میزان فروش فیلم واندروومن ۱۹۸۴

[ad id='39844']

[quote]«واندروومن ۱۹۸۴»، جدیدترین محصول دنیای سینمایی دی‌سی، اکرانش را با کسب ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه آغاز کرد؛ رقمی که اگر هم‌اکنون در شرایط دنیاگیری ویروس کرونا نبودیم، به معنی یک فاجعه‌ی بی‌سابقه که در تاریخ باکس آفیس ثبت می‌شد می‌بود. ساخته‌ی خانم پتی جنکینز که در ابتدا قرار بود در ماه ژوئنِ ۲۰۲۰ اکران شود، مدعی تبدیل شدن به پُرفروش‌ترین فیلم تابستان بود. حالا که فیلم را دیده‌ایم و شاهد واکنش اکثرا منفی منتقدان و طرفداران به فیلم هستیم، [/quote]

 

به اندازه‌ی گذشته از اینکه آیا این فیلم واقعا می‌توانست به پُرفروش‌ترین فیلم تابستان تبدیل شود مطمئن نیستیم، اما با وجود این، داریم درباره‌ی دنباله‌ی بسیار موردانتظار فیلم محبوبی صحبت می‌کنیم که میزبان زوج ستاره‌ی قسمت اول و بازگشت فیلمسازان کلیدی قسمت اول  است؛ بنابراین تحلیلگران پیش از شیوع کرونا پیش‌بینی می‌کردند که «واندروومن ۱۹۸۴» در شرایط نُرمال بدون‌شک به افتتاحیه‌ای بین ۱۳۰ میلیون دلار  و ۱۶۰ میلیون دلار دست پیدا خواهد کرد.

 

قسمت نخست «واندروومن» اکرانش را سوار بر امواج نقدهای قوی، لحظه‌شماری طرفداران و سروصدای رسانه‌ای مثبتِ پیرامونش آغاز کرد؛ این فیلم در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ روی پرده رفت و به افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۱۰۳ و نیم میلیون دلار دست پیدا کرد؛ رقمی که رکورد بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ باکس آفیس برای یک کارگردان زن را به نام پتی جنکینز ثبت کرد و این رکورد از آن زمان تاکنون دست‌نخورده باقی مانده است. «واندروومن» با تجربه‌ی دوامی طولانی‌مدت، به ۴۱۲ و نیم میلیون دلار فروشِ خانگی دست یافت و لقبِ بادوام‌ترین فیلمی که با افتتاحیه‌ی ۱۰۰ میلیون دلار اکران شده است را به دست آورد؛ رده‌ی نخست بادوام‌ترین فیلمی با ۱۰۰ میلیون دلار افتتاحیه که اکرانش را از روز جمعه شروع نکرده است به «شرک ۲» تعلق دارد که در سال ۲۰۰۴ به ۴۴۱ میلیون دلار فروش خانگی از ۱۲۸ میلیون دلار افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه دست یافته بود. پس از اینکه برندِ فیلم‌های دی‌سی، شرایطش را در دوران پسا-«جاستیس لیگ» با کمک «آکوآمن» ، «شزم»، «جوکر»و «پرندگان شکاری» تغییر داد، به نظر می‌رسید که «واندروومن ۱۹۸۴» قرار است پیروزی‌شان را تکمیل کند. اما ظاهرا تضمین‌شده‌ترین موفقیت آنها پیش از اکران، فعلا با «جوخه‌ی انتحار» سر تصاحب لقب منفورترین فیلم دی‌سی رقابت می‌کند.

نخست اینکه «واندروومن ۱۹۸۴» در شرایطی اکران می‌شود که نه تنها وضعیتش از لحاظ تعداد سینماهای قابل‌دسترس، بهتر از زمان اکران «تنت» در اواخر آگوست و اوایل سپتامبر نیست، بلکه بدتر است. دوم اینکه نقدهای «واندروومن ۱۹۸۴» در بهترین حالت متوسط و در بدترین حالت به سمت تنفر و خشم و ناباوری نسبت به کیفیت نازلِ فیلم میل می‌کنند. این فیلم که فُرم و لحن داستانگویی‌اش با دنباله‌های «سوپرمن»‌های کلاسیک مقایسه می‌شود، میانگین امتیاز B مثبت را از تماشاگرانش دریافت کرده است؛ این همان امتیازی است که تماشاگران با آن از «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» در کریسمس سال گذشته استقبال کردند. قابل‌ذکر است که «ظهور اسکای‌واکر» فارغ از همه‌ی جنجال‌های پیرامونش، به ۵۱۵ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۷۳ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. اما تنها فاکتوری که روی فروش «واندروومن ۱۹۸۴» در گیشه تاثیرگذار بوده، به دنیاگیری کرونا خلاصه نمی‌شود. حقیقت این است که این فیلم همزمان با سینماهای آمریکای شمالی، به‌وسیله‌ی سرویس استریمینگ اچ‌بی‌اُ مکس نیز قابل‌تماشا است؛ در واقع، «واندروومن ۱۹۸۴» نخستین فیلم از سلسله بلاک‌باسترهایی از جمله «ماتریکس ۴» و «تل‌ماسه» است که برادران وارنر قول نمایش آنها در اچ‌بی‌اُ مکس را همزمان با اکران سینمایی‌شان داده است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *