عوارض ترک متادون چند روز است؟

[ad id='39844']

[quote]امروزه اعتیاد به مواد مخدر به یک چالش جهانی تبدیل شده است و هر روز به آمار معتادان در سراسر جهان افزوده می‌شود. چالش دیگر ترک مواد مخدر و افزایش مصرف متادون در کشور است. اما این که متادون چیست؟ مصرف آن چه عوارضی در پی دارد؟ مدت زمان لازم برای ترک متادون چقدر است [/quote]

متادون هیدروکلراید که به اختصار به آن متادون گفته می‌شود یک ماده مخدر مصنوعی شبه افیونی است که از خشخاش و در آزمایشگاه تولید می‌شود و با نام تجاری Dolophine عرضه می‌شود. از متادون برای درمان اعتیاد و وابستگی به سایر مواد مخدر مانند مواد هروئین، کدئین و مورفین استفاده می‌شود. میزان ماندگاری متادون در بدن چیزی بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت است که نسبت به ماده مخدری مانند هروئین که حدود ۲ ساعت در بدن باقی می‌ماند، ماندگاری بیشتری دارد در نتیجه فرد به تعداد دفعات مصرف کمتری در روز نیاز دارد. البته این زمان بسته به میزان مصرف و سوخت و ساز بدن افراد متفاوت است.
متادون از لحاظ ساختمان با مورفین تفاوت دارد اما به لحاظ خاصیت ضد درد داشتن مانند مورفین است. در واقع می‌توان گفت میزان ۷ تا ۱۰ میلی گرم متادون عملکردی مشابه ۱۰ میلی گرم مورفین دارد.

متادون اولین بار توسط کشور آلمان و در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شد و برای تسکین درد ناشی از جراحات در جنگ بکار گرفته شد. از سال ۱۹۶۰به بعد استفاده از متادون برای درمان متداول گردید و پزشکان از آن برای درمان و ترک اعتیاد از آن استفاده کردند.

سمزدایی و ترک جسمانی مواد مخدر با متادون باید زیر نظر متخصصین حوزه ترک اعتیاد صورت گیرد. در طول درمان هر زمان که شخص معتاد دچار علائم خماری می‌شود به او مقداری دوز متادون که توسط پزشک متخصص تجویز شده، داده می‌شود. در واقع پزشک از متادون برای نگه داشتن عوارض خماری در حد قابل تحمل برای فرد استفاده می‌کند. با گذشت چند هفته از طول درمان و با تثبیت حال فرد در حال ترک میزان متادون به تدریج کم می‌شود و در نهایت به صفر می‌رسد.

متادون معمولا به شکل قرص، شربت و آمپول مصرف می‌شود. مصرف متادون می‌تواند تا مدت زمان ۲۴ ساعت حالت خماری را در معتادان به هروئین کنترل نماید. متادون با سرعت کمتری به سیستم بدن وارد و رها می‌شود و مدت زمان طولانی‌تری از هروئین و یا هر مواد مخدر دیگری در بدن باقی می‌ماند.
متادون به صورت تزریقی در موارد خاص در بیمارستان‌ها برای کنترل دردهای شدید استفاده می‌شود.
قرص متادون در رنگ های سفید و قهوه ای وجود دارد که هیچ تفاوت خاصی جز در رنگ با هم ندارند.

 

از جمله عوارض مصرف و اعتیاد به متادون می‌توان به مواردی مانند خواب آلودگی، منگی، حالت ضعف، خشکی دهان، اختلال دریچه پروستات و تأخیر در روند ادرار طبیعی، یبوست و یا نوسان تنفسی نام برد.
حساسیت پوستی، کهیر، خارش، سردرد، سرگیجه، ضعف بینایی، رنگ پریدگی، عرق کردن، تپش قلب، حالت تهوع و استفراغ از جمله عوارض جسمی مصرف متادون است که ممکن است در فرد بروز پیدا کند.
از دیگر عوارض مصرف متادون می‌توان به افسردگی، سردرگمی، توهم، نداشتن تمرکز، عدم تعادل در راه رفتن، رعشه، پرش عضلات، ضعف عضلانی و حساسیت آنافیلاکسی که نوعی مسمومیت خونی است، اشاره کرد. استفاده از متادون خطر انسداد و از کار افتادگی کلیه‌ها را هم در پی دارد.

شیوع بیماری های دهان و دندادن در کسانی که متادون مصرف می کنند نسبت به افراد عادی بالاتر است چرا که مصرف متادون باعث خشکی دهان می‌شود که نتیجه آن پوسیدگی دندان است.

طبق آزمایشاتی که یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه روی موش ها انجام داده‌اند و آثار مصرف متادون را طی ۲۸ روز در این موش ها بررسی کردند افزایش سطح آنزیم های کبدی مشخص و گزارش شد.
با توجه به عوارض متادون باید برنامه‌ریزی دقیق و اصولی‌تری برای نحوه و میزان مصرف متادون در جامعه صورت گیرد تا شاهد عوارض کمتری در افراد باشیم.

ترک متادون باعث بروز عوارضی در فرد مصرف کننده می‌شود که با قرار گرفتن تحت نظر پزشک می‌توان این عوارض را به حداقل ممکن رساند و سریع تر به بهبودی دست یافت.

  • بی‌ خوابی
  • بدن درد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • کاهش فشار خون
  • اختلال در بینایی
  • کاهش میل جنسی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • بی‌قراری

البته ممکن است همه مواردی که برای عوارض ترک متادون برشمردیم در یک نفر رخ ندهد.

بلافاصله بعد از قطع مصرف متادون عوارض ترک در فرد ظاهر می‌شود و طی یک هفته به اوج خود می‌رسد. اما از آنجایی که مواد شیمیایی موجود در متادون در چربی‌های بدن باقی می‌ماند و هنگامی که چربی در اثر سوخت و ساز بدن مصرف می‌شود تغییرات خلق و خو در فرد مشاهده می‌شود که اثرات مصرف متادون در گذشته است.

یکی از مشکلاتی که افراد در حال ترک متادون با آن مواجه هستند بی خوابی ترک متادون است. اختلال در خواب که می‌تواند برای این افراد بسیار آزاردهنده باشد بسته به شرایط جسمی بیمار، میزان و نوع ماده مصرفی او متغیر است و حتی می‌تواند از چند روز تا چند سال به طول بیانجامد.

مدت زمان باقی ماندن هر ماده مخدری در بدن به عواملی وابسته است. عواملی مانند میزان و مدت زمان مصرف، متابولیسم بدن و استفاده از داروهای دیگر به صورت همزمان. این عوامل در مورد مصرف قرص متادون هم صدق می‌کند.
مصرف متادون بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت در آزمایش خون و در تست مو بیشتر از ۹۰ روز و در مورد آزمایش ادرار ۳ تا ۴ روز در آزمایش نشان می‌دهد و قابل تشخیص است.

از متادون برای درمان اعتیاد به مواد مخدر دیگر استفاده می‌شود اما در صورتی که مصرف آن زیر نظر پزشک صورت نگیرد و فرد به طور خودسرانه و بدون برنامه اقدام به مصرف آن نماید، خود می‌تواند منجر به اعتیاد به متادون شود و علائم سوء مصرف متادون در او ظاهر می‌گردد. در این صورت باید سریعا اقدامات مربوط به ترک متادون برای وی انجام شود.
نکته مهم در ترک متادون خواست خود فرد و همکاری او در فرآیند ترک است. در این صورت است که می‌توان به موفقیت ترک امیدوار بود.

در مورد متادون هم مانند هر ماده اعتیاد آور دیگری مانند شیشه، تریاک، هروئین و مواد مخدر دستمال باید مراحل ترک زیر نظر پزشک و متخصصین حوزه ترک اعتیاد انجام شود چرا که اگر فرد به تنهایی توانایی ترک اعتیاد به ماده مخدری که مصرف می‌کرد را داشت دیگر گرفتار اعتیاد به متادون نمی‌شد. بنابراین ترک صحیح متادون با مراجعه به کمپ ترک اعتیاد و کمک گرفتن از متخصصین این حوزه اتفاق می‌افتد. در این مراکز، اعتیاد به شکل صحیح و به صورت تدریجی زیر نظر متخصص ترک می‌شود.

از طرف دیگر فردی که موفق نشده با متادون اعتیاد خود را ترک کند در واقع خود را شکست خورده می‌بیند و از لحاظ روحی کاملا بهم ریخته است و انگیزه این فرد پایین است و هر لحظه امکان لغزش در او وجود دارد.

ترک متادون در نوروکمپ به صورت تدریجی انجام می‌شود و هیچ گونه داروی دیگری جایگزین متادون نمی‌شود و درمان به صورت سم زدایی برای خروج متادون از بدن و در کنار آن خدمات روان درمانی و روانشناسی برای بیمار صورت می‌گیرد.
مشاوران ما بیماران را از لحاظ روحی حمایت می‌کنند و با برگزاری جلسات گروهی و درمان اعتیاد به شکل اصولی این افراد را به سمت زندگی عاری از اعتیاد هدایت می‌کنند.

اینکه ترک متادون چند روز طول میکشد بستگی به این دارد که فرد چقدر مصرف داشته است. در واقع ترک اعتیاد در صورتی که با روش های صحیح و اصولی انجام شود چیزی حدود ۲ تا ۳ هفته برای افرادی که مصرف طولانی مدت متادون نداشته‌اند به طول می‌انجامد اما در مورد کسانی که مدت زمان زیادی است که متادون مصرف می‌کنند و همچنین دوز مصرفی بالایی هم دارند ۱ تا ۲ سال مدت زمان لازم برای ترک متادون است. ترک متادون باید به صورت تدریجی انجام شود و با کم کردن دوز مصرفی ترک بدون درد انجام می‌شود. برای بسیاری از افراد مهم است که بدانند سم زدایی متادون چند روز طول میکشد؟ باید بگوییم معمولا مدت زمان سم زدایی کوتاه مدت متادون بین ۷ تا ۳۰ روز است و مدت زمان سم زدایی بلند مدت حدود ۱۸۰روز طول میکشه.

عوارض و دردهای ناشی از خماری ترک متادون برای بسیاری افراد نگران کننده است از این رو یکی از سوالاتی که از ما می پرسند این است که خماری ترک متادون چند روز است؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم در صورت انجام اصولی فرآیند ترک و همکاری فرد سم زدایی با موفقیت انجام می‌شود و خماری و دردهای ناشی از آن به حداقل می‌رسد اما به طور متوسط علائم خماری ۳ روز بعد از قطع مصرف متادون آغاز می‌شود و در ششمین روز به بالاترین حد خود می‌رسد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *