واکنش های جهانی به حمله آمریکا به سوریه

[ad id='39844']

روسیه: فرصت صلح در سوریه از بین رفت

برترین ها: سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه بامداد امروز در حمله هوایی و موشکی مراکزی را در سوریه مورد هدف قرار دادند. ساعاتی پس از آغاز این حمله، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه‌ای برای حملات بیشتر وجود ندارد.

دمشق: تجاوز ائتلاف آمریکایی به اهداف خود نرسید

دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد.

بنا بر اعلام دولت سوریه حمله موشکی و هوایی بامداد امروز(شنبه) آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف خود نرسیده و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد.

بنابر اعلام مسئولان سوری، بسیاری از موشک‌های شلیک شده از سوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است.

دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.

بیانیه ایران درباره حمله موشکی به سوریه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که «این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.

بی شک آمریکا و متحدانش، که بدون وجود هیچگونه سند و مدرک اثبات شده ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه ای و فرامنطقه ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند. شرایط زمانی اتهام زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه بخوبی نشان می دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست ها و حمایت از آنها است که بی تردید ملت مقاوم ۷ سوریه، همچون ۷ سال گذشته، توطئه هایی که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست ها صورت می گیرد، ناکام می گذارند.

تجاوز نظامی اخیر آمریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز قبل مانع حتی محکومیت رژیم صهیونیستی که طی هفته های اخیر هزاران تن از مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشید، شد تا بار دیگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه خود را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار سازد.

سازمان ها و نهادهای بین المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین المللی بویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان های صلح و امنیت جهان و موجب بی ثباتی و ناآرامی های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال اینگونه رفتارهای هرج و مرج گرایانه بین المللی، عمل نمایند.»

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، بمباران دمشق به منزله هدف قرار دادن پایتختی با حاکمیت مستقل است که سال‌هاست با تروریسم می‌جنگد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تمسخر رهبران آمریکا که خود را افرادی استثنایی می‌دانند نوشت، باید واقع استثنایی بود چراکه این حملات در لحظه‌ای دمشق را هدف گرفت که سوریه به سمت آینده‌ای مسالمت‌آمیز حرکت می‌کرد.

وی افزود، بهار عربی در ابتدا ملت سوریه را آزمایش کرد، بعد از آن داعش و الان موشک‌های هوشمند آمریکا. این حمله در این لحظه که سوریه مقابل آن قرار داشت غیرمنصفانه بود.

نظر دبیرکل سازمان ملل درباره حمله به سوریه

دبیرکل سازمان ملل متحد در اظهاراتی مدعی «بازگشت جنگ سرد با نیت انتقام جویی» به عرصه بین المللی شده است.

«آنتونیو گوترش» با هشدار دادن در مورد مخاطرات ناشی از تشدید تنشها بر سر سوریه گفت که «جنگ سرد با نیت انتقام جویی بازگشته است».

وی در ادامه گفت: «اما جنگ سرد امروز با جنگ سرد گذشته یک تفاوت دارد؛ مکانیسم ها و پادمان هایی که در گذشته برای مدیریت مخاطرات ناشی از تشدید تنشها وجود داشت، به نظر می رسد که امروزه در دسترس نیست». گوترش همچنین کشورها را به «اقدام مسئولانه در این شرایط خطرناک» ترغیب کرد.

این اظهارات دبیرکل سازمان ملل در شرایطی بیان شد که آمریکا و متحدان آن در حال بررسی گزینه حمله نظامی علیه سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما سوریه شدند؛ اقدامی که مقامات مسکو می گویند با خطر آغاز یک جنگ همراه است.

انگلیس حمله به دمشق را توجیه کرد

نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه ای، حمله بامداد شنبه ائتلاف غربی به سوریه را توجیه و تلاش کرد که آن را نه تجاوز به خاک یک کشور، بلکه اقدامی برای توسعه صلح جهانی نشان دهد.

«ترزا می» این حمله را تنها واکنشی به حادثه شیمیایی اخیر در شهر دومای سوریه دانست و مدعی شد که هدف از آن «دخالت در جنگ داخلی و تغییر رژیم» نبوده است.

وی در این بیانیه آورده است: عصر جمعه مجوز حمله مشترک و هدفمند نیروهای مسلح به توانمندی‌های شیمیایی سوریه و بازداشتن استفاده از آن‌ها را صادر کردم.

مِی با ادعای وجود مدارکی که ثابت می‌کند مسئولیت حمله شیمیایی اخیر در سوریه، متوجه دمشق است، ادامه داد: واقعیتِ این حمله نباید کسی را غافلگیر کند.

تل‌آویو از حمله آمریکا به سوریه استقبال کرد

یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی روز شنبه از حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به چند نقطه در سوریه حمایت و تمجید کرد.

بنا بر گزارش کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، وی گفت: «رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ پارسال به صراحت اعلام کرد که استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمز اوست. امشب او به همراه انگلستان و فرانسه این خط قرمز را اعمال کرد.»

وزیر خارجه فرانسه:  حمله شیمیایی در سوریه قابل پذیرش نیست

عملیات نظامی در سوریه، مشروع و قانونی است و هدف از آن توقف نقض خطرناک قانون بین الملل است

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *