نقد بررسی فیلم ترسناک نیمه تابستان ( Midsommar)

[ad id='39844']

[quote]فیلم میدسامر یک تجربه خاص، منحصربه‌فرد و تنش‌زاست که حتما باید در پرده سینما دیده شود. فیلم میدسامر، اوج فیلم‌های ترسناک سال ۲۰۱۹ است که هر فیلم دیگری باید با آن رقابت کند.[/quote]

میدسامر (Midsommar)
کارگردان:  آری استر

ژانر: ترسناک
سال تولید: ۲۰۱۹ 
کشور: آمریکا، سوئد

خلاصه داستان

یک زن و شوهر برای شرکت در جشنواره‌ی محلی تابستانی در زادگاهشان به سوئد سفر می‌کنند، اما پس از رخ دادنِ یک اتفاق، خشونت و ترس به سرعت در میان روستاییان پخش می‌شود…

میدسامر (Midsommar) یک فیلم در ژانر ترسناک به کارگردانی آری استر است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به جک رینور، فلورنس پیو، ویل پولتر، و ویلیام جکسون هارپر اشاره کرد. این فیلم مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفت ، کارگردانی استر و بازی فلورنس پیو مورد ستایش قرار گرفت.

داستان « میدسامر » با فاجعه ای تراژیک برای دنی ( فلورنس پیو ) آغاز می شود که طی آن عزیزانش را از دست می دهد. در این شرایط دنی به شدت از لحاظ روحی شکننده شده و حضور نه چندان موثر نامزدش کریستین ( جک رینور ) نیز کمک چندانی به وضعیت او نمی کند. در این شرایط و در حالی که دوستانِ کریستین تمایل چندانی به پایداری ارتباط او با دنی ندارند، وی تصمیم می گیرد از دنی درخواست کند تا در سفری که قرار هست به همراه دوستانش به یکی از مناطق دور افتاده سوئد داشته باشند، او را همراهی کند.

بازیگران

  • فلورنس پیو در نقش دنی آردور
  • جک رینور در نقش کریستین هیوز
  • ویلیام جکسون هارپر در نقش جاش
  • ویل پولتر در نقش مارک
  • گونل فرد در نقش سیو
  • جولیا رگنارسون در نقش اینگا
  • بیورن اندرسن در نقش دن

تولید

این فیلم ابتدا به عنوان فیلمی ساده در میان فرقه‌گرایان سوئد، به آری استر واگذار شد، اما استر این ایده را رد کرد زیرا احساس می‌کرد که هیچ داستانی ندارد، او طرحی اجرا کرد که در آن دو شخصیت اصلی تنش جدایی را تجربه کنند و فیلمنامه را پیرامون این موضوع نوشت.

در ژوئیه ۲۰۱۸، فلورنس پیو، جک رینور، ویل پولتر و ویلیام جکسون هارپر به عنوان بازیگران اصلی به پروژه اضافه شدند. فیلم‌برداری در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۸ در بوداپست مجارستان آغاز و در اکتبر ۲۰۱۸ به اتمام رسید.

در سال ۲۰۲۰ ای ۲۴ لوازم فیلم‌ها و سریال‌های خود را به حراج گذاشت که در طی آن لباس فلورنس پیو با ۱۰ هزار گل ابریشم به قیمت ۶۵ هزار دلار توسط آکادمی موزه فیلم، لباس جک رینور به قیمت حدوداً ۵ هزار دلار و جمجمه یکی از اعضای فرقه به قیمت ۱۰ هزار دلار و وسایل روستاییان به قیمت ۴ هزار دلار خریداری شد. درآمد حاصل خرج امور خیریه شد.

هر کس که فیلم قبلی آری استر کارگردان این فیلم را دیده باشد ممکن است نگران باشد، که باز هم با صحنه‌هایی از بریدن گردن و احضار شیطان مثل آنچه در فیلم Hereditary  دیده‌اید  مواجه شود؛ اما نگران نباشید و نترسید چون آری استر به هالیوود رفته است. شاید هم نه، باید بترسید چون از آنجا به هلسینگلاند رفته است. این بار، نویسنده و کارگردان این فیلم، در دومین فیلمش، فیلم میدسامر ، سعی کرده یک کابوس خشن و بلندپروازانه را در ناحیه‌های دور افتاده در شمال سوئد به تصویر بکشد. او در این فیلم از عناصر و المان‌هایی استفاده کرده است که به طور معمول در فیلم‌های ترسناک از آن استفاده نمی‌شود. آسمان آبی است. خورشید در آسمان است و همه جا، شخصیت‌های شبیه فرشته می‌بینی که با گل آراسته و مزین شده‌اند و با شادی می‌رقصند. این دقیقا قطب مخالف آن خانه غم‌زده و دلگیر و تنگ و تاریک در فیلم موروثی است.

درعین‌حال، آستر در فیلم میدسامر هم تجربه‌ای همان‌قدر ناخوشایند که در فیلم موروثی داشتید برایتان ایجاد می‌کند، آن هم با توصیف دقیقی از موضوع هبوط و رانده شدن انسان از بهشت به‌جای دیگری. این یک تجربه هنرمندانه، تکان‌دهنده و پر از دست‌انداز و چالش است. بعد از دیدن فیلم میدسامر، دور کردن حسی که این فیلم در شما ایجاد می‌کند خیلی سخت است. شما ممکن است برای مدتی از گل‌فروشی گل بیشه هیچ‌چیز سفارش ندهید!

Florence Pugh; Jack Reynor
DSCF9328.RAF

مجموعه تنظیمات و پرداخت‌های فیلم میدسامر ، به‌طور مبهمی به فیلم Hostel (یا مسافرخانه، فیلم ترسناک و مهیجی به کارگردانی الی راث است که سال ۲۰۰۵ ساخته شد.) شبیه است: پس از گذراندن یک مقدمه سخت، که در آن یک تراژدی وحشتناک و فاجعه افتضاح برای خانواده دنی (Pugh) رخ داد، قرار شد که دنی به همراه دوست‌پسرش کریستین (Reynor) و رفقای دوره دبیرستان او، برای استراحتی کوتاه سری به سوئد بزنند. به نظر می‌رسید که ارتباط دنی و کریستین در اوج خودش است: اما دنی از این‌که بیش‌ازحد به کریستین تکیه می‌کند و وابسته او شده، می‌ترسد و نگران است. از طرف دیگر، دوستان کریستین مدام او را تشویق می‌کنند تا دنی را رها کند و با دختران دیگر باشد و خوش بگذراند. شکل دراماتیک این رابطه در فیلم میدسامر به خوبی نشان داده شده است. به‌خصوص در یک صحنه که مکالمه طولانی تلفنی دنی را نشان می‌دهد، وضعیت روحی او را کاملا آشکار می‌کند. صحنه‌ای که با زوم آهسته دوربین روی یک پنجره تاریک همراه شده و حسی شبیه سقوط به یک پرتگاه را برای بیننده تداعی می‌کند.

بعد به سوئد می‌رسیم. ظاهرا فیلم هیچ عجله‌ای برای آشنا کردن ما با هارگا (Harga) ندارد، این قبیله که همیشه خندان و عجیب‌وغریب هستند، در یک چمن‌زار و در محیطی خیلی شاد که دور آن با جنگل احاطه شده است زندگی می‌کنند. آن‌ها طی سفر خود، توقف‌هایی برای مصرف مواد دارند و گاهی هم همراه مارک، رفیق همیشه خمار کریستین که ویل پلاتر نقش او را بازی می‌کند، دیدی هم به زنان اسکاندیناوی می‌زنند.

هنگامی‌که آن‌ها به دهکده می‌رسند، بیننده فورا در آداب‌ورسوم باستانی این قبیله غوطه‌ور می‌شود. بدون آن‌که در فیلم میدسامر توضیحی داده شود که آیا این فعالیت‌ها شوم و بدشگون است یا نیست، هرچه که هست در پس‌زمینه همه فریم‌ها، ادامه دارد. استر و طراح مجموعه او Henrik Svensson، به همین قصد ساختار روستا را با جزئیات متراکمی پرکرده‌اند که تا به شکل معمایی باقی بماند، اگرچه نشانه‌ها و سرنخ‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد و چیزهایی غیرعادی است. مثلا در آن ساختمان بزرگ و زردرنگ مثلثی شکل چه چیزی وجود دارد؟ و دقیقا چرا چیزهای غیرطبیعی روی دیوار نصب شده‌اند؟

اتفاقات زیادی در این فیلم رخ می‌دهد و چیزهای زیادی اتفاق می‌افتد که قطعا از روی آن، می‌شود میلیون‌ها جوک خنده‌دار ساخت. بعد از این‌که آرام‌آرام، اهالی روستا از بین می‌روند، درنهایت فیلم به نقطه اوج خود می‌رسد، پایانی که در مقابل پایان معروف فیلم The Wicker Man مانند مستندی در فستیوال Fyre است. با وجود این‌که ظاهرا قرار است تمرکز فیلم میدسامر از روی دنی و کریستین برداشته شود و با بسیاری چیزهای عجیب‌وغریب دیگر موجود درصحنه حواس بیننده را پرت کند، اما نهایتا معلوم می‌شود که این فیلم درواقع نمایش رابطه بین این دو نفر است. البته هم Pugh و هم Reynor در پرده نهایی فیلم، همه تلاش خود را کردند تا شخصیت‌های خود را به‌درستی هدایت کرده و به اوج نقش‌آفرینی خود برسند، آن‌ها فوق‌العاده بودند. فیلم میدسامرنه تنها بازیگران خود بلکه تماشاچیان آن را هم مورد آزمایش قرار می‌دهد: این فیلم سفری است که هر عاشق سینما باید حتما آن را برود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *