[quote]در کاتالوگ رهام اطلاعات موتور برلیانس سری H300 با حجم ۱۶۵۰ سی سی درج شده است و بسیاری دریافتند که در بحث پیشرانه، شرکت سایپا همکاری و مشارکتی با برلیانس چین داشته است. طبق اعلام سایپا، رهام از پیشرانه ای با حجم ۱۶۵۰ cc استفاده میکند[/quote]
سالهاست که صنعت خودروسازی ما با تکیه بر قطعات و دانش برندهای خارجی سعی در تولید خودروهایی با عنوان خودروی ملی دارند، خودروهایی که به اسم خودروی ملی هستند اما در واقعیت هنوز این رویا به واقعیت تبدیل نشده است و با توجه به سابقهی بالای دو خودروسازی بزرگ کشورمان این سوال باقی میماند که آیا زمان آن نرسیده است که به خود کفایی برسیم و این رویای دیرینه را به واقعیت تبدیل کنیم؟
به هر حال جدیدترین خودروی ساخت ایران با نام رهام در هفدهمین نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد. یک خودروی سدان کامپکت که براساس پلتفرم بومی شرکت سایپا به نام SP100، ساخته شده است. از آنجایی که اکثر خودروسازها از پلتفرمهای مشارکتی در محصولات خود استفاده میکنند، این بار شرکت سایپا با استفاده از پلتفرم بومی، گامی مهم را در بومی سازی خودروها و تولید خودروی ملی برداشته است.
پس از انتشار این خبر در شبکههای مجازی و سایتها متاسفانه در برخی موارد با بی احترامی و توهین همراه بود و تلاش های کم یا زیاد مهندسان در ساخت این خودرو نادیده گرفته شد. اما از حق نباید بگذریم که امروز طراحی رهام تا حد زیادی پخته است و نمی توان ایراد خاصی از آن گرفت. شاید ما بتوانیم به راحتی از پلتفرم ملی صحبت کنیم اما بی شک هیچ فرد کارشناس و غیر کارشناسی توقع ندارد که خودروسازی مانند سایپا با سابقه تولید پراید، تیبا و ساینا، بتواند امروز به پلتفرم ملی، آن هم بدون اتکا به طرح های گذشته جهانیان دست پیدا کند و بدیهی است که از نمونههای خارجی الگو برداری کرده باشد.
در کاتالوگ رهام اطلاعات موتور برلیانس سری H300 با حجم ۱۶۵۰ سی سی درج شده است و بسیاری دریافتند که در بحث پیشرانه، شرکت سایپا همکاری و مشارکتی با برلیانس چین داشته است. طبق اعلام سایپا، رهام از پیشرانه ای با حجم ۱۶۵۰ cc استفاده میکند که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴نیوتون متر استفاده میکند. رهام به طور کل در ۶ تیپ متفاوت عرضه خواهد شد، دو تیپ ابتدایی با جعبه دنده ۵ سرعته دنده ای عرضه خواهد شد و بقیه مدل ها از یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته مجهز به تیپترونیک استفاده خواهند کرد.
اما همکاری احتمالی سایپا با برلیانس و شرکتهای چینی به این جا ختم نشده و قتی به کابین رهام نگاه میکنیم، شباهت های بسیاری را میان آن و وولیکس C30 پیدا خواهیم کرد. داشبورد رهام تنها در جزییات و ارتفاع دریچه های وسط با C30 متفاوت است و در بقیه ویژگی ها با این خودروی چینی برابری می کند. همچنین وقتی به صندلی های این خودرو نگاه می کنیم، ارگونومی در نظر گرفته شده به هیچ وجه شباهتی به محصولات ایرانی ندارد. برخی، تقسیم بندی خطوط طراحی روی رودریهای رهام را بر مبنای برلیانس H300 می دانند.
[ad id='39844']