نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان شبکه نسیم در رمضان ۹۶

[ad id='39844']
نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
روزنامه هفت صبح – مرجان فاطمی: مریم نوابی نژاد که تا همین یکی دو سال پیش مسئول اتاق فکر و انتخاب سوژه ها و مهمان های برنامه ماه عسل بود، رمضان امسال به شکل مستقل، برنامه ای اجتماعی برای شبکه نسیم کارگردانی کرده که همزمان با برنامه علیخانی روی آنتن می رود. او درباره تفاوت های این برنامه با ماه عسل می گوید.
نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
بین برنامه های ریز و درشتی که تلویزیون برای رمضان امسال در نظر گرفته، «هزارداستان» شبکه نسیم حال و هوای جدید و متفاوتی دارد. این برنامه دست روی افرادی گذاشته که از پس مشکلات زیادی در زندگی برآمده اند و حالا دیگر حالشان خوب است. آنها هر شب مقابل یکی از چهره های مطرح سینما و تلویزیون و یا ورزش قرار می گیرند و درباره چگونگی مواجه شدن شان با آن مشکلات گپ می زنند.
مریم نوابی نژاد که سال ها به عنوان مسئول اتاق فکر برنامه ماه عسل فعالیت داشت، حالا به همراه فواد صفاریان پور کارگردانی این برنامه را به عهده گرفته. با او درباره حال و هوای این برنامه گپ زده ایم.
 نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان

نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
اسم مریم نوابی نژاد با «ماه عسل» گره خورده. شما از ابتدای ماه عسل به اندازه احسان علیخانی در شکل گرفتن این برنامه و موفقیتش سهم داشتید و حالا امسال با «هزارداستان» رقیب همین برنامه شده اید.

راستش ماه عسل برای من همیشه حکم خانه ام را داشته و هنوز هم دارد. به هر حال بچه ای بوده که از اول همیشه پای آن ایستاده ایم و بزرگش کرده ایم. ماه عسل را همیشه دوست داشتم و دارم و خیلی هم دلم می خواهد با آنها کار کنم ولی خب من عادتم این است که نمی توانم همیشه یک جا بمانم. دلم می خواهد فضای جدیدی را تجربه کنم. به هر حال ماه عسل الان روی مسیر خودش افتاده و شکر خدا تیم خوبی هم دور هم جمع کرده.
نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
اما جنس برنامه ها تقریبا یکی است. شما هم برنامه ای درباره آسیب های اجتماعی ساخته اید که همزمان با ماه عسل روی آنتن می رود.نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
اینطور نیست که همه سوژه های اجتماعی برای ماه عسل باشد. همه خیرنگارهای اجتماعی سر و کارشان با سوژه های اجتماعی است. نیاز است که در شبکه های دیگر هم به مسائل اجتماعی پرداخته شود. این طرح یک سال و نیم پیش در ذهنم بود. به شبکه های مختلف آن را ارائه کردم اما شبکه نسیم خیلی همراه تر بود. اصلا قصدم این نبود که برنامه رمضانی بسازم. حتی پیشنهاد داده بودم برای ماه محرم یا تابستان آن را کار کنم. منتها تا بیاییم و صحبت کنیم و به توافق برسیم رسید به ماه رمضان.نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
اصلا هدفمان این نبود که موازی با ماه عسل پخش شویم. حتی دلمان می خواست ساعت دیگری برای پخش آن در نظر گرفته شود ولی خب یکسری تصمیمات وجود دارد که از دست ما خارج است. الان هم ساعت را به ۱۸:۳۰ رسانده ایم که زیاد تداخل نداشته باشد و باز هم داریم رایزنی می کنیم که ساعت ۱۸ پخش شود و اصلا همزمان با ماه عسل نباشد.

مهم ترین عامل تفاوت «هزارداستان» با برنامه های مشابه اجتماعی، در این است که به جای رفتن سراغ یک مجری خاص، چهره های مطرح را به عنوان راوی یا مصاحبه کننده مقابل مهمان ها قرار می دهد. چطور به این فکر رسیدید؟

در تلویزیون معمولا برنامه ها به دو شیوه ساخته می شوند، یا برنامه ها ستاره های را دعوت می کنند یا یک مجری درباره مسائل اجتماعی با مهمان ها گپ می زند. فکر کردیم چرا نباید تلفیقی از این دو را ایجاد کنیم؟ باید جذابیتی به برنامه های اجتماعی اضافه شود تا مردم تمایل داشته باشند بنشینند و قصه های زندگی آدم ها را گوش دهند.
نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
ماه عسل به لطف حضور مجری و دکور و سابقه ای که دارد مخاطبان خاص خودش را پیدا کرده و از آنها مُهر تایید گرفت. ما گفتیم بیاییم با یک پرداخت دیگری با سوژه های اجتماعی رو به رو شویم. نگاهمان این نباشد که از صفر تا صد قصه شان را بشنویم و پا به پایشان گریه کنیم.

نقد بررسی کامل برنامه هزارداستاننقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
براساس جنس سوژه ها سراغ چهره ها رفتید؟

حتما همینطور بود. خیلی از هنرمندها هستند که قصه خاص خودشان را دارند. مثلا فرهاد آییش که سال ها خارج از کشور زندگی گرده و به خاطر مادرش به ایران برگشته را مقابل دختری قرار دادیم که شرایط مشابهی را تجربه کرده. سیامک انصاری قرار است قصه های شهرت را تعریف کند و با آنهایی حرف بزند که به خاطر شهرت دست به هر کاری زده اند. بهرام عظیمی، هم خودش بچه کار بوده و هم باجناقش نابیناست. بنابراین انتخاب خوبی برای سوژه معلم ما بود.
بعضی از مهمان ها هم که خب مجری هستند. مثلا محمدحسین میثاقی قصه های فوتبال می گوید و برای سوژه فوتبالی انتخابش کردیم و…
نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
پیداکردن چهره های مرتبط خیلی زمان برد؟
اگر برنامه ای با یک مجری می ساختیم خیلی راحت تر بودیم ولی وقتی قرار می شود راوی قصه ها ما هر شب عوض شود باید بنشینیم ببینیم هر راوی به کدام داستان می خورد و این واقعا زمانبر است. می توانم بگویم که داریم دو برابر ماه عسل وقت صرف می کنیم.

کلا آماده سازی برنامه چقدر طول کشید؟

فکر اصلی کار یک سال و نیم پیش شکل گرفت اما از زمانی که تصمیم گرفتیم همت کنیم و کار را به جریان بیندازیم، یک ماه و نیم، تمام وقت کار کردیم. البته این را هم بگویم که همیشه در مغزم یک فایل پر از سوژه دارم ولی اینکه بنشینیم وقت بگذاریم و آنها را سواسازی کنیم و  دنبالشان برویم خیلی وقت می برد. اگر همراهی جواد فرحانی و برادران صفاریان پور نبود قطعا این کار انجام نمی شود. این یکدلی باعث شد این اتفاق در کمتر از دو ماه بیفتد اگر فرصت یک ساله داشتیم قطعا کار بهتری می شد.
نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
افرادی که شما برای گفت و گو انتخاب کرده اید مجری نیستند و شاید ندانند در مواجهه با هر سوژه ای باید چه کار کنند. سوال ها از پیش برای آنها نوشته می شد؟
ما نویسنده داریم ولی خب فرصت مان آنقدر نیست که بتوانیم وقت زیادی برای تمرین بگذاریم. ضمن اینکه همه این بازیگران سرشان شلوغ است هر کدام سر پروژه های مختلف هستند ولی من همیشه معتقدم در برنامه سازی تلویزیون، بعضی وقت ها مسائلی به صورت بداهه اتفاق می افتند که واقعا جذابند.

شبکه نسیم، شبکه نشاط و سرگرمی است و طبیعتا برنامه هایی که از این شبکه پخش می شوند هم باید استاندارد آن را رعایت کنند. چقدر تلاش کردید به ورطه غم و اندوه نیفتید؟

خیلی سعی کردیم. شعار ما همین است که دنبال افرادی رفته ایم که بعد از طی کردن تمام سختی ها الان دیگر حالشان خوب است. سعی کردیم از بین یک سری اتفاق تلخ، روایتی شیرین را انتخاب کنیم. البته ما ۹ برنامه داریم که در شب های قدر و ۱۴ و ۱۵ خرداد روی آنتن می روند و باید در آن برنامه ها سراغ قصه های وزن تری برویم. قصه های بزرگ و سنگین تر را برای آن زمان ها گذاشتیم. مثل مادری که برای درآوردن مخارج زندگی بچه هایش سنگ  کوه را می کند و می فروشد.
نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان

برنامه شما یک برنامه تعاملی نیست ولی با این حال از تماشاچی داخل استودیو استفاده کردید.

برای حفظ حس مجری و مهمان فکر کردیم حضور تماشاچی خیلی کمک می کند. وقتی دارید قصه ای را در حضور چند نفر تعریف می کنید خیلی فرق می کند تا وقتی دارید برای یک نفر تعریف می کنید.

در اتاق فکر فصل ۳ خندوانه حضور داشتید. چرا در فصل ۴ از برنامه جدا شدید؟

من از ابتدا تا انتهای فصل سوم در خندوانه بودم. ما اتفاق های خوبی را در برنامه به وجود آوردیم اما همان موقع خیلی ها اعتراض می کردند که خندوانه هم دارد مثل ماه عسل می شود که اصلا اینطور نبود. خندوانه خیلی برنامه خوبی است، تجربه های خوبی هم داشتیم اما احساس کردم اگر در یک ساختار اجتماعی تر حضور داشته باشم، حالم بهتر است.

حالا واقعا رقابتی با ماه عسل ندارید؟

نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان
واقعا رقابت نداریم. من ماه عسل را دوست دارم و دلم می خواهد به مرور تغییرات اساسی در آن ایجاد شود و تغییراتش صرفا به شکل دکور محدود نباشد چون حیف است. علیخانی مجری خوبی است و می تواند از پس کار بربیاید.

نقد بررسی کامل برنامه هزارداستان

[news_box style=”1″ display=”category” link_target=”_blank” category=”5″ orderby=”random” count=”5″ show_more=”on” header_background=”#000000″ header_text_color=”#ffffff”]

[scrolling_box display=”category” category=”3″ count=”3″ header_background=”#000000″ header_text_color=”#ffffff”]

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *