همه چیز درباره ویندوز ۱۱

[ad id='39844']

[quote]مایکروسافت در رویداد مجازی «What’s Next for Windows» از «نسل بعدی ویندوز» با نام ویندوز ۱۱ رونمایی کرد.[/quote]

نام نسخه جدید ویندوز چیست؟

مایکروسافت عادت دارد اسامی کاملاً غیر منتظره‌ای برای محصولات خود انتخاب کند. با نگاه به تاریخچه نام‌گذاری‌هایی چون ایکس باکس سری ایکس، ویندوز لایو یا وان‌درایو می‌توان نتیجه گرفت در اکثر مواقع ممکن است با نامی روبه‌رو شویم که اصلاً انتظارش را نداشتیم از این رو بسیاری از ناظران و صاحب‌نظران دنیای فناوری انتخاب نام‌هایی چون ویندوز وان، ویندوز ۳۶۵ یا حتی سان ولی (Sun Valley) برای نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت را چندان دور از انتظار نمی‌دانستند.

 

ویژگی‌های ویندوز ۱۱ چیست؟

پس از افشای فایل نصب و تصاویر اولین نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ بسیاری از کاربران متوجه شباهت ظاهری این نسخه و ویندوز ۱۰ ایکس یا به‌طور دقیق‌تر پروژه سان ولی (Sun Valley) شدند. سان ولی که ابتدا برای سیستم عامل ویندوز ۱۰X در نظر گرفته شده بود به‌عنوان پروژه‌ای نه در حد اسمی برای به‌روزرسانی سیستم عامل بلکه برای بازطراحی ظاهر ویندوز معرفی شد.

پست مایکروسافت در وبلاگش برای اعلام به‌روزرسانی ماه می ویندوز ۱۰ نیز به این شایعات دامن زد. در این پست، مایکروسافت اشاره کرد برخی از ویژگی‌های سیستم عامل منحل شده ۱۰X را به «سایر قسمت‌های ویندوز» منتقل خواهد کرد. ویندوز ۱۰ ایکس (Windows 10X) قرار بود تحت پروژه سان ولی ظاهر ویندوز را مانند سیستم‌ عامل‌هایی چون مک و کروم و آیپد مدرن و نوآورانه کند اما عرضه آن به‌خاطر همه‌گیری کرونا به تأخیر افتاد و بعد به‌طور کامل منحل شد.

 استفاده از نرم افزارهای اندروید روی Windows 11

مایکروسافت در حال آغاز پشتیبانی از برنامه های اندرویدی روی ویندوز ۱۱ است. این غول نرم افزاری ردموندی علاوه بر رونمایی از ویندوز ۱۱ نشان داد برنامه های Android بطور مجزا در ویندوز ۱۱ اجرا خواهند شد. از آن مهم تر این که فروشگاه جدید Windows یا Windows Store که در سیستم عامل موجود است، قابل نصب خواهند بود.

 

پیام‌رسان پیش‌فرض ویندوز ۱۱ چیست؟

یکی از این قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ اپلیکیشنی به نام «چت» (Chat) است که به‌صورت از پیش نصب شده در این سیستم عامل وجود دارد و به گفته مایکروسافت، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با دوستان، اعضای خانواده و همکاران از طریق مایکروسافت تیمز در تماس باشند.

این اپلیکیشن جدید بر پایه نسخه مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) مخصوص مصرف‌کننده توسعه یافته و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به سرعت و مستقیماً از بخش نوار ابزار ویندوز با دوستان و همکاران خود متن، تصاویر و اسناد به اشتراک بگذارند و حتی از همین بخش، تماس‌های صوتی و تصویری برقرار کنند.

 

قابلیت‌های جدید گیمینگ در ویندوز ۱۱

در جریان معرفی ویندوز ۱۱ مایکروسافت از قابلیت‌های جدید این سیستم عامل برای گیمرها رونمایی کرد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به DirectX 12 آلتیمیت، Direct Storage و HDR خودکار اشاره کرد. مایکروسافت اعلام کرده به بهبود تجربه گیمینگ برای کاربران ویندوز متعهد است و این تجربه در حقیقت یکی از ارکان اصلی ویندوز ۱۱ به حساب می‌آید که قرار است اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه شود.

مایکروسافت اعلام کرده است که در ویندوز ۱۱ صفحه آبی مرگ (BSOD) مشهور را قرار است سیاه پوش کند و به رنگ مشکی تغییر یابد، تا از نظر بصری با صفحه‌های مشکی ورود به ویندوز و خاموش شدن مطابقت داشته باشد.

هنوز ردموندی‌ها برخی از تغییرات مربوط به طراحی ویندوز ۱۱ را پیش از عرضه نسخه اصلی آزمایش می‌کنند. در رابطه با صفحه سیاه مرگ اطلاعاتی منتشر نشده اما گفته شده که هنوز به صورت کامل این بخش فعال نشده است. این اولین تغییر اساسی BSOD از زمانی محسوب می‌شود که مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ یک چهره غمگین به ویندوز ۸ اضافه کرد و بعد از آن در سال ۲۰۱۶ به آن کدهای QR را اضافه کرد.

اگر به خاطر داشته باشید اولین بار که صفحه آبی مرگ راه اندازی شد برای ویندوز ۳ بود که روش منحصر به فردی برای تشخیص خرابی و اشکالات سخت‌افزاری به متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و سخت افزار ارائه می‌شد. به صورت کلی BSOD خطاهای هسته ویندوز یا بررسی اشکالات آن است و معمولا شامل داده‌های مختلفی می‌شود که متخصصان با استفاده از آن‌ها می‌توانند مشکل سیستم خود را تجزیه و تحلیل کنند.

گفته می‌شود که از این به بعد با صفحه مرگ مشکی روبه‌رو هستیم که از این بابت صفحه موجود در ویندوز ۱۰ شباهت‌ها و مطابقت‌هایی وجود دارد. اکنون در ویندوز ۱۱ پیش‌نمایش صفحه مرگ یک صفحه سبز رنگ است، رنگی که مایکروسافت از سال ۲۰۱۶ برای «ویندوز اینسایدر» از آن استفاده می‌کند.

هنوز مایکروسافت در رابطه با تغییر رنگ صفحه مرگ توضیحی منتشر نکرده. مایکروسافت با هدف ارائه رویکرد تازه‌ای به سیستم عامل خود، نسخه جدید ویندوز ۱۱ را با تغییراتی متفاوت نسبت به نسخه قبلی معرفی کرد. این شرکت سعی کرده در نسخه جدید سیستم‌عامل خود تغییرات ظاهری زیادی را به وجود آورد و قسمت‌های ویندوز مانند دکمه استارت، فایل اکسپلورر و حتی صفحه BSODبا تغییراتی گسترده و مدرن راهی سیستم کاربران کند.

با نگاهی به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از سیستم عامل Windows 11 اولین نکته‌ای که نظرتان را به خود جلب خواهد کرد تغییرات اساسی است که مایکروسافت در رابط کاربری ویندوز اعمال کرده است. ویندوز حالا شباهت زیادی به مک پیدا کرده و بسیاری از آیکون‌ها از جمله دکمه استارت در وسط صفحه قرار گرفتند اما اگر از این چیدمان خوشتان نمی‌آید می‌توانید به تنظیمات بروید و آیکون‌ها را مانند نسخه‌های قبلی به سمت چپ منتقل کنید.

این معرفی غافلگیرانه به دنبال برنامه های اصلی مایکروسافت است که به توسعه دهندگان ویندوز اجازه می دهد برنامه های موجود اندرویدی خود را برای ویندوز در سال ۲۰۱۵ آماده کنند. پروژه Astoria روشی بود که سعی در ترغیب توسعه دهندگان برای انتقال برنامه ها و سهولت انجام این کار دارد. این طرح سرانجام کمتر از یک سال بعد با شکست مایکروسافت روبرو شد و مایکروسافت اعتراف کرد که “داشتن دو فناوری Bridge برای انتقال کد از سیستم عامل های تلفن همراه به ویندوز غیرضروری است.”

مشخصات سخت‌افزاری ویندوز ۱۱ چیست؟

  • پردازنده‌ ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • ۴ گیگابایت رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی
  • نمایشگر ۹ اینچی
  • رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸
  • پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0
  • پشتیبانی از دایرکس ایکس ۱۲ و WWWDM 2.x

مهم‌ترین تغییرات فهرست بالا در مقایسه با ویندوز ۱۰ عبارت ۶۴ بیتی در پردازنده‌ مورد نیاز است. این موضوع به‌معنای حذف نسخه ۳۲ بیتی ویندوز است. البته پشتیبانی از نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی همچنان ادامه خواهد داشت. نکته دیگر این فهرست نیاز به نمایشگرهای حداقل ۹ اینچی است. بدین ترتیب دیگر نمی‌توان انتظار تبلت یا مینی لپ‌تاپ‌های هشت اینچی با سیستم عامل ویندوز ۱۱ را داشت.

نسخه اصلی ویندوز ۱۱ در چه تاریخی عرضه می‌شود؟

ویندوز ۱۱ برای کاربران ویندوز ۱۰ در قالب یک آپدیت رایگان عرضه می‌شود. مایکروسافت اطلاعات دقیقی درباره‌ تاریخ انتشار ویندوز ۱۱ به‌اشتراک نگذاشت، اما وعده داد که کاربران ویندوز ۱۰ در تعطیلات پیش‌رو به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ را به‌صورت رایگان دریافت خواهند کرد. انتظار می‌رود که اکتبر امسال (مهر-آبان) ویندوز ۱۱ به‌همراه محصولات سخت‌افزاری جدید از راه برسد.

کاربرانی که نمی‌خواهند به ویندوز ۱۱ کوچ کنند تا سال ۲۰۲۵ همچنان می‌توانند از ویندوز ۱۰ با پشتیبانی مایکروسافت استفاده کنند و در این سال پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۱۰ قطع می‌شود و از آن زمان این ویندوز می‌تواند به طعمه خوبی برای هکرها تبدیل شود.

هم‌اکنون ۱.۳ میلیارد نفر در جهان از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند و مایکروسافت با ویندوز ۱۱ سعی دارد بازار خود را حفط کند. تغییر پردازنده‌ها به آرم، و تغییر عملکرد دستگاه‌های لمسی، تغییراتی است که برای حفظ بازار، توسط مایکروسافت انجام شده است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *