نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر رمضان ۹۶ شبکه یک

[ad id='39844']

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

روزنامه هفت صبح – مرجان فاطمی: قبول داریم که «زیر پای مادر» به نسبت سریال «نفس»، مخاطبان بیشتری را جذب کرده و در مناسبت رمضان موفق تر ظاهر شده اما نمی توانیم آن را سریال خوبی بدانیم و نقاط قوت آن را برجسته کنیم. زیر پای مادر، سریال درجه یکی نیست. نقدهای زیادی به آن وارد است و از بسیاری از نقاط ضعفش نمی شود راحت گذشت. مهم ترین انتقادها متوجه فیلمنامه آن است که به قلم سعید نعمت الله نوشته شده.
تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
قصد داشتیم مصاحبه ای مفصل با این نویسنده داشته باشیم و نقدها را با خودش در میان بگذاریم اما به دلایلی امکانش فراهم نشد برای همین هم بدون حضور این نویسنده ابهامات، سوالات و نقدهایمان را مطرح کردیم.
تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
چهار دلیل برای این که معتقدیم «زیر پای مادر» سریال خوبی نیست
تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
بیش از اندازه تلخ: حتی در بدترین شرایط زندگی هم یک سری اتفاق خوب و مثبت وجود دارد که آدم ها را دلخوش کند. اما معلوم نیست چرا در «زیر پای مادر» همه چیز تا این حد سیاه و تیره است. مخاطب با یک سری شخصیت عصبی، شکست خورده، غمگین و خانه خراب رو به روست که انگار قرار نیست آرامشی در زندگی شان تجربه کنند. همه درگیر بحران هایی هستند که شاید در شرایط عادی چندان هم بحران به نظر نرسند یا خیلی راحت تر از چیزی که می بینیم قابل حل باشند. اما سریال ترجیح می دهد این بحران و تلخی را به طرز اغراق شده ای بزرگ جلوه دهد.
 تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله

چرا داد می زنید؟ «زیر پای مادر» برای مناسبت رمضان در نظر گرفته شده و بعد از افطار و مناجات روی آنتن می رود. طبیعتا انتظار می رود یک مقدار به آرامش روحی روزه داران هم کمک کند اما نکته بارز این سریال، دعوا و جنجال و پرخاشگری است. شخصیت ها مدام برای هم شاخ و شانه می کشند، مدام سر هم داد می زنند، مدام دل شان می خواهد آن یکی را سر جایش بنشانند. نتیجه اش هم این می شود که ساعت های بعد از افطار در منزل مخاطبان به جای آرامش و حس خوب، صرف شنیدن یک سری داد و هوار می شود.تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله

 تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله

دیالوگ های طولانی: درست است که استفاده از دیالوگ های طولانی و پیچیده، جزو ویژگی های بارز فیلمنامه های سعید نعمت الله است اما این طولانی بودن و پیچیدگی وقتی از حد بگذرد از یک جایی به بعد آزاردهنده می شود. اینکه بازیگران در یک لوکیشن ثابت کنار هم بنشینند و یک حرف معمولی را یک ربع طول بدهند که اسمش نمی شود سبک نویسندگی! پس اینجا کارگردانی به چه کاری می آید؟ در سریال زیر پای مادر، دیالوگ و تصویر در اختیار هم نیستند. همه چیز بر پایه دیالوگ می چرخد و شباهت زیادی به نمایش رادیویی پیدا کرده.تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله

 تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله

تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
شخصیت های اغراق شده: شخصیت های سریال «زیر پای مادر» رئال و قابل درک نیستند. انگار در دنیای دیگری زندگی می کنند و ما نه با شیوه زندگی شان ارتباط برقرار می کنیم و نه حرف زدن شان را می فهمیم. مثلا رخساره نمونه بارز یک فرشته است که حتی یک اشتباه هم در زندگی اش ندارد. کبابی و قاچاقچی فلسفی صحبت می کنند و حرفه ای شان از دل کتاب های ادبی بیرون می آید. برادرها هنوز یقه پاره می کنند و همه چیز طوری پیش می رود که مخاطب گمان می کند دارد کاراکترهای فیلمفارسی های قدیمی را در بستر ناملموس فلسفی تماشا می کند.

این شخصیت های تکراری

تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
واکاوی تشابه میان کاراکترهای سریال زیر پای مادر با سایر سریال هایی که به قلم سعید نعمت الله  نوشته شده اند.
تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
اگر به دیالوگ های طولانی و داد و هوارها و فضای تلخ سریال «زیر پای مادر» کاری نداشته باشیم و هیچ نقدی هم به آن هاوارد نکنیم از یک مسئله نمی توانیم راحت بگذریم؛ اینکه تمام کاراکترهای سریال، یک جورهایی برایمان آشنا هستند. سعید نعمت الله از یک طرف تمایل زیادی به استفاده از بازیگرهای تکراری کارهای قبلی اش دارد و از طرف دیگر به یک سری کاراکتر ثابت در کارهایش وفادار است.تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
اگر کاراکترهای سریال «زیر پای مادر» را کنار هم فهرست کنیم، متوجه می شویم که هرکدام از آنها به لحاظ ویژگی های درونی و رفتاری و جایگاهی که در خانواده و اجتماع دارند، برایمان آشنا هستند. چون بارها و بارها مشابه شان را در کارهای خود نعمت الله دیده ایم و با سرگذشت شان آشنایی داریم.تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
وقتی رخساره را می بینیم بدون این که بخواهیم ذهنمان یکراست می رود سراغ مدینه. از خلیل یاد همان پدرهای متعهد و تنهای سریال های دیوار، پشت بام تهران و مادرانه می افتیم. اشکان را قبلا در سریال های دیوار و مدینه دیده ایم و اسماعیل نفر اصلا برایمان ناشناخته نیست. تشابه هرکدام از کاراکترهای سریال را با سایر سریال های این نویسنده بررسی می کنیم.رخساره؛ پریوش نظریه
سابقه همکاری با نعمت الله: سریال مدینه
کاراکترهای مشابه: مدینه
تحلیل کاراکتر: کاراکتر رخساره به طور کامل از داخل سریال مدینه سیروس مقدم آمده. حتی گریم این بازیگر هم تغییری نکرده است. مدینه زنی تنها بود که بعد از مرگ همسرش با پسر ناتنی اش زندگی می کرد. زنی مدبر و مدیر. اشتباهی ازش سر نمی زد، همه قبولش داشتند، حرفش حرف حق بود، زحمت می کشید، کارآفرینی می کرد و خلاصه هیچ نقطه تاریکی در زندگی اش نداشت. رخساره هم چیزی غیر از این نیست.
 تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
 تحلیل سریال زیر پای مادر سعید نعمت الله
اینجا هم برای کسی مادری می کند که دخترش نیست. همسرش را از دست داده و حالا قاب می سازد و زندگی می گذارند.
«رخساره» به لحاظ جایگاه اجتماعی عین مدینه است. همه قبولش دارند، روی اسمش قسم می خورند و… جالب اینجاست که حتی لحن صحبت کردن رخساره هم با مدینه تفاوتی ندارد. شاید تنها فرقش این باشد که در این سریال نیم نگاه عاشقانه ای هم دارد که در مدینه چنین نگاهی وجود نداشت.

آتنه/ بهناز جعفری

سابقه همکاری با نعمت الله: ندارد
کاراکترهای مشابه: رعنا، افسانه و اختر
تحلیل کاراکتر: برای آنهایی که سریال های سعید نعمت الله را دیده اند، شخصیت آتنه، جدید و دور از ذهن نیست. در سریال های مختلفی که براساس فیلمنامه های نعمت الله ساخته شده، ما از این جنس کاراکتر زیاد دیده ایم. زنی خوش گذران که به خاطر رسیدن به آرزوهایش شوهر و بچه اش را رها می کند و حالا بعد از سال ها، پشیمان بر می گردد و می خواهد مادری کند.
شخصیت رعنا با بازی لعیا زنگنه در «مادرانه» غیر از این بود؟ آتنه بلندپرواز است، دلش می خواهد به جایگاه بلندی در زندگی برسد اما نهایتا پشیمان بر می گردد و می بیند جایی بین خانواده ندارد. تنها و سرگردان می شود و آرزوی بخشیده شدن دارد. از این منظر، شخصیت شباهت زیادی به افسانه سریال «شیدایی» یا اختر نمدزن «پشت بام تهران» هم دارد. انگار آتنه از برآیند نقش های «رعنا»، «افسانه» و «اختر» ساخته شده.

خلیل/ کامبیز دیرباز

سابقه همکاری با نعمت الله: میکاییل، پشت بام تهران
کاراکترهای مشابه: اردلان، جمیل و میکاییل
تحلیل کاراکتر: سعید نعمت الله علاقه زیادی به رابطه پدر و فرزندی دارد. پدری که همسرش را به دلیلی از دست داده و حالا حاضر است برای اینکه فرزندش به جایی برسد و موفقیتی پیدا کند، حتی خودش را هم فدا کند. در «مادرانه»، اردلان تمجید یک پدر حمایتگر بود. هر کاری می کرد تا دخترش از وضعیت بدی که داخلش گیرکرده بیرون بیاید.
در «دیوار» جمیل چنین ویژگی ای داشت. تمام زندگی اش در عشق به دخترش خلاصه می شد. در «پشت بام تهران»، غیاث بعد از به دنیا آمدن فرزندش چنین حسی را به او پیداکرد. دور همه چیز را به خاطر او خط کشید و حالا در خلیل، اشکان همه زندگی او شده. به لحاظ سبک حرف زدن و ویژگی های رفتاری و درست بودن تصمیم ها و حالات، خلیل یک جورهایی هم به شخصیت میکاییل سریال سیروس مقدم شبیه است.

اسماعیل نفر؛ مهدی سلطانی

سابقه همکاری با نعمت الله: دیوار، مادرانه، مدینه
کاراکترهای مشابه: جمیل و اردلان
تحلیل کاراکتر: نقش مهدی سلطانی، یک جورهایی مشابه نقش های پیشین او در سریال های دیگر سعید نعمت الله است. اسماعیل نفر شباهت زیادی به کاراکتر جمیل سریال «دیوار» دارد. جمیل ۱۵ سال در زندان بود و در این مدت هیچکس به ملاقاتش نمی آمد. در واقع از خانواده و اجتماع طرد شده بود. حتی خواهرش هم با او قطع رابطه کرده بود و تنها نقطه امید او دخترش خورشید بود.
درست مثل اسماعیل نفر که با وجود ثروت زیادی که دارد تنهاست. خانواده اش او را طرد کرده اند. حتی امکان برقراری رابطه با خواهر و برادرهایش را هم ندارد. این کاراکتر به لحاظ جنس عاشقی اما از نوع کاراکتر اردلان تمجید است. کاراکتری که به خاطر رسیدن به عشقش هرکاری می کرد و از هیچ کسی خجالت نمی کشید. حتی شیوه عشق ورزیدن، بیان این احساسات و دیالوگ های عاشقانه اسماعیل هم شبیه کاراکتر اردلان تمجید است.

اشکان؛ مجید نوروزی

سابقه همکاری با نعمت الله: ندارد
کاراکترهای مشابه: بهمن
تحلیل کاراکتر: مجید نوروزی اولین بار است که در سریال تلویزیونی بازی می کند و طبیعتا تجربه ای در همکاری با هیچ نویسنده و کارگردانی ندارد. با این حال نقشی که برای او نوشته شده شباهت زیادی به کاراکترهای سایر سریال های سعید نعمت الله دارد.
این نویسنده به کاراکتر پسرهای جوان که تصمیم های غیرعاقلانه می گیرند، بلندپروازند، سریع عاشق می شوند، سریع به فکر ازدواج می افتند و حاضرند برای رسیدن به دختر مورد علاقه شان هر کاری بکنند و… علاقه زیادی دارد. مهرداد صدیقیان در دو سریال «دیوار» و «مدینه» ایفاگر چنین نقشی بود. کاراکتر عباس غزالی در «مادرانه» هم با وجود تفاوت هایی که داشت تا حدی در همین مسیر حرکت می کرد. جوان های سریال نعمت الله هیچ کدام شان آدم های بدی نیستند. انگار شرایط و خامی زیاد باعث می شود یک سری تصمیم های اشتباه بگیرند.

بابا بیژن؛ بهزاد فراهانی

سابقه همکاری با نعمت الله: مدینه، پشت بام تهران
کاراکترهای مشابه: بلبل، آقا ولی
تحلیل کاراکتر: بابا بیژن سریال «زیر پای مادر»، کاراکتری تنها، رنج کشیده و بیمار است که به خاطر تمام مشکلاتی که از سر گذرانده، عمیق و پیچیده به نظر می رسد. او سال هاست دخترش را از دست داده و تمام لحظات در انتظار بازگشت او مانده. آرزویش این است که همه را دور هم جمع کند اما عملا چنین اتفاقی فراهم نمی شود. درست مثل آقا ولی سریال «پشت بام تهران».
او هم عاشق خانواده است اما هر کاری می کند، نمی تواند غیاث را راضی کند که کنار آنها بماند و از طرف دیگر هاله در کارش مدام کارشکنی می  کند. به لحاظ سختی و تنهایی که از سر گذرانده به کاراکترش در مدینه هم شباهت هایی دارد. بلبل آن سریال از زندان آزاد می شود و می فهمد تنهاست و در این دنیا جز عروسکش کسی را ندارد. آنجا هم تنهایی و خستگی روزگار، از او شخصیت پیچیده ای ساخته بود.

صدرا؛ علیرضا آرا

سابقه همکاری با نعمت الله: پشت بام تهران
کاراکترهای مشابه: رشید
تحلیل کاراکتر: ما در سریال ها و فیلم های مختلف، برادرشوهر غیرتی زیاد داشته ایم؛ از آن دست برادرشوهرهایی که بعد از مرگ برادرشان حاضرند هر کاری بکنند تا همسر برادرشان با کسی ازدواج نکند یا کنار خودشان باقی بماند. کاراکتر صدرا از این جهت شباهت زیادی به شخصیت رشید «میکاییل» دارد. یک جوان سنتی و پرهیاهو که حاضر است برای حفظ ناموس خانواده اش هر کاری انجام دهد.
رشید برای اینکه مبادا همسر میکاییل تنها رها شود یا به کسی دل ببندد، لحظه به لحظه او را دنبال می کند و حتی مجال نفس کشیدن به او نمی دهد اما از طرف دیگر قلب مهربانی دارد، به پدرش احترام می گذارد اما این احترام باعث نمی شود که از چارچوب فکری اش عدول کند.
صدرای زیر پای مادر هم در همین راستا حرکت می کند. شاید تنها تفاوت صدرا با رشید این است که صدرا آدم نمی کشد و خشم اش را بیش از اندازه بروز نمی دهد.

عمو بهرام؛ مجید واشقانی

سابقه همکاری با نعمت الله: زیر هشت، میکاییل
کاراکترهای مشابه: سروان محمودی، عزیز
تحلیل کاراکتر: عمو بهرام مامور نیروی انتظامی است و این چهارمین باری است که مجید واشقانی در چنین نقشی ظاهر می شود. در سریال های «ماتادور»، «انقلاب زیبا» و «میکاییل» نقش پلیس را داشت و دوباره همان را در این سریال تکرار کرد. جدای از اینکه نقش بهرام به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به سروان محدودی در میکاییل دارد، در مضمون هم شباهت هایی بین آنها دیده می شود.
بهرام برادر خلیل است اما رفتاری که در قبال او نشان می دهد چیزی فراتر از برادر است. درواقع بهرام یک جور خصلت حمایت کنندگی دارد. هر کاری می کند تا حمایتش را از برادرش نشان دهد. شباهت کمرنگی هم به عزیز سریال مدینه با بازی مجید صالحی دارد. صالحی در آن سریال نقش برادر روحی را داشت؛ فردی معتاد بود که بعد از ترک اعتیادش به تنها یاور و حامی روحی بدل می شود و رهایش نمی کند.

بازیگران سریال زیر پای مادر

کامبیز دیرباز در نقش خلیل / مهدی سلطانی در نقش اسماعیل / بهناز جعفری در نقش آتنه / مجید واشقانی در نقش سهراب برادر خلیل / بهزاد فراهانی در نقش پدر آتنه / پریوش نظریه در نقش رخساره / مجید نوروزی در نقش اشکان پسر خلیل / مریم بوبانی در نقش مادر آتنه / حمیدرضا هدایتی در نقش پدر رخساره / علیرضا آرا در نقش برادر آتنه / درسا بختیاری در نقش ستاره / داریوش سلیمی در نقش شاهینی / آتیلا پسیانی در نقش سرهنگ

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

موضوع و حلاصه داستان سریال زیر پای مادر

قصه مردی میانسال است که با پسرش در شهر مشهد زندگی می‌کند. همسر این مرد بنا به دلایلی در سال‌های اول زندگی مشترک، او و پسرش خلیل را ترک کرده است. مرد میانسال که به شغل رستوران‌داری مشغول است، آخر هفته‌ها از رستورانش به زائران امام رضا(ع) نذری می‌دهد. قبول شدن در یکی از دانشگاه‌های تهران و آشنا شدن او با ستاره، راه ورود رخساره را به قصه باز می‌کند.

همچنین داستان‌های زن و مردهایی در کنار یکدیگر است که همه آنها به نوعی نقش اصلی بوده و در تکامل قصه به هم کمک می‌کنند. رخساره نام یکی از شخصیت‌های این داستان با بازی پریوش نظریه است که گویا بازی کوتاهی نیز در این داستان دارد،‌ اما می‌تواند همین میزان کم تاثیرگذاری درام را داشته باشد.

همچنین شنیده‌ها حاکی است در بخش‌هایی از این سریال به مساله ورود جنس قاچاق به کشور نیز پرداخته می‌شود.

پیام سریال : هیچ‌گاه دوری، دوستی نمی‌آورد و خانواده قصه زیرپای مادر قبل از آنکه دیر شود، به همدلی می‌رسند. قصه این مجموعه در تکریم خانواده به تصویر کشیده می‌شود.

 

نقد بررسی کامل نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر

بازیگران زیر پای مادر

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

معرفی بازیگر نقش اسماعیل نفر با بازی مهدی سلطانی

وی نقشی به نام اسماعیل نفر را بازی می‌کند. نفر مدت‌ها خانواده خود را رنجانده و دیگر نمی‌تواند آرامشی با حضور آنها را بدست بیاورد و حالا که از زندگی گذشته خود پیشمان است به فکر تشکیل خانواده‌ای جدید است.

 

معرفی نقش آتنه با بازی بهنار جعفری

«آتنه» که به خواسته خلیل شوهرش، از زمان تولد فرزند تا ۲۰ سالگی او خانه را ترک کرده است، به یکباره سر و کله‌اش در داستان باز می‌شود و با خانواده خود روبرو می‌شود. آتنه از مادری کردن عاجز است و این را در رویارویی اولش با اشکان به او می‌گوید و از این بابت ابراز تاسف می‌کند. او بعد از سالها دوری از خانواده به آغوش آنها بازگشته است تا راهی برای نجات خود پیدا کند.

 

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

معرفی نقش خلیل با بازی کامبیز دیرباز

او در این سریال با گریمی متفاوت ظاهر شده است که تقریبا چند سال از سن خودش بزرگتر است. خلیل سالها پیش با آتنه (بهناز جعفری) ازدواج می‌کند و اشکان حاصل این ازدواج است. خلیل سالها است که با تک پسرش زندگی می‌کند و گویی با روش خود و عاشقانه او را دوست دارد و سعی دارد تا جای خالی مادرش را نیز برای اشکان پُر کند. در روند قصه پای رخساره به زندگی این دو باز می‌شود و اتفاقاتی را رقم می‌زند.

معرفی نقش اشکان با بازی مجید نوروزی

یکی از نقش‌های اصلی و محوری لبخند رخساره بازیگری جوان به نام مجید نوروزی است . «اشکان» پسر خلیل و آتنه است که در ابتدای سریال وارد ماجرایی عاشقانه می‌شود و پای پریوش نظریه را به قصه زندگی پدرش باز می‌کند. اشکان همیشه روی پدرش تعصبی ویژه و مادرش را با تمام قلب دوست دارد،‌ اما زندگی تلاطم‌های عجیبی را برای او رقم زده است.

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

عوامل سریال زیر پای مادر

مدیر تولید: مهدی بدرلو / مدیر تصویربرداری:بهنام کریمی / مدیر صدابرداری: هادی افشار / طراح گریم: مهرنوش طبیبی / طراح لباس و صحنه: محمد صادقی / آهنگساز: آرمان موسی پور / مدیر برنامه ریزی: فهیمه کمالی / صداگذار: مهرداد جلوخانی / تدوینگر:امیر شیبان خاقانی / گروه کارگردانی:امیر حسین کهکشان / مجیدمافی / دستیار تهیه: محمد نبی تقوایی

 

 


هفته نامه همشهری جوان – محمدرضا کاظمی: سریال «زیر پای مادر» تقریبا اولین سریالی بود که از چند هفته پیش پخش آن در شبکه اول سیما قطعی شد؛ سریالی که بعد از مدتی کش و قوس نهایتا با همین نام آماده پخش شد و در فاصله چند روز مانده به پخش، مراحل تدوین قسمت های پایانی اش را می گذراند. در روزهایی که بهرنگ توفیقی، کارگردان این سریال سخت مشغول کار تدوین بود، با او گفت و گو کردیم؛ گفت و گویی از حال و هوای سریال جدیدش و این که آیا قرار است «زیر پای مادر» یک اتفاق در تلویزیون ما باشد یا مثل سریال های مناسبتی چند سال اخیر بعد از مدتی از یاد همه مان می رود؟

این برای اولین بار است که بهرنگ توفیقی یک سریال مناسبتی آن هم برای ماه مبارک رمضان ساخته است. سریال های مخصوص این ماه معمولا باید چند ویژگی خاص داشته باشند و حال و هوای آن ها به شب های خاص این ماه نزدیک باشد.

اتفاقی که البته در چند سال اخیر خیلی مد نیست و بعضا کارهایی روی آنتن رفتند که از لحاظ محتوایی و ساختاری هیچ شباهتی به ماه رمضان نداشتند و مطابق انتظار، با انتقاد هم رو به رو شدند اما توفیقی اعتقاد دارد که فضای کار جدیدش از فضای ماه رمضان دور نیست و ماهیت کار بی ربط به این شب ها نیست: «این سریال از ابتدا برای پخش در ماه مبارک رمضان ساخته نشده بود و قصد بر این نبود که به عنوان یک سریال مناسبتی در این ماه پخش شود، اما نکاتی که به لحاظ معنوی در این کار وجود دارد و تاکید ما بر خصایل انسانی، اخلاقی و مواردی مثل تکریم خانواده، احترام به والدین، جایگاه مادر و… فکر می کنم فضای معنوی مورد نیاز آن را به وجود آورده است، به طور کلی فضایی که یک سریال برای پخش در ماه مبارک رمضان نیاز دارد، به اتمسفر سریال ما بی ربط نیست و فکر می کنم که این ماه برای پخش سریال «زیر پای مادر» زمان مناسبی است.»
وقتی همه خوابند
۲۰ ثانیه وقت دارید فکر کنید که بهترین سریال ماه رمضان سال گذشته چه بود؟ دو سال قبل چطور؟ یا سال ۹۳؟ بله حق دارید یادتان نباشد، چون در طول چند سال اخیر سریال هایی که برای پخش در ایام ماه رمضان روی آنتن رفتند، به اندازه کارهای قدیمی تر و سریالهای دهه ۸۰ ماندگار نشدند و سریال های مخصوص این ماه به نوعی حکم پرکردن جدول پخش را داشتند.
کارگردان سریال «زیر پای مادر» برای ماه رمضان امسال اعتقاد دارد که کار اگر خوب باشد دیده می شود، چه در ماه رمضان پخش شود و چه در ایام دیگر: «پخش یک اثر در ماه رمضان اتفاقی ویژه برای آن سریال محسوب می شود و من هم معتقدم که در سال های کمی دورتر سریال های مناسبتی جذاب تری از تلویزیون پخش می شد، اما دلیل آن که در چند سال اخیر سریال ها مثل گذشته پرطرفدار و ماندگار نمی شوند، یکی دو تا نیست که بتوان آن ها را به راحتی نام برد و دلایل مختلفی داشته است اما من معتقدم کار خوب حتما دیده می شود، کارهای استانداردی که در سال های اخیر ساخته شدند و به صورت پراکنده روی آنتن رفتند، به خوبی دیده شدند و جواب شان را نیز از مخاطب گرفتند.»
ما و خیلی از مخاطبان تلویزیون امیدواریم که امسال سریال بهرنگ توفیقی این طلسم را بشکند و خودش را به عنوان یک اثر موفق و نه آنتن پرکن جا بیندازد و در پس ذهن همه ماندگار شود.

«البته ماجرای دیده نشدن سریال ها را مثل یک طلسم نمی بینم اما دیده شدن توسط مخاطب گسترده تلویزیون برایم جذابیت فراوانی دارد. به طور کلی کارکردن در این مدیوم را خیلی دوست دارم و می دانم که در ماه رمضان مخاطب گسترده تر هم خواهدشد و اساس جذابیت برایم چند برابر می شود. ما تلاش مان را کردیم که کار خوبی بسازیم و آرزویم این است که سریال مان مخاطب خوبی داشته باشد و رضایت تمام مخاطبانش را جلب کند.»و باز هم نعمت الله

این دومین همکاری بهرنگ توفیقی با سعید نعمت الله بعد از سریال «پشت بام تهران» است. سریالی که در زمان روی آنتن بودنش هم طرفداران زیادی است و هم بعضی ها منتقد سرسخت آن بودند. حالا همکاری مجدد این دو نفر به «زیر پای مادر» انجامیده، سریالی که در ابتدا تیم بازیگرانش نظر هر بیننده ای را جلب می کند، تیمی پر از ستاره های تلویزیون که البته خیلی از آن ها در کارهای قبلی نعمت الله و توفیقی حضور داشتند و برای این اثر هم به صورت خرد جمعی انتخاب شدند: «تقریبا می توانم بگویم که خیلی کم پیش آمد که در مورد بازیگران اتفاق نظر نداشته باشیم. در انتخاب بازیگران اصلی که با یکدیگر هم نظر بودیم و بازیگران دیگر را نیز با هم انتخاب کردیم
به طور کلی چینش بازیگران در این سریال سلیقه من، سعید نعمت الله و البته تهیه کننده است، ما هیچ وقت تک روی نکرده و آرای هم را نیز وتو نکردیم.» یکی از ویژگی های آثاری که نعمت الله می نویسد شخصیت پردازی اوست، یعنی کاراکترها در کارهایش به قدری پررنگ می شوند که گاهی روی همه چیز حتی کارگردانی هم سایه می اندازد. اتفاقی که در «پشت بام تهران» نیز رخ داد و شخصیت ها که بعضی رفتارهایشان اگزجره به نظر می رسید، خیلی در کار پررنگ بودند.
طبق نظر بهرنگ توفیقی، شخصیت پردازی خوب و پررنگ شدن کاراکترها به تنها تاثیر منفی بر کار او ندارد، بلکه کارگردان را هم رو به جلو حرکت می دهد: «به نظرم دلیل این که شخصیت ها در کارهایی که سعید نعمت الله می نویسد پررنگ هستند، به آن دلیل است که شخصیت پردازی درستی داشته اند، یعنی کاراکترها شناسنامه دارند، با آن شناخته می شوند و به معنای واقعی کلمه تبدیل به یک کاراکتر شده اند. اتفاق من این پررنگ بودن شخصیت در سریال را جزء ویژگی های مثبت اثر می دانم چون اساس و پایه اصلی یک کار فیلمنامه آن است.
وقتی فیلمنامه محکم باشد تو به عنوان کارگردان سعی می کنی عناصر دیگر کارت را هم به همان میزان قدرت برسانی و سعی کنی آنچه را شایسته فیلمنامه است، به اجرا دربیاوری.»

این کارگردان اصولا چنین فیلمنامه هایی را بیشتر می پسندد: «من همیشه این اتفاق را دوست دارم، وقتی شما یک فیلمنامه قرص و محکم به دستت می رسد که کاراکترها به درستی در آن تعریف شده اند، قصه قوی ای دارد و… شما نیز به همان میزان سعی می کنی به هجای فرار کردن، فکر کنی، چون ممکن است کارگردانی ات تحت تاثیر فیلمنامه و زیر سایه آن قرار بگیرد، پس تو هم بالاجبار همان قدر درست و محکم به پیش می روی.»امضای کارگردان

بهرنگ توفیقی با آثاری همچون «مسیر انحرافی»، «امین»، «انقلاب زیبا» و «پشت بام تهران» نشان داده کارگردانی تلویزیون را به خوبی می شناسد و به خوبی گلیمش را از آب بیرون می کشد. البته او در کارنامه اش (چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان دستیار اول) کارهای نه چندان خوبی هم دارد، اما معمولا آثارش کفی از استاندارد را دارند و به مرور به سمت بهتر شدن در حال پیشرفت است.
او برای سریال جدیدش خیلی تلاش کرده که شبیه به آثار قبلی نباشد و یک اثر جدید ارائه بدهد: «اساس من از این که بخواهم به لحاظ تکنیکی کاری را شبیه به کار دیگری بسازم، فرار می کنم. البته یک مدت زمان می برد و آزمون و خطاهایی در روزهای ابتدایی کار وجود دارد تا به آن ساختار و استخوان بندی نهایی برسی.
من در سریال «زیر پای مادر» واقعا سعی می کردم که حتی از تکنیک های مورد علاقه ام نیز اجتناب کنم، کارهایی که در سریال قبلی از آن استفاده کردم. مثلا خیلی جاها دوست داشتم کات هایی بزنم اما در چهارچوبی که به لحاظ فنی و تکنیکی برای این کار تعیین کرده بودم، نمی گنجید و من برخلاف میلم این کار را نکردم. این ممانعت به نظرم سخت تر از اجرای آن تکنیک است.»
از چیزی که کارگردان «زیر پای مادر» به ما گفت این طور به نظر می رسد که ما قرار است یک اثر خاص را در ایام ماه رمضان ببینیم. اثری که شبیه به یک رمان است: «سعید نعمت الله بعد از قسمت سوم کار به من گفت که «زیر پای مادر» شبیه به یک رمان است.
این خیلی برایم جالب بود تا این که چند روز پیش وقت داشتم قسمت بیستم را تدوین می کردم یکی از همکاران که داشت این کار را می دید هم به این موضوع اشاره کرد و گفت بعضی از لحظات کار، حال و هوای سریال تو را به زمان هایی که مشغول خواندن یک رمان هستی، می برد و من خیلی خوشحالم که توانستم آن چیزی را که سعید روی کاغذ آورده بود، به تصویر بکشم و به شکل نمایشی شبیه به یک رمان بسازم. سعی ام را کردم که در این چهارچوب بمانم و امیدوارم که مخاطبان هم وقتی که این کار را دیدند با من موافق باشند.»

حالا دیگر دست شماست، اگر واقعا چیزی که از این سریال دیدید چیزی شبیه به یک رمان بود، بدانید و آگاه باشید که تیم توفیقی، نعمت الله در این سریال موفق عمل کرده است و توانسته به آن چیزی که می خواهد برسد.تیتراژ پایانی این سریال هم نکات جالبی دارد

با صدای زند وکیلی
بهرنگ توفیقی و تیم این سریال روی انتخاب تیتراژ پایانی هم حساسیت زیادی به خرج داده اند و به قول خود کارگردان، به شدت روی این قضیه وقت، فکر و انرژی گذاشتند. بعد از این همه تفکر و تعقل هم «علی زند وکیلی» به عنوان خواننده این سریال انتخاب شد، هنرمندی که در چند سال اخیر تجربه خواندن تیتراژ سریال هایی همچون «دزد و پلیس»، «پژمان» و «شاهگوش» را در کارنامه اش داشته است.
زند وکیلی در یکی دو سال گذشته با انتشار چهار، پنج آلبوم حضور پررنگی در دنیای موسیقی داشت و حسابی نامش را سر زبان ها انداخت و حالا با این سریال مناسبتی، بینندگان میلیونی تلویزیون هر شب صدای او را پس از اتمام سریال «زیر پای مادر» خواهند شنید، اتفاقی که بدون شک تاثیر بالایی در بیشتر شنیده شدن کال کارهای این خواننده شیرازی دارد.

علی زند وکیلی در این تک آهنگ، فرزین قره گوزلو را به عنوان آهنگساز در کنار خود دارد، آهنگی که سازندگان سریال به دیده و شنیده شدن آن خیلی امیدوار هستند و قبل از پخش شدن آن توقع ما را زا این اثر هم بالا بردند. امیدواریم این توقع نابجا نباشد و زند وکیلی که در کارنامه هنری اش کارهای خوب زیادی دارد، در این جا هم خوش بدرخشد و یک قطعه ماندگار از خودش به یادگار بگذارد، البته در روزی که ما خبر این آهنگ را گرفته بودیم هنوز همه چیز نهایی نشده بود.در سریال «زیر پای مادر» با چه شخصیت هایی رو به رو می شویم

در این جا تعدادی از شخصیت های مهم این سریال را تا حدودی معرفی کرده ایم البته برای این که قصه سریال لو نرود. چندان کلی وارد جزییات زندگی آن ها و گره های اصلی قصه نشدیم، البته در لیست بازیگران این سریال چهره های دیگری همچون آتیلا پسیانی و مجید واشقانی هم بودند که باز کردن شخصیت هایشان ممکن بود قصه را لو بدهد. پس آن ها را خودتان بشناسید بهتر است!کامبیز دیرباز

کاراکتر: خلیل کبابی

درباره نقش: خلیل یکی از چلوکبابی داران قدیمی مشهد است و مغازه ای نزدیک به حرم امام رضا (ع) دارد. او عاشق شغلش است و از آن مغازه دارهای باانصاف است و معمولا آخر هفته ها از رستورانش به زائران امام رضا (ع) نذری می دهد. خلیل یک پسر به نام اشکان دارد که با هم زندگی می کنند. او خودش به تنهایی اشکان را بزرگ کرده است و به هیچ وجه دوست ندارد که پسرش، چیزی راجع به مادرش که از دوران کودکی او را ندیده، بداند.مهدی سلطانی

کاراکتر: اسماعیل نفر

درباره نقش: آقای نفر یکی دیگر از شخصیت های خاص و البته مهم این سریال است. کاراکتری به شدت تنها که در انبار لباس هایش زندگی می کند. زن و بچه او به خاطر رفتار کردارش سال هاست که اسماعیل را ترک کرده اند و جدا از او زندگی می کنند. معمولا در کارهای نعمت الله شخصیتی با اسمی خاص وجود دارد. (مثل آهی در پشت بام تهران) شخصیتی که تاثیرگذار است و روی اسمش هم دائم تاکید می شود. به نظر می رسد نفر چنین نقشی در داستان این سریال داشته باشد.بهناز جعفری

کاراکتر: آتنه

درباره نقش: از معدود دفعاتی است که بهناز جعفری نقش یک دختر مظلوم و بیگناه را بازی نمی کند. آتنه در این سریال دختر ناخلف خانواده است که چند سال پیش به دلیل به وجود آوردن مشکلاتی عجیب و غریب مجبور به ترک خانه و خانواده شده اما حالا بعد از چند سال به آغوش گرم خانواده برگشته و آن ها نیز او را طرد نکرده و به نوعی به او پناه داده اند تا در کنارشان بماند. آتنه با یکی از شخصیت های اصلی داستان ارتباطی عجیب پیدا می کند.بهزاد فراهانی

کاراکتر: پدر آتنه

درباره نقش: کاراکتری خاص و لوطی منش دارد و به خانواده و کنار هم نگه داشتن اعضای خانواده اش به شدت علاقه مند است. او یک مغازه دار است و به دلیل منش های خاصی که دارد زیر بال و پر بچه هایش را گرفته است و همیشه هوایشان را دارد. آتنه و صدرا بچه های او هستند که البته آتنه به دلیل گذشته نه چندان روشنش، حاشیه هایی را هم وارد زندگی آن ها کرده است، حاشیه هایی که حالا امیدوارند که تمام شده باشد.علیرضا آرا

کاراکتر: صدرا

درباره نقش: پسری که به شدت به خانواده اش علاقه مند است و می خواهد عصای دست پدرش باشد. صدرا از آن پسرهایی است که پدر و مادرها همیشه دوستشان دارند، چالش اصلی او نیز بعد از برگشتن خواهرش به خانه، اتفاقی است که در گذشته برای او رخ داده است و حالا باید سعی کنند که همگی آن ها را از یاد ببرند.پریوش نظریه

کاراکتر: رخساره

درباره نقش: رخساره کاراکتری تاثیرگذار در این سریال است. زنی که قبل از این که بخواهد ازدواج کند، مادر شده است. آن هم به این صورت که با فوت خواهر و شوهرخواهرش، بچه های آن ها را به فرزندی قبول کرده و بزرگ می کند. ما او را جایی در قصه می بینیم که شوهرش فوت کرده است و به تنهایی روزگار می گذراند.مجید نوروزی

کاراکتر: اشکان
درباره نقش: پسر آقاخلیل و یکی از شخصیت های اصلی داستان «زیر پای مادر» است. اشکان پدرش را خیلی دوست دارد چون همیشه هوایش را داشته و به تنهایی بزرگش کرده است. طبق صحبت های خلیل، مادر اشکان مرده و به همین دلیل آقاخلیل کبابی به قول قدیمی ها هم برای اشکان پدر بوده و هم مادر! این دو نفر از همان قسمت های ابتدایی با هم چالش های ریز و درشتی دارند. چالش هایی که تا پایان قصه وجود دارد.

نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر

[scrolling_box title=”سریالهای ایرانی” display=”tag” tag=”تلویزیون” autoplay=”yes” header_background=”#000000″ header_text_color=”#ffffff”]

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی کامل سریال زیر پای مادر رمضان ۹۶ شبکه یک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *