بررسی کارت گرافیک جیفورس GeForce GT 1030

[ad id='39844']

[quote]کارت گرافیک «GeForce GT 1030 2G LP OC» محصول برند «ام‌اس‌آی» است. این کارت گرافیک به پردازنده‌ی مرکزی GeForce GTX 1030 ساخت شرکت «ان ویدیا» مجهز شده است. فرکانس مبنای پردازنده ۱۲۶۵ مگاهرتز است و از ۳۸۴ پردازنده‌ی کوچک تشکیل شده‌ است.[/quote]

 

 

این کارت گرافیک توسط سازنده، کمی اورکلاک شده‌ است و فرکانس آن در حالت Boost تا ۱۵۱۸ مگاهرتز هم افزایش پیدا می‌کند. دو گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع GDDR5 روی کارت گرافیک GeForce GT 1030 2G LP OC به کار رفته‌ است که با فرکانس ۶۰۰۸ مگاهرتز و باس رابط ۶۴ بیت فعالیت می‌کنند. خنک‌سازی کارت با استفاده از فن و هیت‌سینک آلومینیومی انجام می‌شود. در پنل پشتی کارت، دو عدد خروجی وجود دارد که از یک پورت HDMI و یک پورت DP تشکیل شده‌اند. کاربر با استفاده از این پورت‌ها می‌تواند ۲ مانیتور را به کارت گرافیک وصل کند. عرض کارت گرافیک GeForce GT 1030 2G LP OC به اندازه‌ی ۲ اسلات PCI است و از استانداردهای DirectX 12 و OpenGL 4.5 پشتیبانی می‌کند. همانند سایر کارت‌های گرافیکی تولیدشده توسط ام‌اس‌آی، در این محصول هم می‌توانید از نرم‌افزار MSI Afterburner استفاده کنید. نرم‌افزار نام‌برده برای اورکلاک‌کردن بدون دردسر کارت‌های گرافیکی ام‌اس‌آی ساخته شده و با استفاده از یک رابط گرافیکی ساده، مدیریت دقیق کارت گرافیک را در اختیار شما قرار می‌دهد. مصرف برق این کارت گرافیک ۳۰ وات است و برای تغذیه‌ی آن، یک پاور حداقل ۳۰۰واتی پیشنهاد شده‌ است.

مزایا
پشتیبانی از رزولوشن ۴K
بهره گیری از تکنولوژی های گرافیکی نسل جدید
دارای Low-profile bracket برای سیستمهای مینی
پلتفرم فوق العاده قدرتمند برای سیستمهای گیمینگ
سازگار با سیستم عامل Windows 10 / 8 / 7 (32/64-bit
تکنولوژی G-SYNC حذف شکستگی تصاویر و تاخیر ورودی
استفاده از نسل جدید تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality)
نظارت مستقیم بر دمای پردازنده گرافیکی، چیپهای حافظه و مدارات تغذیه
تست گرافیک NVIDIA GT 1030 در ۱۰ بازی

سال گذشته انویدیا کارت گرافیک سطح پایین NVIDIA GeForce GT 1030 را برای رقابت با AMD RX550 معرفی کرد؛ محصولی متوسط که جایگزین پردازنده های مجتمع گرافیکی شده و برای اجرای نرم افزارهای روز نیز مناسب بود. همچنین این کارت گرافیک قابلیت اجرای سبک برخی از بازی ها را نیز حمل می کند. در زمان معرفی، انویدیا اعلام کرده بود که  NVIDIA GeForce GT 1030 دارای ۲ گیگابایت حافظه GDDR5 با فرکانس موثر ۶۰۰۸ مگاهرتز است که در نهایت به پهنای باند ۴۸ گیگابیت در ثانیه می رسد.

 

 

اما به تازگی یک موضوع جدید در سکوت خبری از سوی تولید کنندگان کارت گرافیک مشاهده شده است که جای تعجب و تامل دارد. برخی از مدل های جدید به جای استفاده از حافظه های GDDR5 از دو گیگابیت حافظه DDR4 استفاده کرده اند. این مسئله باعث پایین آمدن توان مصرفی تا ۱۰ وات می شود اما متاسفانه فرکانس مدل های DDR4 به ۲۱۰۰ مگاهرتز کاهش یافته و در نتیجه پهنای باند حتی بیش از ۵۰% کاهش یافته و به ۱۶٫۸ گیگابیت در ثانیه تقلیل یافته است.

در حال حاضر مدل هایی از Palit، MSI و Gigabyte مشاهده شده است که از حافظه های DDR4 بهره می برند؛ با این وجود دو برند گیگابایت و ام اس آی از نام D4 یا DDR4 کامل برای این منظور استفاده کرده اما Palit از این تغییر نام استفاده نکرده و عملا در حین خرید مشخص نیست که کاربر کدام نمونه را خریداری می کند! چندی پیش مطلبی را برای شما عزیزان منتشر کردیم که وضعیت مشابه را در بخش سیلیکون کارت گرافیک MX150 برای لپ تاپ ها به همراه داشت. هر چند که این دو کارت گرافیک از نظر توان مشابه بوده و پرفورمنس آنها به طور شگفت آوری مد نظر نیست، اما این کاهش عملکرد می تواند به ضرر کاربران کم درآمد ختم شود. از نظر قانونی این حق برای تولید کنندگان محفوظ است چرا که در کاتالوگ محصولات عبارت “امکان تغییر مشخصات بدون اعلام قبلی” درج شده است!

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *