نقد بررسی کامل فیلم هجوم شهرام مکری

[ad id='39844']

نقد فیلم هجوم شهرام مکری

لیست بازیگران فیلم هجوم:

بابک کریمی , لوون هفتوان , پدرام شریفی , عبد عادست , مهدی اعتماد سعید  , محمد ساربان .

خلاصه داستان هجوم:

 داستان این فیلم که موضوعی پلیسی جنایی دارد، در یک ورزشگاه بسکتبال می گذرد. قتلی در این ورزشگاه اتفاق می ‎افتد و چند مامور پلیس درگیر پرونده این قتل می شوند و برای یافتن سرنخ هایی به محل وقوع قتل می ‎آیند. ..

 

آیا فیلم هجوم شهرام مکری همجنسگرایانه است!!!!

نقد سینما  – فیلم سینمایی هجوم به کارگردانی «شهرام مکری» به عنوان یکی از نامزدان جایزه «تدی ۲۰۱۸» اعلام شد. تدی بخش جنبی جشنواره برلین است که هر ساله از میان فیلم‌هایی با موضوعات شنیع [اشاره نقد سینما] LGBT برگزیده‌ای را معرفی می‌کند.

– داستان جدیدترین ساخته شهرام مکری در مورد قتل یک پسر در باشگاهی پسرانه است. کارگردان «هجوم» در اثرش نشانه‌های متعددی در گریم شخصیت‌ها و صحنه پردازی استفاده کرده که پیش از این در آثار همجنسبازانه سینمای اروپا و آمریکا رواج داشته است. چنانکه باشگاه نمایش داده شده در فیلم، بیشتر از آن که یک باشگاه معمولی باشد، باشگاهی مخصوص پسران همجنس‌باز به نظر می رسد!

-داستان فیلم اما خود رگه هایی از گرایش همجنسبازانه آن را افشا می‌کند؛ رابطه‌ای ملتهب و قدیمی میان دو پسر که یکی از آنها به نظر می‌رسد به قتل رسیده است و دیگری مظنون اول پرونده شناخته می‌شود. همین طور طرد آن پسر در بخشی از ماجرا به دلیل علاقه‌اش به خواهر مقتول به عنوان یک جنس مخالف، که شائبه ها را قبل از مهر تایید برلین در مورد آن افزایش می‌داد.

– نقد سینما در ادامه نوشت: «هجوم» روایت جوانانی ایرانی است که دیگر توان زندگی در ایران را نداشته و می‌خواهند فرار کنند. این اثر در کنار «عرق سرد» آثاری بودند که امسال مضامین همجنس‌بازانه را روی پرده سینماهای ایران به نمایش در آورده‌اند. سوالی که باید پرسید این است که سازمان سینمایی در خصوص گسترش چنین نگاهی در سینما چه برنامه‌ای دارد؟!

 

 

نقد فیلم هجوم

 

منبع : صفحه شخصی محمد وحدانی

چند روز قبل دوستی به طعنه گفت واکنش تندت به فیلم‌های جدیدی که این یکی دو ماه اخیر دیده‌ای باید به تماشای هجوم ربط داشته باشد. گفتم چه ربطی دارد و سعی کردم در طول صحبت حاشا کنم. چند روزی گذشت و متوجه شدم اشتباه نمی‌گفت و تاثیر فیلم بعد از یک ماه هنوز با من است. فیلم‌های بزرگ کوک آدم را تغییر می‌دهند و نه تنها سطح بلکه ماهیت انتظارات ما را هم از مدیوم عوض می‌کنند. آن‌‌ها پاسخی به نیازهای ما نیستند بلکه نیازهای جدیدی به‌وجود می‌آورند.

❊❊❊

فکر می‌کنم مهم‌ترین دلیل تاثیرگذاری اولیه هجوم به فضای وهمناک آن برگردد. فیلم‌ساز مثل همه خیال‌پردازان بزرگ، جهان داستانی عجیب و غریبی را تخیل کرده و با تنظیمِ اپرایی از نور، رنگ و سایه بیننده را درگیر مناسبات این دنیا می‌کند. قصه جنایی رازآلود هجوم با جاه‌طلبی حیرت‌انگیزی تخیل شده و تِم شرارت و مود عمومیِ مرگ، مثل یک سیاه‌چاله بیننده را به درون خود می‌کشد. مرگ در همه جای این فیلم سیاه لانه کرده و هجوم به «سفارت‌خانه مرگ» شبیه شده.

 

شهرام مکری در شیوه قصه‌گویی به سیم آخر زده و فیلمش را با چنان سطحی از پیچیدگی تخیل و اجرا کرده که از این دید «ماهی و گربه» در مقابلش فیلمی عادی به‌نظر می‌رسد. این‌بار هم فیلمی از مکری با سینما محشور است و جهانش را در مکالمه با تاریخ سینما غنی می‌کند؛ از بلا تار گرفته تا گاسپار نوئه و کارخانه هیولاها و این‌بار دیوید لینچ و باز هم با تلفیق خلاقانه‌ایی از «امرِ شگرف نامالوف» با «واقعیت مالوف» روبروئیم.

 

از طرفی دیگر هجوم بر خلاف دو فیلم قبلی، به جهان آثار کلاسیک هم ارجاع می‌دهد. از یک سو مکالمه‌ای با ادبیات کلاسیک ما است و از طرفی شخصیتِ محوری قصه، «هملت»ی است به روایت مکری. یک پروتاگونیست شکسپیری استثنایی که عبد آبست، ستاره ماهی و گربه، شمایلی غریب به آن بخشیده. به این ترتیب هجوم پر شده از فصل‌های به‌یاد ماندنی، از یک فصل«ریکِرسیو»ی درخشان که دیگر آیکون شهرام مکری است تا یک شوخیِ سبکیِ جنون‌آمیز که فیلم در چند ثانیه آخر با خودش می‌کند.

❊❊❊

این روزها که سرخوردگی‌های دوستانم را از تماشای فیلم‌های جشنواره فجر می‌بینم بیشتر افسوس می‌خورم که چرا هجوم (و فیلم دیگری که به‌زودی درباره‌اش می‌نویسم) در جشنواره نبود. فیلم ظرفیت این را داشت که ماهیت جشنواره را برای عشاق واقعی سینمای ایران تغییر دهد و حاشیه‌های مبتذل این روزها را تبدیل به یک فضای نقادانه پرشور کند. بدیهی است هر مدیر فرهنگی با هر گرایشی و با هر سطحی از درک و دریافت هنری، چنین جواهری را در ویترین جشنواره‌اش بگذارد و با آن ژست بگیرد. حذف چنین فیلمی از جشنواره به قول یکی از دوستانم شبیه این است که مربی یک تیم فوتبال، هافبک بازی‌ساز درجه یکش را در یک تورنمت مهم از لیست خط بزند.

گه‌گاه فیلم‌هایی پیدا می‌شوند که به کار بردن صفت تفضیلی و عالی در مورد آن‌ها منجر به شرمساری چند وقت بعد نویسنده نمی‌شود. نمی‌دانم شهرام مکری چه گردی روی فیلمش پاشیده که بیننده‌اش را این چنین سحر می‌کند، طوری که آدم دوست دارد سرخوشانه درباره‌ فیلم زیاده‌روی کند و بابت این زیاده‌روی احساس دلپذیری داشته باشد.

محمد وحدانی
http://www.mvahdani.com

نقد فیلم هجوم شهرام مکری نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلنقد فیلم هجوم شهرام مکری نقد فیلم هجوم شهرام مکریم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری  نقد فیلم هجوم شهرام مکری 

[ad id='39844']

7 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی کامل فیلم هجوم شهرام مکری»

  1. اصلا فیلم خوبی نبود ، سکانس پلان خوبه و حول فیلمنامه خوب نه این نوع فلیمنامه، اینقدر اسم سامان تو فیلم تکرار شد که واقعا حالم داشت بد میشد نورپردازی عامدانه و سطحی تغییر نورها خیلی رو و سطحی بود خیلی خیلی مشکل داره فیلم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *