سواستفاده مسئولان ایرانی از کلاب هاوس

[ad id='39844']

[quote]دو وزیر دولت روحانی در یکی از اتاق‌های شبکه تازه تاسیس کلاب هاوس حاضر شدند و با خبرنگاران و فعالان اجتماعی و کارشناسان سیاست خارجی به گفتگو نشستند.[/quote]

 

مساله اساسی در کلاب هاوس و روم‌هایی که مقامات ایرانی برگزار می‌کنند، کنترل‌گری ممتدی است که برخی کاربران را دلخور کرده، آن‌ها اعتقاد دارند فضای کلاب‌هاوس و امکانات موجود در آن خلاف قواعد آزادی بیان است و این اجازه را می‌دهد که صدای منتقد به گوش نرسد.

در حالی که دولت از برخی از تریبون‌ها محروم است و از طرف دیگر آماج حملاتی در برخی از تولیدات رسانه‌ها است، در واپسین ساعات ۱۱ فروردین، محمد جواد ظریف و محمد جواد آذری جهرمی از فضای مجازی استفاده کردند تا مستقیما با فعالان فضای مجازی، خبرنگاران، کارشناسان سیاست خارجی و افراد اثرگذار گفتگو کنند.

این فرصت با تشکیل یک اتاق در شبکه اجتماعی تازه تاسیس کلاب‌‍‌هاوس توسط فرید مدرسی از روزنامه نگاران اصلاح‌طلب ایجاد شد و کاربران فضای مجازی با پیوستن به این اتاق، رکورد شرکت در یک بحث زنده را در این شبکه اجتماعی زدند.

کلاب‌هاوس به کاربران اجازه می‌دهد وارد اتاق‌های مختلف شوند و در بحث‌های مورد علاقه خود به صورت صوتی شرکت کنند.

شعار کلاب‌هاوس این است که مکالمات باید زنده تجربه شوند و جایی ضبط نخواهند شد.

اما آن چه اتفاق افتاده خلاف این را ثابت می‌کند. از آنجایی که کلاب‌هاوس فعلا تنها از طریق دعوتنامه و برای سیستم عامل «آی او اس» قابل دسترس است، شبکه‌هایی نیز به موازات آن راه‌اندازی شده که مکالمات کلاب‌هاوس را منتشر می‌کنند و در اختیار کسانی که پشت درهای بسته کلاب‌هاوس هستند و یا گوشی آیفون ندارند قرار می‌دهند.

مدرسی در کلاب هاوس اتاقی را با نام «ناگفته تفاهم نامه ایران و چین در گفت و گوی سخنگوی وزارت امور خارجه» با حضور سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایجاد کرد و تعدادی از فعالان فضای مجازی و خبرنگاران را برای گفتگو درباره این بحث چالش برانگیز فراخواند.

در اثنای گفتگو محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه برای گفتگوی کوتاهی وارد این اتاق شد، اما حضور وی طولانی شد و بیش از دو ساعت به سوالات پاسخ داد.

در اثنای این گفتگو محمد جواد آذری نیز به این روم کلاب هاوس پیوست که البته بیشر زمان را به شنیدن سخنان ظریف و دیگر حاضران گذراند. افراد مختلفی در مدت حضور وزیر امور خارجه با نگرش‌های مختلف سیاسی در این اتاق حاضر شدند و سوالات مختلفی را پرسیدند.

ظریف احتمال کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را کاملا تکذیب کرد.

آذری جهرمی نیز در سخنان کوتاهی درباره فیلتریـنگ توییتر سخن گفت و اظهار کرد: ۶ وزیر امضا کردیم که توییتر از فـیلتــر در بیاید، ولی اصلا در دستور قرار نگرفته است؛ که اشاره وی به کمیته مصادیق مجرمانه است.

سقف حاضران روم‌های کلاب هاوس در حال حاضر ۸ هزار نفر است و این روم کلاب هاوس، بعد از حضور ظریف به این سقف رسید و گزارش‌های متعددی از عدم امکان اضافه شدن به این اتاق در فضای مجازی منتشر شد.

یکی از کاربران توییتر که پلتفرم غیر رسمی وی برای کلاب هاوس در اندروید، بیشتر مورد استفاده واقع می‌شود، در توییتی خبر داد که در فاصله زمانی نیم ساعت، نزدیک به ۹۰۰۰ نفر از طریق نسخه غیر رسمی وی آنلاین بوده اند و این تعداد، رکورد قبلی ۴۰۰۰ نفر مربوط به زمان فوت آزاده نامداری را شکسته است.

در جریان این گفتگوی چند ساعته، کاربران توییتر به روایت گفته‌های این جلسه پرداختند و توییتر نیز تحت تاثیر این گفتگو قرار گرفت.

کارشناسان فضای مجازی از اتفاقات شب گذشته در کلاب هاوس که با مدیریت فرید مدرسی و همکاری دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه صورت گرفت را پدیده‌ای منحصر به فرد دانستند و از امشب به عنوان شبی به یاد ماندنی در فضای مجازی ایران یاد کردند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *