نقدی بر برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد در شبکه ۳

[ad id='39844']

برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد

برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد با موضوع «هنر و امام حسین(ع)» از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، این برنامه گفت‌وگومحور درباره پیوند میان هنر و فرهنگ حسینی از پنجشنبه ۶ مهرماه در ۴۰ قسمت شب‌ها از ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن می‌رود.

بنا بر اعلام، برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» که نگاهی نو در بستر تولیدات تلویزیونی در خصوص توجه به فرهنگ دینی است، تلاش دارد تا در بستری گسترده به همه حوزه‌های هنری اعم از سینما، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی، تلویزیون و عرصه فرهنگ و ادب توجه کند تا ضمن ایجاد گفتمان فرهنگی میان صاحب‌نظران فرهنگ دینی با مخاطبان علاقه‌مند به مباحث عاشورایی، موجب انتقال دستاوردهای رخ‌داده در زمینه فرهنگ دینی در فضای جامعه شود.

 

بر اساس این گزارش، برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» با موضوع «هنر و امام حسین(ع)» ضمیمه تلاش‌های انجام‌شده برای برپایی دومین دوره جشنواره بین‌المللی «چهل چراغ» است و امید می‌رود از طریق معرفی شخصیت‌های فعال اما ناشناخته در عرصه فرهنگ دینی و ارائه نقطه نظرات شخصیت های بنام فرهنگی هنری بتواند موجب گسترش فرهنگ عاشورایی و ترسیم سبک زندگی اسلامی ایرانی و بررسی جایگاه واقعه عاشورا و کربلا در هنر ایرانی از طریق فضایی اثربخش شود.

برنامه «چهل چراغ» کاری از گروه اجتماعی شبکه سوم سیما به تهیه کنندگی مجتبی امینی است.

 

نظر تهیه کننده درباره برنامه

تهیه کننده برنامه «چهل چراغ» که از اول ماه محرم به روی آنتن شبکه سه رفته است، گفت: ما به دلیل حساسیت موضوع و نگاه ویژه‌ای که به امام حسین (ع)‌ داشتیم و برای بیشتر شدن بار محتوایی این برنامه، با آقای محمدرضا شهیدی‌فرد که مدتی از رسانه ملی دور بود صحبت کردیم و خواستیم که مجری برنامه «چهل چراغ » شود. 

مجتبی امینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» که ساخت برنامه «چهل چراغ» را موجب شد، بیان کرد: ما سال گذشته با اهالی فرهنگ و هنر، جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» با موضوع امام حسین (ع) را راه‌اندازی کردیم. این جشنواره عید قربان افتتاح شد و  آثار ارائه شده این جشنواره در ۱۳ بخش حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری در پردیس سینمایی ملت تا روز عید غدیر خم به نمایش گذاشته شد. در واقع جشنواره «چهل چراغ» برای اینکه مودت و همدلی برای سیدالشهدا ایجاد شود، شکل گرفت. ۷۰ نفر از نخبگان فرهنگ و هنر نیز به انتخاب داوری این جشنواره پرداختند.

تهیه‌کننده برنامه «چهل چراغ» درباره اقداماتی که در این جشنواره صورت گرفت، بیان کرد: ما بزرگداشت استادانی مانند داوود میرباقری و احمدرضا درویش را در جشنواره «چهل چراغ» داشتیم. برای اینکه این جشنواره تکمیل‌تر شود کاروانی به نام «هنرمندان چهل چراغ» را هم ایجاد کردیم که ۴۰ نفر از هنرمندان انتخاب شدند و برای اولین بار کاروان هنرمندان توسط این جشنواره برای اربعین به کربلا اعزام شدند. تعدادی از هنرمندانی که از سفر کربلا بازگشتند در رسانه ملی و فضای مجازی گفت‌وگوهایی انجام دادند که گفت وگوی افسانه بایگان بیشتر از همه دیده شد.

او با اشاره به دومین دوره جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» ، اظهار کرد: برنامه‌ریزی ما این بود که این جشنواره را دوسالانه برگزار کنیم؛ بنابراین دومین دوره این جشنواره سال ۹۷ برگزار می‌شود که بین‌المللی خواهد بود. ستاد جشنواره «چهل چراغ» از محرم امسال شروع به کار کرده و به مدت چهار ماه فعالیت می‌کند تا در اوایل سال ۹۷ این جشنواره برگزار شود.

امینی درباره چگونگی شکل‌گیری و هدف برنامه تلویزیونی «چهل چراغ»، گفت: ما در راستای جشنواره، برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» را طراحی کردیم. ۴۰ عدد مقدسی در میان شیعیان است و ۴۰ روز تا اربعین معنی و مفهوم ویژه‌ای برای ما دارد؛ بنابراین طرح‌هایی که در برنامه وجود دارد عدد ۴۰ را نشان می‌دهد. این برنامه هم فراخوانی برای جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» سال ۹۷ است و هم محتوای دومین دوره جشنواره در شاخه‌های مختلف با رویکرد بین‌المللی را اعلام می‌کند تا مردم و اهالی فرهنگ و هنر با این جشنواره بیشتر آشنا شوند.

تهیه‌کننده برنامه «چهل چراغ» با اشاره به مهمانان و مجری این برنامه ادامه داد: ما با اهالی فرهنگ و هنر در حوزه‌های مختلف با موضوع امام حسین (ع) گفت‌وگوهایی انجام می‌دهیم. ما به دلیل  حساسیت موضوع و نگاه ویژه‌ای که به امام حسین (ع)‌داشتیم و برای بیشتر شدن بار محتوایی این برنامه با آقای محمدرضا شهیدی‌فرد که مدتی از رسانه ملی دور بود صحبت کردیم و خواستیم که مجری برنامه «چهل چراغ » شود؛ البته آقای شهیدی‌فرد در این مدت که جلوی دوربین نبود، پشت دوربین فعالیت داشته است.

مجتبی امینی در پایان گفت: نگاه من در طراحی و کارگردانی این برنامه این بود که از اهالی مختلف فرهنگ و هنر مهمان داشته باشیم تا این برنامه فقط مختص کارگردان، بازیگر و نویسنده‌ها نباشد. ما از تمامی اهالی فرهنگ و هنر که با رویکرد موضوع امام حسین (ع) کاری انجام داده‌اند و حرفی برای گفتن دارد، دعوت کردیم تا در این برنامه حضور داشته باشند.

برنامه «چهل چراغ» به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد تولید شده و تا به امروز مهدی فخیم‌زاده، احمدرضا درویش، داوود میرباقری، مهدی شجاعی، حبیب احمدزاده و … مهمان این برنامه بوده‌اند.

برنامه «چهل چراغ» از اول ماه محرم تا آخر ماه صفر روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد  برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد برنامه چهل چراغ محمد رضا شهیدی فرد

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *