دلایل دستگیری ادمین های تاینی موویز و فیلتر شدن سایت

[ad id='39844']

دلایل دستگیری ادمین های تاینی موویز

اگر جزو قشر فیلم‌باز باشید، حتما نام سایت «تاینی موویز» به گوشتان خورده است. سایتی که قدمت دیرینه‌ای در زمینه دانلود فیلم و سریال دارد و در دو سه سال اخیر با برداشتن گام‌هایی بلندپروازانه اقدام به دوبله فیلم‌های سینمایی به طور اختصاصی و البته با صداپیشگان معتبر کشور نمود. اگر شما هم عضو این سایت بودید قطعا با آپدیت نشدن محتوای آن در این ده روز اخیر تعجب کرده‌اید. دیروز در سخنرانی دادستان تهران صحبت‌هایی شد که به نظر می‌رسد مربوط به افراد پشت پرده همین سایت باشد

دیجیاتو در ادامه می‌نویسد: «جعفری دولت‌آبادی»، دادستان تهران، در طول جلسه سخنرانی خود در یازدهمین نشست شورای معاونان دادستانی، درباره موضوعات گوناگونی صحبت کرد، اما در بخشی از گفته‌هایش اظهار داشت:

متهمان که هم اکنون ۶ نفر از آن‌ها بازداشت شده‌اند، فیلم‌هایی مبتذل و مستهجن را تهیه و دوبله نموده و در فضای مجازی به فروش می‌رساندند. تارنمای مورد استفاده باند مذکور به عنوان بزرگ‌ترین مرجع دانلود فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی فعالیت غیر مجاز میکرد و ظرف سه سال گذشته ۱۸ هزار فیلم و سریال خارجی را پس از دوبله پخش کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها مبتذل و مستهجن بوده است ‌و از این طریق وجوه نامشروع تسهیل کرده‌اند.

به گزارش دیجیاتو، این گفته‌ها درباره پرونده‌ای موسوم به «فعالیت باند فساد و فحشا با استفاده از فضای مجازی» بیان شد؛ پرونده‌ای که در آن از لغات فیلم مستهجن هم استفاده شده که بار معنای حقوقی سنگین‌تری نسبت به فیلم مشکل‌دار یا مبتذل دارد.

 

درحال حاضر لینک‌های دانلود و بخش نظرات این وبسایت از کار افتاده و صفحه اینستاگرام رسمی آن نیز غیرفعال شده است. تمامی این شواهد ما را بر این وا می‌دارد که صحبت‌های دادستان تهران را درباره عاملین و ادمین‌های این وبسایت بدانیم.

سایت تاینی موویز تا یک ماه پیش رتبه بسیار بالایی در بین وبسایت‌های داخلی در الکسا داشت. رتبه ۲۸ در ایران. اشتراک در آن مثل اکثر سایت‌های مشابه مستلزم هزینه بود. ماهانه ۴۰۰۰ تومان و براساس شنیده‌های غیررسمی، نزدیک به ماهی ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام و یا تمدید اشتراک داشت. قابل توجه است که هزینه اشتراک این سایت، خریداری کردن اکانت شرکت‌های خدمات هاست فایل داخلی بود و باید دید آیا پای این شرکت‌ها هم به موضوع باز خواهد شد یا خیر.

 

فعالیت‌های این سایت به حدی گسترش یافته بود که به دوبله اختصاصی برخی آثار سینمایی می‌پرداخت. جالب است بدانید حتی صدا و سیما گاها از آثار داخل این سایت در برنامه‌های خود استفاده می‌کرد که رسانه‌ها به آن عنوان اشتباه سهوی این سازمان را اطلاق کرده بودند.

 

شایعات مختلفی درباره این موضوع به گوش می‌رسد که البته هیچ‌کدام نه مورد تایید رسمی قرار گرفتند و نه واکنشی در برداشته‌اند. بیشتر این شایعات حول یک مساله می‌چرخند: شکایت شبکه‌ها و سایت‌های پخش آنلاین فیلم‌ از این وبسایت که رقیب آنها به شمار می‌رود.

از چندی پیش تبلیغات گسترده‌ای برای تلویزیون‌ها و شبکه‌های آنلاین پخش فیلم در سطح کشور برقرار شده است. تعداد این شبکه‌ها بیشتر از قبل شده و آثار گوناگون و مختلفی در آنها برای مخاطبینشان به اشتراک گذاشته شده است. البته ارائه آثار تولید شده توسط تاینی موویز در اوایل فعالیت شبکه‌های اینترنتی پخش فیلم را نیز نباید فراموش کرد. موضوعی که بعدها تبدیل به سیاست خود این شبکه‌ها شد، به طوری که امروزه هرکدام از آنها آثار سینمایی و انیمیشن را به طور اختصاصی دوبله می‌کنند.

 

مساله رعایت قانونی کپی‌رایت هم از حدس و گمان‌های دیگری است که توسط برخی کاربران مطرح می‌شود. مساله‌ای که کاملا دور از ذهن می‌رسد چرا که حداقل تا به امروز، متاسفانه برخلاف قانون جهانی، آرشیو تمامی وبسایت‌های رسمی و با مجوز داخلی هم هیچ رگه‌ای از کپی‌رایت در بخش فیلم‌های بین‌المللی خود ندارند. تاینی موویز از معدود وبسایت‌های دانلود فیلم به شمار می‌رفت که محصولات داخلی را نیز برای دانلود کاربران خود عرضه نمی‌کرد. این مورد شایعه عدم رعایت قانون کپی‌رایت را تا حد زیادی کمرنگ می‌سازد.

وبسایت مورد بحث سابقه ای چند ساله در عرضه فیلم و سریال به صورت آنلاین دارد و آمار الکسا گواه آن است که این سایت به دلیل عدم توانایی کاربران در پرداخت ارزش واقعی فیلم ها به تولیدکنندگان اصلی آنها، طرفداران بسیاری در داخل کشور داشته است.

اما اکنون این سوال پیش می آید که با توجه به غیرقانونی بودن نوع فعالیت آن به گفته دادستان تهران، چرا بسته شدن آن با وقفه ای چند ساله همراه بوده است؟

 

دلایل دستگیری ادمین های تاینی موویز دلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی موویز دلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی موویز دلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی موویز دلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزدلایل دستگیری ادمین های تاینی مودلایل دستگیری ادمین های تاینی موویزویز

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *