دلایل شکست دنیای سینمایی دیسی (DCEU)

[ad id='39844']

[quote]دنیای سینمایی دی‌سی در وضعیت بدی قرار گرفته است، این مجموعه از ابتدا تا به اینجا مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است و همچنان در تلاش است تا اشتباهاتش را جبران کند اما سوال این است که موفق خواهد شد یا نه؟ [/quote]

 

حالا قرار است ۵ دلیلی را بررسی کنیم که خبر از شکست دائمی این فرنچایز میدهند. موفقیت دنیای سینمایی دی‌سی میتواند برای تمام طرفداران کمیک خوشحال کننده باشد، حتی دوست‌داران مارول هم میتوانند از فیلم‌های دیسی لذت ببرند و رقابت جذاب‌تری داشته باشند. اما این که امیدوار باشیم واقعا بعد از گذشت سال‌ها و انجام اشتباهات مختلف DCEU  به نقطه خوبی برسد که مورد قبول مخاطبان و منتقدان قرار بگیرد.

۵٫ در مسیر دارک بودن زیاد حرکت کرده است

فیلم Man of Steel ساخته زک اسنایدر به عنوان فیلمی برای “سوپرمن” لحن عجیب و غریبی داشت. این فیلم فضای دارکی را انتخاب کرده بود و حتی خود سوپرمن هم در این مسیر زیادی پیش رفته بود. در ادامه فیلم‌های Batman V Superman و Suicide Squad هم به همین صورت ساخته شدند و ناگهان دیسی به داشتن فیلم‌های دارک شهرت پیدا کرد. این اتفاق باعث شده DCEU در مقایسه با MCU بسیار متفاوت‌تر به نظر برسد و از آنجایی که دنیای کمیک با فان بودن در آمیخته شده و MCU هم در همین راه موفق بوده، دارک بودن در نهایت به ضرر دیسی تمام شد. بعد از گذشت چند سال دیسی هم لحن فیلم‌های خودش را تغییر داد و آثاری مثل واندروومن، شزم و آکوامن را تولید کرد که دارک نبودند اما ضربه از قبل  وارد شده بود و حالا نه تنها مشکل حل نشده است بلکه باعث شده فیلم‌های قدیم و جدید DC تفاوت بسیار زیادی با هم داشته باشند و یکپارچه نباشند.

۴٫ مولتیورس ممکن است فقط مردم را گیج کند

مارول و دیسی هر دو در حال ساخت فیلمی با محوریت مولتیورس هستند تا دنیاهای موازی را وارد سینما‌ی ابرقهرمانی کنند. اما مارول بعد از ساخت بیش از ۲۰ فیلم قصد این کار را دارد، وقتی که دنیای منسجم خودش را خلق کرده و طرفداران بسیاری هم پیدا کرده است. از طرف دیگر دیسی هنوز در ساخت “یک” دنیا ناکام مانده است و وقتی که بخواهد تمام آنها را با هم ترکیب کند میتواند حتی از قبل هم بدتر شود.مولتیورس در دنیای کمیک هم پیچیده است و خیلی از مخاطب‌ها نمیتوانند از آن سر در بیاورند و حالا اگر قرار باشد وارد سینما شود که مخاطب‌های عام زیادی دارد به یک برنامه‌ریزی منظم و دقیق نیاز دارد که بعید به نظر میرسد دیسی داشته باشد. وجود فیلم‌های مختلف از یک شخصیت با بازیگران متفاوت فقط از طریق مولتیورس قابل توضیح است اما این دقیقا ممکن است برعکس عمل کند و با بیشتر شدن دنیاها و نسخه‌های متفاوت شخصیت‌ها مردم را گیج کند.

۳٫ بخش سریالی بیش از حد گسترش یافته است

سریال‌های دیسی که تحت عنوان Arrowverse شناخته میشوند تا حد زیادی در اقتباس از کمیک‌های دیسی پیش رفته‌اند و بسیاری از قهرمانان و ویلن‌های محبوب دیسی را به تصویر کشیدند. چیزی که همه انتظار داشتیم در سینما ببینیم، در تلویزیون اتفاق افتاده است، پس با وجود چنین دنیایی اصلا چه نیازی به DCEU داریم؟ Arrowverse مخالفان بسیار زیادی دارد و حتی برخی از طرفدارن آن بعد از کش آمدن زیادی سریال‌ها آن را ترک کردند. ولی خب همچنان این سریال‌ها ادامه پیدا میکنند و شخصیت‌های جدید نیز معرفی میشوند که این نشان میدهد Arrowverse بینندگان زیادی دارد و قرار نیست به پایان برسد. در این دنیا ما کراس اوورها و داستان‌های بسیاری را دیدیم که شاید تا سال‌ها در DCEU به تصویر کشیده نشوند برای همین نمیشود این سریال‌ها را نادیده گرفت. حتی اگر از کیفیت سریال‌های Arrowverse ناراضی باشید آثاری مثل تایتانز و دوم پاترول هستند که نمیشود به راحتی از آنها ایراد گرفت.

۲٫ اصول اصلی دنیای دیسی نادیده گرفته شده است

اینطور که به نظر میرسد دیسی در اقتباس از کمیک‌های شاهکاری که دارد نمیتواند به خوبی عمل کند. در عالی بودن کمیک‌های دیسی شکی نیست اما در اینکه آیا سازندگان فیلم‌های DCEU اصلا نگاهی به آن کمیک‌ها انداخته‌اند شک بسیاری وجود دارد. دنیای سینمایی مارول همیشه به نحوی کمیک‌های خودش را وارد سینما کرده که کاملا متوجه آن میشویم و حتی اگر دقیقا شبیه کمیک نباشد اما هسته اصلی آن حفظ شده است و چیزی از دست نرفته. فیلم‌های دیسی سعی دارند بسیار حماسی و بزرگ باشند و شخصیت‌های خودشان را عالی نشان دهند اما این کار بدون توجه به دنیای کمیک امکان پذیر نیست، شخصیت‌های دیسی در کمیک‌ها عالی هستند اما در سینما به آن نزدیک هم نشده‌اند. اگر قرار باشد این دنیای سینمایی اصلاح شود باید به چیزهایی از کمیک‌های دیسی توجه شود که مخاطب به دنبال آن است.

۱٫ همین حالا هم این دنیا از نظر مخاطب‌ها شکست خورده است

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حال حاضر DCEU با آن درگیر است مقایسه زیاد آن با MCU است و خب با این حساب دیسی از همین حالا یک بازنده شناخته میشود. دنیای سینمایی مارول قهرمان عرصه ساخت فیلم‌های کمیک بوکی است و رقابت با آن بسیار سخت شده است، همچنین نمرات کم از طرف منتقدان برای فیلم‌های دیسی و مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفتن باعث شده تصور همه مردم از DCEU یک فرنچایز شکست خورده باشد که هیچ امیدی به آن نیست. وقتی چنین تصویری از یک دنیای سینمایی در ذهن مخاطب نقش ببندد کار بسیار دشواری است که آن را تغییر دهند و قطعا سال‌ها باید دیسی با انتشار آثار موفق تلاش کند تا نظر مردم را جلب کند و خودش را اثبات کند.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *