال This is us است. در حوزه گزارشگری، نوشته‌های او در روزنامه‌های Talking Points Memo، Chicago Tribune و Miami Herald چاپ شده است.

دونالد تد (Donald Todd):

دونالد تد تاکنون نویسندگی بیش از سی اثر را بر عهده داشته است. از جمله کارهای موفق او می‌توان Life as We Know It ،For The People و I’m with Her را نام برد

بازیگر نقش جک

میلو آنتونی ونتیمیگلیا (Milo Anthony Ventimiglia):

بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی است. او با بازی در سریال‌های Gilmore Girls (دختران گیلمور) و Heroes (قهرمانان) معروف شد. میلو از سال ۲۰۱۶ به‌بعد با بازی در سریال This is us به محبوبیت دوچندان رسید. او تاکنون تهیه‌کنندگی و کارگردانی بیش از ۵ اثر را بر عهده داشته و در ۳۳ فیلم و سریال نیز نقش بازی کرده است.

بازیگر نقش ربکا

آماندا لی “مندی” مور (Amanda Leigh “Mandy” Moore):

آماندا لی مندی مور متولد ۱۹۸۴ است. او در زمینه‌های خوانندگی، ترانه‌سرایی، بازیگری و مدلینگ فعالیت دارد. آماندا تاکنون در بیش از ۱۲ اثر به‌عنوان بازیگر و صداپیشه حضور داشته است که از معروف‌ترین آنها می‌توان «گیسوکمند» را نام برد.

بازیگر نقش کیت

کریسی متز (Chrissy Metz‌):

کریسی متز بازیگر آمریکایی متولد ۱۹۸۰ است. او از سال ۲۰۰۵ تاکنون فعالیت داشته و در آثاری مانند «سیرا برگس یک بازنده است»، «داستان ترسناک آمریکایی: نمایش عجایب»، «نام من ارل است» و «دارودسته» نقش‌آفرینی کرده است.

بازیگر نقش کوین

جاستین اسکات هارتلی (Justin Scott Hartley):

جاستین اسکات هارتلی بازیگر، نویسنده و کارگردان آمریکایی متولد ۱۹۷۷ است. او در فیلم‌های «کریسمس مادرهای بد» و «شکار» و سریال «اسمالویل» بازی کرده است.

بازیگر نقش رندال

استرلینگ کی براون (Sterling K. Brown‌):

استرلینگ کی براون متولد ۱۹۷۶ است. او اولین هنرپیشه آفریقایی/آمریکایی است که موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر سریال‌های درام در مراسم گلدن گلوب شد. از سایر آثار او می‌توان «هتل آرتمیس» و «مارشال» را نام برد.

داستان ما” (This is us) سریالی آمریکایی در ژانر درام-رومانتیک است که دن فوگلمن برای نمایش در شبکه ان‌بی‌سی ساخته است. سریال به صورت مختصر داستان زندگی یک خانواده را در زمان‌های مختلف روایت می‌کند و هرچه جلوتر می‌رود بیننده بیشتر به درون زندگی و مشکلات شخصیت‌ها کشیده می‌شود. بد نیست بدانید در ابتدا شبکه ان‌بی‌سی تنها سفارش یک فصل ۱۸ قسمتی را به سازندگان این سریال می‌دهد، ولی بدلیل استقبال زیاد مخاطبان، ساخت این سریال تا فصل پنجم ادامه پیدا می‌کند.

از دیگر نکات قابل توجه این سریال می‌توان به تاثیری که از اتفاقات روز آمریکا و جهان گرفته اشاره کرد. اتفاقاتی مانند کشته شدن جرج فلوید و در پی آن تظاهرات علیه تبعیض نژادی و یا همه‌گیری کووید ۱۹؛ که کار مخاطب را برای همذات پنداری با شخصیت‌ها آسان می‌کند. سریال “داستان ما” در لس‌انجلس فیلم برداری شده و از ۲۰۱۶ تا کنون علاقمندان به درام را مفتون و شیفته خود کرده است.

اگر بخواهید داستان این سریال را برای کسی تعریف کنید کار نسبتا ساده‌ای پیش رو دارید. در این سریال، داستان زندگی یک زن و شوهر آمریکایی و ۳ فرزندشان روایت می‌شود. هرچند که شما به عنوان مخاطب خیلی زود به پیش و پس رفتن در زمان عادت می‌کنید و قید خط زمانی مستقیم را می‌زنید؛ اما داستان کلی درواقع با یک بارداری سخت آغاز می‌شود. جک ۳۶ ساله و همسرش ربکا که ۳ قلو باردار است خود را برای اتفاقی خوشحال کننده آماده می‌کنند. همه چیز البته باب میلشان پیش نمی‌رود و در طی یک وضع حمل سخت یکی از ۳ فرزندشان را از دست می‌دهند.

جک و ربکا با این عقیده که مقدر بوده سه فرزند داشته باشند بعد‌ها سرپرستی رندال را بر عهده می‌گیرند (رندال در همان روز به دنیا آمدن دیگر فرزندان خانواده و در همان بیمارستان متولد شده است). سریال یا در زمان حال داستان زندگی این ۳ فرزند و خانواده و مشکلاتشان را به تصویر می‌کشد و یا با عقب رفتن در زمان خاطراتی از روز‌های زندگی جک و ربکا را قبل و بعد از  سه فرزندشان برای ما تعریف می‌کند.

سریال “داستان ما” در جلب کردن نظر مخاطبان و منتقدین به یک اندازه موفق عمل کرده و با امتیاز ۸.۷ در سایت IMDB نامزد جوایز بسیاری شده است. نامزدی برای بهترین سریال درام در گولدن گلاب و کریتیک چویس اواردز، همچنین انتخاب به عنوان بهترین برنامه تلویزیونی توسط انجمن فیلم آمریکا تنها بخش کوچکی از جوایز متعدد این سریال است.

ما سرگذشت خانواده پیرسون در سریال This is us را در جریان زندگی خود یا اطرافیانمان تجربه و مشاهده کرده‌ایم. با دیدن این سریال، هم با شخصیت‌هایش هم‌ذات‌پنداری یا هم‌دردی می‌کنیم و هم چیزهای زیادی می‌آموزیم. محور اصلی این سریال، نهاد خانواده است، مهم‌ترین نهاد اجتماعی که در شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی ما نقش اساسی دارد.

دیدن رفتارها و واکنش‌های شخصیت‌های فیلم مخاطب را به فکر و البته مقایسه خود با آنها وامی‌دارد. دیدن این سریال، مانند یک سفر درونی، پر از دستاورد است و به خودشناسی بیشتر منجر خواهد شد.

با دیدن این سریال، نگاه ما به موضوع نژادپرستی هم تغییر خواهد کرد. در سکانس‌های مختلفی از این سریال، باورهای نادرست ما درباره نژادپرستی به چالش کشیده خواهد شد تا انسان‌ها را بدون مرزهای نژادی و رنگ پوست و ظاهر، دوست داشته باشیم.

این سریال داستانی ساده دارد و همین باعث شده از همان ابتدا خود را در برابر منتقدان بی‌ادعا نشان دهد، اما رفته‌رفته با هنر خاص سازندگان وارد داغ‌ترین بحث‌ها شد. می‌توان گفت سریال This is us را تمام منتقدان تحسین کرده‌اند، اما برخی پایان بازِ برخی از ماجراها را به‌عنوان نقد این سریال مطرح کرده‌اند. مسئله‌ای که اتفاقا از نظر مخاطبان بسیار هنرمندانه است. در واقع برای بررسی و تحلیل نهایی این سریال، باید منتظر پایان آن باشیم تا بدانیم کارگردان چطور نظر منتقدان را پاسخ می‌دهد و آیا واقعا داستان‌هایی در سریال هستند که پایانشان باز خواهد ماند یا خیر.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *