حاشیه های ساخت تندیس جشنواره فجر در دبی

[ad id='39844']

[quote]محمدعلی قنبری، مسئول اتحادیه شیشه و آینه تهران به شدت از سفارش تندیس های جشنواره ۳۷ فیلم فجر به دبی و ساخت این تندیس ها در کشور عربی انتقاد کرد هزینه ساخت ساخت این تندیس ۳ میایون تومان است که با سفارش انها به صنعتگران ایرانی می شد به تولید ملی کمک کرد[/quote]

 

او با بیان اینکه این محدودیت تنها مربوط به سیمرغ‌های جشنواره نیست، گفت: موارد مشابه دیگری هم هست که مجبور هستیم از خارج از کشور وارد کنیم چون نمی‌توان برای یک پروژه‌ای که محدود به چند عدد تندیس یا کالایی خاص است اقدام به خرید دستگاه‌های گران کرد.

رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران ادامه داد: کاری که در بخش شیشه در داخل کشور انجام می‌دهیم مربوط به شیشه‌های ضدگلوله یا شیشه‌های ۱۹ میلیمتری و تراش دادن است، اما ساخت سیمرغ‌های جشنواره فجر یک کار خاص است و با دستگاه‌هایی که در صنف ما وجود دارد امکان ساخت آنها وجود ندارد.

قنبری به انتقادات هم اشاره ای کرد و اظهار داشت: از بعد احساسی و غرور ملی می‌توانیم بگوییم بهتر است این سیمرغ‌ها در داخل کشور ساخته و تولید شوند و این نگاه خوبی است اما در بسیاری از مراکز حساس کشور قطعات و وسایلی داریم که از خارج از کشور می‌آید چون یا مقرون به صرفه نیست یا توان ساخت داخلی آن وجود ندارد.

او افزود: حتی در همین صنف شیشه و آینه ما مجبوریم رنگ پشت آینه یا تلق وسط شیشه جلوی اتومبیل را از خارج بیاوریم. پس نباید حساسیت ایجاد کرد چرا فلان چیز از خارج وارد می‌شود.

قنبری تاکید کرد: معتقدم کسانی که این انتقادات را مطرح می کنند برخوردی کاملا احساسی دارند، ولی به لحاظ توانایی داخل و صرفه اقتصادی نمی‌توان برای ساخت ۳۰ یا حتی ۱۰۰ سیمرغ دستگاه‌های خاص و گران آن را وارد کشور کرد.

ساخت سیمرغ جشنواره فیلم فجر در خارج از کشور با انتقاداتی همراه شده است. این درحالی‌ست که بنا به گفته ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره، سیمرغ بلورین به خاطر شکل یک تکه و کریستالی آن نیازمند دستگاه های خاصی است که در داخل کشور وجود ندارد و برای تولیدکنندگان داخلی نیز مقرون به صرفه نیست برای ساخت ۳۰ سیمرغ در طول یک سال آن ابزار و امکانات را وارد کشور کنند.

عزت الله علی زاده پیش از این به روزنامه همشهری گفته بود که هرینه ساخت هر تندیس سیمرغ در امارات ۳ میلیون تومان است و ۳۰ عدد از آن ها ساخته شده است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *