تب بازی کلش اف کلنز

[ad id='39844']
هفته نامه صدا – امیرحسین محمدباقری: تا چند سال پیش شاید هیچ کس تصورش را هم نمی کرد که روزی یک بازی موبایل برای سازنده آن میلیون ها یورو در آمد داشته باشد. اما حالا بازی محبوب  این روزها یعنی کلش آف کلنز (Clash Of Clans) برای شرکت سازنده آن، سوپرسل تاکنون ۴٫۲ میلیارد یورو درآمد داشته است! برای درک بهتر این میزان درآمد داستان زمانی جالب تر می شود که بدانید، کمپانی سازنده بازی کلش آف کلنز، سوپرسل در کشور خود به بزرگترین کمپانی پول ساز فنلاند تبدیل شده است. این در حالی است که در بیشتر کشورها این عنوان متعلق به بانک ها و موسسات بیمه است اما با توجه به درآمد بین المللی سوپرسل، حالا عنوان پردرآمدترین شرکت فنلاند نصیب این شرکت شده است.
به نظر می رسد شرکت سوپرسل توانسته تاج پادشاهی را از شرکت King، سازنده بازی محبوب Candy Crush، تصاحب کند. شرکت King در سال گذشته اعلام کرد که توانسته به درآمدی ۳٫۲ میلیارد دلاری برسد و ۶۳۳ هزار دلار در روز کسب کند.
 کلش، بازی زیر دیپلم ها!
بازی Clash of Clans اولین بار در ۲ آگوست سال ۲۰۱۲ برای سیستم عامل iOS وارد بازار بازی های شد. سپس بعد از یک سال در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ برای سیستم عامل Android منتشر شد، در ابتدا این بازی فقط برای کشورهای کانادا و فنلاند قابل دسترس بود اما در ۷ اکتبر سال ۲۰۱۳ این بازی در اکثر اپ استورهای بین المللی منتشر شد. پس از انتشار بازی سوپرسل با استراتژی به روزرسانی های پیاپی و  تغییرات توانست باعث جذابیت و بهتر شدن این بازی برای کاربران خود شود؛ عموما این به روزرسانی ها به صورت ماهانه انجام می شود.

آمارهای منتشرشده در جهان و ایران

از نظر جهانی نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از جمعیت جهان در حال استفاده از بازی clash of clans هستند اما اگر بخواهیم درباره میزان کاربران این بازی در ایران آمار دقیقی بدهیم، با توجه به تحقیقات انجام شده؛ نزدیک به ۶ میلیون نفر که تقریبا ۷٫۵% از جمعیت کل کشور است، علاقه مند و پیگیر این بازی هستند! به صورت دقیق تر می توانیم بگوییم ۸۱% از کاربران این بازی در استان های تهران، البرز، فارس، اصفهان و خراسان رضوی هستند و ۶۹% از این افراد افرادی با مدرک دیپلم یا زیر دیپلم (دانش آموز) هستند.

بازار کار!!!

اما نکته تامل برانگیزی که در حین تهیه این گزارش به آن رسیدیم؛ این است که ایرانی ها تاکنون بالغ بر ۱۳۲ میلیارد تومان برای این بازی هزینه کرده اند که شامل خرید الماس و حساب کرابری می باشد و لازم به ذکر است که ۱۰ ها میلیون تومان برای خرید مراحل و زمین های بازی فرای سیستم رسمی هزینه می شود. اما جای تعجب اینجاست که این حجم بزرگ مالی در کشوری پرداخت شده است که از لحاظ پرداخت های الکترونیکی و زیرساخت های سامانه های جهانی با مشکلات زیادی رو به رو است و این باعث شده است که هزینه زیادی نیز برای بازار سیاه و سیستم های غیررسمی انتقال پیدا کند.
وارد شدن بازی Clash Of Clans در ایران و موج گسترده استفاده از این بازی مخصوصا برای محصلین حاشیه های بسیار زیادی را به همراه داشته است که از سال ۱۳۹۱ تا امروز شاهد ادامه داشتن این حاشیه ها و مشکلات این بازی محبوب در جهان هستیم. از آنجایی که قبل از هر چیز در این کشور پهناور اذهان جوانان به دنبال کسب درآمد می رود؛ این بازی استراتژیک و محبوب دنیا نیز بی نصیب نماند؛ افراد زیادی وارد بازار کار شدند و از طریق خرید و فروش و واسطه گری پرداخت های خرید دورن بازی کسب درآمد کردند!
 کلش، بازی زیر دیپلم ها!
تمامی افرادی که وارد بازار خرید و فروش Clan شده اند، بر این باور بودند که این کسب و کار یک بازی برد- برد برای طرفین است؛ به این صورت که در طول مدتی مانند یک ماه یا دو ماه خود را سرگرم می کنند و مشغول بازی می شوند و اوقات فراغت خود را با این روش پر می کنند و در ازای این سرگرمی و بازی ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان به جیب می زنند و روز از نو و روزی از نو. وقتی پای پول در میان باشد، سر و کله هکرها نیز پیدا می شود. هکرها با هک کردن حساب های کرابری افرادی که از این بازی استفاده می کردند و با در اختیار داشتن اطلاعات حساب کاربری آنها و با فروش آنها کسب درآمد می کردند که برخی از آنها توسط پلیس فتا دستگیر شدند.

کافه بازار و دسترسی کاربران ایران

پس از عرضه جهانی این بازی توسط شرکت سوپرسل کافه بازار ایرانی به صورت رسمی عرضه این بازی در کشور را برعهده گرفت که این امر باعث شادی کاربران اندرویدی این بازی در ایران شد. در این آپدیت ها زبان فارسی و پرچم ایران نیز افزوده شد که حس رسمی بودن بازی برای بسیاری جذابیت داشت. حالا دیگر امکان خرید الماس کاربران ایرانی بدون واسطه و به صورت کاملا رسمی و قانونی ایجاد شد.
بعد از این تصمیم دیگر برای کاربران ایرانی دو نوع به روزرسانی در دسترس بود؛ یکی به روزرسانی گوگل پلی و دیگری نسخه کافه بازار که باعث سردردگمی کاربران و اختلال در بخشی از موارد بازی شده بود. اما این عرضه خیلی طولانی نشد و به دلایل نامعلومی کافه بازار امکان دسترسی به این بازی را مسدود کرد و دیگر این قابلیت ها در کافه بازار در دسترس نبود و در صورت جست و جوی این بازی با پیغام «برنامه مورد نظر یافت نشد» مواجه می شدند. اما پس از چندی این مشکل که به نظر می رسید مربوط به خروج ارز از کشور و مشکلاتی که در قراردادهای کافه بازار و کمپانی سوپرسل باشد، برطرف شد و امکانات فارس یو خرید الماس با پول رایج ایران امکان پذیر اشت.

حاشیه های بازی

با فراگیر شدن این بازی در میان قشر مذهبی شبه قمار بودن این بازی شدت گرفت که با پاسخ علما و رفع مشکل این بازی به آناین شبهه برطرف شد و افرادی که این بازی را کنار گذاشته بودند به بازار داغ این بازی استراتژیک برگشتند. همچنین از طرف دیگر عده ای که جدیدا به مبحث نمادشناسی می پردازند، درگیر تحلیل و بررسی نمادهای شیطان پرستی و فراماسونری این بازی بودند. آنها که از هر فیلم و کتاب و تصویری در دنیا برای خود نمادی کشف می کنند، معتقدند که در این بازی نمادهای شیطانی زیادی وجود دارد که در مراحل مختلف بازی تغییر می کند و افراد را به صورت نامحسوس تحت تاثیر خود قرار می دهد.
اما مهم ترین حاشیه ای که خیلی عظیمی از کاربران این بازی را از ادامه این بازی منصرف کرد، فقط و فقط مربوط به مشکلات و اختلالات روانی و رفتاری بر کاربران این بازی بود؛ کارشناسان این بازی را به شدت اعتیادآور و مخرب می دانستند. اعتیاد به این بازی می تواند عوارضی مانند گوشه گیری، دوری از اجتماع، تک بعدی شدن، بی مسئولیتی در قبال اطرافیان و… را به وجود بیاورد. برخی از کارشناسان معتقدند که عوامل مخرب این بازی بر رفتارهای پرخاشگرانه، تضعیف در آموزش، منحصر شدن نگاه کاربران به اهداف بازی و… دامن می زند.
کلش، بازی زیر دیپلم ها!

فیلترینگ

اما مهم ترین موضوعی که تا الان نیز ادامه دارد و ذهن طرفداران و مخاطبان این بازی محبوب را درگیر کرده، بحث فیلترینگ است. در میانه سال ۱۳۹۴ در مدت کوتاهی بازی استراتژیک و محبوب Clash Of Clans فیلتر شد که دلیل خاصی برای آن منتشر نشد، البته پس از مدتی رفع فیلتر شد و کاربران توانستند به صورت عادی از اینترنت ایران استفاده کنند.
اما چندی پیش خبر محدود شدن دسترسی کاربران داخل کشور به بازی به درخواست سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بررسی شده است و در همین راستا معاونت قضایی دادستان کل کشور پس از ایجاد اختلالات در بازی اعلام کرد که با رای اکثریت قریب به اتفاق اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اعمال محدودیت برای دسترسی به این بازی موافقت شده است. اما باز هم پس از مدتی این اختلالات برطرف شد.
چندی بعد حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای مشکلات و اختلالات بازی را برای ضعف در سیستم های اینترنتی اعلام کرد و بعد از چند ساعت با امیدواری اظهار کرد که وضع بازی در این سطح نخواهد ماند و به زودی شاهد برطرف شدن این مشکل خواهیم بود. به نظر می رسد فیلترینگ این بازی به دلیل خروج ارز با حجم زیاد به خارج از کشور توسط یک بازی و مشکلات روانشناختی و رفتاری روی مخاطبانش است. باید صبر کرد و دید که سازمان های بالادستی با این بازی و برنامه های مشابه آن که هر روز در حال افزایش هستند، چطور برخورد می کنند.

گزارشی از خرید و فروش زمین های بازی کلش

زمین داران مجازی
اگر روزی هنگام قدم زدن در یک پاساژ ناگهان شنیدید که یکی از فروشنده ها از ابتدای راهرو فریاد زد «جنگ شروع شد…» تصور نکنید اتفاق مهمی افتاده است، سعی کنید با خونسردی به خریدتان ادامه دهید، چرا که این جنگ اصلا ربطی به تسلیحات نظامی دنیای واقعی ندارد! داستان جنگ هایی که هر روز رونق بیشتری پیدا می کنند، به سال ۲۹۱۲ و شرکت فنلاندی سوپرسل باز می گردد.
«Clash Of Clans» به معنی «برخورد قبیله ها» یک بازی استراتژیک و آنلاین است که هر کاربر صاحب زمینی است که در آن به استخراج طلا و اغلام زیرزمینی مشغول است و به وسیله این دارایی ها می تواند اجزای دهکده خود را ارتقا دهد تا بتواند هم با قدرت بیشتر به دهکده های دیگر حمله کند و هم با ارتقای تجهیزات دفاعی خود در مقابل حمله دیگران دفاع بهتری از خود نشان دهد. از در کنار هم قرار گرفتن چند دهکده، قبیله تشکیل می شود و اعضای یک قبیله می توانند با هم سرباز رد و بدل کنند و همچنین در کنار هم به جنگ قبایل دیگر بروند.
 کلش، بازی زیر دیپلم ها!
یکی از دلایل رشد سریع «Clash Of Clans» در ایران کم حجم بودن و عدم نیاز به سرعت بالای اینترنت است. در این بازی، به تدریج با پیشرفت فرد، زمان و همچنین هزینه ارتقای تجهیزات، افزایش پیدا می کند و اگر صبور نباشید یا باید عطای بازی را به لقای آن ببخشید یا دست به جیب شده و برای پیشرفت سریع تر هزینه کنید.
رشد سریع سایت های فروش گوهر که ارزشمندترین دارایی مخاطبین این بازی است، نشان می دهد کم نیستند افرادی که برای گسترش قلمروی مجازی خود حاضرند هزینه های باورنکردنی پرداخت کنند. کافی است سری به پاساژهای موبایل شهرهای بزرگ بزنید تا متوجه شوید که چه بازار پررونقی برای این دهکده های مجازی به وجود آمده و مبالغ چندصد هزار تومانی تا چندمیلیون تومانی بابت زمین های مجازی آماده، رد و بدل می شود. درواقع یک بازار دلالی جدید با سرعت در حال رونق گرفتن است که در آن زمین هایی مجازی که کاربر ماه ها روی آن کار کرده است، با قیمت هایی عجیب و غریب به فروش می رسد.
محسن که یکی از دلالان زمین های کلش در پاساژ علاءالدین است، می گوید: «این زمین ها رامعمولا از ۱۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می کنند؛ اگر زمین خیلی آس باشد تا چند میلیون هم می ارزد! عمده فروشنده ها، نوجوانانی هستند که ماه ها وقت خود را صرف توسعه زمین خود و معادنش کرده اند و خریداران هم بیشتر در همین رنج سنی هستند و کری هایی که در میان رفقا دارند، باعث می شود برای پرداخت این هزینه ها تشویق شوند، البته کم نیستند مردان میانسال و متاهلی که مشتری پر و پاقرص این زمینه ها هستند.»
می پرسم حق دلالی شما این میان چه می شود؟ با خنده می گوید: «کمیسیون حداقل ۲۰ درصدی برای هر خرید و فروش نصیب ما می شود!» یکی دیگر از همکاران محسن تایید می کند: «بسیاری از این افراد هیچ وقت خانواده ها و اطرافیانشان رادر جریان هزینه هایی که برای خرید زمین مجازی پرداخت می کنند، نمی گذارند و موارد متعددی اختلافات خانوادگی سر همین زمین داری ها به وجود آمده است!»
شما هم اگر وقت اضافی و حوصله و فکر استراتژیک دارید، می توانید دست به کار شوید. مواد اولیه اش یک گوشی هوشمند به همراه اتصال به اینترنت و یک حساب گوگل است! اگر در عالم واقع ملک و املاکی برای فروش ندارید شاید توانستید زمین مجازیتان را به قیمت چند متر زمین واقعی بفروشید و شاید در آینده ای نه چندان دور این زمین ها به عنوان ارث و میراث از پدر به فرزندان برسد و حتی بر سر نحوه مالکیت آن دعاوی خانوادگی رخ دهد!
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *