پیش بینی فروش فیلم اونجرز ۴ : پایان بازی (Avengers: Endgame)

[ad id='39844']

[quote]«پایان بازی» با رقبای سرسخت‌تری در مقایسه با «جنگ بی نهایت» برخورد خواهد کرد[/quote]

 

سوالی که درباره «پایان بازی» ذهن‌ها را به خود مشغول کرده این است که این فیلم در مقایسه با «اونجرز: جنگ اینفینیتی» چگونه ظاهر خواهد شد. از یک طرف دلایلِ متعددی وجود دارد که سعی می‌کنند تا اثبات کنند که «پایان بازی» عملکرد ضعیف‌تری نسبت به «جنگ اینفینیتی» در گیشه خواهد داشت و از طرف دیگر دلایلِ متعدد دیگری هم از توانایی آن در بلند شدن روی دستِ «اونجرز ۳» خبر می‌دهند. در ابتدا بگذارید با دلایلی که می‌گویند فروش‌ِ فیلم‌های «اونجرز» با «جنگ اینفینیتی» به اوجِ منطقی خودش رسیده است و دیگر بیشتر از اینها نخواهد شد شروع کنیم؛ دلیل اول همین چیزی است که همین الان در جمله قبل گفتم: بعد از «جنگ اینفینیتی»، مارول طوری را به سقف رسیده است که تقریبا هیچ راه دیگری به جز پایین آمدن باقی نمانده است. بالاخره از لحاظ منطقی هر فیلمی که مثل «جنگ اینفینیتی» بفروشد (۶۷۷ میلیون در خانه و ۲ میلیارد و ۴۸ میلیون در دنیا)، هیچ راهی به جز پایین آمدن ندارد. «پایان بازی» بعد از «جنگ ستارگان: آخرین جدای» دومین دفعه‌ای است که با دنباله‌ی فیلمی طرف هستیم که قسمت قبلی‌اش به بیش از ۲ میلیارد دلار فروش جهانی دست پیدا کرد.

«آخرین جدای» به ۶۲۰ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد که به معنی ۳۳ درصد افت فروش نسبت به «نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون خانگی و ۲ میلیارد و ۵۵ میلیون جهانی) است. «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» هم با کسب ۴۱۶ میلیون دلار در خانه و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در دنیا، با حدود ۲۱ درصد افت فروش در مقایسه با «دنیای ژوراسیک» (۶۵۲ میلیون خانگی و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون جهانی) مواجه شد. به این ترتیب اگر «پایان بازی» با ۲۱ درصد افت فروش در مقایسه با «جنگ اینفینیتی» مواجه شود، کماکان یک میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار می‌فروشد که آن را جایی در بین «اونجرز» (یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک» (یک میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار) قرار می‌دهد. اما راستش را بخواهید ما سابقه‌ی فیلم‌هایی مثل «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» را داشته‌ایم که یک دنباله با فروش کمتر در خانه نسبت به قسمت قبلی اما با فروش خارجی بیشتر، به درآمد جهانی بیشتر از قسمت اول دست پیدا می‌کند. بنابراین اگر «اونجرز: پایان بازی» عملکردی شبیه به «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (۴۴۸ میلیون خانگی و یک میلیارد و ۸۴ میلیون جهانی) در مقایسه با «شوالیه تاریکی» (۵۳۴ میلیون خانگی و یک میلیارد و ۴ میلیون دلار جهانی) داشته باشد، می‌توانیم فروش نهایی ۵۶۸ میلیونی و جهانی ۲ میلیارد و ۲۱۳ میلیونی‌اش را پیش‌بینی کنیم؛ رقمی که «پایان بازی» را بالاتر از «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار) و فقط ۵۰۰ میلیون دلار پایین‌تر از «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) قرار می‌دهد.

اما دلیل دومی که برای اثباتِ عدم عبور «پایان بازی» از «جنگ اینفینیتی» داریم این است که این فیلم با رقبای سرسخت‌تری در مقایسه با «جنگ اینفینیتی» برخورد خواهد کرد. سال گذشته «جنگ اینفینیتی» با اینکه از هایپ وحشتناکی به‌علاوه‌ی ۹ سال نرخ تورم بهره می‌برد، ولی در نهایت ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه خانگی و ۷۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی کمتر از «آواتار» فروخت. «آواتار» چنان اکرانِ سوپر-بادوامی در فصل کریسمس داشت که بهش اجازه داد تا در کنار «شرلوک هولمز» و انیمیشن «آلوین و سمورچه‌ها» پیشرفت کند و تازه تا ۲ ماه و نیم بعد که «آلیس در سرزمین عجایب» را داشتیم، هیچ رقیب خطرناکِ دیگری نداشت. «جنگ اینفینیتی» هم در حالی اکران شد که تا قبل از آغاز اکرانِ «ددپول ۲» و «سولو: داستانی از جنگ ستارگان»، به مدت سه هفته کل باکس آفیس را در اختیار خودش داشت. «پایان بازی» اما در حالی بیست و ششم آوریل روی پرده می‌رود که به زودی با مقاومتِ احتمالا شدیدی در برابر «پوکمون: کاراگاه پیکاچو» در دهم ماه می و بعد «جان ویک ۳»  در هفدهم می روبه‌رو می‌شود؛ تا اینکه «علاالدین» در بیست و هفتم می در جریان آخرهفته‌ی «روز یادبود» روی پرده می‌رود. از آنجایی که مخاطبِ اصلی «پایان بازی» هستند، پس فیلم کودکانه‌پسندی مثل «کاراگاه پیکاچو»، رقیب سرسخت‌تری در مقایسه با «ددپول ۲» است. همچنین اگرچه عدم استقبال کافی از «سولو» باعث شد تا «جنگ اینفینیتی» جایگاهش را با وجود اکرانِ یک فیلم جنگ ستارگانی حفظ کند، ولی پیش‌بینی می‌شود که «علاالدین» به فیلم کودک‌پسندانه‌ی بسیار قوی‌تر و موفق‌تری در مقایسه با «سولو» تبدیل شود. با اینکه «جان ویک ۳» از لحاظ خطری که برای دزدیدنِ مخاطبانِ کودکِ «پایان بازی» دارد یادآور «ددپول ۲» است، اما مسئله این است که امسال در مقایسه با پارسال شاهد وحشتِ استودیوها از «اونجرز» و فاصله گرفتن از آن هستیم. حتی دی‌سی قصد دارد «شزم» را که خودش را به عنوان یک فیلم کاملا کودک‌پسندانه معرفی می‌کند در پنجم آوریل روی پرده بفرستد و وقتی تاریخ نمایشِ «اونجرز ۴» یک هفته جلو افتاد و به «شزم» نزدیک‌تر شد، برادران وارنر هیچ ترسی به خودش راه نداد. و البته اگر «علاالدین» عملکردی بهتر از «سولو» داشته باشد، باز دوباره با موقعیتی روبه‌رو می‌شویم که دیزنی به بزرگ‌ترین رقیبِ خودش تبدیل می‌شود.

دلیل سوم اما این است که مارول و دیزنی سر تبلیغاتِ «جنگ اینفینیتی» از ترفند تبلیغاتی «فینال» استفاده کردند. قبل از نمایش «جنگ اینفینیتی» اکثرا انتظار داشتند تا سرنوشتِ خط داستانی ۱۰ ساله‌ی مارول با این فیلم مشخص شود که متوجه شدند چیزی که دیده بودند به جای اینکه واقعا قسمت آخرِ مجموعه باشد، نیمه‌ی اول قسمتِ آخر مجموعه است. این ترفند سر «جنگ اینفینیتی» به‌طرز دیوانه‌واری جواب داد و در پایان هیچکس از اینکه سرش کلاه رفته است چندان ناراحت نشد. بنابراین دیزنی این بار به سختی می‌تواند دوباره از این ترفند برای تبلیغاتِ «پایان بازی» استفاده کند. مخصوصا با توجه به اینکه حالا همگی مطمئن‌تر از همیشه می‌دانیم که «پایان بازی» به معنی پایان دنیای سینمایی مارول نیست و از همین حالا تریلرِ «مرد عنکبوتی: دور از خانه» را هم برای اثباتش داریم. در مقایسه با اینکه «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» حدود ۴۰۰ میلیون دلار بیشتر از قسمت اول فروخت، اما آن فیلم اولین فیلم هری پاتر بود که نسخه‌ی سه‌بعدی هم داشت. معلوم نیست این نکته چقدر روی فروشِ «پایان بازی» تاثیرگذار خواهد بود، ولی می‌دانیم تعداد قابل‌توجه‌ای از سینماروها فقط به جواب گرفتن سوالاتشان از کلیف‌هنگرِ «جنگ اینفینیتی» اهمیت می‌دهند و به محض اینکه این جواب‌ها به بیرون درز کنند، ممکن است علاقه‌شان فروکش کند

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *