بررسی فیلم هندی زیرو (Zero 2018) شاهرخ خان

[ad id='39844']

[quote]این فیلم جدیدترین فیلم شاهرخ خان می باشد کاترینا کایف و آنوشکا شرما نیز در این فیلم حضور دارند با سیمرغ پلاس همراه باشید[/quote]

 

کارگردان : Aanand L. Rai

بازیگران : شاهرخ خان , آنوشکا شرما , کاترینا کایف , آبی دئول

خلاصه داستان : این فیلم حول داستان زندگی باآو سینگ روایت می‎گردد ، مردی قد کوتاه با قلبی مهربان و پرشور و هیجان که البته غرور او گاهی باعث ناراحتیش می‎شود. او از یک خانواده‎ی ثروتمند بوده و هیچ مشکل مالی در زندگی نداشته است. اما…

 

تیزرها و پیش نمایش فیلم Zero به صورت قابل توجهی مورد استقبال قرار گرفته اند و آهنگ ها و موزیک ویدیو های فیلم نیز در میان مخاطبان بسیار محبوب شده است. پیش نمایش فیلم با ۱۱۰ میلیون بازدید فقط در یوتیوب و ۲ میلیون لایک، پربازدیدترین تریلر تاریخ بالیوود در شبکه های اجتماعی است و به صورت جهانی مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین به مانند اکران های گذشته شاهرخ خان، شاهد ابداع روش های جدید مارکتینگ و تبلیغاتی، از سوی او و تیمش، و تبلیغات قوی و سراسری برای Zero بودیم.

با در نظر گرفتن این موارد و بزرگی مقیاس اکران فیلم، اکران در تعطیلات کریسمس و پایان سال میلادی که بهترین و مناسب ترین تاریخ اکران در هند است، ستارگان بزرگ و موفق زیرو، کارگردانی و نویسندگی زوج آناند ال رای و هیمانشو شرما که آخرین فیلم آنها Tanu Weds Manu Returns بدون ستاره ای بزرگ اثری بلاک باستر بوده است،هزینه ساخت ۲۰۰ کروری فیلم بدون بودجه مارکتینگ و دستمزد شاهرخ خان، که نتیجه آن کیفیت ساخت مناسب و جلوه های ویژه تحسین شده است، انتظارات بسیاری از این فیلم بزرگ وجود دارد و انتظار این است که Zero جدیدترین عضو باشگاه ۳۰۰ کروری های بالیوود گردد.
۲۱ دسامبر سرانجام بعد از یک سال و نیم دوری از شاهرخ خان از پرده نقره‌ای، او با اثر کمال گرایانه اش Zero بر پرده نقره‌ای ظاهر شد تا هوادارانش را با شوری وصف ناشدنی همراه سازد.

زیرو در نخستین روز از اکران بزرگ کریسمس، بدون رقیب و بسیار عظیمش تنها ۱۹٫۳۵ کرور فروخت تا عملکردی به دور از انتظار داشته باشد. سانس نخست این فیلم خیلی خوب بود و همه امیدوار بودند تا رقم بهتری برای فیلم ثبت شود اما عدم رشد در سانس‌های پایانی باعث شد این فیلم عملکرد خیلی خوبی نداشته باشد.
فروش روز دوم ۱۷ کرور اعلام شد تا طی دو روز مجموع فروش فیلم به ۳۶.۳۵ کرور برسد. متاسفانه بجای رشد در روز دوم شاهد افت ۱۲٪ بودیم که خبر بسیار بدی برای این اثر می‌باشد.

زیرو روز نخست را پایین‌تر از حد استاندارد آغاز کرد و همین موضوع باعث شد تا از همان ابتدا توزیع‌کنندگان نگران وضعیت گیشه‌ی این فیلم باشند. در روز دوم این نگرانی بیشتر شد و اگر روز سوم رشد چشمگیری در کار نباشد قبل از رسیدن روز دوشنبه کار فیلم تمام خواهد بود.
در یک جمعه عادی وقتی فیلمی اینگونه فروش می‌کند و روز دوم نیز با افت مواجه می‌شود می‌توان فاتحه‌ی فیلم را خواند اما اینجا تا روز چهارشنبه این اثر فرصت کام‌بک دارد چرا که چهارشنبه را می‌توان روز عادی دانست که پس از کریسمس خواهد بود. با توجه به بودجه بالای فیلم و عملکرد ضعیف آن تا به اینجای کار، اگر یکشنبه رشد بالایی در کار نباشد دیگر نیازی به انتظار برای روز عادی و غیر عادی نیست و وضعیت نهایی همین امشب مشخص خواهد شد.

نگاهی به کارنامه آناند در مقام کارگردان می‌اندازیم. وی تا قبل از زیرو تنها ۵ فیلم را کارگردانی که دو فیلم آن مربوط به دهه قبل بوده که آن زمان کارگردان تازه کار و بی‌تجربه‌‌ای بود.اما این شخص در دهه فعلی ثابت کرد فردی باهوش است که نبض بازار را در دست گرفته و خوب می‌داند چه چیزی باید بسازد که مردم را شیفته‌ی خود کند. دو هیت خالص و یک بلاک باستر اصلا شوخی نیست!

او با ماداوان، جیمی شیرگیل و کنگانا یک هیت و یک بلاک باستر داشته که خیزه کننده است! آناند تا قبل از زیرو با فیلم های بودجه کم غوغا کرده بود اما امروز با زیروی بسیار گران و هزینه‌بر باید یک بار دیگه شگفتی ساز شود.در سوی دیگر از میدان شاهرخ خان است که با توجه به کارنامه آناند، از شاهرخ نیز ۵ فیلم آخر را مثال میزنیم. شاهرخ خان بین ۵ فیلم اخیرش ۲ شکست داشته و سه فیلم نیمه موفق که حتی از یک هیت خالص او را باز داشته است. شاهرخ خان آخرین باری که بلاک باستر داد ۵ سال پیش بود که چنایی اکسپرس بلاک باستر شد و قبل از آن نیز ۵ سال قبل از چنایی با رب نه بنا دی جودی بلاک باستر داده بود و امسال انتظار میرفت که پس از ۵ سال نه با هیت خالص بلکه با بلاک باستر به جمع ابرستارگان بازگردد.

با توجه به بودجه بالای ۲۰۰ کروری فیلم و شرایط هر دو چهره مهم بالیوود موفقیت و فروش این فیلم خیلی مهم‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. هر سه فیلم موفق آناند در ژانر عاشقانه یا عاشقانه-کمدی بودند که زیرو هم در همین سبک ساخته شده و شامل حضور شاهرخ خان که با فیلم های عاشقانه به ستاره ای بزرگ تبدیل شد و با عنوان شاه رومانس شناخته می‌شود نیز می‌باشد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *