حاشیه های قبض برق علی کریمی

[ad id='39844']
[quote]قبض برق علی کریمی ستاره فوتبال حاشیه ساز شده و انتقادات زیادی را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.[/quote]

اخیرا علی کریمی ستاره فوتبال با انتشار قبض برق منزلش نسبت به اخطار سریع قطع برق اعتراض کرد. اما این اعتراض کمتر شنیده شد و موضوع دیگری جای آن را گرفت.

قبض برق کریمی و رقم درج شده در آن به سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. مبلغ قبض برق علی کریمی بیش از چهارمیلیون و ششصد هزار تومان بود. رقمی که تعجب کاربران را در پی داشت.

بسیاری این سوال را مطرح کردند که علی کریمی چه چیزی در خانه اش روشن می‌کند؟ متراژ خانه‌اش چقدر است که اینقدر پول برق باید بدهد؟ برخی آن را با قبض کمتر از پنجاه هزار تومان منزل خود مقایسه کردند.

عده‌ای هم از او انتقاد کردند که چرا در این بی برقی تلاش نکرده است که مصرف برق منزلش را کاهش دهد.

در این بین برخی کارشناسان هم معتقد بودند که همین قبض برق نشان دهنده آن است که سیستم قیمت گذاری برق و ساماندهی مصرف انرژی در کشور مشکل دارد و علی کریمی از یارانه بالایی استفاده می‌کند، اما دیگران توان استفاده از این یارانه را ندارند.

[quote]یارانه ۵۲ میلیونی به علی کریمی؟[/quote]

قبض برق کریمی توجه برخی رسانه‌ها را هم به خود جلب کرد. خبرگزاری فارس در این باره در گزارشی نوشت: “در قبض مرتبط با آخرین دوره مصرف برق این مشترک، شاهد مصرف برق ۶۲۸۰ کیلوواتی وی هستیم. این در حالی است که حد مصرف بهینه در شهر تهران برابر ۳۰۰ کیلووات است و این مشترک ۲۱ برابر یک خانوار با رعایت حد مصرف بهینه برق مصرف می‌کند. “

خبرگزاری فارس در ادامه نوشته است ” هزینه تمام شده تولید و توزیع هر کیلووات ساعت برق رقمی نزدیک به ۳۰ درصد یک یورو در دنیا محاسبه می‌شود که با احتساب هر یورو ۳۰ هزار تومان، قیمت واقعی برق معادل هر کیلووات ساعت ۹ هزار تومان است. “

این خبرگزاری هزینه واقعی مصرف برق کریمی را اینگونه محاسبه کرده است: «هزینه واقعی برق مصرفی وی با احتساب هزینه انرژی تولید و توزیع معادل ۵۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان برآورد می‌شود.»

فارس همچنین مدعی وجود تخلفاتی در قبض برق کریمی شده است “نکته قابل توجه در قبض برق این ورزشکار پرمصرف، نرخ تعرفه کم‌باری وی است که بر خلاف نرخ‌های تعیین شده برای عامه مردم معادل منفی ۴۵ تومان تعیین شده است و با توجه به مصرف ۲۲۰۰ مگاواتی این مشترک دولت علاوه بر یارانه پرداختی، قبض وی را با تخفیف ۱۰۰ هزار تومانی مواجه کرده است. “

این خبرگزاری افزود: «علاوه بر این با وجود اینکه این سلبریتی از برق ۳ فاز استفاده می‌کند، اما در تخلفی آشکار تعرفه برق وی مشابه تعرفه مشترکان خانگی تعیین شده است.

لحن و ادبیات خبرگزاری فارس در این گزارش مورد انتقادهایی قرار گرفته است. برخی می‌گویند این خبرگزاری مدام با استفاده از کلمه «سلبریتی» و «ورزشکار پرمصرف» به نوعی به تحقیر این ستاره فوتبال پرداخته است.

اما در محاسبه دیگری محمد فاضلی جامعه شناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی محاسبه کرد و نوشت: “مجموع هزینه برق منزل آقای کریمی برای اقتصاد ملی ایران ۱۴۶۱۷۸۴۸ (چهارده میلیون و ششصد و هفده هزار و هشتصد و چهل و هشت) تومان شده است.”

این تحلیلیگر در ادامه افزود: «علی آقای کریمی مقصر این بی‌عدالتی نیست، او مثل هر شهروند دیگری طبق قوانین و رویه‌های موجود زندگی می‌کند. او زمانی با قواعد فیفا فوتبال بازی می‌کرد و حالا با قواعد این کشور برق مصرف می‌کند. ساختار دستوری قیمت‌گذاری انرژی است که از او می‌خواهد این مقدار بپردازد و ماهی قریب به ۱۰ میلیون تومان یارانه برق بگیرد.»

او تاکید کرد: “این ماجرا نباید به ابزاری برای حمله به سلبریتی‌هایی، چون علی کریمی تبدیل شود. آن‌ها مثل همه شهروندان خودشان را با قواعد تطبیق می‌دهند. نقد قبض برق علی کریمی، نقد ساختار اقتصادی دستوری، با مداخله حداکثری بی‌کیفیت دولت در اقتصاد، و پوپولیسم پنهان در پس این وضعیت به نام عدالت است.”

فاضلی تاکید کرد: «سهم علی کریمی از رانت برق، با محاسبات فوق حداکثر سالی ۱۲۰ میلیون تومان یارانه برق است. این رقم در میان رقم واقعی رانت‌هایی که ناعادلانه در اقتصاد انرژی ایران توزیع می‌شوند هیچ نیست. رقم واقعی به ده‌ها و صد‌ها هزار میلیارد تومان در اشکال مختلف از جمله شامل هدررفت، می‌رسد.»

[quote]واکنش گلایه آمیز کریمی[/quote]

انتقادات از قبض برق کریمی با واکنش گلایه آمیز او روبه‌رو شد.

او در پستی اینستاگرامی و به کنایه نوشت: «من عذر خواهی میکنم اگه پول برق من بالاست. نمیدونستم که دزدی‌ها و اختلاس‌های کشور از پول اب و برق من کمتره! اگه میدونستم حتما مبلغ فیشو هم منتشر نمیکردم؟! صادقانه مطلبی رو با شما دوستان به اشتراک گذاشتم».

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *