بیوگرافی و سوابق نرگس آبیار کارگردان سینمای ایران

[ad id='39844']

[quote]نرگس آبیار نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی و همسر محمد حسین قاسمی تهیه‌کننده سینما است.[/quote]

 

او در قم زاده متولد شد. دانش‌آموختهٔ رشتهٔ ادبیات فارسی است و داستان‌نویسی را از ۱۳۷۶ آغاز کرد. آثاری برای نوجوانان پدیدآورده و مجموعه داستان‌های دو خط  و قصهٔ زنی که همه‌اش یأس‌های فلسفی داشت  و رمان‌های عروس آسمان – دربارهٔ زندگی رابعهٔ عدویه -و کوه روی شانه‌های درخت  را برای بزرگ‌سالان نوشت؛ رمان اخیر که مضمونی دربارهٔ جنگ ایران و عراق دارد، برندهٔ جایزهٔ هشتمین «جشنوارهٔ کتاب دفاع مقدّس» شده‌است.

او چهار فیلم‌نامه بلند سینمایی را نیز در کارنامهٔ ادبی خود دارد. از سال ۱۳۸۴ به ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند روی آورد که نخستین تجربهٔ او بن‌بست مهربان، برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و دربخش مسابقه چند جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمد.

وی تاکنون هفت فیلم داستانی و مستند و سه فیلم سینمایی را کارگردانی کرده‌است. آخرین اثر سینمایی وی به نام نفس در محرم سال ۱۳۹۵ نمایش داده شد.

 

فیلم‌های سینمایی

اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند
شیار ۱۴۳

نفس

شبی که ماه کامل شد

مشاور کارگردان

مصادره

 

کتاب‌ها

رمان کوه روی شانه‌های درخت

رمان چشم سوم

مجموعه داستان اختر و روزهای تلواسه

مجموعه داستان قصه زنی که همه اش یاس‌های فلسفی داشت

رمان نوجوان پسربچه کرم بدوش و خندق بلا

نه شب بود و نه روز

به کی میگن قهرمان

داستان دو خط

مجسمه نمکی

رمان عروس آسمان

روزی روزگاری

برای شبنم چه اتفاقی افتاد

داستان دو پنج

قهرمان قصه خل و چل

زندگی غمبار یک بت خوشبخت

بازآفرینی سلامان و آبسال

بازآفرینی داستان‌های هزار و یک شب سه جلد

داستان زندگی یک قطره آب

زندگی‌نامه داستانی شکفتن بر هامون

شعرهای یک ماهی سیاه آسمون جل

افسانه چشمه لاغرمردنی

مجسمه‌ای که عاقبت به خیر شد

بازآفرینی هزار و یک شب جلد ۴ و ۵

بازآفرینی هزار و یک شب پیدایش

کسی که هیچ وقت گم نمی‌شود

ساعت مچی

رمان نفس

معرفی فیلم شیار ۱۴۳

شیار ۱۴۳ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی محصول سال ۱۳۹۲ است.این فیلم پس از ۹ هفته اکران در ۳۵ سینمای ایران، فروش ۴ میلیارد و ۵۱۸ میلیون تومانی را تجربه کرده‌است.در متن فیلم، شیار ۱۴۳ یکی از محدوده‌هایی است که در منطقه جنگی؛ برای مین یابی و یافتن اجساد کشته شدگان در جنگ مورد تفحص و کاوش قرار می‌گیرد. فیلم شیار۱۴۳ مورد استقبال طیف‌های مختلف مردم قرار گرفت و نیز در بیش از ۳۰ جشنواره بین‌المللی حضور یافت و ۱۶ جایزه بین‌المللی دریافت کرد

 

معرفی فیلم نفس

نفس فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی و شرکت نورتابان محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

نفس برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده‌است؛ و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را بدست آورده‌است. بازی و گریم پانته آ پناهی‌ها در فیلم نفس از دید منتقدان سینمایی بسیار چشمگیر بود اما مورد توجه داوران قرار نگرفت. این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ معرفی شد.

معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد

شبی که ماه کامل شد فیلمی به کارگردانی نرگس آبیار، نویسندگی نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی محصول سال ۱۳۹۷ است.این فیلم روایت واقعی از ازدواج عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی سرکرده گروه جندالله با فائزه منصوری است که پس از ازدواج به پاکستان فرار میکنند و طی ماجراهایی برادر فائزه شهاب منصوری توسط عبدالمالک به قتل میرسد و …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *