وایبر جایگزین تلگرام در روسیه شد

[ad id='39844']

تلگرام در روسیه فیلتر شد

پایگاه خبری انتخاب: یک دادگاه روسیه تلگرام را در عرض ۱۸ دقیقه فیلتر اعلام کرد.موضوعی که نشان دهنده تعجیل دولت برای حذف این پیام رسان است.

به نقل از نیویورک تایمز، شگفت انگیز است که برنامه تلگرام تنها پس از شنیده شدن اظهارات دادستان و در عرض ۱۸ دقیقه فیلتر شده است.

اپلیکیشن پیام رسان تلگرام با میلیون ها مخاطب جهانی یکی از محبوب ترین شبک های پیام رسان در سراسر جهان محسوب می شود.

اما امروز یک دادگاه مسکو دولت را مجبور به ممنوعیت تلگرام کرده است.علت اصلی این مسدود شدن را می توان عدم همراهی مدیر این برنامه پیام رسان، در خصوص ارائه اطلاعات کاربران به سرویس امنیتی روسیه تلقی کرد.

«روسکومنادزور»، نهاد دولتی ناظر بر ارتباطات و فناوری اطلاعات روسیه از دستگاه قضایی این کشور خواسته بود تا دسترسی کاربران به این شبکه را به دلیل امتناع از ارائه داده‌ها به سرویس‌های امنیتی محدود کند.این درخواست با عنوان «فوریت » ارسال شده بود .

عجیب ترین بخش این تصمیم اما به سرعت دادگاه باز می گردد. جایی که امروز، این دادگاه در عرض ۱۸ دقیقه اقدام به تأیید دادخواست کرد. این در حالی بود که تنها یک روز پیش از این جلسه پرونده وارد دستگاه تصمیم گیری قضایی شده بود .

تلگرام نیز به وکلای خود دستور داد که این دادرسی را در اعتراض به روند عجولانه متوقف کنند و روند اعتراض را آغاز کنند. این حکم یک ماه پس از آنکه تلگرام حاشر نشد در پرونده آژانس امنیت ملی روسیه به شکل محرمانه همکاری کند،صادر شد.

ماه گذشته تلگرام اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر ماهانه فعال دارد . بخش بزرگی از کاربران را اهالی خاورمیانه و بخش هایی از آن جا که روزی اتحاد جماهیر شوروی نام داشت تشکیل می دهند.

جالب است که حتی وفاداری پاول دورف به کاربران در خصوص حفظ حریم خصوصی حتی برای گروه های تروریستی نیز جذاب بوده و بسیاری از گروه های افراطی مثل داعش در تلگرام حضور داشتند.

تا این لحظه پاول دورف واکنش مشخص یا داغی به این حکم نداده است و به نظر می رسد روند دادرسی را از طریق وکلایش پیگیری می کند.

اما این ممنوعیت یک روی دیگر نیز دارد . درواقع ممنوعیت اخیر کرملین را در موقعیتی ناخوشایند قرار می دهد زیرا تلگرام به طور گسترده ای توسط ادارات دولتی، از جمله دفتر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، استفاده می شود.

سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف پس از اعلام نتایج مرتبط با تلگرام در کنفرانس روزانه خود د، برای اولین بار نظر شخصی خود را مطرح کرد و سپس گفت که این شرکت باید از قانون پیروی کند.

او گفت: “یک قانون خاص وجود دارد که برخی از داده ها را به سرویس های خاصی از فدراسیون های حساس روسیه منتقل می کند.” وی اضافه کرد : ” در صورتی که تلگرام همکاری نکند قطعا برنامه ای دیگر جایگزینش خواهد شد.

بسیاری از مقامات دولتی گفته اند که می توانند جایگزین تلگرام را اعلام کنند. خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به وایبر مهاجرت می کند.

تلگرام حق درخواست تجدیدنظر دارد، یک روند که می تواند از ۱۰ روز تا یک ماه طول بکشد. اما دادگاه آنچنان با سرعت حکم محکومیت داده که مشخص نیست نتیجه ادعتراض چه خواهد شد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *