بررسی انیمیشن The Incredibles 2

[ad id='39844']

[quote]به این اضافه کنید موسیقی مایکل جیاکینو، به سبک‌ محبوب آن سال‌ها، با گروه پرحجم سازهای بادی، که ترانه‌هایی از فرانک سیناترا، مت مونرو و جانی ماتیس را به یاد می‌آورد، و احتمال نامزد اسکار شدن‌اش زیاد است. [/quote]

مسیر دوست‌داشتنی پیشرفت قدم به قدم حقوق گروه‌های مختلف، از زن‌ها تا ابرقهرمان‌ها، مضمون اصلی این انیمیشن جذاب را تشکیل می‌دهند، بدون آن که شکل کلی جامعه، تابلویی از آن دوران طلایی، تغییری بکند: قرار نیست برتری ورای استعداد و تلاش موجودات، وجود داشته باشد؛ این اما به معنی همسان‌سازی گروه‌های مختلف هم نیست. و برای رسیدن به این نقطه، باید از شرایط پیچیده و متناقض‌نمایی عبور کنند. به قول شخصیت مادر ابرقهرمان خانواده، او در شرایطی قرار گرفته که: برای حفظ قانون، باید آن را بشکند، برای حفظ خانواده، باید در آن شکافی ایجاد کند.
و قابل قبول است اگر این بحث با ارجاع‌های مدام‌اش به سنت، در میان کلی از نشانه‌ها و ایده‌‌ها و اصوات دهه ۱۹۵۰ پیچیده شود. ابرقهرمان سیاه‌پوست فیلم (فروزن)، به وضوح با الهام از سامی دیویس‌جونیور طراحی شده، و زن طراح لباس خانواده‌ی ابرقهرمان (با صدای خود آقای کارگردان)، خیلی خیلی شبیه ادیت هد است: طراح لباس افسانه‌ای کمپانی‌های پارامونت و یونیورسال، از “سابرینا” تا “نیش”، در بهترین سال‌های تاریخ سینما، نشانه و نمادی تام و تمام از قدرت یک زن، در روزگاری که فرمان بیشتر از حالا، دست مردها بود:
به این اضافه کنید موسیقی مایکل جیاکینو، به سبک‌ محبوب آن سال‌ها، با گروه پرحجم سازهای بادی، که ترانه‌هایی از فرانک سیناترا، مت مونرو و جانی ماتیس را به یاد می‌آورد، و احتمال نامزد اسکار شدن‌اش زیاد است. و چند سکانس اکشن نفس‌گیر، که چیزی از نمونه‌های زنده‌اش در میان محصولات پرخرج تابستان امسال، کم ندارد.
قسمت دوم اینکرودیبلز به کارگردانی براد برد، انیمیشن‌ساز مشهور، پیشرفت تکنیکی فراوانی نسبت به قسمت قبل نشان می‌دهد، اما همان حال و هوا را حفظ می‌کند و چنان گرمایی به جمع این خانواده دوست‌داشتنی ابرقهرمان می‌دهد، که اغلب فراموش می‌کنید، این‌ها همه نقاشی هستند. فاصله پیکسار به لحاظ تکنیکی با دیگر کمپانی‌های انیمیشن‌سازی، حتی متعلق به دیگر کمپانی‌های هالیوود، زیاد شده، به لحاظ فنی، حالا به سادگی می‌شود یک محصول پیکساری را، از غیر آن تشخیص داد. این تازه، به جز منش و قصه‌پردازی و روحیه نیک حاکم بر محصولات این کمپانی است.
 این روزها صحبت از کنار گذاشته شدن مرد اصلی، و یکی از بنیان‌گذاران پیکسار، یعنی جان لاسه‌تر به دلیل اتهام‌های آزار جنسی است که به او وارد شده. ما که با قربانی‌های احتمالی رو به رو نشده‌ایم و حرف‌شان را نشنیده‌ایم، فقط امیدواریم که خود جان لاسه‌تر که با تولید محصولاتی، از داستان اسباب‌بازی گرفته تا وال ئی و درون و بیرون، به گردن‌مان حسابی حق دارد؛ قربانی یک موج یکسان‌سازی زودگذر نشده باشد. در دو دهه گذشته، او یکی از ابرقهرمانان ما بوده، که بر اساس آن چه درباره‌اش خوانده‌ایم؛ نه فقط هوای خانواده خودش را داشته، که به شکل گرفتن لحظات خوشی، برای خانواده‌های فراوانی، کمک کرده است. حفظ خانواده و مفهوم بازگشت به خانه، تم محبوب کمپانی پیکسار در همه این سال‌ها بوده است. حتی وقتی همه اعضای خانواده، مثل اینکرودیبلز ۲، (در اولی، بچه شیرخوارشان ابرقهرمان، و به اندازه این فیلم دوم، بامزه نبود)، ابرقهرمان بوده‌اند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *