بررسی شبکه اجتماعی ایرانی جیک و پیک

[ad id='39844']

[quote]با بررسی شبکه اجتماعی ایرانی جیک و پیک همراه ما باشید[/quote]

 
ماجرای این اپلیکیشن کمی پیچیده است. تا حالا فقط ۵۰۰ کاربر دارد، اما همیشه نام این برنامه در صدر خبر‌ها بوده است!شرکت توسعه دهنده این برنامه «ویرا صدر لیان» نام دارد که از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. مدیرعامل این شرکت فردی به نام «یزدان بوربور شیرازی» است که اطلاعات زیای از او در دسترس نیست.این شرکت تا حالا دو اپلیکیشن دیگر به نام‌های «قرآن صوتی وصل» و «دستیار خرید تانیار» وارد بازار کرده که با استقبال نسبتا خوبی روبه رو شده است.
در مورد «جیک و پیک» چند نکته وجود دارد؛ اولا برند این اپلیکیشن در سال ۱۳۹۶ ثبت شده و به نسبت جدید است. دوما این اپلیکیشن توانسته امکان تراکنش مالی را به برنامه خود اضافه کند.جیک و پیک قابلیت خرید و فروش را به شبکه‌های اجتماعی وارد کرده و در توضیحش نوشته: «شما با داشتن جیک و پیک می‌توانید محصولات و خدمات خود را به راحتی ارسال یک پست، به همه معرفی و ارائه کنید و یا محصولات یا خدمات ارائه شده را خریداری نمایید.»
اصولا اضافه کردن چنین امکانی برای همه اپلیکیشن‌ها فراهم نیست مگر آنکه یا مانند پیام رسان «بله» که متعلق به یکی از بانک‌ها است، برای یکی از این سازمان‌ها باشد و یا به یک سازمان دولتی نزدیک باشد.ماجرا زمانی پیچیده می‌شود که وزیر ارتباطات نیز در یک بازه زمانی تلاش کرده بود هجمه‌ها از این پیام رسان را دور کند. این اتفاق برمی گردد به زمانی که فیلترینگ تلگرام در اوج بود و اسامی برنامه‌های داخلی مختلفی به عنوان وام گیرندگان دولتی مطرح شده بود.
در آن زمان معاون وزیر ارتباطات گفته بود، لیست پیام رسان‌های مجاز که مرکز ملی تایید کرده، عبارتند از: «ویسپی بیسفون پلاس، سروش، آی گپ، لنزور، جیکوپیک، گپ، بله و ایتا که بر اساس مصوبه مرکز ملی فضای مجازی، باید از آن‌ها پشتیبانی شود.»پس از این اظهارنظر‌ها انتقادات اوج گرفت که چرا به جیک و پیک نیز وام داده شده. وزیر ارتباطات در همان زمان در توئیتی نوشت: «تاکنون از بین پیام رسان‌های معرفی شده توسط مرکز ملی فضای مجازی، پنج پیام رسان درخواست وام داده اند و پیام رسان جیک و پیک تاکنون درخواست وام نداده و امکاناتی نیز دریافت نکرده است.»
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *