مقایسه عصر جدید با پرشین گات تلنت

[ad id='39844']

[quote]در تمام دنیا برنامه‌هایی با هدف استعدادیابی مردم در زمینه‌های مختلف ساخته می‌شوند. این اتفاق مربوط به امروز و دیروز نیست و چندین سال است این جریان شروع شده است. دراین گزارش سعی داریم برنامه‌های معتبر استعدادیابی دنیا را معرفی و بررسی کنیم[/quote]

 

مقایسه داوران عصر جدید و پرشین گات تلنت

فصل اول و دوم عصر جدید با ۴ داور شامل امین حیایی، سید بشیر حسینی، آریا عظیمی نژاد و رویا نونهالی به روی آنتن شبکه سه رفت. ترکیبی از یک بازیگر، یک بازیگر ورزشکار، یک موسیقی دان و یک پژوهشگر حوزه استعدادیابی که به دلیل تخصص و خلقیات جذاب آنها مورد توجه مردم قرار گرفت.

در مقابل پرشین گات تلنت با ترکیب داوران ابی، مهناز افشار، آرش، نازنین نور به صحنه آمد که افرادی شناخته شده هستند؛ دو نفر خواننده، یک بازیگر و یک کمدین.

بنظر می رسد در حوزه هنری و موسیقی هر دو برنامه داوران قوی با خود همراه دارند. در بخش پژوهش اجتماعی و روانشناسی و تا حدی حوزه ورزشی عصر جدید توانسته با همراه داشتن سید بشیر حسینی و امین حیایی پوشش داشته باشد اما پرشین گات تلنت در این بخش پیش بینی نکرده است.

مقایسه شرکت کنندگان عصر جدید و پرشین گات تلنت

یک تفاوت جدی عصر جدید و پرشین گات تلنت اجرای در ایران و خارج از ایران است. عصر جدید در ایران تولید شده و ۸۰ میلیون ایرانی امکان حضور در آن را داشتند و طبیعی است از این میان چندین استعداد خارج العاده پیدا شود همان طور که در برنامه های مختلف عصر جدید خصوصا از مرحله دوم شاهد بودیم اجراهایی بسیار چشمگیر و فوق العاده توست دختران و پسران به نمایش گذاشته شد و بسیاری از آنها بلافاصله پس از برنامه مورد حمایت قرار گرفتند و در بخش های مربوطه مشغول به فعالیت شدند.

در مقابل پرشین گات تلنت در کشور سوئد اجرا شده و احتمالا افراد معدودی برای آن داوطلب شده اند و سازندگان برنامه مجبور شدند از میان همان ها تعدادی را انتخاب کنند که برخی بسیار ضعیف بودند و حضورشان در چنین برنامه ای عجیب بود.

همین موضوع باعث شده بود آنها مجبور باشند به سراغ دورگه هایی بروند که حتی فارسی حرف زدن بلد نبودند و انگلیسی صحبت می کنند. صرفا برای پر کردن تایم برنامه! شاید بتوان گفت پرسین گات تلنت به نوعی پرشین نیست.

تفاوت سطح اجراها نیز بسیار مشخص است چه در حوزه موسیقی، آمادگی جسمانی، شعبده و تردستی، هنر و نمایش و … اجراهای عصر جدید غیرقابل مقایسه با اجراهای پرشین گات تلنت است. مبالغه نیست اگر بگوییم اجراهای گات تلنت در حد اجرای مقدماتی عصر جدید بود.

موج جدی و رسمی برنامه‌های استعدادیابی را باید در ابتدای دهه۲۰۰۰ جست‌وجو کرد. در زمانه‌ای که رسانه‌ها به سمت تولید برنامه‌های تعاملی رفتند، یکی از مهم‌ترین اشکال آن‌ها همین شوهای استعدادیابی بود. برخی از آن‌ها به صورت تخصصی صرفاً یک حوزه-مثلاً موسیقی- را هدف‌گذاری می‌کردند و برخی دیگر تقریباً بدون محدودیت به تمام حوزه‌های هنری، ورزشی و سرگرمی ورود کردند.

یکی از نخستین و مشهورترین برنامه‌های استعدادیابی که محدود به حوزه موسیقی بود، «آمریکن آیدل» نام داشت. این برنامه محصول شبکه تلویزیونی فاکس آمریکا و به سازندگی سایمون فولر است. آمریکن آیدل در یازده ژوئن ۲۰۰۲ به منظور جست‌وجوی ستاره جدید موسیقی آغاز شد و تاکنون به‌عنوان یکی از برنامه‌های پرمخاطب ادامه دارد. هدف این برنامه کشف بهترین خواننده در این کشور بر پایه رأی بینندگان است.

 

 

در تمام دنیا برنامه‌هایی با هدف استعدادیابی مردم در زمینه‌های مختلف ساخته می‌شوند. در زمانه‌ای که رسانه‌ها به سمت تولید برنامه‌های تعاملی رفتند، یکی از مهم‌ترین اشکال آن‌ها همین شو‌های استعدادیابی بود. از چند سال پیش و با اقبال مخاطبان به تلنت‌های خارجی، برنامه‌سازان داخلی سعی کردند به سمت نمونه‌سازی این دست از برنامه‌ها بروند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها «عصرجدید» به تهیه‌کنندگی احسان علیخانی است.

علیخانی از مشهورترین مجریان تلویزیون است که چند سالی می‌شود جز «ماه عسل» در ماه مبارک رمضان و ویژه‌برنامه سال تحویل، برنامه دیگری تولید و اجرا نمی‌کند. همین رویه منتقدان و موافقانی داشت. برخی معتقد بودند علیخانی محافظه‌کار است و ترجیح می‌دهد جز «ماه عسل» که به یک برند تبدیل شده و برنامه سال تحویل که مخاطب ثابت خود را دارد، سراغ برنامه دیگری نرود.

موافقانی هم بودند که این رویه علیخانی را حرفه‌ای و از روی باهوش بودنش تلقی می‌کردند. به هرحال مجری مشهور شبکه سه سیما این‌بار به سراغ فرمی از برنامه‌سازی رفت که در پرونده کاری‌اش جدید به حساب می‌آمد.

«عصرجدید» را به دلایل مختلف باید کامل‌ترین برنامه ایرانی در فرم استاندارد تولیدات استعدادیابی نامید. درهمان آغاز به کار عصر جدید، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این برنامه شکل گرفت. موافقان آن را برنامه‌ای جذاب می‌دانستند و منتقدان آن را کپی نمونه‌های خارجی!

اما باید از این دست از منتقدان سؤال کرد که مگر «عصرجدید» مدعی اورجینال بودن در فرم است؟ مگر نه این‌که این‌گونه از برنامه‌ها به یک فرم مشخص و استاندارد رسیده‌اند و در تمام دنیا با شکلی شبیه به همین فرم تولید می‌شوند؟ آیا این یک کپی‌برداری ناشیانه است یا پیروی از یک فرم استاندارد؟

اصلاً «عصر جدید» به کنار، مگر برنامه‌های بسیار موفقی مثل «نود»، «خندوانه» و «دورهمی» از نمونه‌های خارجی الهام نگرفته‌اند؟ باید بگوییم نود یک برنامه کپی است؟ مگر نه این‌که «آیدل»ها و «ایکس فاکتور»ها در سراسر دنیا و از طریق کشورهای مختلف ساخته می‌شوند؟ البته برخی از منتقدان هستند که به موارد تخصصی‌تر اشاره می‌کنند. مثلاً معتقدند این برنامه در فرم مشکلی ندارد اما تا این جای کار نواقص تکنیکی در کار دیده می‌شود. صدا، کارگردانی و تصاویر شلوغ نمایشگر پشت صحنه یکی از مشکلات برنامه است. در موضوع هیأت داوران با وجود این‌که تمام چهار نفر انتخاب‌هایی حرفه‌ای و قابل توجه هستند، می‌شد برای وزن‌دهی به ورزش، یک ورزشکار حرفه‌ای جایگزین یکی از دو داور سینمایی شود. با تمام این اوصاف آیا عصر جدید در آغاز راه راضی‌کننده بوده است؟

 

اگر با یک نگاه کلی و با توجه به محدودیت و معذوریت‌های تولیدی برنامه‌سازی در کشور به این محصول نگاه کنیم، قطعاً جواب مثبت است. «عصر جدید» با مجری مناسب، هیأت داوران حرفه‌ای خود از جمله امین حیایی،دکتر سید بشیر حسینی،آریا عظیمی نژاد و رویا نونهالی؛ استودیوی خوب و روایتی صمیمی توانسته قدمی در عرصه استعدادیابی ایرانی بردارد. قطعاً در ادامه نواقص فنی و تکنیکی کار هم کاسته خواهد شد.

«عصر جدید» برای بررسی و پالایش متقاضیان کار دشواری داشته و باید از بین صدها نفر به گزینه‌های نهایی برسد. همین نشان‌دهنده تنها یکی از سختی‌های تولید این برنامه است. امید است که «عصر جدید» در روندی معقول مسیر رو به رشد داشته باشد و با اصلاح نواقص به یک جایگاه مناسب در عرصه برنامه‌سازی برسد. اما نکته مهم آخر این گزارش این است که قرار است سرنوشت استعدادهای معرفی شده در این برنامه چه شود؟ آیا مثل دیگر برنامه‌های استعدادیابی ایرانی به حال خود رها می‌شوند یا «عصر جدید» تبدیل به حلقه وصل آن‌ها به حوزه‌های تخصصی‌شان خواهد شد؟

همه انسان‌ها در کاری استعداد دارند و خوشبخت آدم‌هایی که متوجه این استعداد می‌شوند. مسابقه عصر جدید، می‌تواند تلنگر جدی به آنهایی باشد که استعداد خود را در گنجه پنهان کرده‌اند و به آن هم یک قفل بزرگ زده‌اند.

 

 

 

«عصرجدید» فصل اول خود را با استقبال بی نظیر تماشاگران آغاز کرد و توانست پربیننده‌ترین برنامه‌ی تلویزیون شود. هرچند «عصرجدید» بدون ذره‌ای خلاقیت، مو‌به‌مو کپی برداری شده از «America’s Got Talent» است. صدا و سیما سال‌هاست در زمینه برنامه‌سازی، دست به آزمون و خطا زده و تلاش‌های متعددی در زمینه تولید برنامه‌های استعدادیابی با کپی‌برداری‌های نامحسوس داشته اما ظاهرا خلاقیت همچنان حلقه گمشده در رسانه ملی محسوب می شود.
موفقیت برنامه «عصر جدید»، زمینه بروز پویش برنامه‌ای موازی با عنوان «پرشین گات تلنت»  در شبکه MBC persia را فراهم آورد تا فصل دوم برنامه «عصر جدید» را تحت الشعاع قرار دهد.
«پرشین گات تلنت» نیز از یک طرف داوران مشهور و محبوبی را با خود همراه کرده و از طرفی به دلیل زیرمجموعه بودن در برنامه گات تلنت جهانی مورد توجه مضاعف قرار گرفته است. البته نباید حضور ابی و مهناز افشار و حواشی اخیرش را در جلب توجهات به این برنامه نادیده گرفت. اما میان دو برنامه عصر جدید و پرشین گات تلنت کدام دیدنی‌تر است؟
فصل اول و دوم «عصرجدید» با چهار داور شامل امین حیایی، سید بشیر حسینی، آریا عظیمی نژاد و رویا نونهالی به روی آنتن شبکه سه رفت. ترکیبی از یک بازیگر، یک بازیگر ورزشکار، یک موسیقی دان و یک پژوهشگر حوزه استعدادیابی که به دلیل تخصص و خلقیات جذاب مورد توجه مردم قرار گرفت. در مقابل «پرشین گات تلنت» با ترکیب داوران ابی، مهناز افشار، آرش، نازنین نور به صحنه آمد که افرادی شناخته شده هستند؛ دو نفر خواننده، یک بازیگر و یک کمدین.
یک تفاوت جدی «عصرجدید» و پرشین گات تلنت اجرای در ایران و خارج از ایران است، «پرشین گات تلنت» در کشور سوئد اجرا شده و احتمالا افراد معدودی برای آن داوطلب شده اند و سازندگان برنامه مجبور شدند از میان همان ها تعدادی را انتخاب کنند که برخی بسیار ضعیف بودند و حضورشان در چنین برنامه ای عجیب بود.

بهروز شجاعی، فعال رسانه‌ای: برنامه ⁧‫پرشیاز گات تلنت‬⁩ را دیدم، اصلا نپسندیدم! اجرا و ساخت که بماند داوری هم که… استعداد خاصی هم ندیدم!معتقدم همچنان در بین شبکه‌های فارسی زبان،همچنان برنامه ⁧‫استعدادیابی‬⁩ تی‌وی پرشیا که سال‌ها پیش ساخته شد از نظر داوری و البته شرکت کنندگان از بین همه برنامه‌های مشابه بهتر بود!

سروش اوجی: پرشیا گات تلنت رو به عنوان کمدی ببینید خیلی خوش میگذره مهناز افشار که بعد هر جمله‌ش میشه سسماس پخش کرد.

ال نینو: ‏پرشیا گات تلنت یه نکته ی عجیبی که داره این گریه های الکی شونه آخه مهناز افشار یا شرکت کننده های عزیز وقتی تو agt گریه میکنن که طرف سه تا سرطان شکست میده و میاد بهترین اجرارو میکنه؛ اونجا ما هم گریه مون میگیره ولی شما ها گریه میکنین ما خنده مون میگیره.

بلینک: ‏داشتم عصر جدید میدیدم . باز هم همون نتیجه قبلی تنها استعدادی که تو این برنامه نیازه اینکه اشک ملتو دربیاری.

سارنگ: ‏این احسان علیخانی یه برنامه ساخته که یه سری آدم دیده بشن بعد تو هر قسمت دو نفر دو نفر میارتشون نفری نیم ساعت چاپلوسی برنامه‌شو بکنن که ما موفقیتمونو مدیون عصر جدیدیم ، عصر جدید نبود ما رو هیچکس نمیشناخت.

یکی شبیه بقیه نوشت: تو خود برنامه‌های استعدادیابی ژاپن اینقدر گروه نینجا نداریم که تو ⁧‫عصرجدید‬⁩ داریم نصف شرکت کننده های عصر جدید نینجا هستن.

 

 

زمستان سال گذشته وقتی مسابقه «عصر جدید» برای اولین بار پخش شد، استعداد‌های بسیاری از شرکت‌کنندگان برای مخاطبان یا حتی داوران، تازگی و جذابیت زیادی داشت به همین دلیل مسیر صعود برای آنان هموارتر بود، اما امسال سری دوم در شرایط متفاوتی پخش می‌شود. مردم سال گذشته از هر رشته‌ای استعداد‌هایی دیده‌اند و ناخودآگاه استعداد‌های سری دوم را با سری قبل مقایسه می‌کنند.

توقع داوران هم نسبت به گذشته بالاتر رفته است و شرکت‌کننده‌ها برای نمایش توانایی خود، راه سختی در پیش دارند. البته از طرفی هم تجربه سال گذشته باعث شده آن‌ها از این تجربیات استفاده کنند و آماده‌تر پا به صحنه «عصر جدید» بگذارند. در دو قسمت ابتدایی سری دوم «عصر جدید» چه گذشت و استعداد‌ها چگونه ظاهر شدند؟

 

 

اگر بخواهیم درباره دو قسمت ابتدایی مسابقه صحبت کنیم، می‌توان از اجرای چهار شرکت‌کننده در قسمت دوم، به عنوان جذاب‌ترین اجرا‌ها تا به این جا یاد کرد. منصور نادری شرکت‌کننده‌ای بود که با دوچرخه و تک‌چرخه حرکات نمایش جالبی انجام می‌داد. اجرای او در سبک خودش متفاوت و تماشایی بود و موفق شد نظر مثبت داوران جز آریا عظیمی‌نژاد را جلب کند.

اما شاید به دلیل این که «عصر جدید» در سال گذشته، استعدادی، چون محمد زارع را به خود دیده بود و نادری با زارع مقایسه می‌شد، در نهایت با سه چراغ سفید توسط داوران انتخاب نشد و به مرحله آرای مردمی رفت. اجرای او مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و عده‌ای از تماشاگران به استدلال عظیمی‌نژاد مبنی بر قدیمی شدن این رشته اعتراض کرده‌اند.

کاربری نوشته است: «باید انتخاب می‌شد، چون هم کارش عالی بود، هم این که همه رو از ته دل خندوند، حتی بیشتر از یک استندآپ کمدی.»

گروه «به نگار» که حرفه‌شان سفالگری بود، با تراشیدن گِل، تابلوی نقش برجسته زیبایی خلق کردند. دغدغه محیط زیستی و فکری که پشت اثر هنری آنان بود، این اجرا را جذاب‌تر کرد. «به‌نگار» با رأی مثبت داوران به مرحله دوم صعود کردند. عده‌ای از کاربران ضمن مقایسه اجرای «به‌نگار» و منصور نادری، گروه را برتر دانستند و عده‌ای هم نادری را تحسین کرده‌اند.

کاربری در تمجید این گروه نوشته: «کارشون فوق‌العاده و مفهوم کارشون عالی بود.» یکی دیگر از جذاب‌ترین اجراها، اجرای گروه «مجاز» بود. اعضای این گروه که ترکیبی از دو گروه متفاوت در سری قبل «عصر جدید» بودند، با خلاقیتی که در اجرای خود داشتند توانستند صرفا با حرکات بدنشان نمایش جذابی اجرا کنند. شاید اگر گروه «مجاز» سال گذشته این اجرا را به روی صحنه می‌آوردند، شانس زیادی برای صعود به مراحل بالای مسابقه داشتند.

کاربری در واکنش به این اجرا نوشته: «چقدر با موزیک هماهنگ بودند و خلاقانه بود کارشون. در عین کمدی بودن پیامشو رسوند.»

یکی دیگر از اجرا‌هایی که تماشاگران داخل استودیو را هم حسابی به هیجان آورد، اجرای گروه تکواندوکار «تکاوران البرز» بود. این گروه با استفاده از حرکات رزمی نمایش گروهی جالبی داشتند و هنگام اجرا با تسلط زیادی تکه‌های چوبی و سنگینی را شکستند که جزو جالب‌ترین بخش اجرای آن‌ها بود. تعدادی از مخاطبان تلویزیون که تحت‌تأثیر هیجان بالای اجرای آن‌ها قرار گرفته بودند، پیش‌بینی کردند این گروه به مراحل بالایی صعود می‌کنند. کاربری نوشته: «اجراشون فوق‌العاده بود، همه قدرت بدنی و هماهنگی فوق‌العاده‌ای داشتند.»

 

 

علاوه بر سه گروه «تکاوران البرز»، «مجاز» و «به‌نگار» که برندگان قسمت دوم مسابقه هستند، در قسمت اول، گروه «خانواده سبز» و «جوانمردان ایران زمین» موفق شدند به مرحله دوم راه پیدا کنند. «خانواده سبز» با استفاده از حرکات ورزشی حرکات جالبی از خود به نمایش گذاشتند و در مقایسه با خود اجرای خوبی داشتند، اما این گروه نیز ناخودآگاه با استعداد‌های مختلفی که سال گذشته در رشته حرکات ورزشی اجرا داشتند، مقایسه می‌شدند و در نگاه مخاطبان به اندازه کافی جذاب نبودند. کاربری در واکنش منفی به این اجرای منتخب داوران نوشته: «متفاوت نبود، این حرکات رو خیلی‌ها می‌تونن با ورزش انجام بدن.» گروه «جوانمردان ایران زمین» را می‌توان یکی از اصیل‌ترین و ایرانی‌ترین اجرا‌ها به حساب آورد. این گروه ورزش زورخانه‌ای را روی صحنه «عصر جدید» انجام دادند و جزو برندگان قسمت اول بودند. یکی از کاربران در تحسین آنان نوشته است: «نشون دادید ورزش زورخانه‌ای هم می‌تونه این‌قدر جذابیت داشته باشه. ممنون.» تعدادی از کاربران هم اجرای آن‌ها را در حیطه مهارت و نه استعداد دانسته و از صعود آن‌ها تعجب کرده‌اند.

 

از میان سه شرکت‌کننده‌ای که در همان مرحله قضاوت داوران، از دور رقابت حذف شدند، استعداد دو شرکت‌کننده مربوط به حوزه خوانندگی و یکی از آن‌ها مربوط به استندآپ کمدی بود. مهدی محمودی و اسامه مرادی دو خواننده‌ای بودند که نه تنها در مقایسه با استعداد‌های خوانندگی «عصر جدید» بلکه در مقایسه با خودشان هم در این حوزه حرف زیادی برای گفتن نداشتند و موفق نشدند نظر مثبت داوران را جلب کنند. واکنش‌ها درباره اجرای آنان در فضای مجازی هم چندان مثبت نبوده است. نیما سهرابی هم سومین شرکت‌کننده‌ای است که در مرحله اول حذف شد. طنز و شوخی‌های بامزه متن استندآپی که او اجرا کرد بسیار کم بود و در واقع این شرکت‌کننده نتوانست از تماشاچیان و داوران خنده بگیرد. عده‌ای از مخاطبان اجرای او را کاملاً تحت‌تأثیر امیرحسین قیاسی کمدین «خندوانه» دانسته بودند، کاربری در انتقاد به اجرای او نوشته: «باید بیشتر روی متن کار می‌کرد، اصلا خوب نبود.»

 

 

درمیان ۱۴ شرکت‌کننده‌ای که در دو قسمت گذشته دیدیم، پنج اجرا به مرحله آرای مردمی راه پیدا کرده‌اند و در بین آن‌ها، یکی از شانس‌ها برای کسب آرای مردمی، اجرای مربوط به مهران مختاریان است. این کودک که مبتلا به اوتیسم بود، با هوش فوق‌العاده‌ای که داشت می‌توانست از طریق محاسبه ذهنی، روز دقیق مربوط به تاریخی را که به او گفته می‌شد، بگوید. انتخاب نشدن او توسط داوران مسئله‌ای بود که انتقاد مخاطبان را برانگیخت، به همین دلیل می‌توان شانس او را برای بازگشت به مسابقه بالا دانست.

 

 

حسنا میرهادی در رشته فوتبال نمایشی و مرضیه هوشمند در رشته سوخته‌نگاری هم در مرحله آرای مردمی هستند. بعد از اجرای «دختران نینجا» کار شرکت‌کنندگان خانم مسابقه حسابی سخت شده و انگار آن‌ها با نمایش توانایی‌هایی در حد و اندازه آن گروه می‌توانند توجهات را جلب کنند. اجرای مرضیه هوشمند هم جزو اجرا‌هایی بود که در نوع خود جذاب و هنرمندانه بود، اما اجرای خوب فاطمه عبادی در برنامه سال گذشته، توقع‌ها را بالا برده است. مجتبی جهان‌نورد استعداد حوزه خوانندگی و محمدرضا فکری هم استعداد حوزه استندآپ کمدی هستند. جهان‌نورد اجرای خوبی داشت و مخاطبان را تحت تاثیر آهنگی که به زبان ترکی خواند قرار داد، فکری نیز با استندآپ بامزه خود جزو معدود کمدین‌های موفق مسابقه بود، اما رقبایی مانند گروه «مجاز»، «به‌نگار» و «تکاوران البرز» باعث شدند آن‌ها وارد مرحله آرای مردمی، شوند. این دو شرکت‌کننده در مرحله آرای مردمی، رقیب قدری مانند منصور نادری هستند که جمع زیادی از مخاطبان با انتخاب نشدن او توسط داوران به شدت مخالف بوده‌اند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *