نقد بررسی فیلم ترسناک کره ای تماس (Call)

[ad id='39844']

[quote]تماس فیلمی مهیج و ترسناک محصول سال ۲۰۲۰ کره جنوبی با بازیگری پارک شین-هه و جیان جانگ سییو به کارگردانی لی چونگ هیون است. این فیلم بر اساس فیلم تماس گیرنده محصول سال ۲۰۱۱ ساخته شده است. فیلمبرداری این فیلم در ۳ ژانویه ۲۰۱۹ آغاز شد و در ۲ آوریل ۲۰۱۹ به پایان رسید. در ابتدا انتظار میرفت در مارس ۲۰۲۰ در کره جنوبی اکران شود به دلیل شیوع کروناویروس لغو شد و در نهایت ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ در نتفلیکس منتشر شد.[/quote]

خلاصه داستان

سو یون و یون سوک به‌طور اتفاقی از طریق یک تماس و تلفنی قدیمی با یکدیگر آشنا می‌شوند. سو یون متوجه می‌شود که یون سوک نیز در همین خانه زندگی می‌کند اما ۲۰ سال زمانی از هم فاصله دارند. مدتی بعد این دو تصمیم می‌گیرند انتخابی کوچک انجام دهند که در نتیجه آن زندگی آنها تغییر می‌کند…

بازیگران

  • پارک شین-هه در در نقش سئو یون
  • جئون جونگ سئو در نقش اوه یانگ سوک
  • کیم سونگ یونگ در نقش یون آئه ، مادر سئو یون
  • لی ال در نقش ، مادر یونگ سوک
  • اوه جونگ سه در نقش سونگ هو
  • لی دونگ هووی در نقش بائک می هیون
  • پارک هو سان در نقش آقای کیم (پدر سئو یون)

فیلم محصول کره جنوبی از آن گوهرهایی است که بی‌سر و صدا آمد و آنچنان هم دیده نشده ولی رسما یک گوهر ناب در ژانر سینمای وحشت و تریلر (هیجان انگیز) است. فیلمی جذاب و دیدنی که بسیار زود روی ریتم می‌افتد و داستان جادویی‌اش، ذره ذره به سمت جنونی وحشتناک می‌رود که تا آخرین دقیقه تیتراژ همراه تماشاگر خواهد بود.

داستان فیلم درباره دو زن است که طی یک تماس تلفنی باهم اشنا می‌شوند و متوجه می‌شوند که هر دو رد یک مکان اما در دو زمان متفاوت به سر می‌برند. اقدامات زن در گذشته می‌تواند زندگی زن در آینده را دستخوش تغییراتی سازد و آنها تصمیم می‌گیرند با زمان و سرنوشت بازی کنند.

بازی با زمان از ان دسته سوژه‌هایی است که این روزها بسیار ترند شده و سریالهای جذابی چون Dark و فیلم تنت نیز درباره محور موضوعی ساخته شده است. Call اما یک داستان هیجان انگیز با اسانس وحشت را در این وادی تعریف می‌کند و ریتم خوب فیلم که به سرعت به جریان می‌افتد باعث می‌شود تا بیننه خیلی زود با فضای وهم انگیز آن خو بگیرد.

Call پایان بندی بسیار زیبایی هم دارد که دیدن آن را در لحظات پایانی به جنونی دیوانه وار شبیه می‌سازد.

سینمای کره جنوبی با ژانر جنایی پیوند خورده است و همین سبک فیلمسازی است که در جهان به نام آنها شناخته شده است. درواقع کره ای ها بهترین جنایی سازان دنیا هستند، از شاهکار بی مانند بونگ جون هو، “خاطرات قتل” تا “اولدبوی” و “من شیطان را دیدم”. این ها فقط گل سرسبد سینمای این کشور هستند. محبوبیت و کیفیت آثار جنایی سینمای کره جنوبی تا حدی است که حتی دیوید فینچر، کارگردان شهیر هالیوودی از فیلم “خاطرات قتل” بونگ جون هو به عنوان منابع الهامش برای مشهورترین و بهترین فیلم کارنامه اش، “هفت” یاد میکند.

اما چه میشود اگر فرمول موفق جنایی با ژانر تریلر/تعلیق زا ترکیب شود؟ حاصل آن فیلم “تماس” است که هم ریشه های جنایی دارد و هم در تعلیق آفرینی و هیجان زده کردن مخاطب کم کاری نمیکند و تبدیل به یکی از فیلم های خوب ژانر هیجانی/جنایی کره جنوبی میشود که ارزش یکبار تماشا کردن را قطعا دارد.

در بررسی فیلم CALL می رسیم به داستان فیلم. داستان فیلم درباره دختری به نام سویون (با نقش آفرینی پارک شین-هه) است که پدرش را در یک حادثه آتش سوزی از دست داده است و برای عیادت مادر مریضش به شهر دوران کودکی اش برمیگردد و در خانه ای که در زمان کودکی اش در آن زندگی می کرده است چندروزی را استراحت کند. اما از همان ابتدا با تماس های مشکوکی رو به رو میشود که در آنها دختری به نام یونگ-سوک (با نقش آفرینی جئون جونگ سو) از وی تقاضای کمک میکند. کم کم با تماس های بیشتر سویون متوجه رازهایی میشود که میتواند به کمک آنها گذشته اش را به کلی تغییر دهد،بنابراین شروع به طرح دوستی ریختن با یونگ سوک میکند.

داستان فیلم و در کل خود فیلم از همان سکانس اول و بدون هیچ گونه فلش بک یا مقدمه چینی شروع میشود و اتفاقات با ریتم تندی پیش میروند. درواقع یکی از عناصر جذابیت فیلم همین ریتم تند و بدون اتلاف وقت فیلم است که دائما حوادث جدیدی روی میدهند و گذشته و آینده به طور کامل تغییر میکند و مخاطب دائما در حال پردازش اتفاقات است. این کاری است که کارگردان اثر با هوشمندی جلوی کسل کننده بودن فیلم را میگیرد. در واقع کارگردان و نویسنده از کشش داستان فیلم اطلاع داشته اند و به بهترین شکل ممکن تمام دقایق فیلم را به پیشبرد داستان اختصاص میدهند. تدبیری که هر کارگردانی انجام نمیدهد زیرا اگر مخاطب فیلم بین باشید به خوبی از مشکل تقلا کردن داستان برای ارائه جذابیت به فیلم و دقایق اضافه و بی فایده آشنایی دارید. این مشکلی است که بیشتر گریبان فیلم های متوسط تا خوب را میگیرد اما “تماس” با ریتم سریع خود جلوی تمام این مشکلات را میگیرد.

فیلمنامه در سطح خوبی قرار دارد و در کنار کارگردانی، موسیقی و نقش آفرینی ها قرار میگیرد. فیلمنامه نوشته شده برای این فیلم هرچند در بعضی سکانس ها قابل پیش بینی میشود اما این تاوانی است که ریتم تند فیلم باید بپردازد. هرچند این مشکلات در چند سکانس کلیشه ای به خصوص اتفاق می افتد و در اکثر سکانس ها، کارگردان و نویسنده به خوبی به مخاطب رودست میزنند.

 

کارگردانی فیلم نیز در سطح خوب و استاندارد است و اگر بخواهم منصف باشم، کارگردان تمام تلاشش را برای ایجاد تعلیق در سرتاسر فیلم کرده است و از این نظر کارش حتی قابل تحسین هم هست. در چند سکانس به خصوص که در آن از خشونت فیزیکی استفاده میشود، کارگردان با کات های سریع و دوربین روی دست و دنبال کردن شخصیت ها به خوبی هیجان فیلم را کنترل میکند و وقتی استفاده از این روش کمی تکراری میشود با نشان ندادن یکی از شخصیت های اصلی و کاری که قصد انجامش را دارد مخاطب را در وضعیتی قرار میدهد که مدام باید حدس بزند، و این یعنی حفظ جذابیت. شخصیت پردازی فیلم اگر نگوییم عالی ولی در سطح خوبی قرار دارد اما این سطح فقط برای دو شخصیت اصلی است و شامل دیگر شخصیت ها نمیشود.

به عنوان مثال ما هیچ وقت انگیزه نامادری یونگ سوک را برای آزار و اذیت وی در طول فیلم درک نمیکنیم و وی بدون دلیل منطقی و صرفا به بهانه وجود شیطان در روح یونگ سوک یا طالع بد آینده او، وی را آزار میدهد. از دیگر شخصیت های فیلم که اصلا شخصیت پردازی نشده اند، میتوان به مادر و پدر سویون اشاره کرد. ما در طول فیلم دلیل دلبستگی شدید سویون به پدرش را درک نمیکنیم زیرا سکانس خاصی وجود ندارد تا ما به عمق رابطه آنها سرک بکشیم و تنها کاری که فیلم برای این مشکل میکند چند سکانس بدون اثر در رابطه با پدر و مادر وی است.

البته از سوی دیگر شخصیت های اصلی فیلم، خوب شخصیت پردازی شده اند و اگرچه بازهم مشکلات منطقی ای در بعضی اعمال آنها وجود دارد ولی در کل ما انگیزه های آنها را درک میکنیم و اقداماتی که انجام میدهند خارج از منطق شخصیت پردازی آنها نیست. به عنوان مثال ما از مشکلات روانی یونگ سوک اطلاع داریم و میدانیم که انسان نرمالی نیست، چه به خاطر تلاش های نامادری اش و حبس وی در خانه باشد و چه اینکه واقعا نامادری اش حق داشته باشد و او واقعا مشکلاتی داشته باشد، اما به هر حال وقتی وی از خانه فرار میکند، کم و بیش مشخص است که چه کارهایی قرار است انجام دهد.

 

در مجموع باید گفت فیلم تماس که با الهام از فیلمی به نام “تماس گیرنده” محصول سال ۲۰۱۱ میلادی ساخته شده است، فیلمی است که تماشای آن به هیچ وجه خسته کننده نمیشود و یک برگ برنده هم دارد: بازی با زمان. بنابراین این فیلم چیزی بیشتر از یک داستان یکبار مصرف برای ارائه دارد، و این بهترین بهانه برای تماشای هرچه زودتر آن است.

اگر فیلم را تماشا کرده باشید، به احتمال زیاد متوجه شده اید در دقایق پایانی فیلم بسیاری از اتفاقات با سرعتی زیاد رخ میدهند و در نهایت با تیتراژ پس از انتهای فیلم سردرگمی ما از اتفاقات فیلم بیشتر میشود. در این چند پاراگراف سعی میکنیم تا اتفاقات نهایی فیلم را بررسی کنیم، با ما همراه ما باشید.

۱- اتفاقات قبل از تیتراژ پایان

قبل از تیتراژ پایانی فیلم، داستان در دو خط زمانی پیش میرود: اولی به خط زمانی بین یونگ سوک و مادر سویون و افسر پلیس در سال ۱۹۹۹ میپردازد (که پس از کشته شدن پدر سویون توسط یونگ سوک و مشکوک شدن پلیس به وی منجر میشود)، و دومی بین یونگ سوک پا به سن گذاشته و سویون در ۲۸ سالگی در سال ۲۰۱۹ است. بنابراین در خط زمانی سال ۱۹۹۹، یونگ سوک مادر سویون و سویون ۹ ساله را گروگان میگیرد، سپس با درگیری بین مادر سویون و یونگ سوک، یونگ سوک از بالای طبقه به پایین پرتاب میشود و ظاهرا میمیرد(اما در اصل زنده میماند، و ما در خط زمانی پس از تیتراژ نهایی این را متوجه میشویم)، پس در این خط زمانی سویون پدرش را ازدست میدهد اما مادرش زنده میماند و پایان این خط زمانی سکانس راه رفتن پایانی او با مادرش است.

اما در خط زمانی دوم سویون اصلی (۲۸ ساله در سال ۲۰۱۹) با یونگ سوک آینده (یا پا به سن گذاشته) مواجه میشود و از طریق تلفن خانه یونگ سوک آینده به مادرش زنگ میزند که این تصمیم باعث میشود تا خط زمانی اول رخ بدهد، اما پس از مواجه سویون با یونگ سوک آینده، درگیری بین آن دو رخ میدهد اما چون در خط زمانی سال ۱۹۹۹ یونگ سوک توسط مادر سویون میمیرد بنابراین قبل از این که موفق به کشتن یونگ سوک شود چون گذشته اش نابود شده خودش نیز نابود میشود. انتهای این خط زمانی به انتهای خط زمانی اول پیوند میخورد، یعنی سکانس راه رفتن پایانی فیلم با مادرش. پس هردو خط زمانی به یک نتیجه ختم میشوند: کشته شدن پدر سویون، زنده ماندن سویون و مادرش و مرگ یونگ سوک در هر دو خط زمانی.

۲-اتفاقات پس از تیتراز پایانی:

اما پس از پایان هردو خط زمانی، پس از پایان فیلم، تیتراژ نهایی فیلم به نمایش در می آید که در آن هر دو خط زمانی شکسته میشوند زیرا مادر یونگ سوک هنگام سکانس پیاده روی پایانی او محو میشود، سپس سکانسی را میبینیم که یونگ سوک آینده با یونگ سوک سال ۱۹۹۹ تماس میگیرد و به وی اطلاع میدهد که تا چند لحظه دیگر پلیس و مادر سویون او را پیدا میکنند، پس نباید درگیر شود، بنابراین یونگ سوک خط زمانی سال ۱۹۹۹ با این اطلاعات هم پدر سویون را که به قتل رسانده مخفی میکند و هم سویون ۹ ساله را. بنابراین در درگیری بین خودش و مادر سویون، موفق میشود مادر سویون را به قتل برساند، افسر پلیس را هم که قبل از آن به قتل رسانده بود، بنابراین به راحتی سالیان سال سویون ۹ ساله را گروگان نگه میدارد و این خط زمانی منتهی میشود به سکانسی که سویون تا سالها در بند یونگ سو در زیرزمین بوده است. در واقع خط زمانی سوم بین خط زمانی اول و دوم است و خط زمانی اصلی محسوب میشود.

[ad id='39844']

29 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی فیلم ترسناک کره ای تماس (Call)»

  1. فقط میتونم بگم مغزم به گا رفت و اینکه خیلی توب بود چون حواسم از مشکلاتم پرت شد

  2. به نظرم یه جای فیلم میلنگه
    از آینده نمیتونن تماس بگیرن وگرنه سویون از آینده با مادر و پدرش تماس میگرفت
    ولی نشون میده یونگ سوک از اینده با خودش تماس گرفته
    سوتی دادن اینجا

  3. به نظرم یه جای فیلم میلنگه
    از آینده نمیتونن تماس بگیرن وگرنه سویون از آینده با مادر و پدرش تماس میگرفت
    ولی نشون میده یونگ سوک از اینده با خودش تماس گرفته
    سوتی دادن اینجا

  4. سلام.این فیلم خیلی راحت تونست شاید نودونه درصد بیننده هارو گول بزنه!تمام فیلم داستان یک دختر است که دارای سه شخصت میباشد یک شخصت تاریک که سراسر نفرت میباشد و پدر و مادر خود را کشته است و شخصیت دیگر این دختر که به خود دروغ میگوید که خانواده خودش را کشته و شخصیت سوم که به صورت نامادری میخواهد از شر شخصیت پلید خودش نجات پیدا کند!! این سه شخصیت یک دختر در دو زمان باهم در تماس هستند و بخاطر گناهی که کرده است در عذاب است و خودش را گاهی به صورت نامادری عذاب میدهد و گاهی با کشتن پدر و مادر خودش!تمام اعضای خانواده و افرادی که در فیلم میبینیم فقط تجسمی در ذهن این دختر روانی است که بخاطر گناهی که کرده در برزخ گیر کرده و در حال عذاب کشیدن است.حتی نامادری که بنظر بدون دلیل دختر را شکنجه میدهد خود این دختر است که میداند خودش چه گناهی کرده است!در نهایت باید بگم که این داستان تا ابد به شکلهای مختلف تکرار میشود و دختر بخاطر گناهی که کرده است عذاب میکشد!!!

    1. سلام
      این تحلیل رو که رفتی یاد فیلم دو خواهر افتادم اون هم کره ای بود ، البته اگر اسمش یادم باشه ، اونجا دختر خودش رو در قالب خواهر ، نامادری و دیگر افراد می‌گذاشت ، چون باعث مرگ خواهر خودش شده بود ، البته اصلا حرفت رو قبول ندارم

  5. سلام نه عزیزم سویونگ دچار بیماری روانی دوشخصیتی بود ..که درزمان حال خودش از گذشته شخصیتی جدید ساخته .

  6. من دیروز این رو دیدم و خیلی ذهنم رو مشغول کرد خواستم چند تا نکته بگم
    ۱)درسته که آخرش نشون داد که اون اسیر یونگ سوک‌شده ولی اون هیچ خاطره ای از این همه سال اسارت نداره چون از یه زمان دیگه وارد شده همینطور که هر دفعه که آینده تغییر میکرد اون قبلی ها رو یادش بود
    ۲) بالاخره یه روز آزاد میشه مگه نه؟(یکی بده آزادش کنه ۲ بهمن عروسیشه😁)
    ۳) سویون ۲۸ ساله دقیقا سرنوشتی مثل یونگ سوک ۲۸ ساله پیدا کرد …یه جایی آقا بود و یه نفر شکنجه و آزارش میداد
    ۴) مواظب باشید با غریبه ها حرف نزنید😁

  7. هیچ خط زمانی سومی وجود نداره، این فیلم یک پایان داره، در سال ۱۹۹۹ بعد از رویارویی مادر سو یون با یونگ سوک، وقتی هر دو از راه پله ها به پایین پرت میشوند مادر سویون زنده میمونه و با سویون فرار میکنه اما غافل از اینکه یونگ سوک هم زنده مونده و منتظر انتقامه و ترجیح میده خودش رو مخفی کنه، اون صبر میکنه تا سال ۲۰۱۹ بشه و به هودش در جوانی زنگ میزنه و به خودش اطلاع میده که مادر سویون و پلیس میخوان بکشنت…اینطور میشه که با سیاست اون ها رو دک میکنه و سویون نه ساله ای که گروگانش بوده سالها اسیر اون میمونه، پایان

    1. وای ایول این خیلی درست تر به نظر میاد
      اگه طبق این مقاله پیش بریم بعد از اینکه باباش توی ماشین میسوزد سویون باید توی زیر زمین باشه👍👍👍ایول مغزم پوکید

    2. من دیروز این رو دیدم و خیلی ذهنم رو مشغول کرد خواستم چند تا نکته بگم
      ۱)درسته که آخرش نشون داد که اون اسیر یونگ سوک‌شده ولی اون هیچ خاطره ای از این همه سال اسارت نداره چون از یه زمان دیگه وارد شده همینطور که هر دفعه که آینده تغییر میکرد اون قبلی ها رو یادش بود
      ۲) بالاخره یه روز آزاد میشه مگه نه؟(یکی بده آزادش کنه ۲ بهمن عروسیشه😁)
      ۳) سویون ۲۸ ساله دقیقا سرنوشتی مثل یونگ سوک ۲۸ ساله پیدا کرد …یه جایی آقا بود و یه نفر شکنجه و آزارش میداد
      ۴) مواظب باشید با غریبه ها حرف نزنید😁

    3. چیزس که گفتید درسته ولب اونارو دک نمیکنه بلکه جفتشونم میکشه و سویونو گروگان نگه میداره اگه دکشون میکرد اخر فیلم مادر سویون غیب نمیشد از کنارش

    4. چیزی که گفتید درسته ولی اونارو دک نمیکنه بلکه جفتشونم میکشه و سویونو گروگان نگه میداره اگه دکشون میکرد اخر فیلم مادر سویون غیب نمیشد از کنارش

    5. این نظریه رو رد میکنم چون یونگ سوک بزرگ لازم نبود اینهمه منتظر بمونه و موقه اومدن مادر سیون و پلیس بهش بگه اگه فرار کرده بود و زنده مونده بود بعد از رها شدن یونگ سوک از دست مادر جن گیر خودش. میتونست داستان و اتفاقات فیلمو به کلی عوض کنه میتونید برید دوباره فیلمو ببینید میفهمید

    6. سلام.این فیلم خیلی راحت تونست شاید نودونه درصد بیننده هارو گول بزنه!تمام فیلم داستان یک دختر است که دارای سه شخصت میباشد یک شخصت تاریک که سراسر نفرت میباشد و پدر و مادر خود را کشته است و شخصیت دیگر این دختر که به خود دروغ میگوید که خانواده خودش را کشته و شخصیت سوم که به صورت نامادری میخواهد از شر شخصیت پلید خودش نجات پیدا کند!! این سه شخصیت یک دختر در دو زمان باهم در تماس هستند و بخاطر گناهی که کرده است در عذاب است و خودش را گاهی به صورت نامادری عذاب میدهد و گاهی با کشتن پدر و مادر خودش!تمام اعضای خانواده و افرادی که در فیلم میبینیم فقط تجسمی در ذهن این دختر روانی است که بخاطر گناهی که کرده در برزخ گیر کرده و در حال عذاب کشیدن است.حتی نامادری که بنظر بدون دلیل دختر را شکنجه میدهد خود این دختر است که میداند خودش چه گناهی کرده است!در نهایت باید بگم که این داستان تا ابد به شکلهای مختلف تکرار میشود و دختر بخاطر گناهی که کرده است عذاب میکشد!!!

    1. هیچ خط زمانی سومی وجود نداره، این فیلم یک پایان داره، در سال ۱۹۹۹ بعد از رویارویی مادر سو یون با یونگ سوک، وقتی هر دو از راه پله ها به پایین پرت میشوند مادر سویون زنده میمونه و با سویون فرار میکنه اما غافل از اینکه یونگ سوک هم زنده مونده و منتظر انتقامه و ترجیح میده خودش رو مخفی کنه، اون صبر میکنه تا سال ۲۰۱۹ بشه و به هودش در جوانی زنگ میزنه و به خودش اطلاع میده که مادر سویون و پلیس میخوان بکشنت…اینطور میشه که با سیاست اون ها رو دک میکنه و سویون نه ساله ای که گروگانش بوده سالها اسیر اون میمونه، پایان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *