شباهت ترامپ با کوروش کبیر از دیدگاه اسرائیل

[ad id='39844']

شباهت ترامپ با کوروش کبیر از دیدگاه اسرائیل

خبرگزاری فارس: «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن روز یکشنبه بار دیگر ایران را به تلاش برای ایجاد پایگاه نظامی در سوریه متهم کرد.

این دیپلمات اسرائیلی که در نشست سالانه «کمیته امور آمریکا-اسرائیل» (ایپک) صحبت می‌کرد، گفت: «اوضاع در سوریه بسیار بی‌ثبات است. ایران به دنبال ایجاد پایگاه و حضور نظامی در این کشور، ایجاد جبهه ترور تازه‌ای علیه اسرائیل و ساخت کارخانه‌های تولید مهمات با دقت بالا در سوریه و لبنان است.»

او با بیان اینکه «ایران به تلاش برای پیشبرد طرح‌های خود ادامه می‌دهد»، گفت: «آن‌ها همان میزان به پیشبرد این طرح‌ها متعهد هستند که ما، البته بیش از آن‌ها، به متوقف کردنشان متعهدیم.»

درمر گفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل خطوط قرمزی در سوریه تعیین کرده و بارها برای اعمال این خطوط قرمز وارد عمل شده است: «همانطور که به حمله پهپادی اشاره کردید، که با نقض آشکار حاکمیت اسرائیل وارد آسمان ما شد. ما این پهپاد را ساقط کرده و چندین موضع نیروهای ایرانی و سوری را داخل سوریه هدف قرار دادیم.»

او افزود: «بعد هم تبادل آتش را شاهد بودید و دیدید که جنگنده ما ساقط شد، که این مسئله موضوع بسیار جدی‌ای است. ما به اعمال خطوط قرمز خود ادامه خواهیم داد… هرچه جهان بیشتر از حق اسرائیل برای دفاع، حمایت کند، احتمال بروز درگیری و تشدید تنش کمتر خواهد بود.»

درمر در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره موضع اسرائیل درباره برجام و اظهارات نتانیاهو که گفته بود «توافق را یا اصلاح کنید، یا لغو»، گفت: «پیش از آنکه بخواهیم مسئله را حل کنیم، اول باید ببینیم که مسئله چیست… محدودیت‌هایی که در این توافق اعمال شده، به صورت خودکار لغو می‌شوند، چراکه این محدودیت‌ها زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله دارند، که الان از آن‌ها ۸ تا ۱۳ سال باقی مانده است.»

وی افزود: «بنابراین، ایران نیازی نمی‌بیند که رفتارش را تغییر دهد، تنها کاری که آن‌ها باید انجام دهند، این است که منتظر باشند که تقویم پیش برود. آن‌ها می‌توانند همچنان به نابودی اسرائیل متعهد باشند، آن‌ها همچنان می‌تواند پیشرو در حمایت از تروریسم در جهان باشند و در عین حال اطمینان داشته باشند که زمانی تمام محدودیت‌های برنامه هسته‌ای آن‌ها رفع می‌شوند.»

سفیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: «آنچه که بسیاری به آن توجه ندارند، این است که ایران همین حالا که در حال صحبت هستیم و تحت همین توافق، در حال پیش بردن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود است. برخی تصور می‌کنند که این توافق برنامه آن‌ها را متوقف کرده و مسئله به یک دهه بعد موکول شده است.»

وی افزود: «آن‌ها همچنان به فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می‌دهند و محدودیت‌های اعمال‌شده به آن‌ها اجازه می‌دهد که روی سانتریفیوژهای IR-2، IR-4، IR-6 و IR-8 کار کند. این مانند این است که به “اپل” بگوییم که اجازه دارد در یک دهه آینده فقط روی آیفون ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ تحقیق و توسعه انجام دهد. بنابراین همین حالا ایران در حال توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته است که بعدا می‌تواند از آن‌ها در غنی‌سازی اورانیوم استفاده کند.»

درمر در ادامه گفت: «آن‌ها همچنین در حال توسعه برنامه موشکی خود که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای‌اند، هستند. ایران همین حالا موشک‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند با آن‌ها اسرائیل را هدف قرار دهد، بنابراین موشک‌هایی که آن‌ها الان در حال توسعه‌شان هستند، برای هدف قرار دادن کل اروپا و نهایتا ایالات متحده است. بنابراین، ایران همین حالا در حال توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود است.»

وی افزود: «خوب برای اصلاح این توافق باید چه کرد؟ اولین کار این است که این بندهای “غروب آفتاب” (تاریخ انقضای محدودیت‌ها بر غنی‌سازی) حذف شود. در سخنرانی سه سال پیش نخست‌وزیر نتانیاهو در کنگره هم نکته اصلی‌ای که او مطرح کرد، همین بود.»

سفیر اسرائیل ادامه داد: «کاری دیگری که باید انجام دهید، این است که اطمینان یابید که موشک‌های بالستیک جزئی از هر توافقی باشند یا دستکم به آن‌ها پرداخته شده است. این بدان معنی است که اگر ایران به توسعه این موشک‌های بالستیک ادامه داد، با تحریم‌های فلج‌کننده مواجه شود. تحریم‌های فلج‌کننده شامل تحریم نفتی و تحریم علیه بخش مالی است. این‌ها تحریم‌هایی هستند که دشواری زیادی برای ایران ایجاد کردند. اگر ایران به توسعه موشک‌هایش ادامه دهد، شما باید این تحریم‌ها را اعمال کنید.»

وی افزود: «سومین مسئله، موضوع نظام بازرسی‌هاست. به این دلیل که ایران گفته است که شما نمی‌توانید سایت‌های نظامی را بازرسی کنید. خوب فکر می‌کنید آن‌ها فعالیت‌های نظامی‌سازی هسته‌ای را کجا انجام می‌دهند؟»

او ادامه داد: «مهمترین نکته برای اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده به تغییراتی که می‌خواهد دست یابد، این است که همه باور کنند که او واقعا حاضر است که اگر این تغییرات حاصل نشد، این توافق را ترک کند. و من هیچ تردیدی ندارم که این رئیس‌جمهور حاضر به ترک این توافق است.»

در بخش دیگری از این نشست از درمر درباره تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی سوال شد. او در این بخش ترامپ را با کوروش کبیر مقایسه کرد.

وی گفت: «برای دانستن اهمیت تصمیم دونالد ترامپ، باید بدانید که ملت یهود اعلامیه کوروش کبیر در ۲۵۰۰ سال پیش را به یاد دارند که به یهودیان اجازه داد بازگردند و معبد دوم را بسازند. نمی‌دانم پارسی‌ها کوروش را به یاد دارند یا نه، اما یهودیان او را به یاد دارند.»

او ادامه داد: «این تصمیم (اعلام پایتختی قدس) برای همیشه به یاد ملت یهود باقی خواهد ماند. این واقعیت که رهبر جهان آزاد و رئیس‌جمهور قدرتمندترین کشور جهان اولین رهبری شد که اورشلیم (قدس) را به پایتختی ما به رسمیت شناخت، تصمیمی است که هرگز از یاد یهودیان نخواهد رفت. امیدوارم و انتظار دارم که این تنها کشوری نباشد که این کار را می‌کند. معتقدم که این اقدام به پیشبرد صلح کمک خواهد کرد.»

وی در ادامه فلسطینی‌ها و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان را به خودداری از گفت‌وگو و عدم تلاش برای دستیابی به «صلح» متهم کرد.

نتانیاهو که به واشنگتن سفر کرده و او هم قرار است در ایپک سخنرانی کند، فردا با ترامپ دیدار خواهد داشت. وی گفت تلاش برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران، در صدر دستور کار گفت‌وگویش با ترامپ قرار دارد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *