مناظره داغ الهه هیکس و مسیح علینژاد در بی بی سی فارسی

[ad id='39844']
[quote]چند روز پیش مناظره‌ای داغ در شبکه بی‌بی‌سی فارسی انجام شد که کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دو دسته تقسیم کرد، گروهی طرفدار الهه هیکس و گروهی هم پشت مسیح علینژاد. بحث مناظره درباره حقوق زنان، انتخابات و حجاب و مسائلی از این دست بود،[/quote]
الهه هیکس کیست؟
الهه شریف‌پور، معروف به الهه هیکس، بیش از دو دهه است که در زمینه‌ی دفاع از حقوق بشر فعالیت مستمر دارد. او که از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۳ به عنوان پژوهشگر امور ایران در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مشغول به کار بوده است، در حال حاضر مدیر گروه حقوق بشر و برنامه‌ریزی در نیویورک است.
در دهمین سالگرد تاسیس مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانم شریف‌پور-هیکس در گفتگویی مهم‌ترین ویژگی از عملکرد مجموعه فعالان را دور ایستادن از مسائل سیاسی عنوان می‌کند و در رابطه با علت تداوم و ماندگاری این تشکل می‌افزاید: “تن‌ها چیزی که می‌تواند این گونه فعالیت‌ها را امکان‌پذیر و البته ماندگار کند، این است که از خود گذشتگی نشان دهند و این دقیقاً همان کاری است که اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر انجام می‌دهند”.
مسیح علینژاد کیست؟
«معصومه علی‌نژاد قمی» معروف به «مسیح علی‌نژاد» درسال ۱۳۵۵ در قمی‌کلای بابل متولد شد. وی در یکی از نوشته‌های خود اعلام می‌کند که دوستانش وی را مصی صدا می‌زدند، اما فردی به نام پویان که ظاهراً خیلی به وی علاقه نشان می‌داده برای علی‌نژاد شعری سروده و او را مسیح خطاب کرده است.
علی نژاد خبرنگاری را از سال ۱۳۷۸ با روزنامه‌ی «همبستگی» آغاز کرد و بعد از آن خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «ایلنا» در مجلس ششم بود که به دلیل بی احترامی به قوانین و سرقت اسناد محرمانه اداری، از مجلس هفتم اخراج شد. از او در روزنامه‌های «شرق»، «بهار»، «وقایع اتفاقیه» و «هم میهن» نیز نوشته‌هایی منتشر شده است.وی در آخر به روزنامه «اعتماد ملی» ارگان رسمی مهدی کروبی فعالیت کرد. او در همین روزنامه، مردم را به دلفین‌های گرسنه و رئیس جمهور را به مربی تربیت دلفین‌ها تشبیه کرد، که برای ربودن لقمه‌ای غذا از دست مربی، صدا از خودشان در می‌آورند و حرکات دلفریب نمایشی انجام می‌دهند.
علی‌نژاد در دوران فعالیت مطبوعاتی خود همواره جنجال آفرین بود به طوری که همسرش به شدت با کار‌های او مخالفت می‌کرد و زمانی که اختلاف آن‌ها شدت گرفت از وی جدا شد. علی نژاد بعد از وقایع سال ۸۸ به همراه پسرش از ایران خارج شد.
فاطمه شمس در در توئیتر خود نوشت: الهه هیکس دقیقاً به‌ ‌این‌ دلیل که “مدرسه فرانسوی”رفته مطلقاً هیچ درکی از عمق رنج زنان معمولی که مثل او افهٔ روشنفکری نمی‌آیند. ‏نقدهای زیادی به علی‌نژاد وارد است و خود من از جمله منتقدان جدی او هستم. ولی نه از زاویه دید مبتذل و طبقاتی هیکس.
کاربر دیگری با نام انبه نوشت: ‏نامجو که فکر می‌کرد چون صبح‌ها به‌جای نومپنیرگوجه‌خیار، کیک و قهوه میخوره خیلی آدم مهمیه الهه هیکس هم چون رفته مدرسه‌فرانسوی
کاربری با نام داریوش در توئیتر خود نوشت: مسیح علی‌نژاد در اولین جمله‌اش در برنامه‌‌ی بی‌بی‌سی به جای زدن حرف‌اش تصمیم گرفت اول از همه به الهه هیکس حمله کند. و تا آخر برنامه همین مشی حمله و لجن‌پراکنی را ادامه داد. احساس تهوع به آدم می‌دهد شنیدن طرز و لحن سخنان‌اش. انگار احمدی‌نژاد و مریم رجوی را با هم تلفیق کرده باشند.
کاربری دیگری با نام سحر مارانلو در این باره نوشت: مسیح گفت فقط آمده که خانم هیکس را نقد کنه و خوب خیلی شخصی‌‌اش کرد و توهین کرد. خانم هیکس آرام بود اما اشاره‌ به مدرسه فرانسوی و حجاب و کلاه درست نبود. خواست بگوید مسأله من نیست شاید اما مسأله میلیون‌ها زن است.
کاربری با نام انزواجو در توئیتر خود نوشت: ولی این الهه هیکس می‌تونه سمبل الیت ایران باشه. همون نافهمی، همون خودشیفتگی، همون کج‌فهمی، همون یخ‌زدگی. حتی مدرسه فرانسوی و ده‌ها سال زندگی در غرب هم نتونسته هیچ تغییری درش ایجاد کنه.
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *