[quote]در این فیلم تایلر و نیک (کریس همسورث و گلشیفته فراهانی) گروهی مزدور هستند و عملیاتهای خطرناک را در ازای پول انجام میدهند. از داستان که پیچیدگی خاصی ندارد اگر بگذریم به تصویربرداری خیره کننده با نماهایی زیبا باید اشاره کرد که با جلوههای ویژهی میدانی و تعقیب و گریزهای داخل شهر شلوغ داکا به جذابیت بصری فیلم کمک شایانی میکند.[/quote]
تکذیب کردن نقش مستقیم برادران روسو در تولید این فیلم کار خطایی است. این امر به ویژه در طراحی اکشن درون فیلم صادق است، مخصوصاً این که تیم بدلکاری آنها در جهان مارول مستقیم وارد این پروژه شده است. در فیلم EXTRACTION، آنها همه نوآوریهایی را که با Marvel در آن پیشگام بودهاند به یک اکشن جمع و جور معاصر، و کثیف شهری آوردهاند، آن هم با هماهنگکننده بدلکاری آن آثار یعنی سم هارگراو در رأس فیلم. نتیجه این اقدام یک اکشن تند و سریع شده است که دیدن آن همه را چند ساعتی از درگیری ذهنی این روزها یعنی COVID-۱۹ دور میکند. قهرمان فیلم استخراج یعنی تایلر ریک با بازی کریس همسورث از نظر ظاهری نوعی نسخه رامبو (سیلوستر استالونه) یا کماندو (آرنولد شوارتزنگر) است که از انواع تسلیحات و ماشین آلات برای نابودی دشمنش و رسیدن به هدف نهایی خود استفاده میکند. همچنین طراحی اکشنها به لطف سم هارگراو و دوربین شگفت انگیز نیوتون توماس سیگل، کمال گرا و عالی است.
صحنههای اکشن چشمگیر و طولانی مدت مثل تعقیب و گریز در منطقه زاغه نشین و خیابانهای داکا، واقعا عالی به تصویر کشیده شده است. درجه R فیلم نیز باعث شده سازندگان از هیچ گونه خشونت خونریزی صرف نظر نکنند، و انواع برخوردهای شنیع با کودکان و قتل عامهای سنگین را در طول فیلم شاهد هستیم.
با این حال، مواردی در استخراج وجود دارد که آن را از تبدیل شدن به یک اکشن عالی و ماندگار بی نقص باز میدارد. بارزترین ایراد فیلم، طرح بسیار ساده آن است. در واقع فیلمنامه چیزی جز دو سه خط بیشتر به نظر نمیرسد. البته گفته شده فیلمنامه بر اساس یک رمان گرافیکی به نام Ciudad نوشته شده است، اما همه اینها بهانهای است برای پیوست بیشتر صحنههای اکشن به فیلم. اما فیلمنامه نویس سعی کرده کمی خود را پیرامون شخصیت تایلر راک ملودراماتیک نشان دهد، ولی اشکال اشک آور این است که فرصت کافی به همسورث برای این کار داده نشده است. هرچند مخاطبان امروزی به اندازه کافی پیشرفته هستند که آسیب شخصیت تایلر در گذشته را درک کنند که در طول فیلم نیازی به گسترش آن نباشد، اما پایان دادن سازندگان به این نیمچه نکته در فیلمنامه اصلاً چیز جالبی نیست.
فیلمی مانند Extraction در Netflix هم خوب پیش میرود و هم خوب دیده میشود. تولید و نمایش یک چنین اکشن بزرگ و بلاکباستر گونهای آن هم با ستاره ویژهای، چون کریس همسورث، تنها یک سال پس از نمایش انتقامجویان پایان بازی، تنها از کمپانی، چون نتفلیکس بر میآید. در زمانی که عدم وجود فیلم در سینماها، التماس هر کسی را برای تماشای چیز جدید و هیجان انگیز به وجود آورده است، استخراج دقیقاً برای موفقیت تنظیم شده است. احتمالاً مردم به سمت آن جذب میشوند و احتمالاً این فیلم یکی از پر مراجعهترین فیلمهای اورجینال نتفلیکس تاکنون خواهد بود. اما همانطور که گفتم، چنین داستان سادهای در استخراج سالها است که در فیلم و سریالها وجود داشته، بنابراین این فیلم در بخش داستانی هیچ چیز جدیدی را برای بیننده به ارمغان نمیآورد.
از قانع کننده بودن یک فیلم و شخصیت هایش، تا به سرانجام رسیدن درست آنها کیلومترها فاصله است؛ و استخراج تنها راه کوتاه قانع کننده بودن را انتخاب کرده است. در مورد شخصیت تایلر ریک که یک مزدور است میشد، ما شاهد یک مرد با خصوصیات یک ضدقهرمان پیچیده باشیم، که البته این اتفاق در فیلم رُخ نداده است. در واقع تایلر یک شخصیت نازک است که در یک داستان حتی نازکتر هم قرار گرفته، و این یک چیز را ثابت میکند، و آن عدم توانایی جو روسو در فیلمنامه نویسی است، هر چند او کارگردان خوبی است.
اگرچه استخراج با تمام ایرادات خود، چیز کاملی نیست. اما با وجود برخی لحظات مهیج و اکشنهای ناب درست اجرا شده در کنار برخی بازیهای خوب، میتوان این فیلم را قابل قبول دانست؛ و من تعجب نخواهم کرد اگر این یکی از بزرگترین فیلمهای نتفلیکس از زمان شروع به کار آن شود. استخراج یک اکشن کله خراب سفت و سخت است که دیدن شبیه به آن همیشه اتفاق نمیافتد؛ بنابراین هرچند ممکن است ناقص باشد، اما این فیلم هنوز هم دیدنی است. اگر فیلمهای جنگی، تفنگ بازیهای جان ویکی و کریس همسورث را دوست دارید، مطمئناً این فیلم را نیز دوست خواهید داشت!
[ad id='39844']