نقد بررسی فیلم ابلق نرگس آبیار

[ad id='39844']

[quote]ابلق فیلمی به کارگردانی نرگس آبیار محصول سال ۱۳۹۹ است. تهیه کنندگی کار بر عهده محمدحسین قاسمی بوده و بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و مهران احمدی از بازیگران این فیلم می‌باشند.[/quote]

 

نرگس آبیار با فیلم ابلق موفقیت هایی که با فیلم شبی که ماه کامل شد بدست آورد را دوباره تکرار کند به همین خاطر دوباره نقش های اصلی فیلم را به زوج الناز شاکر دوست و هوتن شکیبا سپرده است که سال گذشته این زوج هنری توانستند با بازیهای درخشانشان در فیلم شبی که ماه کامل شد به سیمرغ جشنواره فجر برسند نرگس آبیار در فیلم ابلق بهرام رادان را نیز به خدمت گرفتهکه تکمیل کننده زوج اصلی فیلم باشد

فیلم ابلق نرگس آبیار اولین اکران مردمی اش را در جشنواره فجر سال ۹۹ خواهد داشت ولی با توجه به شرایط کرونایی و ورشکستگی نسبی سینمای ایران مشخص نیست چه زمانی فیلم رنگ پرده نقره ای را ببیند و اکران سراسری آغاز شود

فیلمبرداری فیلم سینمایی ابلق توسط سامان لطیفیان انجام شده است. تدوین گر ابلق نیز توسط حمید نجفی راد صورت گرفته است. تدوین گر فیلم ابلق ، قبلا در فیلم شبی که ماه کامل شد و جاندار و بدون تاریخ بدون امضا و لاک قرمز نیز هنرنمایی کرده بود.

بخش عمده ای از لوکیشن فیلم ابلق در شمال تهران جلوی دوربین رفته است.

خلاصه داستان فیلم ابلق

برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند، ماجرایی رقم می‌خورد.آنطور که در رسانه ها آمده است؛ «ابلق» روایت داستانی تلخ و غم انگیزی را دنبال می‌کند.

واکنش منتقدان به فیلم ابلق نرگس آبیار

هوشنگ گلمکانی منتقد با سابقه سینما در صفحه شخصی خود نوشت: نرگس آبیار باز هم گام بلند دیگری برداشته؛ بلندتر از فیلم بلندپروازانه قبلی‌اش.

«ابلق» فیلمی تکان‌دهنده و تأثیرگذار است، با یک کارگردانی ماهرانه و پرزحمت، و بازی‌های چشمگیر. هرچند که به دلایلی شخصی، من «نفس» را همچنان بیش‌تر دوست دارم. فعلا همین

کیوان کثیریان، روزنامه‌نگار و منتقد سینما درباره «ابلق» نوشت: «فیلمی متمرکز بر روابط پیچیده‌ انسانی، با ظرایف قابل توجه، شخصیت‌های جذاب و قصه‌ای پرکشش. بهترین فیلم نرگس آبیار تا اینجا.»

محمد محمدیان منتقد مجله فیلم نیز نوشت: فیلمی با قصه‌ زنانه‌ای تازه در دنیای پیچیده مردانش با یک کارگردانی دشوار که متفاوت‌ترین روایت اجتماعی او به حساب می‌آید. اثری با بازی‌ درخشان الناز شاکردوست، نقش‌آفرینی به‌یاد ماندنی هوتن شکیبا.درست حدس زده‌اید خود را برای اثر نفس‌گیر و تلخ دیگری آماده کنید.

بررسی فیلم ابلق نرگس آبیار

پنجمین ساخته «نرگس آبیار» مانند کار‌های دیگر کارگردان، فضایی زنانه دارد و داستان زنی (الناز شاکردوست) را روایت می‌کند که با همسر و فرزند خود در حاشیه تهران زندگی کرده، اما اتفاقی، آن‌ها را به شمال این شهر می‌کشاند. آبیار، برخلاف ساخته‌های قبلی خود، این فیلم را در سکوت کامل خبری جلوی دوربین برد و هنوز هم اطلاعات چندانی راجع به آن در دسترس نیست.
فیلمی که چند تن از بازیگران و کسانی که اثر را بعد از مراحل فنی تماشا کرده‌اند، از آن به‌عنوان برجسته‌ترین ساخته فیلمساز تا امروز نام برده‌اند که در عین تاثیرگذاری فضای فیلم، بازی‌های درخور توجهی را به خود می‌بیند. به‌خصوص بازی بهرام رادان که به گفته کسانی که فیلم را دیده‌اند، تاکنون در کارنامه این بازیگر دیده نشده است. آبیار در تمام این سال‌ها نشان داده کارگردان جسوری است و مخاطبانش را با هر ساخته خود غافلگیر می‌کند. به‌طوری که نمی‌توان او را در زمره یکی از سه کارگردان زن موفق دهه ۹۰ سینمای ایران نام نبرد.
درباره تهیه کننده فیلم ابلق

فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار، توسط محمد حسین قاسمی ، تهیه کنندگی شده است. محمد حسین قاسمی به عنوان تهیه کننده ابلق، همسر نرگس آبیار است. او سابقه فعالیت در کارگردانی تئاتر داشته و متولد سوم اردیبهشت سال پنجاه و چهار در شهرستان قم است و از نرگس آبیار کوچک تر است.او فیلمی از مهران احمدی (سگ بند و مصادره) را نیز تهیه کنندگی کرده بود. در فیلم نفس نرگس آبیار نیز وی، تهیه کننده بود.

عوامل فیلم ابلق

شادی کرم رودی، امین میری، سیاوش حکمت شعار، علی نفیسی، الهه اذکاری، شیماء ملکیان، علی روزبهانی، سارا اردلان، سحر اسدی، الهام حسامی، محبوبه نریمی‌سا، مهتا محدث، هادی آقابزرگی، روح الله آبیار، سعید بیگی، عفت رسولی، منصور نوری، فاطمه کریمیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

طراح صحنه و لباس فیلم ابلق: محمدرضا شجاعی، طراح چهره پردازی فیلم ابلق: ایمان امیدواری، طراح اجرایی و گریم سه بعدی فیلم ابلق : محمد کلاهدوز، صدابردار: طاهر پیشوایی، طراحی و ترکیب صدا فیلم ابلق : سید علیرضا علویان، موسیقی فیلم ابلق : مسعود سخاوت دوست، طراح جلوه‌های بصری: فرید ناظرفصیحی، پست پروداکشن: ناصر سوقیان، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فطوره چیان و برنا جمشیدی، عکاس: طاها آبیار، مدیر تولید: مسعود زمانی، مدیر تدارکات: حمید رضا سرپیران، سرپرست گروه کارگردانی و مدیر برنامه ریزی: روزبه سجادی حسینی، دستیار اول کارگردان: علیرضا هاشمی، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی، منشی صحنه: فاطمه رزاقی، دستیار طراح لباس: نیاز حمیدی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، طراح بدلکاری: امیر بدری مشاور رسانه‌ای: مهسا همتی.

 

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *