عصبانیت شدید معترضان ایرانی از اعدام محسن شکاری و راهپیمایی سراسری برای او

[ad id='39844']

[quote]اعدام یک معترض در ایران در روز پنجشنبه ۱۷ آذر محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت و سازمان‌های حقوق بشری در مورد دیگر اعدام‌های قریب‌الوقوع هشدار دادند.[quote]

محسن شکاری ۲۳ ساله به اتهام «بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مامور نیروی انتظامی» در روزهای نخست اعتراضات جاری، از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی با طناب دار اعدام شد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خبر این اعدام را «وحشتناک» خواند و گفت اجرای این حکم سه هفته پس از آن صورت گرفت که محسن شکاری در «یک محاکمه کاملا ناعادلانه» به مرگ محکوم شد.

این سازمان حقوق بشری افزوده است: «اعدام او ماهیت غیرانسانی نظام به اصطلاح قضایی ایران را آشکار می‌کند، در حالی که این سرنوشت در انتظار شمار دیگری از افراد است»[/quote]

تصاویر ویدیویی حاکی است که جمعی از مردم تهران شامگاه پنج‌شنبه هفدهم آذر ماه در چندین منطقه از خیابان ستارخان با برپایی تجمع ضد حکومتی، و سر دادن شعار «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت»، به اعدام محسن شکاری، از معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری، اعتراض کردند.

خیابان ستارخان تهران همان منطقه‌ای است که محسن شکاری پس از شرکت در تجمع اعتراضی شامگاه سوم مهر ماه در این منطقه، بازداشت شد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی این معترض ۲۳ ساله را به دلیل «بستن خیابان ستارخان» در جریان تجمع اعتراضی سوم مهر ماه به «محاربه» متهم کرد. حکم اعدام این جوان معترض از سوی ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و این حکم بامداد پنج‌شنبه با اعدام محسن شکاری اجرا شد.

در اعتراض به اعدام این جوان معترض، جمعی از مردم معترض از اوایل شامگاه پنج‌شنبه با تجمع در مناطق مختلفی از خیابان ستارخان و خیابان‌های اطراف آن شعار «محسن ما رو بردن، جنازه‌شو آوردن» سردادند.

در تقاطع خیابان خسرو و ستارخان نیز جمعی از معترضان با برپایی تجمع و سردادن شعارهای ضد حکومتی به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.

اعتراضات در مناطق مختلف خیابان ستارخان تا ساعت‌های پایانی شامگاه پنج‌شنبه همچنان ادامه داشت و همزمان در چند منطقه دیگر از جمله شهرک چیتگر و اکباتان نیز مردم با برپایی تجمع، اقدام به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین شعار «محسن ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» کردند.

در شهرک اکباتان نیزجمعی از مردم با برپایی آتش و شکل دادن تجمع اعتراضی به سردادن شعارها علیه جمهوری اسلامی پرداختند و به کشتار و سرکوب مردم در سراسر ایران و همچنین اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.

در تعداد دیگری از مناطق تهران و دیگر شهرهای ایران نیز شامگاه پنج‌شنبه مردم با برپایی تجمع و تظاهرات به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.

[quote]واکنش جوزپ بورل به اعدام محسن شکاری: وحشت‌زده شدم[/quote]

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه با انتشار توئیتی نوشت از اعدام محسن شکاری، اولین مورد اعدام در رابطه با اعتراضات ایران، «وحشت‌زده شده» و این مسئله در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس شورای امور خارجه به بحث گذاشته خواهد شد: «با تاکید نحوه مدیریت اعتراضات از سوی مقامات جمهوری اسلامی و لزوم احترام به حقوق اساسی مردم.»

جوزپ بورل تاکید کرد: «اتحادیه اروپا مخالف حکم اعدام در هر شرایطی است.»

 

[quote]میرحسین موسوی: چوبه‌های دار جنبش مردم را متوقف نخواهد کرد[/quote]

میرحسین موسوی که از ۱۲ سال پیش همراه با همسرش زهرا رهنورد در حصر خانگی است می‌گوید که چوبه‌های دار جنبش مردم را متوقف نخواهد کرد.

آقای موسوی در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، بدون نام بردن از محسن شکاری که توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعدام شد، نوشته که «به این‌گونه اعدام‌های پشت پرده و سیاست‌زده خاتمه دهید. حقوق ملت را پاس بدارید و تلاش برای خوارکردن شهروندان و جوانان را متوقف کنید».

او خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته که «وظیفه‌ی شما حفظ جان آحاد ملت بود نه گرفتن جان شهروندان. مطمئن باشید با این روش‌های ظالمانه و خون‌آلود، طول عمر حکومت شما تضمین نخواهد شد».

میرحسین موسوی می‌گوید که «نه تیربارها و مسلسل‌ها و نه چوبه‌های دار، جنبش مردم برای آزادی و حاکمیت بر سرنوشت خویش را متوقف نخواهد کرد» و افزوده است: «این‌گونه حکمرانی به کشتار و ویرانی و از دست دادن همه سرمایه ملی می‌انجامد و لاجرم مردم نیز در مقابل آن یکپارچه مقاومت خواهند کرد».

محسن شکاری بامداد روز پنجشنبه به اتهام «بستن خیابان ستارخان» و مجروح کردن یک مامور نیروی انتظامی، اعدام شد. اعدام او واکنش‌های گسترد‌ه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و محکومیت‌های بین‌المللی به همراه داشت.

 

[quote]واکنش‌های جهانی به اعدام محسن شکاری،[/quote]

واکنش‌های جهانی به اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله ادامه دارد و یک منبع دیپلماتیک روز پنجشنبه خبر داد که وزارت خارجه آلمان، پس از اجرای اولین حکم اعدام علیه معترضان اعتراضات اخیر،‌ سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور را احضار کرد.

این منبع جزئیات بیشتری در مورد این احضار ارائه نکرد.

این در حالی است که آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، پیشتر از این اقدام انتقاد کرد و گفت: «تحقیر حکومت ایران نسبت به زندگی انسان بی حد و حصر است.»

هم‌زمان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به اعدام محسن شکاری در صفحه توییتر خود نوشت: «ما از اعدام محسن شکاری وحشت زده‌ایم.»

او اضافه کرد: «پیام ما به حاکمیت ایران روشن است: به این سرکوب وحشیانه پایان دهید. ما به پاسخگو کردن حکومت ایران ادامه خواهیم داد.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، از اعدام محسن شکاری، یک معترض اعتراضات جاری در ایران که به «محاربه» متهم شده بود، خبر داد.

یکی از زندانیان هم‌بند محسن شکاری که روز پنجشنبه اعدام شد حاکی است او «عاشق بازی‌های کامپیوتر و درست کردن قهوه برای دیگران» بوده است.

او چند روز پیش از اجرای حکم اعدام به هم‌بندی‌هایش در زندان گفته بود که «حکم اعدام را برای ترساندنم داده‌اند.»

ترانه علیدوستی، بازیگر، با انتشار پستی در اینستاگرام در واکنش به اعدام محسن شکاری، جوان معترض در تهران نوشت: «هر سازمان بین‌المللی که نظاره‌گر این خونریزی است و اقدامی نمی‌کند، مایه ننگ بشریت است.»

او افزود: «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در واکنش به اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ساله در تهران،‌ در توییتر نوشت: «پسرم، به تو افتخار می‌کنم، تو نماد مظلومیت مردم ایران هستی، تو آشکارکننده جنایت عریان جمهوری اسلامی علیه انسانیت هستی… هیچ وقت نام تو از تاریخ ایران محو نخواهد شد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: «از اعدام محسن شکاری بهت‌زده‌ایم. پیام ما به رهبران ایران واضح است: به این سرکوب وحشیانه پایان دهید. به تلاش برای پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.»

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *