ممیزی های ناعادلانه فیلم توقیفی قاتل و وحشی

[ad id='39844']

[quote]وزارت ارشاد حتی مانع از نمایش فیلم حمید نعمت الله برای داوران جشنواره فجر سی و نهم شد . بعد از بحث‌ها و واکنش‌های فراوان و در حالی که سینماگران و منتقدان سرشناس بسیاری خواستار نمایش فیلم تازه حمید نعمت‌الله در جشنواره فجر شده بودند، سازمان سینمایی مثل همیشه سراغ گزینه‌ی محافظه‌کاری رفت و با صادر نکردن پروانه نمایش را نیز به جمع آثار توقیفی این سالها اضافه کرد. .[/quote]

 

فیلم قاتل وحشی، یک فیلم اسلشر خشونت آمیز است اما هنوز جزییات آن رسانه ای نشده است؛ و … فیلمی به کارگردانی حمید نعمت الله محصول سال ۱۳۹۸ است. «زیبا، مهیای عروسی دخترش می‌شود که بطور اتفاقی اسیر یک باند گانگستری مخوف می‌شود. او سعی می‌کند از این بند خود را رها کند. وقت زیادی ندارد، چون دخترش نیز بی‌خبر از همه‌چیز عازم همان‌جاست و این اتفاقی است که نباید بیفتد. زیبا، برای نجات خود و دخترش می‌جنگد»

 

 

فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله یکی از گزینه‌های مهم امسال برای اکران در جشنواره فیلم فجر بود. آنچه رسانه‌های نزدیک به این فیلم درباره علت کنار گذاشته شدن «قاتل و وحشی» اعلام کردند، نمایش مو و گوش بازیگر اصلی فیلم یعنی لیلا حاتمی بود. اما درکنار مسائل مطرح‌شده برخی از شنیده‌ها موارد دیگری را نیز بیان کرده‌اند. ظاهرا مو و گوش مشکل اصلی نیست و خشونت و برخی مسائل اخلاقی در «قاتل و وحشی» موجب سخت‌گیری ارشاد شده است. برخی از رسانه‌ها از عبارات سنگینی چون «برده‌گی جنسی» درباره این فیلم استفاده کرده‌اند. هرچند که تا وقتی فیلم را نبینیم نمی‌شود درباره‌اش قضاوت کنیم اما لااقل عکس‌های منتشرشده از فیلم این گمانه را تقویت می‌کند.

 

 

حمید نعمت‌الله یکی از فیلمسازان مهم پس از انقلاب است. او فیلم‌های قابل‌دفاع و ارزشمندی چون بوتیک و بی‌پولی را ساخته و سریال مثال‌زدنی وضعیت سفید را برای سیما ساخته است. در بسیاری از آثار او مفاهیم و ارزش‌های اجتماعی، خانواده، صداقت و… مطرح شده است. پس این فیلمساز را نمی‌توان به راحتی نادیده گرفت. اما از طرفی اگر شایعات گفته شده درباره فیلم واقعی باشد موردی است که نمی‌توان از آن به‌راحتی عبور کرد. باید منتظر بمانیم تا اطلاعات بیشتری درباره فیلم «قاتل و وحشی» منتشر شود تا بتوان نگاهی جامع به مساله داشت.

 

فیلم توقیفی «قاتل و وحشی» برای بانوان اکران می شود؟
طباطبایی نژاد درباره اکران «قاتل و وحشی» در جشنواره و یا حداقل برای خانم ها اظهار کرد: این در حوزه تصمیم جشنواره فجر نیست اگر شورای نظارت و ارزشیابی و مسئولان سینمایی اجازه بدهند ما مشکلی نداریم و در مورد نمایش برای خانم ها در حوزه اختیار من نیست.
دبیر جشنواره گفت: حامی جشنواره، شهرداری تهران است و تلاش می کنیم با کمترین بودجه آن را برگزار کنیم. الان در سه سطح برگزار می شود و شاید از آن چیزی که در جلسه اول گفتم بیشتر شود اما بلافاصله پس از اتمام جشنواره اعلام می کنیم.

نیما حسنی نسب (منتقد سینما) نوشت:
«این “قاتل و وحشی” با هر معیاری از مهم‌ترین دستاوردهای سینمای ایران در دهه نود است که در سال پایانی یک دهه‌ی پر آشوب و در بدترین شرایط فکری و کیفی سینمای ما ظاهر شده تا روایت سینماییِ دقیقی از جنون و تباهی باشد. زیبایی‌شناسی منحصر به فرد فیلم‌ساز به اوجی مثال‌زدنی و لحن و مودی کم‌یاب در حد و اندازه‌های محدود سینمای ایران رسیده و نگاه متفاوت‌‌ و رادیکال‌اش به مقوله خشونت علیه زنان ورِ دیگر «رگ خواب» است.

[…] نقد و تحلیل فیلم بماند به وقتش؛ عجالتاً امیدوارم همه آنها که نقشی در تولید و نمایش این فیلم دارند، «قاتل و وحشی» را به‌حق از نقاط ‌عطف کارنامه‌ سینمایی یا مدیریتی‌شان بدانند و تلاش کنند دیده شود.»

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *