باورهای غلط افراد جامعه در مورد افسردگی

[ad id='39844']

[quote]معمولا بسیاری از افراد با شنیدن کلمه‌ی افسردگی، فردی غمگین، بدبین، پکر و ژولیده را در ذهن‌شان مجسم می‌کنند، اما واقعیت این است که تشخیص فرد افسرده به این آسانی نیست. افراد افسرده لزوما غمگین نیستند. اتفاقا بسیاری از این افراد در برابر دیگران بسیار خوب رفتار می‌کنند. همین امر نشان می‌دهد اختلال خُلقی تا چه حد می‌تواند گول‌زننده باشد.[/quote]

 

۱- سخت کار کردن افسردگی را سرکوب می کند!

این تصور قدیمی که خود را به کار ببندید تا احساس بهتری داشته باشید یک تفکر کاملا اشتباه است! کار بیش از حد می تواند یکی از نشانه های بالینی افسردگی، بخصوص در مردان باشد.

۲-افسردگی یک بیماری واقعی نیست!

افسردگی را با غم و اندوه معمولی اشتباه نگیرید! افسردگی یک بیماری پزشکی جدی است. در این بیماری مدارهای عصبی مغزی که مسئول تنظیم خلق و خو هستند دچار عملکردی غیر طبیعی می شوند.

۳- افسردگی یعنی داشتن حس ترحم به خود!

افراد مبتلا به افسردگی بالینی نه تنبل هستند و نه به سادگی برای خودشان تاسف می خورند! این افراد تنها سلامت مغزشان دچار مشکل شده است و با درمان های مناسب بهبود می‌یابند.

۴-دارو تنها درمان افسردگی است

با وجود آن‌که دارودرمانی برای افسردگی‌های شدید بسیار کمک کننده است اما دارو‌ها فقط یکی از ابزارهای موجود برای بهبود افسردگی هستند. مطالعات نشان داده اند که رواندرمانی به اندازه داروها برای درمان افسردگی‌های خفیف تا متوسط موثر است. با این‌حال اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنید؛ این داروها مادام العمر نخواهند بود و پزشک زمان مناسب قطع دارو را تعیین می کند.

۵-افراد افسرده زیاد گریه می‌کنند!

برخی از افراد هنگام افسردگی اصلا گریه نمی کنند! در عوض ممکن است احساس پوچی یا بی ارزشی کنند.

۶-افسردگی بخشی از روند سالخوردگی است.

بسیاری از افراد مسن دوران سالمندی را بدون تجربه افسردگی سپری میکنند. اما افراد سالمند دچار افسردگی معمولا نادیده گرفته می شوند؛ زیرا اغلب غم و اندوه خود را پنهان می‌کنند و یا ممکن است علایم مبهمی را تجربه کنند از جمله: از بین رفتن طعم غذا، تغییر الگوی خواب و شدت گرفتن دردها.

۷-گفت و گو اوضاع را بدتر می کند!

این اعتقاد قدیمی که “صحبت کردن درباره مشکلات، آن‌ها را بدتر میکند اشتباه است! امروزه شواهد نشان می دهد که انواع مختلف روان‌درمانی با شناسایی الگوهای فکری منفی، احساسات ناخودآگاه یا مشکلات مربوط به روابط، به درمان افسردگی کمک می‌کنند.

۸-نوجوانان ذاتا افسرده هستند. افسردگی نوجوانان ۱۳تا ۱۹ سال طبیعی است

اگرچه بسیاری از نوجوانان بدخلق، اهل مشاجره و عبوس هستند؛ اما طولانی شدن بیش از دو هفته دوره ناراحتی یا زودرنجی و کج خلقی در نوجوانان اصلا امری طبیعی نیست و می تواند نشانه افسردگی باشد.ناراحتی مداوم یا کج خلقی حتی با دوستان، لذت نبردن از فعالیت های موردعلاقه و افت ناگهانی نمرات از سایر علایم ابتلا احتمالی نوجوانان به افسردگی می باشد.

۹-درمان افسردگی سخت است.

بیشتر افرادی که برای درمان افسردگی خود اقدام می کنند بهبود می یابند. در مطالعه ای که توسط مرکز ملی بهداشت روان انجام شد ۷۰% افراد دچار افسردگی از طریق داروها درمان شدند. و بهترین درمان افسردگی ترکیبی از دارو و روان درمانی است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *