شورش سوختبران در مرز سراوان

[ad id='39844']

[quote]معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ضمن اعلام آخرین جزئیات از حوادث سروان از مردم درخواست کرد؛ مراقبت کنند و به ویژه‌ جوان‌ها تحریک نشوند تا آبی به آسیاب دشمن ریخته نشود.[/quote]

 

 

محمدهادی مرعشی درباره حادثه روز گذشته و امروز در سراوان اظهار داشت: ما در این منطقه، گذری را برای کمک به معیشت مرزنشینان و کنترل لازم برای ورود و خروج افرادی که در این مسیر تردد می‌کنند ، ایجاد کردیم، اما از ساعت ۸ صبح روز گذشته در حوزه شهرستان سراوان درگیری اتفاق افتاد و تجمعی در پشت مرز مشاهده شد و انبوهی از جمعیت سوخت‌بران و افرادی که غالبا به صورت غیرقانونی مبادرت به انتقال سوخت کشور به پاکستان می‌کنند در این منطقه تجمع کرده و قصد داشتند از این مرز وارد شوند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیش از دو ساعت مذاکره با این افراد انجام شد و از آنها درخواست کردیم تا خویشتنداری کنند و در چارچوب قواعد و قوانینی که در نظر گرفته شده است، از این گذر وارد شوند، اما ظاهرا در آن طرف تجمع، باعث تیراندازی از سوی ماموران پاکستانی می‌شود و هجوم شدت پیدا می‌کند و با شکستن درهای گذر و ایجاد خسارت، جمعیت وارد شده و حین این درگیری یک نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند.

مرعشی افزود: جمعیتی در بین این افراد موج‌سواری می‌کنند و با ایجاد موج‌سواری به سمت پاسگاه شهرستان سراوان حمله‌ور می‌شوند و موتور مامورین مستقر در مرز را آتش می‌زنند و به تعدادی از خودروها نیز سنگ‌پرانی کرده و قصد ورود به پاسگاه را داشتند.

وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید، حریم پاسگاه محترم است و نیروها از این پاسگاه‌ها حفاظت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که کسی وارد این حریم شود. به دلیل هجوم به سمت پاسگاه، تیراندازی صورت می‌گیرد و تعدادی از افراد مجروح شده و در نهایت جمعیت متفرق می‌شود.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مجروحان به بیمارستان منتقل می‌شوند، اظهار داشت: یک نفر دیگر نیز در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد و البته فوت این فرد در دست بررسی است که آیا ناشی از اتفاقات تیراندازی در داخل خاک پاکستان بوده و یا خیر و این موضوع در دست بررسی است.

مرعشی با اشاره به برخی اخبار در فضای مجازی درباره این ماجرا ادامه داد: ما با معتمدین محلی این موضوع را مطرح کردیم، این موضوع تا ۱۰ صبح کنترل شده بود و متاسفانه از این ساعت به بعد عده‌ای به فرمانداری سراوان هجوم آوردند و متاسفانه صحبت‌های مسئولان را برنتابیدند و تعدادی از شیشه‌ها را شکسته و متفرق شدند.

وی تاکید کرد: همه می‌دانند که ما در گذشته چه تعداد کشته‌های جاده‌ای داشتیم که مورد اعتراض همه مردم استان بود تا فکری برای این قضیه بشود و از طرفی از آنجایی که موضوع سوخت‌بری در داخل استان نهادینه شده و ما ظرفیت مناسبی را برای ایجاد اشتغال نداشتیم، در نهایت با دستور استاندار محترم بنا بر این شد که فعالیت سوخت‌بران را در حد مجاز اجازه دهیم تا بدون پلاک مخدوش و با سرعت مطمئنه تردد کنند تا اتفاقی نیفتد. ما این موارد را برای اینکه مشکلی برای مردم پیش نیاید و سطح تلفات جاده‌ای در استان بالا نرود، اندیشیدیم و تقریبا یک آرامش حداقلی در سطح جاده‌های استان ایجاد شد.

سمت: خاطرنشان کرد: ما چند گذر مرزی با نظر مردم ایجاد کردیم برای اینکه بتوانیم مردم را قاعده‌مند کرده و در سفره آنها نانی گذاشته شود و معیشت‌شان تحت حمایت قرار گیرد. اگر قرار باشد قاعده‌مند کار انجام نشود و به صورت غیرقانونی کار انجام گیرد، قطعا همان حداقل‌هایی که ایجاد شده، سلب خواهد شد.

مرعشی تاکید کرد: درخواست ما از مردم این است که قانون را رعایت کنند تا با استفاده از ظرفیت همه معتمدان بتوانیم این کار بزرگ را برای ساماندهی افرادی که برایشان اشتغالی فراهم نشده، اجرا کنیم.

وی درباره جانباختگان این حادثه گفت: دو نفر در این حادثه جان خود را از دست داده و شش نفر زخمی شده‌اند. کسانی می‌خواستند مردم را از بدنه نیروها جدا کنند و کسانی در این ماجرا منافع‌شان به خطر افتاده است. وقتی ما می‌خواهیم سوخت را در حوزه مرزی کانالیزه کنیم قطعا تعدادی از افراد منافع‌شان به خطر می‌افتد و این افراد دقیقا افرادی هستند که تحریک می‌کنند.

سمت ادامه داد: چندی پیش نیز گروه جیش‌الظلم گروهی را پخش کرده و گذرگاه‌ها را زیر سوال بردند و مشخص بود که قرار است اتفاقی بیفتد؛ وقتی ما این پازل‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم نشان از این می‌دهد که این کارها برنامه‌ریزی شده و از سوی دشمن است برای اینکه مرز ما آرامش نداشته باشد. همانطور که مردم می‌دانند بیش از یک سال و نیم است که با کمک مردم آرامش داشتیم. مردم مراقبت کنند، به ویژه‌ جوانها تحریک نشوند تا آبی به آسیاب دشمن ریخته نشود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *