نقد بررسی بازی مانسترهانتر:ورلد ۲۰۱۸(Monster Hunter: World)

[ad id='39844']

 

زومجی : اگر هشت نسل بازی‌های ویدیویی را کنار هم گذاشته و بازی‌های ژاپنی را در این هشت نسل مقایسه کنیم، می‌بینیم که کاربران از نسل هفتم به بعد پوست عوض کردند و سلایق‌شان متفاوت شد. دیگر کم پیش می‌آمد که شخصی سمت بازی‌های نقش آفرینی شرقی با مبارزات نوبتی برود. البته در این میان باید بازیکن‌های ژاپنی را فاکتور گرفت زیرا همیشه از محصولات خود پشتیبانی می‌کنند اما صنعت بازی‌های ویدیویی تنها به شرق ختم نمی‌شود؛ اگر سازنده‌ای شرقی می‌خواهد اثرش به‌ بهترین بازی تبدیل شود، باید نگاهش را وسیع‌تر کرده و تمامی مخاطبان این صنعت را ببیند. چند سالی است که شاهد تغییراتی در مجموعه‌های ارزشمند ژاپنی هستیم که در نسخه‌های پیشین خود، علاقه‌ای به تغییرات و تحولات در سبک و سیاق خود نداشتند و سعی می‌کردند همان المان‌های قدیمی را در نسخه‌های جدید خود به‌نمایش بگذارند. اما حال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که همان مجموعه‌ها نیز دست به تغییرات زده‌اند. نمونه‌ی بارز را می‌توان بازی Final Fantasy XVدانست یا بازی Persona 5 که با تمام حس و حال شرقی خود، سعی کرده نوآوری‌های جدیدی را قرار داده و مخاطبان زیادی را جذب کنند. یکی دیگر از مجموعه‌هایی که تصمیم گرفت متحول شود، مجموعه Monster Hunter بود که کمپانی کپکام (Capcom) با معرفی بازی Monster Hunter: World، سعی بر پیاده سازی یک ایده بسیار جاه‌طلبانه را داشت. حال بازی Monster Hunter: World روانه بازار شده و سوال اصلی اینجا است که این بازی تا چه اندازه موفق بوده است؟  

داستان بازی Monster Hunter: World، حول یک Guild تحقیقاتی هیولاها می‌چرخد و شما در نقش یک شکارچی به‌همراه گروهی تحقیقاتی می‌بایست روی گونه‌های مختلف هیولاها تحقیق کرده و الدر دراگون‌ها و انرژی حاصل از آن‌ها را شناسایی کنید تا بهتر از قبل بتوانید دنیای جدید (New World) را بشناسید. بازی Monster Hunter: World یک اثر نقش آفرینی و MMO است که داستانش، صرفا مقدمه‌ای برای شروع بازی است. با اینکه برای تمام کردن بخش داستانی باید بازی را ۷۰ الی ۸۰ ساعت تجربه کنید اما پس از داستان، با دنیای دیگری روبه‌رو خواهید شد که پایه و اساس بازی اصلی یعنی شکار هیولاها را تشکیل می‌دهد. به‌عبارتی ساختار بازی به خاطر MMO بودن آن به‌نحوی است که حتی پس از تمام کردن نیز همیشه ماموریت‌هایی وجود دارند که شما را سرگرم کرده و در این راه داستان بازی به شکلی روایت می‌شود که حتی اشخاصی که از دنیای Monster Hunter هیچ ایده‌ای ندارند، می‌توانند با آن ارتباط برقرار کرده و با سبک و سیاق بازی آشنا شوند. روایت داستانی Monster Hunter: World ساده و شخصیت‌هایش دوست داشتنی هستند و نباید انتظار یک اثر داستان محور عمیق را داشت. با این حال کپکام کار خود را در این بخش به‌خوبی انجام داده و سعی کرده در همان ابتدا به شما بگوید که Monster Hunter: World شاید نسخه‌ای کاملا متفاوت نسبت به نسخه‌های پیشین باشد اما هنوز سبک خود را دارد. برای نمونه می‌توان به صحبت نکردن شخصیت بازی یا سبک ارتباط نوشتاری شخصیت‌ها در بعضی از مراحل به‌جای برقراری دیالوگ اشاره کرد که همگی از ویژگی‌های یک بازی شرقی و سری Monster Hunter است.

از داستان بازی که جدا شویم، یک بازی MMO باید شخصی سازی گسترده‌ای داشته باشد. خیلی از بازی‌ها بوده‌اند که گزینه‌های متعددی برای شخصی سازی شخصیت ارائه داده‌اند اما هر بخش از کمبود گزینه و محتوا برخوردار بود که سبب می‌شد بازیکن نتواند شخصیت مورد علاقه خود را خلق کند. بازی Monster Hunter: World اثری است که در بخش شخصی سازی، به‌شدت قوی عمل کرده و می‌توانید شخصیت مورد علاقه خود را خلق کرده و در دل بازی قرار بدهید. همچنین بعضی از گزینه‌های روی میز نظیر تعویض مدل مو در شخصیت‌های زن و مرد کاملا فرق می‌کنند و در همان ابتدا وسوسه می‌شوید که شخصیت‌های زیادی را ساخته و هر از گاهی با یکی از آن‌ها بازی کنید. بازی Monster Hunter: World در بخش گیم‌پلی یک انقلاب برای این سری به‌حساب می‌آید. انقلابی که از همان ابتدا شدیدا جاه‌طلبانه بود و کپکام به‌خوبی توانست از پس آن برآید. همانطور که از اسم بازی پیدا است، شما باید به شکار اژدها و هیولاهای مختلفی بروید و از این‌رو یک اثر MMO با این مضامین باید دارای هیولاهای متعددی برای شکار کردن باشد. Monster Hunter: World دارای ۳۱ هیولای اصلی و تعدادی هیولای فرعی است که در جریان مراحل فرعی و اصلی و تحقیقاتی متعددی باید مدام با این ۳۱ هیولا مبارزه کنید. حال اثر متفاوت و جذاب کپکام چه مورادی را در خود جای داده که تک تک مراحل جذاب شده‌اند؟ قطعا این سوال پیش می‌آید که با این تعداد که از نظر من تعداد کمی برای یک بازی MMO است، چرا مراحل و فارم کردن در محیط خسته کننده نمی‌شود؟

تیم سازنده بازی برای جذاب کردن این بخش از یک سیستم پیوستگی میان مراحل، هیولاها و تجهیزات شما در بازی استفاده کرده است. طراحی مراحل اصلی، به نحوی است که از اواسط بازی به بعد برای کشتن هیولاها باید مدام مراحل فرعی را رفته و اسلحه و لباس‌های قوی‌تری را بسازید. حال برای ساخت لباس نیز باید هیولاهای مشخصی را بکشید تا بتوانید مواد مورد نیاز را از بدن آن‌ها استخراج کرده و تجهیزات مورد نیازتان را به‌دست بیاورید. به‌عبارتی تجهیزات شما تاثیر مستقیمی روی قدرت و نحوه مبارزه شما با هیولاها دارند و از طرفی تنوع بالا و طراحی‌هایی که دارند سبب شده مدام و مدام این کار را انجام داده و به هیچ‌وجه خسته نشوید. طراحی لباس‌ها به‌قدری خوب است که نما و ظاهر هر لباس روی شخصیت‌های مرد و زن نیز متفاوت کار شده و همین امر سبب شده تا بازی از یکنواختی و خارج شده و به تجربه‌ای تازه و نو بدل شود. حتی اگر این مورد را کنار بگذاریم، ترکیب لباس‌های مختلف با یکدیگر یا استفاده از یک ست کامل، هرکدام ویژگی‌هایی را دراختیارتان قرار داده و ظاهرتان را حسابی عوض می‌کنند. جدای از این گفته‌ها عامل دیگری که بازی Monster Hunter: World را متنوع جلوه می‌دهد، سلاح‌های بازی است. در دنیای بازی ۱۲ نوع سلاح وجود دارد که هر نوع دارای زیر مجموعه‌های متعددی هستند و نوع کارآیی و کمبوهای متفاوت آن‌ها، تنوع را به این بخش افزوده است. اسلحه‌های بازی را می‌توان با کشتن هیولاها بسازید و با ارتقا دادن‌شان، شکل ظاهر و نحوه عملکرد و تاثیرشان را نیز عوض کنید. در واقع با ارتقای لباس و اسلحه ارزش آیتم مورد نظر را بالا می‌برید و در بعضی از مراحل، با ارتقا به ارزش بالاتر، ظاهر شمشیر یا تیروکمان شما نیز تغییر پیدا می‌کند. یکی از نکات جالب بازی Monster Hunter: World، دوست گربه‌ای شما است که در واقع در دنیای بازی به آن پالیکو گفته می‌شود و در مبارزات شما را یاری می‌دهد. درواقع پالیکوها قادر به مبارزه و پیدا کردن آیتم‌های مختلف برای شما هستند و اگر نوار سلامت‌تان کم شود، شما را Heal خواهند کرد.

از حیث آنلاین یا آفلاین بودن بازی، Monster Hunter: Word در قدم اول یک بازی چهارنفره است اما می‌توانید به‌صورت آفلاین و تک‌نفره نیز آن را انجام دهید؛ با این حال این نکته را حتما به یاد داشته باشید که مانستر هانتر، شما را «مجبور» می‌کند که به سمت کار گروهی بروید زیرا، هر ماموریت یک سری قوانین دارد که اگر آن‌ها را نقض کنید، ماموریت شما لغو خواهد شد. یکی از قوانین بازی این است که ماموریت‌ها را در مدت زمانی کمتر از ۵۰ دقیقه تمام کنید که خب اگر تنها باشید، به هیچ‌وجه نمی‌توانید این کار را انجام دهید یا اگر سه بار کشته شوید، ماموریت‌تان نیز لغو می‌شود. حال برای انجام ماموریت‌ها به صورت گروهی یا همراه یکی از دوستان‌تان، کیفیت سرور و سیستم Matchmaking، مهم‌ترین موردی است که تیم سازنده یک بازی نقش آفرینی و MMO باید آن را در نظر داشته باشد. بازی Monster Hunter: World در این بخش ایده جالبی را پیاده‌سازی کرده است؛ جدای از کیفیت خوب سرورها و بازیکنان متعدد و بی‌شمار بازی که هیچ‌وقت شما را تنها نمی‌گذارند، در طول یک ماموریت گروهی اگر اینترنت شما قطع شود، از مرحله مورد نظر قطع نمی‌شوید بلکه ماموریت را همچنان ادامه خواهید داد و بازی از حالت چندنفره، به حالت تک‌نفره سوییچ پیدا می‌کند. به‌عبارتی اگر در مرحله‌ای قرار داشته باشید و هیولای مورد نظر در حال کشته شدن باشد، در حالت عادی با قطع شدن سرور تمامی پیشرفت شما در آن مرحله از بین خواهد رفت ولی در Monster Hunter: World به‌صورت تک‌نفره می‌توانید مابقی مرحله را انجام داده و هیولای مورد نظر را بکشید. از نظر محتویات نیز Monster Hunter: World دارای بخش‌های متعددی است که می‌توانید به‌سراغ آن‌ها بروید. از مراحل اصلی (Assignments) گرفته تا مراحل اختیاری (Optional) و مراحل تحقیقاتی که آن قدر زیاد هستند که بتوانید صدها ساعت وقت خود را صرف آن‌ها کنید. Arenaها بخش دیگری از بازی هستند که در جریان‌شان شما در قالب شخصیت خود ولی با لباس و تجهیزات از پیش تعیین شده، باید به مبارزه با هیولاهای بازی در محیطی گلادیاتوری شکل بپردازید. همچنین تیم سازنده رویدادهایی را برای بازیکنان در نظر گرفته است که با انجام‌شان، آیتم و لباس‌های مخصوصی به‌دست می‌آورید.

تا به اینجای کار از خوبی‌های جدیدترین نسخه مانستر هانتر گفتیم ولی بازی دارای دو ضعف فراموش نشدنی در بخش گیم‌پلی است که یکی از آن‌ها، نمی‌گذارد Monster Hunter: World، در این بخش به تجربه‌ای بی‌نقص تبدیل شود. زمانی که در حال مبارزه کردن هستید، می‌توانید از سیستم Target Lock استفاده کنید تا دید و ضربات شما بهتر و هدفمندتر از گذشته شود اما در اینجا این سیستم جوری تعبیه شده که تنها زاویه دوربین را بهبود می‌بخشد و نمی‌توانید برای ضربه‌زدن، از جهت و زاویه درستی استفاده کنید. برای مثال در بازی‌هایی نظیر Dark Souls زمانی که از Target Lock استفاده می‌کنید، تمامی ضربات شما بدون اینکه جهت را تغییر دهید، در سمت مناسب زده خواهند شد اما در Monster Hunter: World بعضا ضربه‌های متعددی را خطا خواهید زد تا به آن عادت کنید و همچنان بعضی وقت‌ها این مشکل و بهینه نبودن این سیستم سبب مردن شما می‌شود. به‌عبارتی اگر در حالت عادی با هیولاها مبارزه کنید، کار شما بسیار ساده‌تر و راحت‌تر خواهد بود مخصوصا برای هیولاهایی که تند و تیز بوده و مدام به اطراف شما حرکت می‌کنند. مورد دیگر، ناکارآمد بودن سیستم ذخیره خودکار است که در هاب بازی کار نمی‌کند. یعنی زمانی که در هاب هستید، باید از ذخیره دستی استفاده کنید تا بتوانید تغییرات اعمالی روی شخصیت، لباس و اسلحه خود را ذخیره کنید. درغیر این صورت اگر این کار را فراموش کرده و از بازی خارج شوید، تمامی پیشرفت شما در این بخش از بین خواهد رفت.

شاید با خود فکر کنید که این دو مشکل، می‌توانند شما را از بازی کردن دور کرده و نگذارند با آن ارتباط برقرار کنید که خب Monster Hunter: World دلایل بسیاری دارد که شما را پای خود نگه دارد و یکی از آن‌ها طراحی‌ها و گرافیک بازی است. کمی بالاتر در مورد طراحی مراحل، تجهیزات بازیکنان و تنوع‌شان صحبت کردیم؛ در حالت کلی، گرافیک و طراحی‌های Monster Hunter: World اصلی‌ترین دلیلی است که این نسخه را، به شروعی جدید در سری Monster Hunter تبدیل کرده است. تنها کافی است وارد هرکدام از پنج محیط بسیار وسیع بازی شده تا زیبایی‌های بازی را کشف کنید؛ از محیط کویری و شب‌های خاص‌اش گرفته تا Coral Highness و طراحی فانتزی‌اش همه و همه مواردی هستند که در هیچ‌کدام از نسخه‌های پیشین شاهد آن‌ها نبوده‌ایم. درواقع نسخه‌های پیشین، گرافیکی بسیار ساده داشتند و در محیط، برای رفتن به بخش‌های متفاوت، باید مدت زمانی را در صفحه بارگذاری منتظر می‌ماندید ولی یکی از دستاوردهای بزرگ طراحی این نسخه، این است که دیگر خبری از آن بارگذاری‌های اعصاب خوردکن و طولانی نیست و تمامی بخش‌های هر محیط، به‌صورت کاملا یکپارچه طراحی شده‌اند. همچنین برای بازی یک سیستم شب و روز با آب و هوای پویا تعبیه شده که تا حدی روی قدرت و عملکرد هیولاهای بازی تاثیر گذار هستند. حرف از پویا بودن هیولاها با شرایط آب و هوایی شد؛ هیولاهای بازی به شکلی طراحی شده که بعضا شاهد دعوای آن‌ها با یکدیگر خواهید بود. البته این دعواها معمولا در طول مبارزات شما رخ می‌دهند و باید حواس‌تان باشد که در وسط این درگیری‌ها قرار نگیرید و گرنه خودتان کشته خواهید شد!

بازی Monster Hunter: World زمانی به اوج دلچسبی خود می‌رسد که پای موسیقی و صداگذاری‌های بازی به‌وسط می‌آید. تا به حال کم پیش آمده اثری شرقی را ببینیم که از صداپیشه‌های انگلیسی خوبی استفاده کرده است و World، جزو همان دسته بازی‌هایی است که چه زبان انگلیسی و چه زبان ژاپنی بازی شدیدا دلچسب است و حتی زبان دیگری به نام Monster Hunter در بازی تعبیه شده که می‌توانید بازی را با زبان اختصاصی این سری تجربه کنید. همچنین موسیقی‌های بازی نیز در سطح خوبی قرار دارند و در مبارزه‌ها حسابی آدرنالین خون شما را بالا برده و سرگرم‌تان می‌کنند. درانتها بازی Monster Hunter: World جدای از اینکه مجموعه مانستر هانتر را چندین سطح بالا برده است، انقلابی برای بازی‌های نقش آفرینی و MMO شرقی نیز به‌حساب می‌آید. کمپانی کپکام با ساخت این بازی نشان داد که هنوز قابل اعتماد است و می‌تواند آثار مهیجی را خلق کند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *