بنرهای نژاد پرستانه ضد افغانی و بلوچ در یزد

[ad id='39844']

فرارو: دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در صفحه توییتری خود به یک بنر خاص که در شهر یزد نصب شده واکنش نشان داد.

شهیندخت مولاوردی در توییت خود نوشت: «ای مردم!ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است».

 


تمامی انسان‌ها برابرند؛ از هر جنس و رنگ و نژادی. کمی شعاری به نظر می‌رسد این جمله‌ها، به‌خصوص زمانی که نگاهی به رفتار هم‌وطنانمان با اتباع خارجی می‌اندازیم. هم‌وطن‌هایی که از بدرفتاری با سیاه‌پوستان در آن‌سوی آب‌ها به خشم می‌آیند اما در گوشه‌ای از همین آب‌وخاک، دست به اقدامی می‌زنند‌ که کم از رفتار نامتعارف غربی‌ها با رنگین‌پوستان ندارد.

به گزارش رویداد۲۴، انتشار تصاویر تکان‌دهنده از نصب بنرهایی در شهر زارچ یزد که همشهری‌ها را تشویق به بیرون راندن غریبه‌ها از خانه‌هایشان کرده، گواهی بر وجود گرایش‌های نژادپرستانه در میان ایرانی‌ها است.  

درست است که افغانی‌ها از اتباع خارجی هستند اما خارجی‌هایی که نزدیکی‌شان با ایرانی‌ها کم نیست. افغانستان عضو فرهنگی تاریخی نژادی جدا نشدی خراسان بزرگ محسوب می‌شود که دو قرن است از آغوش مادر خود یعنی ایران دورمانده، اما مردمش شاید هیچ‌گاه در این خاک روی آرامش ندیده‌اند.

در روزهای اخیر تصاویری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود مبنی بر اینکه برخی افراد در شهر زارچ با نصب بنرها و پخش اعلامیه‌هایی از مردم خواسته‌اند که این شهر را از وجود غریبه‌ها پاک کنند. بنرهایی با این مضموم که «از همشهریانی که به افراد غیربومی (ایرانی و غیرایرانی) خانه اجاره داده‌اند خاضعانه تقاضا داریم در جهت حفظ امنیت شهر (جلوگیری از سرقت، فروش مواد مخدر، تعرض به فرهنگ شهرمان، مزاحمت برای اهالی شهر) ظرف مدت ۱۵ روز جهت تخلیه این خانه‌ها اقدام نمایند تا همچون گذشته شهری آرام و پرنشاط را داشته باشیم.»

البته محتوای این بنر نشان می‌دهد که افرادی که در زارچ دست به تهدید مهاجران زده‌اند تنها افغانی‌ها را هدف قرار نداده‌اند و هر غیربومی ایرانی و غیرایرانی را غریبه خطاب کرده‌اند.

اما اعلامیه هایی که در خانه های مردم انداخته می شود فقط افغانی ها را هدف قرار داده؛ «ما به هیچ عنوان راضی به حضور افغانه و بیگانه در شهرمان نمی باشیم. از همه همشهریان و غیور مردان زارچ درخواست داریم برای سازماندهی اتباع بیگانه نهایت همکاری داشته باشند.»

اما ریشه این نژادپرستی که گاه با اصطلاح پرطمطراق «نژاد آریایی» از زبان ایرانی‌ها به گوش می‌رسد، در چیست. ایرانی‌هایی که میهمان‌نوازی‌شان زبانزد است و حتی برخوردهای نژادپرستانه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها  با رنگین‌پوستان در آن‌سوی مرزها را تقبیح می‌کنند، چطور دست به آتش زدن خانه یک افغانی می‌زنند. اگر این نمونه نژادپرستی نیست پس چیست؟

 فاطمه اشرفی، مسئول انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده درباره نصب بنرهایی با موضوع هشدار به اتباع غیر ایرانی ساکن شهرستان زارچ و تهدید این مهاجرین به تخلیه خانه‌هایشان به باشگاه خبرنگاران گفته بود: نصب بنرهایی با محتوای تهدیدآمیز اقدامی خودسرانه از افرادی با هویتی ناشناخته بود که بلافاصله از سوی مسئولان بخشداری منطقه جمع‌آوری شد.

گفته می‌شود تعدادی از صاحب‌خانه‌ها در شهر زارچ با دیدن این وضعیت از پس دادن پولی که مهاجران بابت رهن پرداخت کرده‌اند امتناع می‌کنند و فقط ۴ روز تا پایان این اولتیماتوم غیرانسانی زمان باقی‌مانده است.
این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. سال ۹۳ بود که تعدادی از مردم شهر یزد با حمله و به آتش کشیدن خانه افغانی‌ها، خواستار خروج آن‌ها از این شهر شده بودند.

به گفته فاطمه اشرفی مسئولان امر به‌سرعت پیگیری‌های لازم در خصوص نصب بنرها را صورت داده‌اند، بااین‌حال جای یک سوال در این میان باقی است: مسئولان پس از به آتش کشیده شدن خانه‌های مردم افغان در یزد، چه اقداماتی در جهت ممانعت از تکرار چنین رخدادهایی برای مهاجران صورت دادند که حال شاهد نصب چنین بنرهایی در سطح این شهر هستیم؟

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *