بررسی کامل گوشی پرچم دار آیفون ۱۰ اپل (iphone x)

[ad id='39844']

آیفون ۱۰ اپل

وب سایت جی اس ام – مهرداد رجبی: قبل از اینکه اپل پیش‌فروش آیفون X‌ را آغاز کند، برخی از واردکنندگان غیررسمی آیفون در ایران اقدام به پیش‌فروش آیفون ۱۰ کرده‌اند.
 
آیفون ۱۰ اپل این روزها به موضوع پرسروصدایی تبدیل شده است. محصولی که با ویژگی‌های متمایز معرفی شده و البته قیمت گران آن بسیاری را از خرید ناامید کرده است. اپل در کنفرانس معرفی آیفون ۱۰ اعلام کرد که پیش‌فروش این گوشی از ۲۷ اکتبر (۵ آبان) آغاز می‌شود و از یک هفته بعد یعنی ۳ نوامبر (۱۲ آبان) به‌دست خریداران می‌رسد.

آیفون ۱۰ در مدل ۶۴ گیگ ۹۹۹ دلار قیمت دارد و مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن ۱۱۴۹ دلار به‌فروش می‌رسد. با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که احتمالا مدل پایه آیفون ۱۰ بعد از ثبات قیمت بین ۴ تا ۵ میلیون تومان در ایران به‌فروش برسد و مدل گران‌تر آن بین ۵ تا ۶ میلیون تومان فروخته شود.

اما جالب است بدانید که برخی از واردکنندگان غیررسمی آیفون در ایران هم‌اکنون پیش‌فروش آیفون ۱۰ را با قیمتی نجومی آغاز کرده‌اند. براساس خبرهایی که از بازار می‌رسد در حال حاضر مدل ۶۴ گیگابایتی آیفون ۱۰ در تهران با قیمت ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و مدل ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیش‌فروش می‌شود. وعده تحویل این گوشی به دست خریداران اواسط آبان است و متقاضیان می‌توانند با پرداخت ۵۰ درصد مبالغ مذکور پیش‌خرید را انجام دهند.

همچنین گزارش شده که آیفون ۸ و ۸ پلاس نیز با قیمت‌هایی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف در بازار تهران پیش‌فروش می‌شود که البته وعده تحویل آن اوایل مهر ماه است.

مثل همیشه مشخص است که این قیمت‌ها بسیار گران‌تر از قیمت واقعی محصول هستند و سفارش آن‌ها با این رقم‌ها به هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست. پیشنهاد جی‌اس‌ام به شما این است که در صورت تمایل به خرید آیفون‌های جدید اپل، تا سه ماه آینده صبر کنید تا قیمت‌ها در بازار ایران به ثبات برسد.


 

مؤسسه‌ی تحقیقاتی KGI Securities پس از برگزاری رویداد رونمایی از آیفون‌های جدید اپل، دو یادداشت تحلیلی نخست خود در زمینه‌ی پیش‌بینی میزان فروش آیفون‌ را منتشر کرده است. KGI در گزارش‌های جدید خود به موضوعاتی مانند تاریخ پیش‌سفارش و عرضه‌ی دیرتر از انتظار آیفون ۱۰ و اپل واچ ۳ می‌پردازد.

KGI در ماه آگوست پیش‌بینی کرده بود که هر سه مدل جدید آیفون به‌صورت هم‌زمان عرضه خواهند شدِ با این تفاوت که عرضه‌ی آیفون ۱۰ به‌صورت محدود خواهد بود. این مؤسسه انتظار داشت که میزان عرضه‌ی مدل OLED آیفون که اکنون آن را با نام آیفون ۱۰ می‌شناسیم، در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۷ تنها ۲ تا ۴ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۴۵ تا ۵۰ میلیون دستگاه باشد.

اما کوپرتینونشین‌ها در جریان رونمایی از آیفون ۱۰ اعلام کردند که پیش‌سفارش آیفون ۱۰ تا پیش از تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ آبان) آغاز نخواهد شد و عرضه‌ی این محصول از تاریخ ۳ نوامبر (۱۲ آبان) انجام می‌شود؛ بنابراین برخلاف پیش‌بینی‌های مؤسسه‌ی KGI Securities، اپل در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ به‌ هیچ‌وجه آیفون ۱۰ را عرضه نخواهد کرد.

در واکنش به این موضوع، مؤسسه‌ی KGI پیش‌بینی‌های خود را از میزان عرضه‌ی آیفون ۱۰ تا پایان سال جاری میلادی، از ۴۵ تا ۵۰ میلیون دستگاه به ۴۰ میلیون دستگاه کاهش داده است. علاوه‌بر این، KGI انتظار دارد که میزان عرضه‌ی آیفون ۱۰ تا پیش از نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۸ با میزان تقاضا برای این محصول برابری نکند.

با این حال، اپل درآمد خود در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ را ۴۹ تا ۵۲ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است؛ این ارقام با در نظر گرفتن افزایش ناگهانی میزان فروش آیفون که معمولا پس از معرفی مدل‌های جدید رخ می‌دهد، محاسبه شده‌اند؛ بنابراین کوپرتینونشین‌ها فروش بسیار بالایی برای آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس پیش‌بینی می‌کنند و از آنجا که تاریخ تحویل آیفون‌های جدید به‌ تعویق افتاده است، به‌ نظر می‌رسد که پیش‌بینی‌های اپل در حال بدل‌ شدن به حقیقت هستند.

 تحلیل‌گران مؤسسه‌ی تحقیقاتی KGI یکی از دلایل به‌ تعویق افتادن تاریخ پیش‌فروش آیفون ۱۰ را جلوگیری از تأثیر مخرب این مسئله بر میزان فروش آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس عنوان می‌کنند. در یادداشت‌های این مؤسسه آمده است که برخی از سرمایه‌گذاران در مورد میزان فروش آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس محتاط هستند؛ اما KGI و سرمایه‌گذاران یادشده، نبود نسخه‌ی طلایی آیفون ۱۰ در زمان عرضه‌ی آن را بر عرضه‌ی آن تأثیرگذار نمی‌دانند.

مؤسسه‌ی KGI به اشتباه خود در خصوص اپل واچ ۳ نیز اذعان دارد؛ این مؤسسه معتقد بود نسل سوم ساعت‌های هوشمند اپل با قابلیت‌هایی مانند برقراری تماس و ارسال پیام معرفی نخواهد شد. KGI معتقد است که چنین قابلیت‌هایی اپل واچ ۳ را به یکی از پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند بالارده بدل خواهند کرد؛ اما میزان شارژدهی باتری حین استفاده از قابلیت‌های یادشده، ممکن است یکی از عوامل محدودکننده‌ی میزان فروش اپل واچ ۳ باشد.

 


آیفون ۱۰ به عنوان پرچم‌دار جدید اپل معرفی شده است و به دلیل تغییراتی که کوپرتینونشین‌ها روی آن اعمال کرده‌اند، این مدل، محصول گران‌قیمتی محسوب می‌شود. به همین جهت، اپل برچسب قیمتی ۱۰۰۰ دلار را برای آیفون ۱۰ انتخاب کرده است تا این مدل نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند این سازنده به دلیل قیمت بالاتر و طراحی خاص‌تر خود متمایز شود؛ اما شرکت اپل چه مقدار هزینه برای تولید هر واحد آیفون ۱۰ می‌پردازد؟

منابع مطلع با بررسی تغییرات آیفون ۱۰ و قیمت احتمالی قطعات مختلف آن، قیمت حدودی تولید هر واحد از آیفون جدید اپل را تخمین‌ زده‌اند. بر همین اساس، گمان می‌رود تولید هر مدل از iPhone X نزدیک به ۴۱۲.۷۵ دلار برای اپل تمام شود. در مقایسه با برچسب قیمت ۹۹۹ دلاری که اپل برای مدل پایه‌ی آیفون ۱۰ با ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی درنظر گرفته است، هزینه‌ی تولید هر واحد آیفون ۱۰ نزدیک به ۵۹ درصد ارزان‌تر از قیمت نهایی آن برای عرضه بازار است.


 

گران‌قیمت‌ترین قطعه‌ی آیفون ۱۰ که اپل برای استفاده در پرچم‌دار جدید خود باید خریداری کند، پنل صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی این مدل به محسوب می‌شود که توسط شرکت سامسونگ به تولید می‌رسد. شرکت اپل برای اولین‌بار از پنل سوپر آمولد در آیفون ۱۰ استفاده کرده است؛ در حالی‌که مدل‌های قبلی و همچنین آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به نمایشگر IPS LCD مجهز شده‌اند.

گمان می‌رود اپل برای هر واحد از پنل صفحه‌نمایش آیفون ۱۰، نزدیک به ۸۰ دلار هزینه می‌کند. با این‌حال، برخی نیز معتقدند که هزینه‌ی پرداختی اپل برای دریافت هر واحد از پنل صفحه‌نمایش اولد آیفون ۱۰ نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار است.

همچنین تولید تراشه‌ی A11 Bionic که براساس ادعای اپل، قدرتمندترین تراشه‌ی تولیدشده برای گوشی‌های هوشمند خواهد بود؛ نزدیک به ۲۶ دلار هزینه دارد. شرکت اپل، همچنین از مودم ساخت کوالکام نیز استفاده می‌کند که خرید هر واحد از آن، ۱۸ دلار برای اپل تمام می‌شود. حسگر فیس آی‌دی نیز که برای تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی کاربران کاربرد خواهد داشت و با حسگر اثرانگشت در آیفون ۱۰ جایگزین شده است، ۲۵ دلار قیمت دارد.

علاوه‌بر این، اپل از پنل شیشه‌ای ۱۸ دلاری برای جلوی گوشی استفاده می‌‏کند که به تنهایی ۱۸ دلار دیگر هزینه خواهد داشت. همچنین، قیمت حافظه‌ی NAND ساخت توشیبا برای مدل رده‌بالای آیفون ۱۰ با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی، ۴۵ دلار است و سه گیگابایت حافظه‌ی رم که روی این گوشی به‌کار رفته است، هزینه‌ی تولید آیفون ۱۰ را نزدیک به ۲۴ دلار دیگر افزایش می‌دهد.


 

آیفون ‍۱۰ روز دوازدهم سپتامبر در مرکز همایش‌های استیو جابز رونمایی شد. یکی از ویژگی‌های امنیتی این گوشی جدید فیس آی‌دی است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از چهره‌ی خود آیفون ‍۱۰ را از حالت قفل خارج کنند. در حالی که در جریان کنفرانس اپل با کلیّت این ویژگی جدید آشنا شدیم؛ اما برخی سوالات درباره‌ی این تکنولوژی جدید بی‌پاسخ مانده‌اند.

برای مثال اگر یک سارق (یا حتی یک افسر پلیس) آیفون ‍۱۰ شما را روبه‌روی چهره‌تان قرار دهد، آیا قفل گوشی شما باز خواهد شد؟ خوشبختانهکریگ فدریگی، نایب‌رئیس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل به این سوال پاسخ داده است. بنا به گفته‌ی فدریگی، در چنین شرایطی، دو ویژگی امنیتی برای فیس آی‌دی وجود دارد. اولا تا زمانی که به آیفون خود خیره نشوید، فیس آی‌دی قفل گوشی را باز نخواهد کرد. همچنین، اگر در زمان دادن گوشی به شخص دیگری کلیدهای موجود روی دو طرف دستگاه را نگه‌دارید، ویژگی فیس آی‌دی به‌طور موقت غیر فعال می‌شود.

این ویژگی شبیه به یکی دیگر از ویژگی‌های آی او‌اس ۱۱ است. در این نسخه از آی او‌اس، اگر کلید هوم را پنج بار پشت سر هم فشار دهید، ویژگی تاچ آی‌دی غیر فعال خواهد شد و باید از رمز عبور برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید.

در پاسخ به این سوال که آیا فیس آی‌دی با عینک‌های آفتابی سازگار است یا نه، پاسخ فدریگی اندکی محافظه‌کارانه‌تر بود. وی اذعان داشت که فیس آی‌دی با اکثر عینک‌های آفتابی (اما نه همه‌ی آن‌ها) کار خواهد کرد. بنا به گفته‌ی فدریگی:

اغلب عینک‌های آفتابی اجازه‌ی عبور نور مادون قرمز کافی را جهت مشاهده‌ی چشمان کاربر به سیستم فیس آی‌دی می‌دهند. حتی عینک‌هایی که کاملا تیره به‌نظر می‌رسند. این واقعا شگفت انگیز است.

اکنون می‌دانیم که برای باز کردن قفل گوشی با فیس آی‌دی باید به گوشی خیره شویم و همچنین می‌توانیم با نگه داشتن کلیدهای دو طرف گوشی، فیس آی‌دی را غیرفعال کنیم. باید منتظر باشیم تا ببینیم اپل به پرسش‌های دیگری که ممکن است در آینده پیرامون این ویژگی جدید مطرح شود چه پاسخ‌هایی خواهد داد.


 

همان‌طور که اطلاع دارید، گوشی هوشمند آیفون ۱۰ (iPhone X) دارای صفحه نمایش ۵.۸۵ اینچی است و گوشی آیفون ۸ پلاس از صفحه نمایش ۵.۵ اینچی بهره می‌برد. با این حال اگر تصور می‌کنید که نمایشگر آیفون ۱۰ بزرگ‌تر از نمایشگر آیفون ۸ پلاس اپل است، سخت در اشتباه هستید.

آنچه در اندازه‌گیری صفحه نمایش به آن توجه نشده، نسبت تصویر نمایشگر است. آیفون ۱۰ با نسبت تصویر ۲.۱۷:۱، صفحه نمایش بلندتر و باریک‌تری دارد و بخش نسبتا بزرگی از لبه‌ی بالایی آن برش‌ خورده است. درحالی‌که گوشی هوشمند آیفون ۸ پلاس دارای صفحه نمایشی با نسبت تصویر ۱۶:۹ و برش‌نخورده است. همین تمایز به ظاهر ساده، زمانی که اقدام به محاسبه‌ی سطح صفحه نمایش دو گوشی یادشده بکنید، باعث به دست آمدن اعداد تعجب‌برانگیزی خواهد شد. زومیت را همراهی کنید.

چگونه ممکن است یک نمایشگر ۵.۸ اینچی کوچک‌تر از نمایشگر ۵.۵ اینچی باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ادامه‌ی مقاله همراه باشید و در صورت تمایل، محاسبات انجام‌شده را تکرار کنید. در ادامه می‌توانید تفاوت رزولوشن صفحه‌نمایش‌های گوشی هوشمند آیفون ۱۰ و آیفون ۸ پلاس را از لحاظ عددی مشاهده کنید.

  • رزولوشن آیفون ۱۰: ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل = ۳۷۵ در ۸۱۲ نقطه (ضرب در ۳)
  • رزولوشن آیفون ۸ پلاس: ۱۲۴۲ در ۳۳۰۸ پیکسل = ۴۱۴ در ۷۳۶ نقطه (ضرب در ۳)

 

شرکت اپل از نقاط به‌عنوان واحد شمارش مرجع مطلق استفاده می‌کند؛ بنابراین به دلیل این‌که تفاوت در رزولوشن موضوع بحث دیگری است، ما هم از شمارش نقاط به‌عنوان واحد مرجع استفاده می‌کنیم. در این مقاله صرفا بر اندازه‌ی خالص صفحه نمایش تمرکز خواهیم کرد.

تفاوت حیرت‌آور نمایشگر آیفون ۱۰ و آیفون ۸ پلاس، صرفا مربوط به نسبت تصویر است

ابتدا به‌منظور ساده‌تر کردن و درک بهتر موضوع، بدون در نظر گرفتن برش بزرگ موجود در لبه‌ی بالایی و لبه‌های خمیده‌ی آیفون ۱۰ و با استفاده از تعداد نقاط نمایشگر، مساحت سطح هر یک از صفحات نمایش محاسبه شده است. به علاوه برای مقایسه‌ی بهتر، مساحت سطح آیفون ۸ هم در کنار دو گوشی دیگر اضافه شده است.

  • مساحت سطح تقریبی نمایشگر آیفون ۱۰: ۳۷۵ ضربدر ۸۱۲ برابر با ۳۰۴,۵۰۰ نقطه
  • مساحت سطح حقیقی آیفون ۸ پلاس: ۴۱۴ ضربدر ۷۳۶ برابر با ۳۰۴,۷۰۴ نقطه
  • مساحت سطح حقیقی آیفون ۸: ۳۷۵ ضربدر ۶۶۷ برابر با ۲۵۰,۱۲۵ نقطه

 

آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل آیفون ۱۰ اپل

 

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *