بررسی و نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت

[ad id='39844']

نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت

 لیسانسه ها – Lisanseha

نویسنده: سروش صحت و ایمان صفا

کارگردان: سروش صحت | تهیه‌ کننده: رضا جودی

سال ساخت: ۱۳۹۵ | پخش: ۹۶ |

بازیگران سریال  لیسانسه ها

امیرحسین رستمی، هوتن شکیبا، امیر کاظمی، مهران رجبی، رویا میرعلمی، کاظم سیاحی، عزت‌اله مهرآوران، سیاوش چراغی پور، مریم سرمدی، پریسا مقتدی، عرفان برزین (بازیگر خردسال) و با هنرمندی بهنام تشکر و بیژن بنفشه خواه.

خلاصه داستان لیسانسه ها

حبیب وضع مالی مناسبی دارد ولی به علت ضعف در برقراری روابط اجتماعی هنوز نتوانسته همسری انتخاب کند. مسعود در آستانه ازدواج است ولی مشکلات زیادی او را از آغاز زندگی مشترک دور می کند. مازیار فرزند خانواده ای پر تنش و گرفتار است و فکر مهاجرت در سر دارد حبیب و مازیار و مسعود سه رفیق لیسانسه هستند..

خبرهای جدید از سریال فوق لیسانسه ها

« لیسانسیه ها» را که سروش صحت با تمرکز یک ساله همراه با ایمان صفا نوشته است، قصه ای طنز در موقعیت های مفرح دارد. (۱۵ امرداد ۹۵)

سریال « لیسانسه ها» به شکل متمرکز در ساختمانی حوالی مرزداران در اوایل شهریور ۹۵ کلید خواهد خورد که البته چند لوکیشن خارجی از جمله بانک، گل فرشی، آزمایشگاه و…نیز به آن اضافه خواهد شد که توسط گروه تولید در حال انتخاب است.

در هجدهمین روز تصویربرداری این سریال در لوکیشنی در دهکده المپیک -شهرک چشمه ، عزت اله مهرآوران ،تبسم هاشمی، هوتن شکیبا و عرفان برزین جلوی دوربین رفتند .

۲۵ درسد از سریال فیلمبرداری شده و تدوین همزمان انجام می شود.

فصل سوم سریال «لیسانسه ها» به کارگردانی سروش صحت با نام « لیسانسه ها» قرارداد نگارش بست.

مهدی روشن روان مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها درباره سریال «لیسانسه ها» به خبرنگار مهر گفت: سریال «لیسانسه ها» بعد از پایان ماه صفر روی آنتن می رود تا بعد از مدتی دوباره یک سریال کمدی در شبکه سه داشته باشیم.

وی همچنین درباره فصل سوم این سریال عنوان کرد: قرارداد نگارش فصل سوم این سریال با نام «فوق لیسانسه ها» برای شبکه سه بسته شده است.

روشن روان در پایان یادآور شد: این مجموعه هم در ادامه دو فصل قبلی است و طرح آن تصویب و قرارداد نگارش هم به کارگردانی سروش صحت بسته شده است.

زمان و شبکه پخش  لیسانسه ها

 از ۴ دی ۹۶ در ۲۸ بخش ۴۰ دقیقه ای در شبکه سه.

عوامل فصل دوم سریال لیسانسه ها

امیرحسین رستمی، هوتن شکیبا، امیر کاظمی، متین ستوده، رویا میرعلمی، کاظم سیاحی، سیاوش چراغی پور، عزت الله مهرآوران، افشین سنگ چاپ، تبسم هاشمی، مریم سرمدی، پریسا مقتدی، فرخنده فرمانی زاده، فرید اخباری، مهدی ربیعی، نیلوفر هوشمند، مرتضی علی آبادی، هنرمند خردسال: عرفان برزین، با هنرمندی: بهنام تشکر، بیژن بنفشه خواه، مهران رجبی، نیلوفر شهیدی از بازیگران این سریال هستند.
سایر عوامل سریال عبارتند از:
تهیه کننده: رضا جودی، کارگردان: سروش صحت، مدیر تولید: وحید مرادی، دستیار یک کارگردان: حسن نوری، دستیار کارگردان : نیوشا ضرابی، برنامه ریز: مسعود حقی، دستیار برنامه ریز: شیما باقری،منشی صحنه: مژگان تمجیدی،  تدوین: مهدی جودی، تصویربرداری: خسرو دادگر ، دوربین دو تصویر: مهدی دادگر ، مدیر صدابرداری: مسعود شاهوردی، مشاور رسانه ایی : مجتبی احمدی، دستیار صدا: آرش هوجقانی، صداگذار: آریا اردستانی، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح لباس: شبنم اصغری، گروه صحنه ولباس : سعید مربی، فاطمه رجب،آرزو صابر،امور مالی: ابراهیم تفرشی، موسیقی : بهنود یخچالی، تیتراژ پایانی : گروه پالت، طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی، دستیاران: محمد باباخانلو، ساناز سرمدی، دستیار تولید: سعید عطایی، کارشناس انتظامی:‌ هدایت الله سجادی، مدیر تدارکات: علی رضایی، نویسندگان: سروش صحت ، ایمان صفایی، عکاس: سمیرا بختیاری و…

نقد فصل اول سریال لیسانسه ها

دوره های قبل: سروش صحت در تمام سریال هایش انتخاب های جالبی برای نقش های اصلی دارد و همین به برگ برنده کارهایش بدل می شود. دست روی بازیگران کمتر شناخته شده ای می گذارد و آنها را در سریالش به ستاره تبدیل می کند. مثلا در «ساختمان پزشکان» سراغ بهنام تشکر رفت؛ بازیگری تئاتری که در میان مخاطبان تلویزیونی شناخته شده نبود. در «پژمان» دست روی یک فوتبالیست گذاشت. پژمان جمشیدی را جلوی دور بین برد و سختی های کار با یک آماتور را پذیرفت. در «شمعدونی» باز هم گزینه جدیدی به میدان آورد؛ محمد نادری یک بازیگر تئاتری بود که تا به حال جلوی دوربین تلویزیون قرار نگرفته بود.
 
لیسانسه ها: سروش صحت در «لیسانسه ها» دست روی دو مهره مهم دیگر تئاتری گذاشت. هوتن شکیبا تجربه بازی در سریال «ابله» و فیلم «طبقه حساس» را داشت اما بازی اش در هیچ کدام از این دو به چشم نیامده بود. کاظم سیاحی هم پیش از این در سریال «یادداشت های یک زن خانه دار» و «طبقه حساس» بازی کرده بود اما او هم چهره ناشناسی به نظر می رسید. این دو بازیگر به همین زودی کلی طرفدار پیدا کرده اند.

بازی بازیگران

دوره های قبل: یکی از مهم ترین نکات جذابیت سریال های سروش صحت این است که بازیگرانش، کاملا جنس سریال را می شناسند. فرقی نمی کند بازیگر نقش اصلی یا فرعی، همه یک جورهایی از قالب همیشگی خارج می شوند و در قالب جدیدی که سریال برای شان مشخص می کند فرو می روند. برای همین هم بازیگرانی مثل بیژن بنفشه خواه یا سام درخشانی، در سریال های صحت، بازی کاملا متفاوتی با آنچه قبلا از آنها دیده ایم دارند. درباره جنس بازی گرفتن صحت از بازیگران در بخش کارگردانی صحبت می کنیم.
 
لیسانسه ها: خارج شدن بازیگران از قالب همیشگی د ر «لیسانسه ها» هم اتفاق افتاده. امیرحسین رستمی، بیژن بنفشه خواه و حتی افشین سنگ چاپ متفاوت ترین نقش های شان را در این سریال دارند. از همه مهم تر سه بازیگر اصلی هستند که با جنس سریال خودشان را مچ کرده اند و جنس کمدی شان یک ذره هم توی ذوق نمی زند. بازی هوتن شکیبا با آن گریم عجیب و اغراق شده، یکی از مهم ترین اتفاق های سریال است. البته این مسئله درباره بازیگران زن سریال از جمله متین ستوده و تبسم هاشمی زیاد رعایت نشده و ضعف هایی دارد.

کاراکترهای جذاب

دوره های قبل: کاراکترهای سریال های سروش صحت، معمولا تعاریف خاصی دارند. در تمام این سریال ها شخصیت اصلی، یک مرد دست و پا چلفتی و بی دست و پاست که همیشه اجازه می دهد همه به جایش تصمیم بگیرند و حقش را ضایع کنند. در کنار این کاراکتر، کاراکترهای دیگری هستند که پررو و رند هستند و می خواهند از او سوءاستفاده کنند؛ دکتر نیما افشار «ساختمان پزشکان»، هوشنگ «شمعدونی» و خود شخصیت پژمان، دقیقا چنین ویژگی دارند و جالب اینجاست که معمولا مخاطبان ندای ذهن شان را هم می شنوند. نکته دیگر اینکه شخصیت های این سریال ها طوری طراحی شده اند که تا سالیان سال در ذهن ها باقی می مانند.
لیسانسه ها: حبیب سریال «لیسانسه ها» دقیقا طبق فرمول همیشگی سریال های صحت ساخته و پرداخته شده. او هم شخصیتی دست و پا چلفتی، ساده و تنهاست که همیشه در توهمات خودش سیر می کند. غیر از حبیب، سایر شخصیت ها هم یک جور فانتزی خاص خودشان را دارند. مثلا تعریف مستاجر، پدر، پدرزن و … به طور کامل به هم ریخته و نکته جالب اینجاست که اینجا ندای ذهن همه کاراکترها شنیده می شود.
فیلمنامه
دوره های قبل: سروش صحت و ایمان صفایی حالا دیگر یک تیم نویسندگی قوی را تشکیل داده اند. این دو نفر در «چک برگشتی» و «شمعدونی» به جنس خاصی از کمدی رسیدند. یک جور کمدی رئال در عین حال فانتزی. در واقع جنس فیلمنامه های صفایی و صحت نه به اندازه سریال های مهران مدیری، فانتزی عجیب و غریبی دارد و نه به اندازه سریال های رضا عطاران، رئال است. یک جورهایی در مرز میان فانتزی و رئال قرار دارد و شاید به همین دلیل است که پذیرش آن برای مخاطبان، ساده تر می شود. این جنس فیلمنامه با کاراکترهای جذابی که داخل آن وجود دارد به امضای این دو نفر تبدیل شده.
لیسانسه ها: فیلمنامه «لیسانسه ها» بسیار ساده است. این دو نفر به هیچ وجه تلاش زیادی برای خنداندن نکرده اند. چند کاراکتر جذاب خلق شده اند که در اوج سادگی، در هر موقعیتی رفتارشان خنده دار است. در واقع کاراکترها و موقعیت های شان طوری در هم تنیده شده اند که یک کل جذاب را تشکیل داده اند. موقعیت ها در طول سریال معمولا جدید هستند و هیچ موقعیتی نیست که مخاطبان را خسته کند.

انتخاب های غیرمنتظره و بامزه

دوره های قبل: بخشی از جذابیت های سریال های صحت به چیدمان متفاوت و روابط عجیب میان آدم ها کنار هم بر می گردد. مثلا در سریال «شمعدونی» انتخاب محمد نادری با ۳۷ سال سن برای نقش پدر یک خانواده پر جمعیت هم از آن اتفاق های عجیب بود. خودش می گفت وقتی همه او را در واقعیت می بینند، باورشان نمی شود چنین سنی داشته باشد.
لیسانسه ها: یکی از نکته های جالب «لیسانسه ها» فانتزی جالبی است که میان پدران و پسران وجود دارد. مثلا کاظم سیاحتی، برای نقش پدر امیر کاظمی انتخاب شده در حالی که این دو نفر فقط ۱۲ سال با هم فاصله دارند. بیژن بنفشه خواه فقط دو سال از امیرحسین رستمی بزرگ تر است و در این سریال نقش پدرزن او را بازی می کند. افشین سنگ چاپ که در این سریال نقش پدر امیرحسین رستمی را دارد، در واقعیت فقط هفت سال از او بزرگ تر است. جالب اینجاست که آنقدر بازی ها کنار هم خوب چفت شده اند که اصلا این سن ها و روابط توی ذوق نمی زند و هیچ کس برایش سوال نمی شود که چرا اینها اینطوری انتخاب شده اند.
 

کارگردانی

دوره های قبل: همین که بازیگرانس ریال های سروش صحت برای بازی شان تعریف جدیدی دارند و نقش های قبلی و همیشگی شان را وارد سریال نمی کنند، نشان از کنترل فراوان صحت روی بازی ها و هدایت درست او دارد. صحت، فیلمنامه را خیلی درست در کارش پیاده می کند. حالا فرقی نمی کند فیلمنامه سریال مثل زمان «ساختمان پزشکان» و «پژمان» توسط پیمان قاسمخانی نوشته شده یا خودش و ایمان صفایی آن را خلق کرده باشند؛ به هر نحوی سعی می کند ماحصل کارش طوری از آب دربیاید که مخاطب با فضای ایجاد شده در فیلمنامه درگیر شود.
لیسانسه ها: در سریال «لیسانسه ها» همه چیز درست سر جای خودش قرار گرفته. فیلمنامه به درستی در سریال پیاده شده و کمدی یکدستی در کل کار جریان دارد اما همین سطح کمدی هم به نحوی است که مخاطب را خسته نمی کند. صحت طوری سریالش را کارگردانی کرده که در عین فانتزی بودن، اغراق شده و بی منطق نیست. به اندازه انتقاد می کند، به اندازه احساسی است و به اندازه با کمدی اش مخاطب را می خنداند.

نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت    نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت    نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحتنقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت   نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت   نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت    نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت    نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت   نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحتنقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت   نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت

[ad id='39844']

6 دیدگاه دربارهٔ «بررسی و نقد فصل دوم سریال لیسانسه ها سروش صحت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *