نقد بررسی سریال Disenchantment (افسون زدایی) نتفلیکس

[ad id='39844']

[quote]از ویژگی‌های یک انیمیشن خوب، صداپیشگان بااستعداد و حرفه‌ایی است. دو بازیگر و کمدین تلویزیونی، یعنی ابی جاکوبسون و اریک آندره، صداپیشگی کاراکترهای «بین» و «لوسی» را به نحو احسن انجام داده‌اند.[/quote]

 

 

مت گرینینگ، خالق سریال انیمیشن پرطرفدار The Simpsons، کارگردانی این مجموعه را به عهده دارد.گرینینگِ ۶۴ ساله، سریال Disenchantment را به سبک دو سریال قبلی‌اش The Simpsons و Futurama ساخته است. از نظر گرافیکی و تصویری، کاراکترهای هر سه سریال شباهت بسیاری دارند. مشخصه‌هایی همانند چشم‌های بزرگ، لب‌های برآمده، دماغ‌های بزرگ و چانه‌های کوچک در هر سه اثر مشهود است؛ طنز مدرن و شوخی‌هایی کلامی بسیار، از دیگر مشخصه‌های مشترک این انیمیشن با سریال‌های قبلی است.

پرنسسی سرکش و طغیانگر در قرون وسطی، در سرزمینی زندگی می‌کند که پدرش می‌خواهد او را به زور به همسریِ پرنسی از سرزمین دیگر درآورد تا معاهده سیاسی دو سرزمین پابرجا بماند. «پرنسس بین» که دختری سرکش است نمی‌خواهد به این ازدواج تن دهد. در این گیرودار، در سرزمین اِلف‌ها، «اِلفو»که با دیگر هم نوعانش تفاوت‌های بسیار دارد، طی ماجرایی تصمیم می‌گیرد که از سرزمینش خارج شده و پا به دنیای دیگر بگذارد. دنیایی که قرنهاست الف‌ها از آن گریزان بوده‌اند. در این بین شیطانی به نام «لوسی»، توسط دو جادوگر، به زندگی پرنسس وارد می‌شود. شیطان در واقع جنبه‌ایی از شخصیت پرنسس است که او را به کارهای شیطانی و بد وا می‌دارد. طی سلسله اتفاقاتی خنده‌دار و در عین حال خشن، «الفی» به شکلی ناخواسته مراسم عروسی «بین» را برهم می‌زند. «پرنسس بین»، «لوسی» و«اِلفو» در کنار هم از مراسم فرار می‌کنند و البته خواستگار سمج به همراه چند سرباز آن‌ها را تعقیب می‌کنند.

این سریال به شیوه‌های مختلف از طنز استفاده می‌کند. یک جنبه استفاده از خشونت به شکلی طنز آمیز است. آدم‌ها به شکلی خنده‌دار و البته خشن می‌میرند و یا زخمی می‌شوند. و اما مهم‌تر از همه، نکته‌ای که باعث می‌شود مخاطبان امروزی به پای چنین اثری بنشینند، شیوه روایت مدرن آن است. با این که داستان در زمان قرون وسطی رخ می‌دهد، همه مشخصه‌های کاراکتر «پرنسس بین» امروزی است. جدا از رفتارش، تمام گفتارش نیز متناسب با زمانه‌ی حاضر است که این خود تناقضی جالب در سریال ایجاد کرده است.

پرنسس به همراه همراهانش همچون قصه‌های عامیانه قدیمی از دست پدر ستمگر گریخته است. داستان، همان داستان قدیمی است اما این سریال، در این مسیر ما را تا می‌تواند می‌خنداند و مسایل و مشکلات روز جامعه را در پسزمینه داستانی قرون وسطایی روایت می‌کند. البته اگر سریال را با زبان فارسی ببینید ممکن است بخش عظیمی از شوخی‌های فیلم را از دست بدهید.

از ویژگی‌های یک انیمیشن خوب، صداپیشگان بااستعداد و حرفه‌ایی است. دو بازیگر و کمدین تلویزیونی، یعنی ابی جاکوبسون و اریک آندره، صداپیشگی کاراکترهای «بین» و «لوسی» را به نحو احسن انجام داده‌اند.

این سریال در اولین قسمت فصل اولش همه کاراکترهای اصلی‌اش را معرفی می‌کند، ویژگی‌های اخلاقی‌شان را نشان می‌دهد و مهم‌تر از همه خط اصلی داستان که فرار پرنسس از سرزمینش است را به مخاطب می‌گوید و در قسمت‌های بعدی باید شاهد داستانهای بامزه تعقیب و گریز کاراکترها باشیم.

اگر انیمیشن The Simpsons یا Futurama را دوست داشته‌اید، بی‌شک از دیدن این سریال نیز لذت خواهید برد. حتی اگر این دو انیمیشن را ندیده‌اید، با دیدن این سریال لحظاتی پر از خنده خواهید داشت البته در بستر داستانی جذاب و سرگرم‌کننده.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *