حاشیه های توقیف سریال می خواهم زنده بمانم

[ad id='39844']

[quote]پولاد امین: نیروی انتظامی از سریال «می‌خواهم زنده بمانم» شکایت کرده و خواهان توقیف این سریال و حذف قسمت‌های قبلی‌اش شده است.سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛ سریالی عاشقانه داستانی پرتلاطم را در دهه پرماجرای ۶۰ روایت می‌کند- و ظاهرا همین هم مشکلات این سریال را باعث شده است.[/quote]

سریال «می‌خواهم زنده بمانم» را شهرام شاه‌حسینی کارگردانی کرده. کارگردانی که آخرین فیلم سینمایی‌اش «خانه دختر» هم با مشکلات و ممیزی‌های فراوانی مواجه شد و در نهایت هم سر سلامت از بازی اکران بیرون نیامد.

 

 

«می‌خواهم زنده بمانم» با بازی حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، مهران احمدی، علی شادمان، آزاده صمدی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، بهاره کیان‌افشار، مائده طهماسبی، افسانه چهره‌آزاد، عزت‌الله مهرآوران و بیژن بنفشه‌خواه آن‌گونه که در خلاصه داستانش آمده «قصه‌ای در دل اتفاقات پرشمار دهه ۶۰» را روایت می‌کند. داستانی درباره هما حقی و نامزدش نادر که با دستگیری پدر هما و محکومیت او به اعدام وارد هزارتویی از خشونت و فریب و بی‌رحمی می‌شوند. قصه‌ای همدلی‌برانگیز در دوران پرماجرای دهه ۶۰ با شخصیت‌هایی حساسیت‌برانگیز که توانسته‌اند سریال «می‌خواهم زنده بمانم» را تبدیل به اثری موفق و پربیننده کنند- و ظاهرا همین هم نهاد‌های ناظر را به این سریال حساس کرده است.

اما اینکه چه چیزی سریال «می‌خواهم زنده بمانم» را در خطر توقیف قرار داده، در روز‌های اخیر باعث صحبت‌های زیادی شده است. در حقیقت مدت‌هاست که گفته می‌شود این سریال با خطر توقیف مواجه است و به‌واقع از همان اولین قسمت‌های انتشار «می‌خواهم زنده بمانم» این شایعات پیرامون این سریال مطرح بوده است.

بسیاری دلیل حساسیت‌های موجود درباره «می‌خواهم زنده بمانم» را در نگاه این سریال به نیرو‌های انتظامی سال‌های آغازین دهه ۶۰ جست‌وجو می‌کنند. در واقع اینکه شهرام شاه‌حسینی نیرو‌های کمیته را به نوعی متفاوت از تصویر دلخواه تصمیم‌سازان این سال‌ها به تصویر کشیده؛ از نظر این گروه مجوزی است برای جلوگیری از عرضه و نمایش سریال.

اما شماری دیگر دلیل نارضایتی نهاد‌های ناظر را نمایش کاراکتری، چون امیر شایگان می‌دانند. یکی از مسئولان بانفوذ و مهم قوه‌قضائیه، دارای قدرت برگرداندن آرای صادره و توقف حکم اعدام متهمان، که به صورت «قانونی» و راحت، مخالفینش را می‌کشد. یک شخصیت مخوف و ترسناک- که بازی درخشان و باصلابت حامد بهداد هم به یاری‌اش آمده و یکی از مقتدرترین و مخوف‌ترین تصاویر را از کاراکتر اصولا کلیشه‌ای مدیران کشور در سال‌های دهه ۶۰ حاصل آورده است. تصویری جذاب که البته به مذاق عده‌ای چندان خوش نیامده و اعتراضاتی را موجب شده است.

 

 

دیروز خبر آمد که معاون اجتماعی نیروی انتظامی خواستار توقیف سریال «می‌خواهم زنده بمانم» شده است.اما اصل ماجرا این‌گونه بوده که ظاهرا نیروی انتظامی در جلسه‌ای با محمدحسین شایسته، تهیه‌کننده مجموعه «می‌خواهم زنده بمانم»، درخواست کرده بعضی قسمت‌های سریال اصلاح و چند سکانس نیز حذف شوند.

 

اما سازندگان سریال به این درخواست ترتیب اثر نداده‌اند و روند انتشار قسمت‌های بعدی را ادامه داده‌اند- که باعث شده معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در نامه‌ای به ساترا خواستار توقیف این سریال شود.

نامه توقیف

در نامه نیروی انتظامی به سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) آمده که «با توجه به اینکه تهیه‌کننده سریال «می‌خواهم زنده بمانم» ملاحظات ناجا را انجام نداده، درخواست توقف موقت این سریال مطرح می‌شود». ظاهرا نیروی انتظامی طی جلسه‌ای که با عوامل سازنده این مجموعه داشته، خواهان اصلاح برخی قسمت‌ها شده- و، چون تاکنون این اصلاحات انجام نشده، درخواست توقف موقت این سریال را مطرح کرده است.

 

ایرنا متن نامه نیروی انتظامی را به این شکل منتشر کرده است: «همانگونه که طی شماره پیروی اعلام گردیده مجموعه نمایش خانگی «می‌خواهم زنده بمانم» توسط آقای محمدحسین شایسته (تهیه‌کننده) بدون هماهنگی و اخذ مجوز‌های لازم از اداره سینمایی این معاونت تهیه و تولید و پس از پخش مشخص شد مشارالیه ملاحظات و استاندارد‌های سازمانی ناجا را در اثر تولیدی رعایت ننموده و همین امر اعتراض جمع کثیری از کارکنان ناجا را در پی داشته است؛ لذا پس از اعتراض ناجا مقرر شد عوامل تولید (تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده) با نماینده ناجا جلسه‌ای تشکیل و نسبت به لحاظ نمودن نقطه‌نظر اصلاحی اقدام نمایند و بر همین اساس و پس از منعقدشدن جلسه مورد نظر، توافق شد تهیه‌کننده ظرف سه‌روز تمامی قسمت‌های پخش‌شده تا قسمت یازده را از پلتفرم شبکه نمایش خانگی و تمامی سایت‌های اینترنتی جمع‌آوری و از قسمت دوازدهم کلیه ملاحظات سازمانی را لحاظ کند. لیکن پس از پخش قسمت دوازدهم و سیزدهم مشاهده گردید گروه تولید به مصوبات جلسه فی‌مابین تمکین ننموده و بدون توجه به تاریخ درخشان سازمان‌های انتظامی قبل از ادغام (کمیته انقلاب اسلامی و شهربانی جمهوری اسلامی ایران) عملکرد آنان را به سخره کشیده است.»

 

 

روابط عمومی فیلیمو با تایید خبر توقف پخش سریال «می‌خواهم زنده بمانم»، اعلام کرد، «قسمت پانزدهم این مجموعه امروز ساعت هشت صبح از فیلیمو، پخش نخواهد شد.»روابط عمومی فیلیمو همچنین درباره توقف پخش سریال «می‌خواهم زنده بمانم» اطلاعیه ای را به شرح زیر منتشر کرده است:

«با درخواست معاونت اجتماعی نیروی محترم انتظامی، پخش سریال «می خواهم زنده بمانم» تا اطلاع ثانوی متوقف شده است و تیم تولید و ساترا در حال رایزنی برای رفع ابهامات و گفتگو درخصوص نقطه نظرات ایشان است.

از مسئولان محترم درخواست می‌شود با سعه صدر و آرامش به نظاره سریال بنشینند؛ تا سرنوشت شخصیت‌های منفی سریال بر اساس روند منطقی درام به سرانجام برسد و سازندگان جرأت و جسارت پرداختن به اتفاقات مهم و افراد نیک و بد روزگار را در کسوت های مختلف داشته باشند.»

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *