حاشیه های استفاده از کلاه گیس در سریال روزهای ابدی

[ad id='39844']

[quote] استفاده از کلاه گیس در سریال روزهای ابدی و مقایسه آن با فیلم کاناپه کیانوش عیاری [/quote]

سیمرغ پلاس سریال تاریخی روزهای ابدی به کارگردانی جواد شمقدری ساخته شده است و موضوع سریال در مورد برهه ابتدای انقلاب در سال ۵۷ است نکته بحث برانگیز در این سریال استفاده از کلاه گیس برای برخی زنان است تا تصویر دقیق تری از ایران سال ۵۷ ارائه دهند صدا و سیما بدون هیچ مشکلی زنانی که کلاه گیس به سر دارند نمایش می دهد

ولی نکته جالب ماجرا اینجاست که  فیلم کاناپه کیانوش عیاری به دلیل استفاده از کله گیس سالهاست که توقیف است

برخی کاربران شبکه های اجتماعی سریال روزهای ابدی را با فیلم کاناپه کیانوش عیاری مقایسه کرده اند و این سوال را مطرح کرده اند که چرا سریال روزهای ابدی بدون هیچ مشکلی شبها از صداو سیما پخش می شود و فیلم کاناپه کیانوش عیاری باید توقیف باشد

فیلم سینمایی «کاناپه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری، چند سال پیش ساخته شد. اجازه نمایش این فیلم در جشنواره فجر ۹۵ با دردسر‌های زیادی روبرو شد. به گفته‌ی دبیر جشنواره این فیلم «به دلیل مسائل ممیزی مورد بررسی قرار نگرفت» و از شرکت در بخش مسابقه جشنواره بازماند.
برخی شمقدری را «خودی» می‌دانند، و این مجوز را «رانت». کیوان کثیریان منتقد سینما نوشت: برای «روز‌های ابدی» جواد شمقدری در تلویزیون، کلاه‌گیس حلال است، برای «کاناپه» کیانوش عیاری در سینما حرام. خودی باشی می‌شود، غیرخودی باشی نمی‌شود. معیار‌ها معمولا همینقدر به عدالت نزدیک است.
هر چند این اتفاق جدید نیست، چند سال قبل در سریال «گاندو» حضور یک زن بدون حجاب در یکی از سکانس‌های آخرین قسمت که فارسی صحبت می‌کرد انتقاد هوشنگ گلمکانی را از تبعیض در مدیریت فرهنگی در کشور برانگیخت و او را به دفاع از «کاناپه» کیانوش عیاری واداشت. استفاده از کلاه‌گیس برای بازیگر ایرانی سریال «گاندو» ایرادی ندارد، ولی برای «کاناپه» مجاز نیست.
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *