نقد بررسی کامل فیلم پسر کشی محمدهادی کریمی

[ad id='39844']

[quote]کریمی درچهارچوب سینمای حرفه ای سخت کوشانه تلاش کرد که چه در مضمون، متن و فیلمنامه و چه در کارگردانی و اجرا به استقبال تجربه های جدیدبرود. [/quote]

کارگردان
محمدهادی کریمی
بازیگران
ژاله صامتی,  آرمان درویش,  بهاره کیان افشار,  نسیم ادبی,  فرخ نعمتی,  گلوریا هاردی,  صحرا اسدالهی,  زینب قادری,  لیلا اوتادی,  لیلا زارع,  شهناز نصرتی,  سهیل قاصدی

خلاصه‌‌‌‌‌فیلم

داستان این فیلم در ۲ دهه ۴۰ و ۷۰ می گذرد و داستانی ‌معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه ها دچار بحران هستند.

تیزر فیلم

درصورت پخش نشدن ویدیو بر روی لینک زیر کلیک کنید


اصغر نعیمی: «پسر کشی» آخرین ساخته محمد هادی کریمی در شرایط اجتماعی امروز ما فیلم مهمی است که توانسته بدون دستاویز قرار دادن عناصرمستعمل و مرسوم سینمای اجتماعی و در بستری برآمده از یک دوران تاریخی توجه ما را به زوایایی پنهان از زمینه های ایجاد و بروز گسستی کهامروز در اطراف خود و جامعه شاهدش هستیم جلب می کند. این فیلمی است برخاسته از یک دغدغه ارزشمند که سازنده اش -با یک دید روشن وآگاه نسبت به تقابل تاریخی میان زنان و مردان این سرزمین- می کوشد ریشه اصلی این تعارض و تقابل را در دل داستانی در گستره دو نسل، ازگذشته تا امروز، و با تامل بر الزامات ناشی از جبر حغرافیایی جهان سوم به نمایش بگذارد.

هادی کریمی در تمام سال های فعالیت خود نشان داده که فیلمساز دغدغه مندی است، حتا مروری بر دوران فعالیت او به عنوان فیلمنامه نویس هماین دغدغه مندی او را نشان می دهد، فیلمنامه آثاری مثل دختران انتظار (رحمان رضایی). رستگاری در هشت و بیست دقیقه (سیروس الوند) ،ساکن طبقه وسط (شهاب حسینی) مارال (مهدی صباغ زاده) یا شمعی در باد (پوران درخشنده) -که از بهترین آثار سازندگان شان هستند- بهروشنی معرف نگاه خاص او به جامعه و نسبت انسان با جامعه هستند.

اما او در مقام فیلمساز، پس از دو فیلم اولش ، نشان داد که دغدغه های مهم تری از روایت صرف یک داستان جذاب اجتماعی دارد. کریمی درچهارچوب سینمای حرفه ای سخت کوشانه تلاش کرد که چه در مضمون، متن و فیلمنامه و چه در کارگردانی و اجرا به استقبال تجربه های جدیدبرود.


توجه به مسیر طی شده توسط او در مقام کارگردان از اولین فیلمش -غیر منتظره- تا واپسین آثارش -مثلا برف روی شیروانی داغ یا کمدیانسانی- نشان از عزم راسخ و گام های بلند او برای رسیدن به سینمایی است که بی هیچ پیرایه و عنصر دست و پاگیری راوی دغدغه های ذهنیسازنده اش باشد. او به خصوص در دو فیلم اخیرش، در نمایش این نسبت فرد با جامعه گستره وسیع تری را در نظر گرفته و تلاش دارد تا درروایت این فعل و انفعالات نقش مهم زمان و زمینه های تاریخی عملکرد انسان اینجایی را هم تحلیل کرده و به تصویر بکشد. «پسر کشی» هشدارو زنگ خطری جدی است برای همه ما که بهمان یادآور می شود در این زمانه پر تب و تاب و ناموزون بدون توجه به پیشینه تاریخی / فرهنگیرویدادها نمی توان کینه ها را کنار گذاشت و شکاف ها را پر کرد. فیلم تلنگری است بر ذهن های منجمدی که به جای یافتن ریشه ها برای حلمسائل خوش خیالانه در پی پاک کردن صورت مساله هستند

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *