تحلیل و بررسی داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی

[ad id='39844']

داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی

نقد اول فیلم خفگی فریدون جیرانی

«خفه گی» تجربه جدید فریدون جیرانی در روز اول اکران فروش فوق العاده ای داشته. ترکیب غریب بازیگران فیلم شاید مخاطبان سینما را کنجکاو کرده. جالب این جاست که در اکران جشنواره ای فیلم، نظرها در دو سمت کاملا مقابل هم بود. عده ای شیفته ی فیلم شده بود و و اصلا خفه گی را بازگشت باشکوه مشرقی های جیرانی به اکران می دانستند و عده ای دیگر فیلم را ضعیف و کم جان تلقی می کردند.
آن چه که واضح است این که «خفه‌گی» برای مخاطبان معمولی سینما خیلی توقعات را برآورده نمی کند و بیشتر باب طبع سینما روهای حرفه ای است که ژانر می شناسند و به درام های روانشناسانه علاقه مندند چون برتری فیلم در مسائل فنی است  نه در داستان جذاب و گیرا. معمولی ترها بیشتر فریفته داستان فیلم ها می شوند اما برتری «خفه گی» در طراحی صحنه و فضای نوآر و تم سیاه و سفید آن است. گریم نور و افکت های تصویری همه در سطح بالایی قرار دارد همچنین بازی الناز شاکر دوست و نوید محمد زاده چیزی شبیه یک تئاتر روانشناسانه ی حساب شده.
نقد دوم فیلم خفگی فریدون جیرانی

فریدون جیرانى آن قدر به تاریخ سینما تسلط دارد که ساخت فیلمى با حال و هواى «خفه گى» نه تنها از او بعید نیست بلکه شایسته ى اوست. درباره ى «خفگى» باید مفصلاً نوشت اما به صورت خلاصه،  از وجوه مثبت آن فضاسازى درخشان جیرانى ست که به واسطه ى نورپردازى، طراحى صحنه و لباس و اندازه و انتخاب قاب ها صورت گرفته است. نوید محمدزاده، بازى کنترل شده ترى نسبت به همیشه دارد و کاملاً بر قالب نقش مى نشیند اما حضور الناز شاکردوست در فیلم غافلگیر کننده است؛ علاوه بر گریم اعجاب آور او، بازى بسیار خوب و فن بیان جدیدی که گویى دیگر متعلق به شاکردوست فیلم های پیشین نیست تصویر جدیدى از شاکردوست را به مخاطب نشان مى دهد. نقشى که او در فیلم جیرانى ایفا کرده است احتمالا نقشیست که بسیارى از بازیگران آرزوى ایفاى آن را داشته اند. 

نقش هاى مکمل فیلم منهاى پولاد کیمیایى نیز حضورى موثر در کار دارند؛ از پردیس احمدیه گرفته تا ماهایا پطروسیان که او نیز چهره پردازى متفاوتى دارد و البته یک بازی به یادماندنى پس از سالها دورى از سینما.

کار در اجرا شما را به یاد فیلم هاى نوآر دهه ۴٠ میلادى فرانسه مى اندازد، حتى بشدت یادآور فیلم “شیطان صفتان” هانرى ژرژ کلوزوست. ضمن آنکه بازى با نورها و بهره گیرى از سایه هاى تند و پرکنتراست آن یادآور کارهاى اکسپرسیونیستى دوران صامت است. طراحى لباس درخشان کار دگردیسی شخصیتها را به زیبایى بازنمایى مى کند؛ صحرا مشرقى اى که ابتدا او را در لباسى شبیه به لباس راهبه ها می بینیم در پایان فیلم به هیولایى عجیب تبدیل مى شود. فریدون جیرانى، استاد طراحى درام هاى روانشناسانه است و «خفه گى» بى تردید یکى از درخشان ترینِ این درامهاست. در آشفته بازارى که سینمای ایران مملو از درام های تکراری شده است، تماشای فیلمی این چنین خاص و رعب آور که گویى در ناکجاآبادى زمستان زده و طلسم شده سپرى مى شود بسیار ارزشمند است

داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی  داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی   داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی    داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی  داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی  داستان فیلم خفگی فریدون جیرانیداستان فیلم خفگی فریدون جیرانی داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی  داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی

[ad id='39844']

2 دیدگاه دربارهٔ «تحلیل و بررسی داستان فیلم خفگی فریدون جیرانی»

  1. از نقدتون چیزی جز بزرگنمایی ندیدم این فیلم کپی برابر اصل فیلم خشم و هیاهو بود درسته که تم زمینه خیلی تاثیر دارد ولی داستان بازی و مفهوم کلی بازی از تمام اینها بیشتر ارزش دارد در کشوری زندگی میکنیم که ارمانها کاملا مخالف فیلمهای سینمایست فیلمهای غرب گرایانه ضعیف گیریم که برای دهه ۴۰ میلادی باشد ادقام بینهایت مضحکانه صحنه و گوشی آیفون ساخت ۲۰۱۶ بودن اون خونه و اون ماشین واقعا فیلم بشدت ضعیفی بود قصه فیلم تکراری بازیگران با یک بازی تکراری و در اخر هم اینکه شما اگر واقعا یک حرفه ای هستید باید بدونید که فیلم بدون فیلمنامه برتر هیچ جایزه ای رو به خودش اختصاص نمیده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *