کمپانی دیزنی در حال بلعیدن هالیوود پیکسار مارول لوکاس فیلم و حالا فاکس قرن بیستم

[ad id='39844']

 

شرکت دیزنی/ Disney در قراردادی به ارزش ۵۲ میلیارد دلار، شرکت فیلم‌ و سریال فاکس قرن بیست و یکم/ ۲۱st Century Fox و تقریبا تمام متعلقاتش را به تصاحب خود در آورد. این قرارداد، دیزنی را صاحب استودیوی فیلم‌سازی فاکس قرن بیستم، استودیوی سریال‌های تلویزیونی فاکس، شبکه‌های کابلی تحت مالکیت برند فاکس از جمله FX و نشنال جئوگرافیک و سهام فاکس در شبکه‌هایی از جمله استار تی‌وی و اسکای/ Sky می‌کند.

به گزارش گیم‌نیوز به نقل از The Verge، دیزنی همچنین طبق این قرارداد، با اضافه شدن ۳۰ درصد سهام فاکس از Hulu صاحب ۶۰ درصد از سهام این شرکت شده و اکنون قابلیت تصمیم‌گیری در مورد این شبکه را دارد. دیگر سهام‌داران Hulu یعنی شرکت تایم وارنر/ Time Warner و کامکست/ Comcast به ترتیب ۱۰ و ۳۰ درصد سهام دارند.

این‌طور که در اخبار آمده بود، شرکت فاکس، آن‌چه از دارایی خود را کم‌بازده تلقی کرده را به فروش رسانده است تا طبق سیاست‌های جدید کاری، بر روی بخش‌های سودده‌تری همچون بخش‌های ورزشی و اخبار تمرکز کند. شرکت فاکس در حال حاضر هنوز صاحب شبکه‌ی اطلاع‌رسانی فاکس، فاکس ورزشی/ Fox Sports در کنار برندهای «فاکس نیوز» (Fox News) و «فاکس تجارت» (Fox Business) هست.

به عنوان بخشی از این قرارداد، مدیرعامل شرکت دیزنی «باب ایگر» مدت زمان ریاست خود در این شرکت مولتی‌میلیون‌دلاری را تا سال ۲۰۲۱ تمدید می‌کند. او که قرار بود پیش از این در سال ۲۰۱۹ از این سمت کناره‌گیری کند، حالا با این قرارداد به مدت دو سال بیش از زمان پیش‌بینی شده به صندلی ریاست دیزنی تکیه خواهد زد. هنوز مشخص نیست که جانشین او بعد از اتمام این دوره چه کسی خواهد بود.

خرید فاکس توسط دیزنی پیش‌تر در ماه نوامبر به عنوان یک شایعه مطرح شد، اما در آن زمان اعلام شد که این قرارداد متوقف شده است. در ابتدای ماه دسامبر بود که وال‌استریت ژورنال گزارش داد مذاکرات از سر گرفته شده‌اند. شرکت کامکست هم به عنوان یکی از خریداران فاکس قلمداد می‌شد.

علاوه بر شرکت‌های متعدد زیرشاخه‌ی فاکس که طبق این قرارداد به تملک دیزنی در آمده‌اند، این شرکت همچنین صاحب بسیاری از ساخته‌ها و حقوق معنوی فرنچایزها و شخصیت‌های فاکس می‌شود. به عنوان مثلا شخصیت‌هایی مثل X-Men و چهار شگفت‌انگیز، حالا دوباره زیر لوای استودیوی ماروِل قرار می‌گیرند. حالا می‌شود گفت که مارول می‌تواند شخصیت‌هایی مثل ولورین (Wolverine) و ددپول (Deadpool) را به جهان سینمایی خود وارد کند.

یکی دیگر از معانی خرید فاکس توسط دیزنی این است که این شرکت بالاخره فیلم استاروارز اصلی را (که همچنین با نام Star Wars Episode IV: A New Hope) با تمام حقوق مالکیت و پخشِ نسخه‌های نمایش خانگی تصاحب کرده است. فاکس قبلا تمام این حقوق را خریداری کرده بود و ضمنا حق پخش اپیزود ۳ را هم خریداری کرده بود. این حقوق تا قبل از این قرار بود تا سال ۲۰۲۰ به دیزنی واگذار شود.

حالا دیزنی که می‌خواهد شبکه‌ی پخش فیلم و سریال اختصاصی خود را برای رقابت با نت‌فلکیس/ Netflix راه‌اندزای کند برای این‌کار مواد اولیه‌ی بیشتر و ویترین غنی‌تری دارد. مجموعه‌های پر سودی که به دارایی‌های دیزنی اضافه شده‌اند شامل مجموعه‌ی آواتار، فیلم‌های Aliens، انیمیشن Ice Age و عناوین بازسازی شده‌ی سیاره‌ی میمون‌ها، سریال The Simpsons، How I Met Your Mother, Futurama, Firefly و The X-Files می‌شوند. البته این تمام دارایی‌های جدید دیزنی نیست، اما مهم‌ترین‌ها هستند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *