نقد بررسی سریال روزهای ابدی

[ad id='39844']

[quote]سریال روزهای ابدی جدیدترین سریال تلویزیون با موضوع انقلاب اسلامی و محوریت اتفاقات بهمن ۵۷ تا آبان ۵۸ است. این سریال به کارگردانی جواد شمقدری در ۴۲ قسمت تولید شده است[/quote]

سریال تلویزیونی «روز‌های ابدی» – محصول جدید مرکز سیمافیلم – بر اساس روز‌های پرالتهاب اوایل انقلاب اسلامی ساخته شده و در روایت بخشی از تاریخ آن روزگاران به شخصیت‌های واقعی که در اتفاقات و جریانات آن برهه موثر بودند، توجه دارد. در روایت بخش‌هایی از دوران تاریخ‌ساز به رشادت‌های شهیدان «مصطفی چمران» و «اصغر وصالی» نیز توجه شده است و از چهره‌های شاخص آن زمان به «ابراهیم یزدی» (وزیر امورخارجه وقت) نیز توجه دارد.

این مجموعه تلویزیونی ۴۴ قسمت است. با اتفاقات اواخر دی‌ماه ۱۳۵۷ شروع می‌شود و در نقطه ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۵۸ به پایان می‌رسد. “روز‌های ابدی” در سه فصل پیش‌بینی شده، فصل یک از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند. فصل‌های بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد.

سریال روزهای ابدی در سه فاز تولید شده است. بخش اول سریال از قبل از انقلاب اسلامی آغاز می‌شود و با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به پایان می‌رسد. بخش دوم به حوادث منجر به کودتای نوژه می‌پردازد و در نهایت در فاز انتهایی به روزهای جنگ تحمیلی گریزی می‌زند.

این سریال که نام قبلی آن «نفوذ» بود، چند سالی می‌شود پیش‌تولید و ساخت خود را آغاز کرده است و به دلیل وجود دکورهای عظیم و حضور بازیگران متعدد ایرانی و خارجی جزو آثار الف تلویزیون به حساب می‌آید. سریال روزهای ابدی با شیوع کرونا مدتی تصویربرداری خود را متوقف کرد، اما به دلیل اینکه بخش زیادی از سریال باقی نمانده بود و تاکید مدیران تلویزیون بر این بود که حتما این سریال به دهه فجر امسال برسد، تصویربرداری آن با رعایت پروتکل‌ها انجام شد و در تیر ماه ۹۹ بالاخره به پایان رسید. باید دید آیا جواد شمقدری که خود مدتی مسئول صدور مجوز محتوایی برای سینماگران و اهالی هنر بوده، توانسته است اثری استاندارد را برای تلویزیون بسازد یا خیر!

تصویربرداری مجموعه در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق شمالی و تهران انجام شده و به دلیل بازسازی سایت کپکان و سفارت آمریکا حجم زیادی از مجموعه به صورت کروماکی ضبط شده و بخش اعظمی از تصاویر با استفاده از جلوه‌های ویژه بصری آماده شده است.

در این مجموعه که به سفارش مرکز سیمافیلم تهیه و تولید شده است، بازیگران ایرانی چون احمد نجفی، حمید گودرزی، علیرام نورایی، رحیم نوروزی، صالح میرزا آقایی، جلیل فرجاد، شهره لرستانی، زهرا سعیدی، امیرمحمد زند، کاوه سماک باشی و… با معرفی امین اسکندریان، یلدا افشارنیا و کیمیا اکرمی به ایفای نقش می‌پردازند.

فلیپ ساپرکین، توماس سینکلراسپنسر، ایو ربر، دیمیتری گودیم، کلودیا ریدل، یکتارینا آکیلینا، ژان کلود ریکبورگ، فلوریان فیشر، نیکولاس بارکر، نیکولای سونین و ویتالی خاژیف هم بازیگران خارجی این سریال هستند.

تعدادی از عواملی که در این سریال همکاری دارند، عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: جواد شمقدری، تهیه‌کننده: محسن علی‌اکبری، مجری طرح: محمود غلامی، تصویربردار: حسین بذرافشان، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، طراح صحنه و لباس: مجید علی اسلام، طراح چهره‌پردازی: داریوش صالحیان، تدوین: روح‌الله شمقدری، جلوه‌های ویژه میدانی: داوود رسولیان، جلوه‌های ویژه بصری: محمد امامی، مدیر گویندگان: سید میرطاهر مظلومی، موسیقی: بهزاد عبدی، ناظر کیفی: مهدی ارگانی، مدیران تولید: سعید کشاورزی، مهدی مددکار، تصحیح رنگ: امیر سحرخیز، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: امیرحسین مدرس، عکس: محمد مهدی نبی‌زاده، مدیر تدارکات: عسگر جبارپور.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *