نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)

[ad id='39844']

نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹

اولین واکنش‌های منتقدانی که به تماشای «» نشسته‌اند، به قدری مثبت و حاکی از شگفتی آن‌هاست که اگر نظرهای‌شان را در مجموع «فوق‌العاده» توصیف کنیم هم به نظر می‌رسد حق مطلب را ادا نکرده‌ایم!

وقتی نظرهای منتقدان مختلف را مرور می‌کنیم می‌بینیم که واژه‌ «شاهکار» فقط یک بار و توسط یک منتقد درباره این دنباله (که علاقه‌مندان سال‌های سال انتظارش را کشیدند) به کار نرفته است. از این رو طبیعی است که هر سینمادوست جدی‌ای به‌سرعت مشتاق دیدن این فیلم شود که بی‌تردید تحسین‌شده‌ترین بلاک‌باستر فصل پاییز خواهد بود.

دُنی ویلنِو که اوایل سال میلادی جاری به خاطر «ورود» نامزد جایزه اسکار هم شد، در طول سال‌های اخیر خودش را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌سازان معاصر مطرح کرده و دائم بر میزان و گستره موفقیت‌هایش افزوده شده است. او با سه فیلم قبلی خود یعنی «زندانی‌ها»، «سیکاریو» و «ورود» هم در گیشه و هم در جلب نظر منتقدان موفق ظاهر شد اما این طور که پیداست «بلید رانر ۲۰۴۹» قرار است نقطه‌ عطف متفاوتی را در کارنامه او به جا بگذارد.

بنابراین حالا که اولین تلاش این فیلم‌ساز کانادایی در عرصه‌ فرنچایزهای استودیویی به یک موفقیت عظیم بدل شده است، سینمادوستان امیدوارند که در ادامه، آزادی خلاقه‌ هرچه بیش‌تری در کار با استودیوها به او داده شود. «بلید رانر ۲۰۴۹» از ششم اکتبر (چهارده مهر) روی پرده سینماها می‌رود.

همچنین زومجی به نقل پولیگون گزارش داد:
 

نقد‌های اولیه منتقدان از فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049) منتشر شده که در بین این نقدها به «خیره‌کننده» بودن و «لایق اسکار» بودن این اثر هم اشاراتی شده است.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، به تازگی نقد‌های اولیه منتقدان در رابطه با اولین نمایش فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) منتشر شده است. این فیلم اثری از دنی ویلنوو بوده که در دنباله اثر علمی-تخیلی و البته حماسی ریدلی اسکات که در سال ۱۹۸۲ به اکران درآمد ساخته شده است. این نقدها به تازگی در فضای اینترنت منتشر شده و می‌توان گفت که به طرزی باورنکردنی، نقدهای مثبتی هستند.

در بین این نقدها بیشترین نظرات مثبتی که اعلام شده به طریقی درباره هنر کارگردانی دنی ویلنوو بوده که به‌شدت او را به خاطر حرفه‌ای بودنش ستایش کرده‌اند. همچنین این منتقدان با اضافه کردن صفت‌هایی همانند فوق‌العاده جذاب، خیره‌کننده و دارای جلوه‌های ویژه تحسین‌کننده به این اثر اعلام کردند که عملکرد ویلنوو به‌عنوان کارگردان فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ می‌تواند او را به‌عنوان یکی از بهترین کارگردانان عصر برای هدایت و کارگردانی فیلم‌هایی اینچنینی با بودجه‌های بسیار بزرگ مطرح کند. البته لازم به ذکر است که این نظرات اصلا اغراق و غلو کردن نیست.

یکی از منتقدان هم در نظرات خود اعلام کرده که خط داستانی نسخه جدید فیلم بلید رانر خیلی جذاب‌تر و قانع‌ کننده‌تر از نسخه اصلی و ابتدایی آن است. بقیه منتقدان هم به این مسئله اشاره کرده‌اند که این نسخه از فیلم وابستگی خیلی زیادی به نسخه اصلی که به کارگردانی ریدلی اسکات بوده است داشته و در ادامه عنوان کرده‌اند که به همین دلیل بررسی کلی این فیلم کمی دشوار است؛ زیرا ممکن است بخش خیلی زیادی از آن اسپویل شود. اگر شما هم یکی از کسانی هستید که تا حد امکان دوست ندارید اطلاعاتی از داستان یا روند اثر داشته باشید و می‌خواهید که با هیجان کامل فیلم را ببینید، به طور جدی به شما پیشنهاد می‌شود که هیچ‌کدام از نقدها را نخوانید و در بهترین حالت، دیگر بیشتر از این خواندن این مطلب را ادامه ندهید.

ادامه این مطلب ممکن است بخش‌هایی از داستان فیلم Blade Runner 2049 را فاش کند

اتفاقات فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ سی سال پس از اتفاقات بلید رانر رخ می‌دهد که افسر «کِی» (K) از اداره پلیس لس آنجلس با بازی رایان گاسلینگ، به دنبال کشف یک راز قدیمی است که به نظر می‌رسد دیگر مدفون شده باشد، اما افشا شدن این راز می‌تواند باعث ایجاد هرج و مرج در جامعه شود. افسر کِی به دنبال پیدا کردن ریک دکارد با بازی هریسون فورد است. او مامور سابق اداره پلیس لس آنجلس است و حدود سی سال است که کسی او را ندیده و به نظر می‌رسد مرده باشد.

مجموعه توییت‌های زیر، نمونه‌هایی از نقدهای اولیه‌ای است که از فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ منتشر شده است:

فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ اثری کاملا خیره‌کننده و شاهکاری در ژانر فیلم‌های علمی-تخیلی است. این فیلم با صحنه‌هایی که داشت توانست تکنولوژی جلوه‌های ویژه را به طور کل به یک سطح دیگر ببرد. می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین آثار سال ۲۰۱۷ از آن نام برد.
دنی ویلنوو و راجر دیکینز در ساخت فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ فوق‌العاده کار کرده‌اند. این اثر واقعا قشنگ است. حتی داستان آن هم احساسی‌تر و دارای لایه‌های بیشتری است…

فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ با اینکه بر پایه‌ی فیلم اصلی و ابتدایی ساخته شده، اما راه مخصوص به خودش را طی کرده است و حتی یک دنیای شگفت‌انگیز‌تر هم خلق کرده است. بهترین فیلم امسال!
یک نکته مهم: فیلم بیلد رانر ۲۰۴۹ آن اثر اکشن، هیجان‌انگیز، دوستانه، پلیسی و علمی-تخیلی‌ معمولی‌ای نیست که شما نگران بودید که ممکن است باشد. این فیلم یک اثر پرزحمت و واقعا قوی‌ای است.

در اکثر نقدها به این موضوع اشاره شده که نسخه جدید فیلم Blade Runner نسبت به نسخه اول و اصلی آن از رمز و راز بیشتری برخوردار است و این قسمت را بهتر و جذاب‌تر از قسمت اول توصیف کرده‌اند
فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ یک اثر شاهکار و استادانه در ژانر فیلم‌های علمی-تخیلی است؛ از آن آثاری که طرفداران این ژانر بسیار از آن لذت می‌برند که ما این روز‌ها مشابه‌اش را نمی‌بینیم. جلوه‌های بصری آن بیش از تاثیرگذار است و فیلم فوق‌العاده‌ خوبی است.
من به مدت چند روز در فکر بودم که اصلا چگونه امکان دارد که فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ را بهتر از نسخه حال حاضر ساخت و عیب‌های آن را برطرف کرد؛ این کار غیرممکن است. [اما بلید رانر ۲۰۴۹] از هر نظر فیلم کاملی است.
فیلم Blade Runner 2049 به‌شدت اثر قوی‌ای است. دوستان اصلا به دنی ویلنوو شک نکنید که شک کردن به او خطر خیلی بزرگی برای شما است.
من فیلم Blade Runner 2049 را دیدم و واقعا فیلم مهیج و نفس‌گیری است. این اثر واقعا دنباله‌ای تحسین‌برانگیز و پر از رمز و راز است که المان‌های جدیدی به این قسمت اضافه شده و دنیای آن گسترش پیدا کرده است.

رایان گاسلینگ، هریسون فورد، آنا د آرماس، رابین رایت، سیلفیا هوکس، مک‌کنزی دیویس، کارلا جوری، لنی جیمز، دیوید باتیستا، ادوارد جیمز آلموس و جرد لتو از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر ایفای نقش کرده‌اند. 

فیلم Blade Runner 2049 که فیلمنامه آن به قلم همپتون فنچر و مایکل گرین نوشته شده، توسط دنی ویلنوو کارگردانی شده است. داستان این فیلم بر اساس شخصیت‌هایی که در رمان فیلیپ کی دیک با نام Do Androids Dream of Electric Sheep وجود داشتند نوشته شده است. اندرو کوزوو، برادریک دی جانسون، باد یورکین و سینتیا سایکس از جمله کسانی هستند که تهیه‌کنندگی اثر را بر عهده داشته‌اند و تیم گمبل، ریدلی اسکات، فرانک جیوسترا، ییل بدیک، ول هیل و بیل کرارو از جمله افرادی هستند که تهیه‌کنندگی اجرایی این فیلم بر عهده آنها بوده است…

از سوی دیگر

بر اساس گزارش‌ها گویا دیوید بویی گزینه اول دنی ویلنوو برای نقش نیاندر والاس در فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049) به جای جرد لتو بود.

به گزارش زومجی به نقل از ایندی‌وایر، بالاخره کم کم انتظارها دارد به پایان می‌رسد و فیلم مورد انتظار بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049) با بازی جرد لتو، برنده جایزه اسکار و ایفاگر نقش منفی داستان به نام نیاندر والاس، آخر هفته آینده قرار است به طور رسمی روی پرده سینماهای سرتاسر دنیا به اکران در بیاید. اما در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، به تازگی خبری منتشر شده که نشان می‌دهد که این بازیگر محبوب اولین گزینه دنی ویلنوو، کارگردان فیلم Blade Runner 2049 برای نقش آنتاگونیست جدیدترین اثرش نبوده است. در مصاحبه‌ی کوتاهی که به تازگی با خبرنگار سایت خبری مترو صورت گرفته است، ویلنوو اعلام کرد که او در ابتدا تصمیم داشت دیوید بویی را برای ایفای نقش شخصیت منفی و منفور اصلی داستانش رو‌به‌روی دوربین بیاورد. البته این تصمیم او برای قبل از زمانی بود که بویی سال گذشته به خاطر بیماری سرطانی که داشت و مدت زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، از دنیا برود. ویلنوو در مصاحبه خود اینگونه درباره تصمیم ابتدایی خود حرف زد:

در آن ابتدای کار، اولین گزینه‌ای که ما برای این نقش در نظر داشتیم دیوید بویی بود؛ کسی که از جهات مختلف فیلم بلید رانر را تحت تاثیر خود قرار داده بود. زمانی که ما آن اخبار ناراحت‌کننده و غم‌انگیز را درباره او شنیدیم، از همان موقع گشتن و بررسی کردن را آغاز کردیم تا بتوانیم فرد مناسبی را همانند دیوید پیدا کنیم که برای این نقش مناسب باشد. 

تلاش فراوان این کارگردان برای پیدا کردن فردی که شباهت خیلی زیادی به دیوید بویی داشته باشد و روحیات او به بویی (که یک خواننده سبک راک بود) شبیه باشد، ویلنوو را به سمت جرد لتو که به تازگی بازی در نقش جوکر در فیلم Suicide Squad (جوخه انتحاری) و مراحل تولید این اثر را به پایان رسانده بود، کشاند.

شخصیت منفی و منفور داستان یعنی نیاندر والاس به‌عنوان فردی توصیف شده که به نوعی، یک کارخانه تولید انسان‌های دستکاری‌شده دارد که در زمان فعالیت‌های خود کلید اصلی از بین بردن بشریت را پیدا کرده و راه اصلی آن را فهمیده است. همین مسئله مهم باعث می‌شود که در یک برهه از زمان او و افسر کی (با بازی رایان گاسلینگ) در مقابل هم قرار بگیرند. بر اساس گفته‌های ویلنوو، نقش رایان گاسلینگ یا همان افسر کی به طریقی نوشته شده که تنها همین بازیگر بتواند آن را ایفا کند و به عبارتی این نقش فقط برای گاسلینگ نوشته شده است. جرد لتو هم در این فیلم یک نوع لنز خاص در چشمانش استفاده کرده بود که علاوه بر اینکه چشمانش را مات و کدر نشان می‌داد، کمی هم از قدرت بینایی‌اش کم کرده بود. این مسئله به این معنی است که در مواقعی که او قصد حرکت داشت، باید افرادی او را در حرکت کردن راهنمایی می‌کردند.

فیلم Blade Runner 2049 برای اکران در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۷ (۱۴ مهر ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده است. رایان گاسلینگ، هریسون فورد، جرد لتو، ادوارد جیمز آلموس، رابین رایت، دیوید باتیستا، لنی جیمز، برخد عبدی، آنا د آرماس و مکنزی دیویس، از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی کامل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *