بررسی انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse

[ad id='39844']

[quote]انیمیشین Spider-Man: Into the Spider-Verse شرکت سونی پیکچرز تا کنون در زمینه تجاری و هنری موفقیت بالایی کسب کرده است اکنون نقد سایت معتبر ign بر این انیمیشن را ملاحضه بفرمایید با ما همراه باشید[/quote]

 

 

 

یکی از جنبه‎های بی‎نظیر انیمیشن سه بعدی جدید مردعنکبوتی بی‎همتا بودن آن است، هرچند عادت کردن به آن کمی زمان می‎برد. گویی که داریم یک کتاب کمیک را نگاه می‎کنیم که به آن زندگی بخشیده شده است. با توجه به این که بسیاری از انیمیشن‎های هالیوودی امروزی مانند محصولات شرکت پیکسار هستند، انیمیشن جدید Spider-Man: Into the Spider-Verse تجربه‎ای بصری است که مانند آن را قبلا ندیده‎ایم. از آن دست انیمیشن‎هایی که گویی از جهان دیگری آمده‎اند؛ البته این تعریف به حق شایسته انیمیشن جدید اسپایدرمن است چون داستان آن در دنیای سینمایی مارول رخ نمی‎دهد.

انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse مخاطب را هوشمندانه با داستان خود آشنا می‎سازد؛ به نحوی که گسترش شخصیت‎های اصلی فیلم ابتدا با آشنایی بیشتر ما با مایلز (با صداگذاری شمیک مور) و خانواده او صورت می‎گیرد و سپس حوادث فیلم شروع می‎شوند. خانواده مورالز بسیار پر جنب و جوش هستند، به ویژه رابطه پیچیده‎ای بین مایلز خلاق و پدر افسر پلیس سخت‎گیر و قاطعش یعنی جفرسون و عمویش آیرون به چشم می‎خورد. تلاش مایلز برای پیدا کردن یک الگوی صحیح بخش بزرگی از تحول شخصیتی او است.

جنبه فوق قهرمانی انیمیشن جدید مرد عنکبوتی : سفر به دنیای عنکبوتی زمانی شروع می‎شود که یک عنکبوت تغییر یافته ژنتیکی مایلز را گاز می‎گیرد و هیجان و دیوانه‎بازی به درون داستان انیمیشن کشانده می‎شود. مانند دیگر شخصیت‎های منفی کتاب‎های کمیک، شخصیت بد ماجرا یعنی « Kingpin» نیز شرارت خود را نشان می‎دهد و بین پیوستگی زمان و فضا خلل ایجاد می‎کند و به منبع بی‎نهایتی از دنیاهای جایگزین و مردهای عنکبوتی آن‎ها دسترسی می‎یابد. نویسندگان انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse یعنی « Rodney Rothman» و « Phil Lord» یک داستان عمیقا شخصی برای علت بروز رفتار شخصیت شرور و مشهور خود به وجود می‎آورند، بر خلاف اغلب شخصیت‎های مشابه که رفتارشان به این دلیل است: می‎خواهم به هیچ دلیلی بر این شهر حکفرمایی کنم.

طراحی شخصیت Kingpin او را خیلی ترسناک نشان می‎دهد و گویی او را با ظاهری متفاوت از حضورش در دیگر پروژه‎های مارول از جمله برنامه‎ تلویزیونی Daredevil شبکه نت‎فلیکس و بازی مرد عنکبوتی می‎بینیم. در انیمیشن جدید Spider-Man: Into the Spider-Verse او بسیار غول‎آسا و از نظر فیزیکی مانند توده عظیم ترسناکی است که کت و شلوار سیاهی بر تن دارد. صدای بم لیو شرایبر نیز ابهت خاصی به آن داده است. داستان انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse اگر به شخصیت عمیقا جالب شرور خود بیشتر توجه می‎کرد، به مراتب بهتر می‎شد ولی در عوض می‎بینیم اکثریت زمان انیمیشن جدید اسپایدرمن به قهرمانان آن اختصاص یافته است.

رفتار شرورانه Kingpin گروه گوناگونی از مردان عنکبوتی را به دنیای مایلز می‎آورد. بهترین آن‎ها یک نسخه پیرتر و خسته‎تر از پیتر پارکر (با صدای جیک جانسون) است که از برگر و شیرینی خوردن تا زد و خورد بیشتر لذت می‎برد. مایلز و پیتر زوج عجیب و کاملی هستند: یکی از آن‎ها نمی‎خواهد دیگر فوق قهرمان باشد، در حالی که دیگری مشتاق است نحوه تبدیل شدن به یک سوپر هیرو را بیاموزد. رفتار این زوج عجیب در نیمه اول انیمیشن لحظات سرگرم‎کننده و خنده‎داری به وجود می‎آورند؛ به ویژه زمانی که مایلرز هنوز دارد نحوه استفاده از قدرت خود را یاد می‎گیرد. صبور نبودن پیتر در برخورد با مایلز شوخی‎های خنده‎داری را خلق می‎کند که البته اجرای کاریزماتیک جانسون به عنوان یک قهرمان قدیمی بی‎تاثیر نیست.

ناامیدی‎های پیتر بی‎دلیل نیست چون سفر مایلز به سمت فوق قهرمان شدن با سرعت آهسته‎ای صورت می‎گیرد که البته چیز بدی نیست. به جای این‎که شاهد سکانس‎های آموزشی عجولانه‎ای باشیم، بخش عظیمی از وجود مایلز سعی می‎کند توانایی‎های جدید خود را پذیرد و به آن‎ها اعتماد کند. نویسندگان توانسته‎اند با این کار روح تازه‎ای به داستان اولیه و اصلی مرد عنکبوتی ببخشند و کمی تعلیق به آن اضافه کنند تا مایلز شک داشته باشد که آیا استعداد و توانایی لازم برای ملحق شدن به این تیم نخبه فوق قهرمانان را دارد یا نه.

زمانی که مایلز با قدرت‎های خود کنار می‎آید و نسبت به آن‎ها تسلط پیدا می‎کند، هر زمانی که در بین خیابان‎های چراغانی نیویورک از یک طرف به طرف دیگر تاب می‎خورد، نیروی جوانی او به لطف صدای محکم و قدرتمندانه شمیک مور به صورت ملموسانه‎ای حس می‎شود. مایلز به عنوان یک فوق قهرمان بسیاری از ویژگی‎هایی که پیتر به او نشان می‎دهد )یعنی شجاعت، مهربانی و ارتباط محکم با خانواده‎اش) را می‎پذیرد اما شیوه عمل مایلز به عنوان یک مرد عنکبوتی آن‎قدر با پیتر فرق دارد که شاهد شخصیتی متفاوت با او هستیم و همین قضیه باعث می‎شود داستان جدید و تازه‎ای از مرد عنکبوتی را ببینیم. زمانی که سکانس‎های اکشن با مایلز رقم می‎خورند، مجموعه فوق قدرت‎های او، که از بین آن‎ها می‎توان توانایی گیج کردن حریف و استفاده از استتار برای نامرئی شدن را نام برد، هیجان را به پرده نمایش می‎آورند.
در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse در داستان مایلز بیشتر به جنبه‎های شخصیتی او توجه می‎شود و جنبه‎هایی از وجود او را در بر می‎گیرد که خاص مایلز هستند. به عنوان مثال سلیقه موسیقی او باعث می‎شود ضرباهنگ‎هایی از آثار هنرمندان معاصری مانند Post Malone و Swae Lee را در فیلم بشنویم که عشق او را به هیپ‎هاپ را نشان می‎دهد. حتی شیوه لباس پوشیدن مایلز هم فرق می‎کند، بند کفش های سفید و قرمز نایک او بسته نیست و نشان عنکبوت با اسپری روی لباسش رنگ شده است. بدون شک شخصیت مایلز در داستان انیمیشن جدید اسپایدرمن جالب و باحال است.

با آن که محوریت داستان محصول جدید شرکت سونی را شخصیت مایلز تشکیل داده است، ولی دیگر اعضای تیم قهرمانان انیمیشن جدید مرد عنکبوتی هرکدام لحظات خود را برای درخشش به ویژه در سکانس‎های مملو از زد و خورد دارند. جدا از پیتر، Spider-Gwen (با صدای هیلی استاینفلد) بزرگترین و جذاب‎ترین تحول شخصیتی را در داستان دارد. شخصیت Spider-Man Noir (با صداگذاری هنرمندانه نیکلاس کیج) و Spider-Ham (با صدای جان مولانی) جزو دیگر شخصیت‎های به یادماندنی انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse هستند. تکمیل این تیم با شخصیت پنی پارکر (با صدای کیمیکو گلن) که از دنیای انیمه‎های ژاپنی الهام گرفته شده است، صورت می‎گیرد و او با آن لباس جالب خود هیجان و لذت فیلم را افزایش می‎دهد.
معرفی هر شخصیت عنکبوتی جدید با جلوه‎های ویژه و سکانس جالبی صورت می‎گیرد و در آن به داستان آن قهرمان نگاهی می‎اندازیم. در تعدادی از سکانس‎ها ارجاعات خنده‎داری به کارتون‎ها، کتاب‎های کمیک و حتی بازی‎های ویدئویی قدیمی مرد عنکبوتی می‎شود. به همان شکلی که The LEGO Batman Movie به نسخه‎های قبلی خود ادای دین کرد و حتی به شکلی خنده‎دار این کار را انجام داد، انیمیشن جدید Spider-Man: Into the Spider-Verse این روند را در پی گرفته است و جنبه‎های خوب و کلیشه‎ای دنیای ۵۰ ساله مرد عنکبوتی را نشان می‎دهد. سازندگان انیمیشن مرد عنکبوتی : سفر به دنیای عنکبوتی مطمئن هستند که مخاطبان آن‎ها برای اولین بار نیست که با یک داستان مرد عنکبوتی روبه‌رو می‎شوند و از این نکته استفاده می‎کنند و در بدترین حالت داستانی را به ما نشان می‎دهند که تا حالا از مرد عنکبوتی یا ترجیحا مردان عنکبوتی ندیده‎ایم.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *