نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶ با اجرای احسان علیخانی

[ad id='39844']

نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶

از روز اولی که ماه عسل راه افتاد مخالفان و موافقان سرسختی داشت. برخی می‌گفتند تنها رسالت علیخانی در گریه گرفتن از مخاطب است و برخی دیگر در دفاعی تمام‌قد پشت سوژه‌های بکر و شخصیت علیخانی ایستادند. نزاع میان این دو گروه در مورد ماه عسل ۹۶ از همیشه پررنگ‌تر شده است…

 

 

ماه عسل از روزهای اوجش فاصله گرفته است

دوازده سال است که مردم لحظات قبل از افطارشان را با ماه عسل شریک می‌شوند و پای روایت‌های مهمانان برنامه می‌نشینند. در این مدت تقریبا اکثریت مردم ماه عسل را دوست داشتند و این برنامه ماه رمضان هر سال، مورد استقبال قرار گرفت. قصه‌های جدید و جذابی که مهمانان روایت می‌کردند بیشتر از هر چیزی مخاطب را پای ماه عسل می‌کشاند اما از اتفاقاتی که یکی دو سال اخیر در برنامه ماه عسل افتاده و قصه‌هایی که روایت می‌شوند، معلوم است که چندین سال برنامه‌سازی، ماه عسل را به تکرار انداخته است و داستان‌هایی که در ذهن مخاطب می‌ماند انگشت شمار شده است و دیگر مخاطب را غافلگیر نمی‌کند.

امسال شنیده‌ها خبر از تغییراتی در فرم برنامه، گفتگوها و بیشتر شنونده بودن مجری می‌دادند و این کمی مخاطب را امیدوار می‌کرد که در ماه عسل ۹۶، از تکراری که برنامه در سال‌های اخیر گرفتار آن شده، خبری نیست. اما با پخش چند قسمت از برنامه، تقریبا همه امیدها برای دیدن فرمتی متفاوت از بین رفت و مردم متوجه شدند که نباید منتظر اتفاق تازه و خاصی باشند. البته یک آیتم جدید به برنامه اضافه شده است که در آن یک روانشناس در مورد موضوع مورد بحث مانند طلاق که سوژه قسمت سوم و چهارم ماه عسل بود، چند دقیقه صحبت می‌کند و بیننده را به یاد برنامه‌های خانواده که از شبکه‌های مختلف تلویزیون دیده است می‌اندازد، منتها با این تفاوت که یک نمونه‌ عینی از معضلی که در مورد آن بحث می‌کنند، رو به روی مجری برنامه نشسته و قصه‌ خود را تعریف می‌کند.نمونه‌هایی که مردم هر روز ماجرای‌شان را در روزنامه‌ها می‌خوانند یا امثال آن‌ها را بین دوست و فامیل دیده‌اند. اینجاست که مخاطب هیچ دلیلی برای حضور چنین مهمان‌هایی در برنامه پیدا نمی‌کند جز این‌که احتمالا سوژه‌ها ته کشیده باشند.

البته بعضی شب‌ها برنامه دوباره در همان جلد قبلی‌اش فرو می‌رود و خبری از آیتم‌های کارشناسی نیست. بخش دیگری هم امسال به برنامه اضافه شده که هنرمندان در یک ویدیوی چند دقیقه‌ای از برنامه تعریف و تمجید می‌کنند! در مورد گفتگو با مهمان هم، بر خلاف آن‌که قرار بود احسان علیخانی بیشتر شنونده باشد و کمتر صحبت کند، اما طبق معمول بین صحبت‌های مهمان آن‌قدر سوالات جزئی و حاشیه‌ای می‌پرسد که درست در لحظات پایانی برنامه و نزدیک اذان تهران، به قسمت جالب و اوج داستان می‌رسند و بخش اصلی داستان به قدری تند و خلاصه تعریف می‌شود که هزار سوال بی‌جواب در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و مهمانانی که دقایق پایانی به جمع آن‌ها اضافه می‌شوند اصلا فرصت حرف زدن پیدا نمی‌کنند.

 

همه این‌ها نشان از ضعف مدیریت زمان احسان علیخانی و پرسیدن سوالات نامربوط و حاشیه‌ای دارد. دکور برنامه هم زیبایی و جذابیت سابق را ندارد و در نگاه مردم به هرچیزی مانند تخم مرغی که در مایکروفر ترکیده و قیمه‌هایی که توی ماست‌ها ریخته شده شبیه است، به جز دکور برنامه ماه عسل! دکوری که داد مدیر شبکه سه «علی اصغر پورمحمدی» را هم درآورد و گفت به نظرش کمی شلوغ است. در مورد تیتراژ ابتدایی و انتهایی برنامه هم که مردم با ذوق و شوق منتظر شنیدن آن بودند، امسال چنگی به دل نمی‌زند و نمی‌توان آن‌ها را هم ردیف آهنگ «نگران منی» مرتضی پاشایی یا «سازش» مهدی یراحی یا «بغض» احسان خواجه امیری قرار داد. همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا ماه عسل ۹۶، انتظار مخاطب را برآورده نکند.

 

ماه عسل همچنان قابل دفاع است

اینکه در ۲-۳ سال اخیر یک عده دارند مدام تکرار می‌کنند که ماه عسل دیگر جذاب نیست، سوژه‌هایش تکراری شده‌ است و حرف جدیدی برای گفتن ندارد، اصلا چیز عجیبی نیست. ماه عسل ۱۲ سال سن دارد. ۱۲ سال! عدد کمی نیست. آن هم برای یک برنامه گفت‌وگو محور که قرار است یک نفر را از دل جامعه و از جنس من و شما، روی صندلی‌اش بنشاند و قصه پر فراز و نشیب زندگی‌اش را بازگو کند. اصلا رسالت ماه عسل از ابتدا همین بوده است. این‌که زبان دل مردم عادی جامعه باشد. قهرمان‌های ساده و معمولی اطراف‌مان را به ما معرفی کند. به بیان مسائلی بپردازد که با شدت و حدت کمتری مورد بحث هستند. چیزهای مهمی که شاید خیلی وقت‌ها بهشان اهمیت نمی‌دهیم و فقط سی شب از یک سال را قرار است به خودشان اختصاص بدهند. حالا این مسائل می‌تواند فقر، اعتیاد، طلاق، عشق، ازدواج، ایدز، سرطان، جراحی‌های زیبایی، قصاص، کودکان کار، قصه‌های جنگ یا کلی داستان‌های دیگر باشد. پس خیلی طبیعی است که بعد از ۱۲ سال این پس‌زمینه مشترک بیشتر از قبل به چشم بیاید و بعضی وقت‌ها فقط در یکسری از جزئیات با هم تفاوت داشته باشند. کما این‌که شاید این قضیه زیاد هم تکرار نشده باشد.

 

اما نکته‌ مهم‌تر این است که ماه عسل نیامده است در طی این مدت فقط دست بگذارد روی برخی از مسائل مهم جامعه. به عبارت دیگر فقط آن‌ها را مطرح نکرده است. برای حل و فصل و بهبود آن‌ها، حتی فقط در مورد همان شخصی که ممکن است مهمانش باشد، دست به اقدام زده است. عمل کرده است. یک اتفاق خوب را رقم زده است. کلی غم فراق را به شوق وصال تبدیل کرده است، سقفی را بالای سر افراد بی‌بضاعت آورده است. یک نفر را از انزوای بدخیمش به یک قهرمان ملی تبدیل کرده است، مفاهیم عمیق انسانی مثل بخشش و معرفت و وفاداری را به انسان‌ها یادآوری کرده است. می‌دانید؟! می‌خواهم بگویم اگر قرار به تکراری بودن هم باشد، برای چنین ماهیتی تکرار شدن ارزش دارد. حتی اگر تکرار صرف باشد. شاید آن یک نفری که می‌آید می‌نشیند روی صندلی و از لنز دوربین زل می‌زند توی چشم‌های منِ مخاطب و اذعان می‌کند که ماه عسل سرنوشتش را تغییر داده است، بشود دو نفر! دو نفر بهتر از یک نفر نیست؟

حالا به این اتفاقات مختص هر قسمت از برنامه، اضافه کنید پویش‌هایی را که در این یکی دو سال اخیر راه‌اندازی شده است. پویش‌هایی که می‌تواند کلی گره را از کلی زندگی باز کند و خلاصه این‌که شده است مسبب خیر.

برای همین‌هاست که نمره ماه عسل در نگاه من نمره قبولی ست.

 

 


 

 

برنامه پرطرفدار ماه عسل که چندین سال است در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن می رود امسال نیز و در ایام رمضان ۹۶ نیز هر شب در این ماه پخش میگردد.

تهیه کنندگی و اجرای این برنامه طبق همیشه بر عهده احسان علیخانی می باشد.

سازندگان ماه عسل که برنامه سال تحویل امسال را نیز روی آنتن بردند در همان برنامه اعلام کردند که مردم می توانند سوژه های خود را جهت حضور در برنامه ماه عسل امسال برایشان ارسال کنند.

خبر جدیدنقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶

«ماه عسل ۹۶ » امسال وارد دوازدهمین سال تولید و پخش خود می شود و این در حالی است که پیش تولید این برنامه از پاییز ۹۵ به طور جدی آغاز شده است. آنطور که احسان علیخانی تهیه کننده و مجری این برنامه پیش از این نیز اعلام کرده بود اتاق فکرش با برگزاری جلسات متعدد در زمینه های مختلف کار خودشان را تقریبا یکسال پیش از آغاز پخش برنامه شروع کرده اند. یکی از تفاوت های پروسه پیش تولید این برنامه در سال ۹۶ با سال های گذشته اش ارتباط بیشتر با مراکز تحقیقاتی – پژوهشی، آسیب شناشی های متعدد درباره موضوعات مختلف، برگزاری جلساتی با کارشناسان و صاحبنظران در زمینه های گوناگون است.نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶

همچنین از آنجا که رسالت خاص این برنامه روایت قصه‌های مردم است و مردمی بودن یکی از ویژگی های اصلی “ماه عسل” است گروه تولید و اتاق فکر این برنامه در فضای مجازی با راه اندازی ربات تلگرامی انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود را پیش از آغاز برنامه مورد ارزیابی و تامل روی آن را در دستور کار قرار داده است .نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶

بنا بر اعلام روابط عمومی برنامه، “ماه عسل ۹۶” یکی از موضوعات اصلی خود را در دوره تحقیق و پژوهش به سبک زندگی اختصاص داده و پیش بینی می شود که یکی از محورهای اصلی امسال نیز همین موضوع باشد.

مهمان‌ های این برنامه غالباً مردم عادی جامعه هستند که توانسته‌اند در زندگیشان کار مهمی انجام بدهند یا در زندگی افراد دیگر تأثیرگذار بودند و یا حادثه مهمی در زندگیشان رخ داده است.

اکثر میهمان‌های ماه عسل در زندگی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند اما همگی با امید، پشتکار و تلاش و مبارزه بر مشکلات غلبه کرده و به انسان‌های موفقی در زندگی خود تبدیل شدند. این برنامه سعی دارد با تلنگرهایی که از طریق مهمانان مختلف به مخاطب می‌زند، وجدان بیننده را بیدار کند. از آنجا که این برنامه در ماه رمضان پخش می‌شود، این موضوع بیشتر بر مردم تأثیر می‌گذارد چراکه این ماه را به روزه داری می‌پردازند و بیش از پیش به خدا و نماز و دیگر عبادات می‌پردازند.نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶

این برنامه همزمان با شروع ماه مبارک رمضان ( از تاریخ ۵ اردیبهشت ۹۶)  هرشب حدود ساعت ۱۹ از شبکه سه سیما پخش می‌شود و تا دقایقی پیش از اذان مغرب ادامه دارد. تکرار این برنامه نیز روز بعد ساعت هشت صبح از شبکه سه سیما است.

جزپیات جدید از برنامه ماه عسل ۹۶

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما گفت: «ماه عسل» ۹۶ از نظر فرم و ساختار با سال‌های پیش متفاوت خواهد بود.
ناصر کریمان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: عوامل این برنامه یک سالی است که روی سوژه‌های آن کار می‌کنند و سعی کردیم ماه عسل ۹۶ به لحاظ فرم و ساختار با سال‌های پ‍یش متفاوت باشد.نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶

وی ادامه داد: نوع روایت قصه‌های ماه عسل امسال متفاوت است و یک موضوع را از زوایای مختلف روایت می‌کنند؛ برای مثال با افرادی که اعتیاد را ترک کرده اند، اعتیاد دارند و در آستانه اعتیاد هستند به گفتگو می‌پردازند و از سوژه محوری به موضوع محوری روی آورده‌اند.
او درباره زمان پخش این برنامه ادامه داد: ماه عسل به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی از یک روز قبل از ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود و تا عید فطر ادامه دارد.نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶

 نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی کامل برنامه ماه عسل ۹۶ با اجرای احسان علیخانی»

  1. بسیار برنامه مزخرفیه اصلا نباید از اولم پخش میشد آخه چه معنی داره مسابقه بدبختی مردم تو صداو سیما یه مملکت تو بوغ و کرنا بکنن خب که چی ؟ همه مردم یاد بگیرن هی بدبختی هاشون بگن؟ عزت نفس و حفظ آبرو چی میشه پس. پول یامفت ممکلت به گند میکشن اینجوری.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *