حضور رئیس جمهور لوکی در قسمت پنجم سریال Loki

[ad id='39844']

[quote]قسمت پنجم سریال Loki با حضور رئیس جمهور لوکی تا نسخه تمساح لوکی، یکی از عجیب و غریب‌‌ترین و دیوانه‌وارترین لحظات دنیای سینمایی مارول را رقم می‌زند.[/quote]

 

هفته گذشته در قسمت چهارم سریال Loki دیدیم که تایم کیپرها در سازمان TVA فقط ربات بودند و مشخص نیست که چه کسی واقعا این سازمان را مدیریت می‌کند. درکنار اینکه هنوز هدف و قصد واقعی سازمان TVA کاملا مشخص و شفاف نیست و بالاخره بعضی از اعضای آن به ماهیت سازمان شک کردند، لوکی ظاهرا به قتل رسید. بااین‌حال، در صحنه پس از پایان قسمت چهارم سریال Loki شاهد وارد شدن لوکی به یک سیاره ویران شده بودیم که با چندین نسخه متفاوت از لوکی مواجه شد. حالا روز گذشته قسمت پنجم سریال Loki از سرویس استریم دیزنی پلاس پخش شد و شاید مهم‌ترین سؤال طرفداران سرنوشت لوکی در این قسمت باشد. همچنین بسیاری مثل من می‌خواستند بدانند که لوکی و دیگران به کجا فرستاده می‌شوند و چه خطراتی آن‌ها را تهدید می‌کند. این وسط بازار نظریه‌ها در مورد سریال و آینده لوکی هم بسیار داغ شده است و حالا آیا قسمت پنجم سریال Loki توانسته به مسیر خوب سریال ادامه دهد یا تنها بینندگان را منتظر قسمت پایانی گذاشته است؟ برای رسیدن به این پاسخ در ادامه با زومجی و نقد قسمت پنجم لوکی همراه باشید.

هرچند پایان قسمت چهارم سریال Loki بسیار شوکه کننده و غافلگیر کننده بود، اما شاید این تصور به ما دست می‌داد که قرار است مانند قسمت سوم که درست پس از اتفاقات غافلگیر کننده قسمت دوم آغاز شد، برای قسمت پایانی زمینه‌سازی کند. البته این موضوع خیلی هم اشتباه نیست و در قسمت پنجم ما برای قسمت پایانی سریال لوکی آماده شدیم. اما تفاوت اصلی اینجا است که برخلاف قسمت سوم که مانند یک توقف کوتاه برای آشنایی با سیلوی بود، روند داستان در قسمت پنجم توقف نمی‌کند و برعکس ما با قسمتی طرف هستیم که شاید حتی از ابتدا شروع سریال تصورش را نمی‌کردیم. یکی از سوالاتی که همیشه از ابتدا سریال از خودمان می‌پرسیدیم این بود که چند متغییر از لوکی در دنیای سریال وجود دارد؟ در قسمت پنجم سریال Loki به این سؤال پاسخ داده شد. اگرچه سریال در قسمت‌های قبلی این تصور را ایجاد کرد که متغییرهای لوکی به جز سیلوی ظاهری تقریبا مشابه تام هیدلستون دارند، اما این باور در قسمت جدید عوض شد و ما شاهد نسخه‌های متفاوت و جالبی از لوکی هستیم که بعضا حتی شباهتی به لوکی MCU یا سیلوی ندارند.

اما یک نکته بین لوکی‌ها ثابت است و آن هم این است که همیشه در حال خیانت، نیرنگ و کشیدن نقشه‌های شیطانی هستند و خلاصه اینکه چه لوکی کودک باشد و چه رنگین پوست یا حتی یک تمساح، نمی‌توان به لوکی کاملا اعتماد کرد. صد البته که لوکی اصلی و سیلوی در طول سریال تغییر کرده‌اند و دلیل آن دیدن آینده و همچنین حقیقت پشت سازمان TVA است. البته ما هنوز کاملا دلیل وجود این تعداد متغییر از لوکی را نمی‌دانیم، اما به دوره‌ای رفتیم که در آن شاهد چندین نسخه متفاوت از لوکی هستیم و شاید عجیب باشد که رئیس جمهور لوکی هم یکی دیگر از متغییرهای لوکی است! هرچند شاید می‌شد استفاده بهتری از این پتانسیل هم کرد، اما رئیس جمهور لوکی طبق انتظار یکی از بهترین صحنه‌های سریال را ایجاد کرد و صد البته ماهیت واقعی لوکی‌ها در این صحنه کاملا به نمایش گذاشته شد. به هرحال نمی‌توان انتظار داشت که یک لوکی از یک لوکی دیگر دستور بگیرد و همه آن‌ها به‌دنبال ریاست بر دیگری هستند. هرچند لوکی‌ها به‌صورت ذاتی شبیه هم هستند، اما شاید تفاوت‌هایی هم هستیم. مثلا کید لوکی کسی است که ثور را به قتل رسانده یا تمساح لوکی شاید عجیب‌ترین نسخه لوکی باشد.

البته ظاهرا یک نسخه ماشین آتش نشانی لوکی هم در سریال بوده است که ما او را ندیدیم! ولی نسخه مسن یا کلاسیک لوکی شاید جالب‌تر از سایر نسخه‌ها باشد. شاید خبر داشته باشید که مارول استودیو در حال ساخت سریال What If? است که در این سریال انیمیشنی اتفاقات دنیای سینمایی مارول به شکل دیگری به نمایش گذاشته خواهد شد. حالا در قسمت پنجم سریال Loki این سؤال پرسیده می‌شود که چی می‌شد اگر در فیلم Avengers: Infinity War لوکی از دست تانوس فرار می‌کرد و از اتفاقات آن جان سالم به در می‌برد؟ خب نسخه سالمند و کلاسیک لوکی جواب سؤال ما است که سال‌ها در یک سیاره پنهان شده و درست وقتی که قرار بود پیش برادرش بازگردد، توسط TVA دستگیر و به این مکان فرستاده شد. قسمت جدید سریال لوکی یک نگاه جالب از چیزی که ممکن است در انیمیشن What If? ببینیم، به ما ارائه می‌دهد و شاید حتی این داستان را در قالب انیمیشن نیز مشاهده کنیم. همچنین حالا به‌لطف سیلوی می‌دانیم که لوکی‌ها و دیگر متغییرها به کجا فرستاده می‌شوند. یکی از سوالاتی که لوکی و ما داشتیم این بود که آخرالزمان چگونه است؟ جواب سؤال در قسمت پنجم سریال Loki داده شده است. 

درواقع لوکی‌ها و دیگر متغییرها به The Void فرستاده می‌شوند که آخر الزمان رخ داده و همه‌چیز نابوده شده است. آن‌ها در مکانی هستند که دیگر تاثیری روی زمان ندارند و البته یک طوفان نیز به‌دنبال شکار آن‌ها است که در صورت شکار، برای همیشه نابود خواهند شد. سریال به خوبی یک فضای آخر الزمانی را نشان می‌دهد که جواب سوالات ما نیز در همین مکان پنهان شده است. شاید اول فکر می‌کردیم جواب سوالات ما و لوکی و سیلوی در TVA مخفی شده، اما اکنون می‌دانیم که آن‌ها تا الان اشتباه می‌کردند و جواب سؤال آن‌ها در پایان دنیا است؛ جایی که یک خلا وجود دارد که احتمالا شخصیت یا شخصیت‌های منفی اصلی فیلم در آن مخفی شده‌اند. البته حالا می‌دانیم که راوونا نیز به‌دنبال یافتن جواب در مورد سازمان TVA و ماهیت آن است و از همه چیز خبر داشته، اما برخلاف موبیوس یا لوکی‌ها او ظاهرا نمی‌خواهد چیزی را تغییر دهد و حتی او ممکن است به‌دنبال ستایش شخص پشت پرده این ماجرا باشد. در هر حال سازمان TVA خوب یا بد، فعلا تنها خانه موبیوس است و او شاید تلاش کند تا خودش مدیریت آن را بر عهده بگیرد و حتی شاید درنهایت در مسیر راوونا قدم بگذارد. در هر حال کار سازمان TVA ممکن است به این زودی تمام نشود و شاید دارای یک آینده در دنیای سینمایی مارول نیز باشد.

اگرچه قسمت پنجم سریال Loki حاوی صحنه‌ها و شخصیت‌های غافلگیر کننده و جذابی است که ترکیب آن با موسیقی میخکوب کننده ناتالیا هولت به یک معجون فوق‌العاده تبدیل شده، اما باعث نشده تا سازندگان بخش انسانی لوکی و سیلوی و حتی موبیوس را فراموش کنند. قبلا هم گفته بودم که لوکی کم کم در حال تغییر است و این قسمت بهتر از همیشه این تغییرات مشخص است. شاید لوکی و سیلوی از جهات زیادی شبیه هم باشند، اما لوکی همیشه یک خانواده داشته که او را دوست داشتند. بااین‌حال، لوکی به خانواده‌اش خیانت کرد و حالا متوجه شده که او چقدر دلتنگ پدر، مادر و برادرش ثور است. در مقابل سیلوی را داریم که سال‌ها در حسرت داشتن خانواده‌ بوده و همین موضوع باعث شده تا او از خودش سؤال کند آیا لوکی ممکن است به او هم خیانت کند؟ در هر حال این یک داستان عاشقانه هم است و حالا لوکی تصمیم گرفته تا اعتماد سیلوی را از راه‌های دیگری مثل صحبت کردن و گوش دادنش به حرفای وی به‌دست بیاورد. در مقابل او قرار نیست از مشکلات فرار کند و در عوض او قرار است به سیلوی در یافتن جواب مهم‌ترین سؤال سریال که چه کسی واقعا پشت قضایا است، کمک کند.

قسمت پنجم سریال Loki در حالی بهترین قسمت از سریال‌های دنیای سینمایی مارول را تا به امروز ارائه می‌کند، که پایانی قدرتمند را نیز ارائه می‌دهد که بخشی از آن را باید مدیون بازی بسیار درخشان ریچارد ای گرانت در نقش لوکی مسن با اون خنده‌های فوق‌العاده‌اش بدانیم که درکنار تمساح لوکی و رئیس جمهور لوکی از ستارگان متغییرهای لوکی بوده است. ازطرفی سریال ما را برای قسمت پایانی آماده می‌کند و بالاخره خواهیم فهمید که چه کسی واقعا پشت TVA است. برخی می‌گویند کانگ فاتح پشت تمام این داستان است و برخی هم معتقد هستند شاید این خود لوکی باشد که همه این اتفاقات را ترتیب داده است. البته مشخصا نباید انتظارات را بالا ببریم و مانند سریال وانداویژن خودمان باعث شویم تا با نظریه پردازی‌های اضافه و بیش از حد به تجربه سریال لطمه بزنیم. البته سازندگان سریال هم به خوبی درس گرفته و کمتر در مورد آن صحبت می‌کنند؛ به‌خصوص که رسانه‌ها نیز نشان داده‌اند خیلی خوب شاخ و برگ به یک مصاحبه می‌دهند تا حتی کلیت حرف یک شخص نیز تغییر کند. 

همچنین قسمت پنجم سریال Loki حاوی ارجاعات جالبی هم بوده است. به‌طور مثال زمانی‌که لوکی و دیگر متغییرها در حال رفتن به پناهگاه هستند، شاهد یک ظرف شیشه‌ای هستیم که در آن ثور به شکل قورباغه در امده است. این شخصیت درواقع Throg است که نسخه قورباغه‌ای ثور به‌حساب می‌آید. البته قبلا ثور در فیلم Thor: Ragnarok اشاره کرده بود که لوکی او را به شکل قورباغه در آورده است و احتمالا همین موضوع باعث ایجاد یک متغییر برای ثور شده است. همچنین از برج اونجرز که حالا Qeng Enterprises نام دارد تا ماسک یلوجکت، دشمن انت من که شاید اشاره‌ای به بازگشت وی در فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania داشته باشد، از دیگر ارجاعات جالب این قسمت بود. البته یک سفینه مشابه هلی‌کریر هایدرا که البته به سفینه رونان نیز شباهت داشت، در این قسمت حضور داشت.

البته مهم‌ترین و جالب‌ترین ارجاع این قسمت را باید به‌نام هلی‌کوپتر تانوس بزنیم که ارجاعی فوق‌العاده به این داستان در دنیای کمیک مارول دارد. هفته آینده سریال Loki به پایان می‌رسد و شاید تنها چیزی که اکنون بخواهم، این است که سریال پایانی کامل داشته باشد و همچنین شاهد ادامه یافتن داستان لوکی و سیلوی در فصل دوم باشیم و البته شاید دلیل منتشر نشدن تریلر فیلم جدید مرد عنکبوتی را نیز متوجه شویم.

 


[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *