آگاتا هارکنس کیست

[ad id='39844']

[quote]آیا آگاتا پشت تمام اتفاقات وانداویژن است؟[/quote]

 

اگنس ، دوست مرموز واندا ماکسیموف در سریال WandaVision، رازهایی را پس پرده مخفی کرده بود. طرفداران دنیای کمیک‌ها که چشم تیزی داشتند از همان قسمت‌های اول حدس زده بودند که همسایه واندا و ویژن در واقع یکی از شخصیت‌های کمیک بوک‌های مارول است؛ ساحره‌ای به نام آگاتا هارکنس

آگاتا در دنیای کمیک‌ها رابطه نزدیکی با تعدادی از قهرمانان و شخصیت‌های مهم مارول دارد. اما این ساحره مرموز چه کسی است و چه نقشی در دنیای کمیک‌ها داشته؟ در ادامه نگاهی به آگاتا هارکنس از منظر کمیک‌ها می‌اندازیم.

وقتی فرانکلین ریچاردز به دنیا آمد، والدینش رید و سو، همان مستر فنتستیک و اینویزیبل وومن از گروه فنتستیک فور، به دنبال این بودند تا او را از هر فرد فضولی مخفی کنند. به این ترتیب، فنتستیک فور این نوزاد را به محله ساکت و خلوت ویسپر هیل ، محل زندگی آگاتا هارکنس، بردند.

با این که فنتستیک فور در آن موقع متوجهش نبودند اما آگاتا یک ساحره با قدرت‌های فوق العاده بود. او از این توانایی‌های خود استفاده کرد تا نه تنها فرانکلین را در امان نگه دارد بلکه بر قدرت‌های در حال رشدش نیز نظارت داشته باشد. بالاخره از جادوی آگاتا وقتی رونمایی شد که قصد داشت رید ریچاردز را از گیر افتادن در نگتو زون نجات دهد. فنتستیک فور او را به چشم یک متحد و یک دوست می‌دیدند. وقتی زندگی خود آگاتا به خطر افتاد، اعضای این گروه هر کاری که از دستشان برمی‌آمد انجام دادند تا او را نجات دهند.

 

 

 

آگاتا بعدها به یکی دیگر از شخصیت‌های جادو محور دنیای مارول نزدیک شد؛ اسکارلت ویچ. این اتفاق وقتی افتاد که واندا و ویژن به طرز عجیبی تبدیل به والدین ویکان و اسپید شدند. او به دنبال این بود که به واندا کمک کند تا بتواند جادوی تغییر دهنده واقعیتش را به درستی کنترل کند. با این که او در نهایت توسط واندا از بین رفت اما ارتباط این دو حتی بعد از مرگ آگاتا هارکنس نیز به محکمی خود پایدار ماند.

سن این ساحره یکی از چندین رازی است که در مورد آگاتا هارکنس وجود دارد. او در سیلمِ ماساچوست زندگی می‌کرد تا این که در تاریخی نامشخص به نیو سیلم در کلرادو نقل مکان کرد. نیو سیلم یک جامعه مخفی از جادوگران بود که از محاکمات جادوگری در سیلم جان سالم به در برده بودند. ساکنان این جامعه قسم خوردند تا دیگر هیچ وقت دوباره با موجودات غیرجادویی و فانی ارتباطی برقرار نکنند. آگاتا رهبر آن‌ها بود تا این که بدون ارائه توضیح و دلیلی، ترکشان کرد.

فقط بخش‌های کوچکی از گذشته طولانی او مشخص شده است. او در طول قرن هفدهم میلادی به عنوان یکی از اعضای دختران آزادی فعالیت کرد. همچنین علیه جادوگری با جادوی سیاه پس از جنگ جهانی دوم جنگید.

در اواخر قرن بیستم، آگاتا و گربه وفادارش، ابونی، در یک عمارت ممنوعه در ویسپر هیلِ نیو یورک سکنا گزیدند. این عمارت نیز مثل آگاتا، پیر و مرموز بود اما مکان امنی برای فرانکلین به حساب می‌آمد.

با این که سال‌ها است که بازنشسته شده‌ام، نمی‌توانستم وقتی به هویت والدینش پی بردم به جدیدترین مسئولیتم جواب منفی بدهم!

رید و سو نمی‌توانستند فرد بهتری را برای مراقبت از فرزندشان انتخاب کنند. اولین شبی که آگاتا مسئولیت فرانکلین را قبول کرد، فرایتفول فور با هدف انتقام گرفتن از فنتستیک فور وارد خانه او شدند اما آگاتا با جادویش به راحتی از شر آن‌ها خلاص شد.

با گذر زمان، آگاتا تبدیل به پرستار بچه‌های دیگری نیز شد؛ فرزندان دوقلوی غیرعادی واندا ماکسیموف و ویژن.

آگاتا وردهایی می‌خواند که نیروهای جادویی را کنترل می‌کنند. او از جادو استفاده می‌کند تا طول عمرش را برای قرن‌ها افزایش دهد، در زمان و مکان سفر کند، پیام‌های ذهنی برای اطلاع از خطرهای در حال وقوع بفرستد، خاطرات غم‌انگیز واندا ماکسیموف را پاک کند و خیلی کارهای دیگر.

ابونی، گربه سیاه او، یک گربه معمولی نیست. این گربه در هنگام خطر می‌تواند تبدیل به یک پلنگ بزرگ و خشن شود. آگاتا هم به عنوان همراه و هم به عنوان محافظ به ابونی نگاه می‌کند.

او همچنین هنگامی که واندا توانایی‌های هکس خود را کاوش می‌کرد، نشان داد که معلم و مرشدی صبوری است.

کمی بعد از این که واندا و ویژن پدر و مادر شدند، آگاتا دم در خانه آن‌ها ظاهر شد. حضور او کاملاً غیرقابل انتظار بود، مخصوصاً چون که فرض می‌شد او از بین رفته باشد. آگاتا به این زوج شگفت زده گفت که برای صحبت در مورد دوقلوها به آن‌جا آمده است. ظاهراً وقتی واندا به بچه‌ها فکر نمی‌کرد، آن‌ها ناپدیدی می‌شدند. اما اسکارلت ویچ نمی‌خواست این حقیقت که بیلی و تامی واقعی نبودند را بشنود.

 

 

 

وقتی مفیستو ، شیطان دنیای مارول، ذات واقعی آن‌ها را به عنوان بخش‌هایی از روحش مشخص و دوباره آن‌ها را به خود جلب کرد، آگاتا خاطرات مربوط به بچه‌ها را از ذهن پریشان اسکارلت ویچ پاک کرد.

با تمام این اوصاف اما واندا فرزندانش را به یاد آورد و آگاتا نیز سزای دخالتش را پرداخت. همین اتفاق باعث شکل‌گیری خط داستانی House of M شد که سریال وانداویژن به نوعی بر اساس آن اقتباس شده است.

در ظاهر این طور به نظر می‌رسد آگاتا هارکنس در تمام مدت کسی بوده که نخ‌های خیمه شب بازی را در وست‌ویو در دست داشته است.

سرنخ‌ها از آن جا آغاز شد که اگنس و آگاتا هارکنس اسامی شبیه به همی داشتند. اگنس یک حیوان خانگی به نام سنیور اسکرچی نیز دارد که برایش عزیز است؛ هر چند سنیو اسکرچی یک خرگوش است نه یک گربه. اسم این حیوان نیز به پسر آگاتا، نیکولاس اسکرچ (Nicholas Scratch)، در دنیای کمیک‌ها اشاره می‌کند.

در آن قسمت سریال که واندا و ویژن لباس‌های شبیه به دنیای کمیک‌های خود را به تن کرده بودند، اگنس نیز لباسی با رنگ قالب آبی داشت که اشاره‌ای عامدانه به ظاهر او در دنیای کمیک‌ها است؛ مخصوصاً با آن خنده‌های شیطانی‌اش. یکی دیگر از مرموزترین موارد مربوط به اگنس این بود که برعکس اکثر ساکنان وست‌ویو، گواهی‌نامه رانندگی او در دنیای خارج از این محله توسط مأموران سازمان سورد (S.W.O.R.D.) کشف نشد تا هویت واقعی‌اش در دنیای واقعی مشخص شود.آگاتا

 

با پرده‌برداری بزرگ از آگاتا هارکنس در خانه مرموز و تاریکش، ظاهراً دنیای سینمایی مارول این ساحره را به عنوان یک ویلن با جادوهای بنفش رنگ معرفی کرده است. اما آیا هر آن چه که در وست‌ویو می‌بینیم را باید باور کنیم؟

شاید او نیز صرفاً یک توهم دیگر بوده و هنوز هم ممکن است راهی پیدا شود تا اگنس و واندا با هم دوست شوند. به این ترتیب آگاتا می‌تواند به اسکارلت ویچ کمک کند تا از غم از دست دادن ویژن رها شود. البته حتی ممکن است آگاتا صرفاً خدمتگذار یک ویلن دیگر باشد که آن ویلن در واقع آدم بده اصلی سریال است.

 

۱۰- آگاتا بیش از ۱۲٫۵۰۰ سال سن دارد

آگاتا هارکنس، در‌حقیقت خیلی بیشتر از ۱۲٫۵۰۰ سال سن دارد. اولین حضورش در شماره‌ی ۹۴ کمیک «چهار شگفت‌انگیز» که در سال‌های دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی منتشر می‌شد رقم خورد. این کمیک را استن لی ، جک کربی ، جو سینِت  و سم روزِن می‌نوشتند. سن واقعی او نخست در سال ۱۹۹۸ میلادی و شماره‌ی ۱۳۵ کمیک «موج‌سوار نقره‌ای» نوشته‌ی جی. ام. دی‌متیوس  ، تام گرومت ، مت رایان ، تام اسمیت  و جان کوستانزا فاش شد. در این شماره معلوم شد که آگاتا حتی ۵۰۰ سال قبل از غرق شدن شهر افسانه‌ای آتلانتیس را که خودش ۱۰٫۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کمیک‌های مارول اتفاق افتاده است، به‌یاد دارد.

۹- آگاتا در شهر «نیو سیلم» به هم‌نوعان خود خیانت کرد

آگاتا هارکنس، ساحره‌ای است که برای تضمین بقای خود دست به کارهای زیادی زده است. این نکته زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به زندگی او در شهر «نیو سیِلِم» بپردازیم. او در این شهر با جادوگرانی چند صد ساله آشنا شد و به جمع آن‌ها پیوست. با گذشت زمان، آگاتا رهبر عالی این گروه شد؛ اما در همین زمان مخفیانه بسیاری از ساحره‌های ضعیف‌تر گروه را تحویل مأموران جادوگر‌کُش می‌داد. هدف اصلی او از این کار محکم‌تر کردن جایگاه خودش درمیان این محفل جادوگری بود تا خطر کمتری او را تهدید کند.

۸- آگاتا به‌عنوان پرستار بچه برای چهار شگفت‌انگیز کار می‌کرد

آگاتا هارکنس، قبلاً برای افراد نیازمند به‌عنوان پرستار بچه یا معلم سرخانه کار می‌کرد؛ اما زمانی که اولین ابرقهرمان‌ها در دنیای کمیک‌های مارول به‌وجود آمدند، مدت زیادی بود که بازنشسته شده بود. این بازنشستگی بعد از این که متوجه شد گروه چهار شگفت‌انگیز برای فرانکلین ریچاردز به‌دنبال پرستار بچه می‌گردند، تمام شد. آگاتا وقتی فهمید فرانکلین می‌تواند چه قدرت‌های ارزشمندی داشته باشد، مراقبت از او را قبول کرد و کمکش کرد تا قدرت‌های خود را پرورش دهد. آگاتا همچنین به گروه چهار شگفت‌انگیز نزدیک شد و در مأموریت‌های زیادی آن‌ها را یاری کرد.

۷- آگاتا جادوگری بسیار قدرتمند است

آگاتا هارکنس، مدت‌ها بود که قدرت‌های خود را از چهار شگفت‌انگیز مخفی کرده بود، اما بالاخره هویت اصلی‌اش را برای آن‌ها آشکار کرد. او یکی از قدرتمندترین ساحره‌ها در تمام دوران‌ها است. آگاتا به‌مرور زمان ثابت کرد که هم‌پیمان بسیار قدرتمندی برای چهار شگفت‌انگیز و انتقام‌جویان است و هرجا نیاز به کمک او باشد به‌سرعت حاضر می‌شود. او با این‌که نمی‌تواند رودررو مبارزه کند، ولی قدرت‌هایش به‌عنوان یک ساحره بسیار ارزشمند هستند. آگاتا با افسون، طلسم، تله‌پاتی، رفتن به بعد‌های دیگر و استفاده از گوی‌های انرژی می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به دشمنان خود بزند.

۶- آگاتا پسری به‌ نام «نیکلاس اسکرچ» دارد

یکی از نخستین دشمنان گروه چهار شگفت‌انگیز جادوگر قدرتمندی به نام نیکلاس اسکرچ بود. او اولین بار در سال ۱۹۷۷ میلادی و در شماره‌ی ۱۸۵ کمیک «چهار شگفت‌انگیز» ظاهر شد. در این داستان او به شهر نیو سیِلِم رفت و آگاتا را به‌خاطر خیانت به جامعه‌ی جادوگران به محاکمه کشاند. سپس، وقتی که معلوم شد او پسر آگاتا هارکنس است و چهار شگفت‌انگیز را برای رفتن به نیو سیِلِم فریب داده است، اعتماد آن‌ها را نسبت به خود از دست داد. او بعداً بارها و بارها برای خرابکاری بازگشت، ولی هر دفعه شکست می‌خورد و زندانی می‌شد. پس از این اتفاق‌ها آگاتا هم او را به‌عنوان پسرش قبول نکرد.

۵- آگاتا بچه‌‌های اسکارلت ویچ را ناپدید کرد

با گذشت زمان، چهارشگفت‌انگیر برای مراقبت از فراکلین دیگر به آگاتا هارکنس احتیاج نداشتند، در‌نتیجه او با اسکارلت ویچ شروع به همکاری کرد. زمانی که ویژن و اسکارلت ویچ بچه‌دار شدند، آگاتا دایه‌ی آن دوقلوها شد و وظیفه‌ی مراقبت از آن‌ها را بر‌عهده گرفت. اما متأسفانه، واندا بچه‌هایش را به‌وسیله‌ی جادوی خودش و از بخش‌هایی از روح مفیستو ساخته بود. در شماره‌ی ۵۲ کمیک «انتقام‌جویان ساحل غربی» نوشته‌ی جان برن  ، مایک مکیان ، بون شارن  و بیل اوکلی آگاتا مجبور شد تا بچه‌ها را از واندا بگیرد و تمام خاطراتشان را از ذهن او پاک کند.

۴- آگاتا نخستین معلم اسکارلت ویچ شد

آگاتا هارکنس، بعد از این که واندا فرزندانش را از دست داد تلاش کرد تا به او کمک کند جادوی آشفته‌ی خود را مهار کند. آگاتا و گروه انتقام‌جویان هر دو می‌دانستند که قدرت‌های واندا چه‌قدر خطرناک است و او باید یاد می‌گرفت جادویش را کنترل کند. این‌جا بود که آگاتا وارد شد. دکتر استرنج هم به واندا پیشنهاد کمک داده بود، ولی به‌خاطر این‌که واندا همیشه وظایفش در گروه انتقام‌جویان را مقدم بر هر چیز دیگری می‌دانست، این اتفاق نیفتاد. آگاتا به واندا کمک کرد تا قدرتمندتر شود، آن‌قدر قدرتمند که حتی توانست واندر من را دوباره زنده کند. با این حال او هرگز یاد نگرفت که از قدرت‌هایش مسؤلانه استفاده کند.

۳- آگاتا توسط اسکارت ویچ کشته شد

بزرگترین زوال اخلاقی اسکارت ویچ زمانی پیش آمد که در رویداد «خاندان ام» دنیایی کاملاً جدید خلق کرد و در روز ام   به ابرشروری تمام عیار از دید مردان ایکس (تبدیل شد. بعد از این ماجرا، وقتی واندا دوقلوهایش را به‌یاد آورد، فهمید چه بلایی سر آن‌ها آمده است و از آگاتا هارکنس انتقام گرفت، حتی حمایت گروه انتقام‌جویان را هم از دست داد. در خط داستانی «انحلال اونجرز» هنگامی که واندا از نقش آگاتا در فریب دادن او و از‌بین بردن بچه‌هایش مطلع شد، او را کشت و به انتقام‌جویان حمله کرد.

۲- آگاتا توسط مادر اسکارلت ویچ دوباره زنده شد

در سری کمیک‌های «اسکارلت ویچ» که در سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر می‌شد، بخش‌های زیادی از گذشته‌ی واندا شرح داده شد و بسیاری از ابعاد زندگی واندا که قبلاً ناشناخته‌ مانده بود، آشکار شد. در شماره‌ی ۱۳ این کمیک، واندا آگاتا هارکنس را در « گذرگاه جادوگران» به‌همراه مادرش ناتالیا ماکسیموف دید. این سه نفر سرانجام در این دنیا کارشان به جنگ با «ارباب آشوب»   کشیده شد. مادر واندا جان خود را برای نجات « الهه‌ی سِحر و جادو» فدا کرد، اما قبل از این که نابود شود آگاتا هارکنس را احیا کرد و به سرزمین زنده‌ها بازگرداند.

۱- آگاتا در حال حاضر با گروه «دختران لیبرتی» همکاری می‌کند

در سال ۲۰۲۰ میلادی گروه جدیدی به کمیک‌های مارول وارد شدند که سابقه‌ای طولانی و در عین حال مخفی داشتند. این گروه که «دختران لیبرتی»  نام داشت، شامل زنان قدرتمندی بود که در راه مبارزه با شرّ و نجات دنیا از بدی گام بر می‌داشتند. اعضای این تیم عبارتند از هریت تا‌بمن  ، الکسا ولکاف ، پگی کارتر و آگاتا هارکنس. این آگاتا بود که راه‌های سِحر و جادو را به اعضای گروه آموخت. آگاتا در حال حاضر هنوز به «دختران لیبرتی» کمک می‌کند و این کمک شامل همکاری‌اش در پروژه‌های علمی-جادویی به‌عنوان متخصص در امور جادویی درکنار شوری که دانشمندی بی‌نظیر است هم می‌شود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *